Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
Tytölläni on diagnoosi F84,9
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
No se nyt vaan on sillä nimikkeellä. Myös korvakierteinen lapsi voi saada vammaistukea.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
Kyllä minä tuon tiedän. On paljonkin tietoa, mutta se onko lapsemme vammainen, ei olla kerrottu. Vain netistä olen lukenut. Saamme myös vammaistukea kelalta, eli kai lapsemme on vammainen?
no vammaistuen nimellä maksetaan nykyisin kyllä esim. myös vaikeiden ruoka-aineallergioiden tuki, joten..Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
Kyllä minä tuon tiedän. On paljonkin tietoa, mutta se onko lapsemme vammainen, ei olla kerrottu. Vain netistä olen lukenut. Saamme myös vammaistukea kelalta, eli kai lapsemme on vammainen?
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
ei kyllä ole omakohtaista kokemusta, joten ei mun nyt välttämättä ois tätä tarvinut kommentoida.. :ashamed: juttele niiden kanssa jotka tietää tarkemminAlkuperäinen kirjoittaja Piikkikampa:käsittääkseni lievä autismin muoto, sosiaaliset taidot pääasiassa voi olla hankalampia mutta muuten ei kai suurempia ongelmia..? kannattaa tutustua aiheeseen että osaa tukea lapsen kehitystä, mutta ei mitään syytä säikähtää :hug:
vähän jäi kyllä mietityttämään miksi haluat välttämättä lokeroida lapsesi juuri vammaiseksi/ei-vammaiseksi, eihän se itsessään mitään määritä.. tutustut rauhassa oman lapsesi oireistoon ja persoonaan vaan.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
Minä taas itse ymmärrä tämä problematiikan. Meillä esikoinen sai down-diagnoosin heti synnytyssairaalassa eli hän oli selkeästi vammainen/erityislapsi heti alusta lähtien.Alkuperäinen kirjoittaja Piikkikampa:vähän jäi kyllä mietityttämään miksi haluat välttämättä lokeroida lapsesi juuri vammaiseksi/ei-vammaiseksi, eihän se itsessään mitään määritä.. tutustut rauhassa oman lapsesi oireistoon ja persoonaan vaan.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
niin joo, en tullut ajatelleeksi, onhan se varmasti noinkin.. en tosiaan osaa samaistua, kun oma lapsi on terve (joten ehkäpä voisin jättää keskustelun osaltani tähän..) :ashamed:Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:Minä taas itse ymmärrä tämä problematiikan. Meillä esikoinen sai down-diagnoosin heti synnytyssairaalassa eli hän oli selkeästi vammainen/erityislapsi heti alusta lähtien.Alkuperäinen kirjoittaja Piikkikampa:vähän jäi kyllä mietityttämään miksi haluat välttämättä lokeroida lapsesi juuri vammaiseksi/ei-vammaiseksi, eihän se itsessään mitään määritä.. tutustut rauhassa oman lapsesi oireistoon ja persoonaan vaan.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Toihan ei ole apergerin diagnoosinumero, tuo viittaa mielestäni määrittelemättömään lapsuusiän laaja-alaiseen kehityshäiriöön.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:Kuuluvat kenties autismiin jotenkin?
Kuopuksella taas alkoi ilmetä motorista kehitysviivästymää jo puolenvuoden iässä ja siihen pikkuhiljaa yhtä ja toista lisää. Vasta 3v ikäisenä sai autismidiagnoosin jolloin hänestäkin tuli virallisesti erityislapsi. Kuitenkin jo 2v - 2,5v iässä oli selkeästi nähtävissä eroa muihin ikätovereihin ja silloin oli aika vaikea itsellekin määritellä onko lapseni "terve" vai ei. Selkeästi tiesi ettei kaikki ole ok, mutta kuitenkaan mitään virallista todistetta erityisyydestä ei ollut. Itse aloin sitten kutsua häntä erityistarpeiseksi lapseksi joka hän mielestäni kuitenkin oli.
muoks. ja siis yksi tilanne missä tuo tuli usein vastaan oli se kun ihmiset kuulivat että esikoisemme on kehitysvammainen. Yleinen kysymys perään oli että onko kuopus sitten terve. Miten tuohon olisi pitänyt vastata?
Elä nyt! :hug: Hyvähän se on joskus miettiä sellaisiakin asioita mitä eivät ole omalle kohdalleen osuneet. Ja erityislasten vanhemmillakin on näistä niin erilaisia näkemyksiä ettei mitään yhtenäistä linjaa edes ole.Alkuperäinen kirjoittaja Piikkikampa:niin joo, en tullut ajatelleeksi, onhan se varmasti noinkin.. en tosiaan osaa samaistua, kun oma lapsi on terve (joten ehkäpä voisin jättää keskustelun osaltani tähän..) :ashamed:
Käytä sitä vammaisargumenttia aina silloin kun siitä on hyötyä. Erityislapsistahan nykyään puhutaan, jos ei ole 'normaali'.Alkuperäinen kirjoittaja tulevaisuus:On paljonkin tietoa, mutta se onko lapsemme vammainen, ei olla kerrottu. Vain netistä olen lukenut. Saamme myös vammaistukea kelalta, eli kai lapsemme on vammainen?
Kuinka niin? En ymmärrä väitettäsi.Alkuperäinen kirjoittaja g:Aspergerit ovat kahden maailman kansalaisia, häilyvät siinä rajalla, ettei kumpikaan maailma saa suurta yliotetta