Onko äitiyslomalainen kotiäiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Joten tuntui hassulta, kun minua kutsuttiin kotiäidiksi, vaikka olen vauvan kanssa kotona ainoastaan äitiys- ja vanhempainvapaan ajan ja sitten palaan takaisin töihin (lapsi jää kyllä kotihoitoon silti, jos jotakuta se huolestuttaa). Olenko siis kotiäiti?

Et minun mielestä. Kotiäiti ei ole sellainenkaan, joka on hoitovapaalla ja työ odottaa. Kotiäiti on äiti, joka on kotona ja jolla ei ole työpaikkaa minne palata hoitovapaan jälkeen.

kotiäiti on sellainen joka on kotona lasten kanssa, oli sillä sitten työ odottelemassa tai opiskelupaikka. Mutta sillä hetkellä kun on kotona, luokittelisin kotiäidiksi.

Onneksi en asu suomessa, eli olen saanut vapaasti olla kotiäitinä koko sen ajan mitä olen lasten kanssa kotona ollut. :D

Mutta suomen systeemin mukaan laskisin kai kotiäidiksi ne äidit jotka ovat kotihoidontuella kotona lasten kanssa, eli siitä asti kun lapsio täyttää sen 9kk. Enkä pidä odottamassa olevalla työpaikalla mitään merkitystä kotiäitiyden kanssa. Pitäisin sitä vain valintana jäädä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Onneksi en asu suomessa, eli olen saanut vapaasti olla kotiäitinä koko sen ajan mitä olen lasten kanssa kotona ollut. :D

Mutta suomen systeemin mukaan laskisin kai kotiäidiksi ne äidit jotka ovat kotihoidontuella kotona lasten kanssa, eli siitä asti kun lapsio täyttää sen 9kk. Enkä pidä odottamassa olevalla työpaikalla mitään merkitystä kotiäitiyden kanssa. Pitäisin sitä vain valintana jäädä kotiin.

Joo, näin minäkin olen ajatellut. Eli jos äiti vanhempainvapaan jälkeen päättää jäädä vielä kotiin pitemmäksi aikaa, niin hänestä tulee kotiäiti.

No mun mielestä äiti joka on kotona lapsen/lasten kanssa on kotiäiti.Mikäs se sitten olis jos ei kotiäiti?Olisko se vaikka äitiyslomaäiti? :D Ei, kyllä se on sillä hetkellä kotiäiti.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
No mun mielestä äiti joka on kotona lapsen/lasten kanssa on kotiäiti.Mikäs se sitten olis jos ei kotiäiti?Olisko se vaikka äitiyslomaäiti? :D Ei, kyllä se on sillä hetkellä kotiäiti.

Pakko lisätä että ennen tämän palstan juttuihin tutustumista laskin minäkin kaikki kotona lasten kanssa olevat naiset kotiäideiksi koska sehän heidän toimenkuvansa sillä hetkellä on. Nyt kuitenkin päähäni on iskostettu tuo äitiyslomalainen ja olen jollain lailla sisäistänyt sen, vaikka vähän tyhmältä tuo sana yhä kuulostaa...

Ei todellakaan.
Jos on vain äitiysloma ja palaa takasin entiseen työpaikkaansa sen jälkeen, on vain lomalla sieltä töistä ja siis koko ajan se, missä ammatissa onkaan. Eihän kesä/vuosilomalaisetkaan ole kotiäitejä tai -isiä, vaikka lomalla lapsensa hoitaisivatkin!!

On minun mielestä.. sanon itseäni päätoimiseksi kotiäidiksi, koska tyttö ei ole päivähoidossa vaikka myös olen päätoiminen opiskelija ja teen keikkatöitä, arkipäivät kuitenkin pääosin tytön kanssa kotona.

jos lapsi on kotihoidossa, äiti on kotiäiti. Minäkin olen kotiäiti vielä 2 vuotta, kunnes palaan työpaikalleni. Tosin jos näen jonkun tutun, niin sanon että olen hoitovapaalla enkä että olen kotiäiti... jotenkin vaan tuntuu silti hassulta tuo kotiäiti nimitys, koska en tule sitä aina olemaan. Mutta juu, nyt olen kai se kotiäiti kumminkin.

Kotiäiti on äiti, joka "työkseen" on kotona lasten kanssa. Ei ole aikomusta lähteä koskaan työelämään, eikä välttämättä ole mitään koulutustakaan. Itsellä ei pinna kestäisi :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei todellakaan.
Jos on vain äitiysloma ja palaa takasin entiseen työpaikkaansa sen jälkeen, on vain lomalla sieltä töistä ja siis koko ajan se, missä ammatissa onkaan. Eihän kesä/vuosilomalaisetkaan ole kotiäitejä tai -isiä, vaikka lomalla lapsensa hoitaisivatkin!!

Mutta entä jos ei ole sitä työpaikkaa odottamassa? Onko äitiyslomalainen silloin kotiäiti -vai mikä?

Itse olen ammatiltani sairaanhoitaja ja tooki olisin tätä on sitä työpaikkaa tai ei, olin äitiyslomalla tai kotihoidontuella. Eli ammattiani tai asemaani kysyttäessä kotonaolevana vastaisin olevani sairaanhoitaja, mutta tällä hetkellä äitiyslomalla/kotiäitinä.

Yhteistyössä