Onko aihetta huoleen, 8-9v yksin kotona illat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja appp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

appp

Vieras
Naapurini arviolta 8-9vuotias (ilmeisesti 2lk) lapsi on yksin kotona kun vanhemmat ovat töissä. Ei siinä mitään mutta kummatkin tekevät iltavuoroja ja lapsi on kotona yksin siis käytännössä koko päivän koulupäivän jälkeen. Syö, tekee läksyt, laittaa nukkumaankin yksin. Vanhemmat tai toinen heistä tulee yleensä 23maissa illalla.

Olenko liian huolissani, vai onko ton ikäiselle sopivaa olla yksin illatkin?

Voinko naapurina tehdä ilmoitusta johonkin vai miten?

Mä en voisi tuon ikäistä lasta pitää iltoja yksin. Ehkä satunnaisesti yks ilta jos se olis lapselle ok. Mutta nythän koulut loppu, kai vanhemmat sitten on aamupäivät kotona. Mutta ei kyllä kuulosta silti oikein hyvältä. Tuollaisessa tilanteessa itse vaihtaisin työpaikkaa tai hommaisin lapselle illoiksi jotain seuraa. Jos siis on ihan säännöllistä.

Heitäpä mitä muita vaihtoehtoja vanhemmilla on? Tuon ikäistä ei päivähoitoonkaan enää huolita. Jos työ on iltatyötä, niin se on, ei siihen pysty vaikuttamaan!

No, niin minäkin luulin ja ehdin jo stressata tulevaa koulun aloitusta, kunnes pk:mme johtaja ystävällisesti ilmoitti, että lapsi saa olla kunnallisessa ilta- ja vklhoidossa 2lk:n loppuun asti.

[QUOTE="yyhoo";28557310]No, niin minäkin luulin ja ehdin jo stressata tulevaa koulun aloitusta, kunnes pk:mme johtaja ystävällisesti ilmoitti, että lapsi saa olla kunnallisessa ilta- ja vklhoidossa 2lk:n loppuun asti.[/QUOTE]

Juu niin saa, tiedän. Mutta tässähän oli kyse 8-9 vuotiaasta eli 2lk päättäneestä.

Juu niin saa, tiedän. Mutta tässähän oli kyse 8-9 vuotiaasta eli 2lk päättäneestä.

No eikös se silloin ole lopettanut koulun vasta eilen? :D Eli ei se oikein kovin montaa iltaa ole ehtinyt olla yksin, jos muuten olis ollut pk:ssa? ;) Joo, tiedän, että se ei ole pakollista ja jos lapsi yksin pärjää ja uskaltaa olla, niin onko se sitten niin paha asia ap? Ja kannatan minäkin tuota, että turhan ls-ilmon sijaan, tarjoa mielummin auttavan kätesi, jos olet huolissasi lapsesta. Lapset on erilaisa ja itse en tässä kohtaa voisi kuvitellakaan, että jättäisin tuon tenavan tänne yksin työvuroni ajaksi, mutta toiset muksut taas on kehittyneempiä ja valmiimpia moiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En usko että sillä mitään hätää siellä on :)

Ei varmaan hätää olekaan, mutta itse en ikinä unohda pitkiä iltoja, jotka istuin eteisessä itkemässä kun odotin yh-äitiäni kotiin ja pelkäsin, ettei hän tulekaan vaan on joutunut johonkin onnettomuuteen tms. Ja äiti tuli kuitenkin kotiin puoli yhdeksän maissa, aina. Ja silti se odotus oli kamalaa, aina.

Tiedän kun olen lapselta kysellyt kun paljon yksin pihalla yms. Olen sanonutkin että meille saa tulla, mutta ilmeisesti vanhemmat eivät pidä ajatuksesta kun lapsi ei ole koskaan tullut, ja mulla ei ole saman ikäisiä lapsia..

Enkä tiedä on hätää, mutta luulis että olisi meille hädänhetkellä tullutkin =)

Yhteistyössä