Onko autismin kirjoon kuuluvat syndroomat, oppimisvaikeudet ym. sama asia kuin kehitysvammaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erityislapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25758305]Ehdotan vertaistuen etsimistä. Se auttaa aina asiaa.[/QUOTE]

Sitä haluaisin todella löytää. Tarve on suuri. Normaalien lasten vanhempien kanssa ei voi omista asioista puhua edes samana päivänä kun mikään ei meidän perheessä ole itsestäänselvää.

[QUOTE="vieras";25758075]Kannattaa googlettaa kehitysvamma. Wiki esim. selittää asian hyvin. Kehitysvammaisuus on laaja yläkäsite. Autismikin siis on kehitysvamma. Siinä on myös lueteltu äo:n perusteella kehitysvamma-asteet. Lievä heikkolahjaisuus ei ole kehitysvamma. Ja mielestäni esim. adhd tai lukivaikeus ei ole kehitysvamma.[/QUOTE]
Autismi ei ole kehitysvamma vaan laaja-alainen kehityshäiriö. Minun lapsellani on laaja-alainen kehityshäiriö mutta hän ei ole kehitysvammainen. Kehitysvammaisella on älyllinen kehitysvamma. Mutta autisti voi olla MYÖS kehitysvammainen.

MUOKS. JA minä saan lapseni hoidosta omaishoidon palkkaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;25758403:
Autismi ei ole kehitysvamma vaan laaja-alainen kehityshäiriö. Minun lapsellani on laaja-alainen kehityshäiriö mutta hän ei ole kehitysvammainen. Kehitysvammaisella on älyllinen kehitysvamma. Mutta autisti voi olla MYÖS kehitysvammainen.

MUOKS. JA minä saan lapseni hoidosta omaishoidon palkkaa.

Tämä on erittäin hyvä kuulla! Varmaan monet ajattelevat ettei omaishoidontukea voi saada ellei täytä tietyllä tavalla kehitysvammaisuuden kriteereitä.

Minun lapseni sai vihdoin kehitysvammadiagnoosin, vuosien tahimisen jälkeen. Ja voin sanoa, että se pelkästään helpotti asioita.
On nyt monia palveljua ja tukia, joita saa ihan sen diagnoosin perusteella.
Aika kovaaa, että vuosikusia olimme apua vailla, vaikka oli vaikeaa ja työlästä, mutta nyt kun on oikea numero ja sana papereissa, asiat hoituvat.

Ongelmahan tuntuu olevan enemmänkin se, että sinulla on joku idiootti tuttava. Hän puhuu lapsestasi ilkeästi ja koska hän on alan ammattilainen, otat hänen puheet tosissaan. Ammattilaistenkin joukosta löytyy idiootteja.

[QUOTE="vieras";25760164]Ongelmahan tuntuu olevan enemmänkin se, että sinulla on joku idiootti tuttava. Hän puhuu lapsestasi ilkeästi ja koska hän on alan ammattilainen, otat hänen puheet tosissaan. Ammattilaistenkin joukosta löytyy idiootteja.[/QUOTE]

itseasiassa käyttämäsi sana, idiootti, tarkoittaa juuri kehitysvammaista. Se tarkoittaaa älyllistä kehitysvammaa, j ossa älykkyysosamäärä on alle 20.
Tuskin siis ammattihenkilöstöstä terveydenhuollon alalla löytyy idiootteja.
Ajattelemattomia ihmisiä se sijaan voi olla.
Eikä ole ilkeyttä puhua lapsesta oikeilla termeillä.

Kehitysvammadiagnoosi liittyy älykkyyteen. Autismia on monentasoista ja osa autisteista on kehitysvammaisia, mutta se ei tarkoita, että autisti sinänsä olisi automaattisesti kehitysvammainen.

"Tautiluokituksen ICD-10 mukaisesti kehitysvammaisuus jaetaan eri vakavuusasteisiin siten, että älykkyysosamäärä 50–69 vastaa lievää kehitysvammaisuutta, 35–49 keskitasoista kehitysvammaisuutta, 20–34 vaikeaa kehitysvammaisuutta ja alle 20 syvää kehitysvammaisuutta."

Yhteistyössä