Onko aikuisopiskelijoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haaveitavain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haaveitavain"

Vieras
Olen kouluttautunut media-alalle ja siellähän töitä ei ole. Nyt olen "väliaikais" paikassa. Työ on pakkopullaa, mutta paikka on vakituinen ja työajat ok ja palkka ihan ok.

Haluaisin kuitenkin opiskella sosionomiksi.

Olisi kiva kuulla kokemuksia, että miten sitä pärjää yhtäkkiä taas opintotuella
ja onko mitään järkeä opiskella?

Tuntuu jotenkin vastuuttomalta heittäytyä pois työelämästä.
Toisaalta koen, että sosionomeilla on tulevaisuudessa paljon enemmän töitä kuin medianomeilla.

Yksi lapsi ja mies vakituisessa työssä.
Asuntolainaa on, mutta nykyinen asunto on niin pieni, että olisi tarkoitus myydä pois.

Pärjäähän sitä, jos oikeasti haluaa, ja opiskelu kannattaa, jos se kiinnostaa. Töissä ollaan niin iso osa ajasta, että sais se nyt olla edes mielekästä ja mielenkiintoista.

Hei!
Minä olen aikuisopiskelija yliopistossa. Sanoisin, että jos lähdet opiskelemaan, tulette pärjäämään, mutta tarvitset hyvän motivaation. Se on ihan ykkösasia. Asumisasioita kannattaa miettiä. Valmistaudu siihen, että opiskelijana et tule saamaan mitään tukea asumiseen, vaan puolisosi maksaa asumiskulut. Miten hän siihen suhtautuisi? Todennäköisesti saat vain opintotuen (n.300€/kk miinus verot ja halutessasi opintolainan), et mitään asumislisää tai asumistukea, koska jos on lapsi, niin opiskelija kuuluu yleisen asumistuen piiriin ja siihenhän puolison tulot vaikuttavat. Saattaa olla, että vuokralla asuessa jonkin verran asumislisää voisi saada, jos miehelläsi ei ole kovin iso palkka.

Itse lähdin opiskelemaan 28-vuotiaana vakituisesta työpaikasta, enkä ole katunut. Siitä on jo kolme vuotta. Mies on paljon tukenut mm. taloudellisesti. Kuitenkin olen tehnyt töitä melkein koko ajan opiskelun ohella, kun muuten on niin tiukkaa. Asumme omistusasunnossa. Tosin meillä on kolme lasta, jotka ovat jo kouluikäisiä ja kuluttavat paljon.

Minun henk.koht. mielipide on se, että opiskelu kannattaa, jos siihen on riittävä motivaatio. Sinullakin on varmaan työelämää jäljellä kymmeniä vuosia, jos kaikki hyvin sujuu. Jaksatko puurtaa siinä työpaikassasi, missä olet... Onko työlläsi merkitystä? Miten se vaikuttaa sinuun, jos jäät? Miten se vaikuttaa sinuun, jos lähdet opiskelemaan ja tekemään uutta uraa? Työtähän tuolla haaveillemasi alalla tulee olemaan. Varsinkin jos olet valmis tekemään monenlaista työtä.

Yhteistyössä