Onko äidinmaidosta hyötyä, kun vauva saa sitä vain vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Korvikeäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Korvikeäiti

Vieras
En pysty imettämään, joten olen vauvan syntymästä asti pumpannut maidon vauvalle. Kun vauva oli parin viikon ikäinen, en enää pysynyt tahdissa mukana, joten korvikkeet tulivat mukaan kuvioihin. Nyt vauva on viiden viikon ikäinen. En enää viitsisi pumpata tähän tahtiin, sillä aikaa pumppaamiseen menee 5h päivässä, lisäksi sitten pullosta syöttämiset, pullojen ja pumpun pesu, keittäminen... Ja onhan minulla toinen lapsikin, joka tarvitsisi myös äidin huomiota.

Olen siksi päättänyt joko vähentää pumppaamista reilusti tai lopettaa kokonaan. Siksi kysynkin: Onko äidinmaidosta jotain huomattavaa hyötyä, jos vauva saa sitä vain esim. 1dl päivässä? Jos on, niin mitä? Itsellä tulisi mieleen vasta-aineet, mutta täytyisikö maitoa olla enemmän, jotta ne vaikuttaisivat?

Mielipiteitä, kokemuksia ja ajatuksia kaipailisin. Kiitos!

Aina parempi mitä enemmän saa äidinmaitoa. Ehkä voisit miettiä jatkaa vielä vähän aikaa. Pelkästään korviketta saaneilla lapsilla on vähäisempi älykyys ja huono vastustuskyky.

Meidän lapsi sai äidinmaitoa kaikenkaikkiaan ehkä 1-2 dl, kun oli tehohoitoa, nenämahaletkua, ei suostunut rinnalle, eikä minulla käynnistynyt maidon tulo vaikka kuinka pumppasin. Lapsi on nyt viisivuotias. Hänellä on ollut kaksi korvatulehdusta ja kaksi mahatautia elämänsä aikana. Hän ollut 1,5-vuotiaasta päivähoidossa ja sairastaa syksyisin 2-3 flunssaa, muuten on terve. Allergioita ei ole. Minä väittäisin että vastustuskyky riippuu enemmän geeneistä kuin imetyksestä. Joissakin erikoistapauksissa imetyksestä voi olla merkittävää hyötyä, jos lapsi sairastelee paljon tai on allergiataipumusta...ehkä. Minä ja minun mieheni ollaan myös todella harvoin kipeinä, eikä ole allergioita ja meitä imetettiin semmoiset kaksi viikkoa, kun olimme vauvoja. Järki käteen sanon minäkin! Jos tuntien pumppaamisella saalis on noin olematon, hyödyt eivät mitenkään vastaa haittoja.

Saako kysyä miksi et pysty imettää...?

Mää olen käsittäny, ett esim englannissa jossa panostetaan paljonkin imetyksen ohjaukseen, nii sielä yritetään kaikki äidit puhua ympäri imettää edes kaks ensimmäistä päivää, ett kai niissä parissa ekassa päivässä on jotain erityistä maidossa, että sinä olet sen suhteen osasi jo hoitanut :)

Äidinmaito on siitä ovelaa tavaraa, että se jossain määrin "tiivistyy" ja "laimenee" kysynnän mukaan. Eli jos imettää vain vähän, äidinmaidossa on teoriassa enemmän vasta-aineita per ml kuin jos sitä maitoa tulee meijerityyliin. Samoin kun pitkään imetteässä imetysmäärä jossain vaiheessa vähenee, niin maidon rasvapitoisuus nousee jotta lapsi saa ne samat hyvät rasvahapot siitä 5dl:sta mitä ennen sai 7-8dl:sta. Noin karkeasti, toki asia ei ole ollenkaan mustavalkoinen tai yksioikoinen.

Desi äidinmaitoa on merkittävä määrä. Mutta 5h pumppausta on hillitön ponnistus kaikkine oheistehtävineen (pullohuolto yms.). Jatkat sen aikaa kun se sinusta tuntuu oikealta, mutta äidinmaidolle on korvike, äidille ei. Jaksamista!

Uskon että on hyötyä pienestäkin määrästä. Mutta ei niin ettäkö sitä pitäisi nännit verillä pumppailla kuusi kuukautta... järki käteen, jaksaminen on sekin tärkeää :)

Minä taas kysyisin onko pienestä korvikemäärästä haittaa? Täällä vauva täysimetyksellä mutta koen sen hyvin hankalana menojen kannalta. Ja yksi lapsi on ennestäänkin eli kotiin ei voi jämähtää... Ja pumpulle ei heru mitään, edes sitä desiä. :/

Pienen korvikemäärän haitta tai hyöty ei sekään ole yksiselitteistä. Lehmänmaidon proteiini on pienelle lapselle aika "kovaa", siitä voi tulla mahavaivoja. Tai voi olla tulematta. Maitoallergia on suht yleistä (siis allergioiden joukossa, ei niin että joka toisella vastaantulevalla vauvalla olisi), mutta mitäpä se yleisyys haittaa jos ei omalle kohdalle nakki napsahda. Lehmänmaidon proteiinille altistuminen pieninäkin annoksina muuttaa lapsen suoliston bakteeriflooraa ja voi teoriassa sitä kautta vaikuttaa moneenkiin sairauteen myöhemmässä vaiheessa, mutta kuinka suuri se riski on niin ken tietää. Tuskin suurin lasta kohtaava riski (suurempia on esim. liian puhdas vauva-ajan ruoka alias pelkkä purkkiruoka tai hysteeriset vanhemmat jotka ei anna nuolla käpyjä). Bakteeriflooran muutos ei ole pysyvä, että pim, pisara maitoa ja kaikki on muuttunut, mutta vaikutus on pitkäaikainen eli esim. viikottainen korvikeannos kyllä vaikuttaa siihen mitä pöpöjä siellä seikkailee. Onko siitä haittaa, ei voi sanoa suoraan. Jos suvussa on (1-tyypin) diabetesta niin en antaisi lapselle lehmänmaitopohjaista korviketta ellei olisi ihan pakko, koska varhainen lehmänmaidon proteiinille altistuminen pieninäkin määrinä on yhdistetty ykköstyypin diabeteksen puhkeamiseen niillä, joilla löytyy sopivat geenit (tää on asia josta kaivataan kyllä lisää tutkimusnäyttöä).

Ja loppukaneettina: omani ovat joutuneet ottamaan korviketta äidinmaidon lisäksi huonon painonnousun vuoksi, ja "ihan ihmisiä niistäkin tuli" :D

[QUOTE="Kahdenäiti";30850944]Siis korviketta saaneella on vähäisempi älykyys? Ja vastustuskyky? Höpö höpö. Ei tollai voi yleistää.[/QUOTE]

No nämähän ne tutkimustulokset karkeasti on. Mutta ei se toki tarkoita että äidin pitäisi itsensä vetää piippuun imetyksen takia tai jättää lapsi ruokkimatta - molemmissa näissä skenaarioissa lapsen kohtalo on tilastollisesti heikompi kuin jos on valittu korvike imetyksen sijaan. Mutta mitä tarkoittaa "ei voi yleistää"? Jos tutkimukset osoittaa, että ihon palaminen varhaislapsuudessa lisää melanooman riskiä, mutta kaikki palaneet eivät sairastu, annatko omien lapsiesi kärtsätä koska "ei voi yleistää"?

Jokainen joutuu tekemään miljoonia ei-ihanteellisia ratkaisuja lastenhoidossa ja -kasvatuksessa, ja ei voi kun toivoa ettei ne potentiaaliset ikävät seuraukset osu oman lapsen kohdalle ja jos osuu, että hän olisi onnellinen siitä huolimatta. Mutta en ymmärrä mitä tarkoitusta tutkimustulosten mitätöiminen tällaisella "ei voi yleistää" lausunnolla palvelee? Silloin se on huonot tutkimus, jos sitä ei voi yleistää, silloin otos on ollut kelvoton eikä edustava.

Omakohtaista kokemusta on, niin mä en usko tuollaisiin älykyys-vastustuskykyväitteisiin?! Kyllä ne muut asiat vaikuttavat enempi kuin äidinmaito/korvikemaito!

[QUOTE="Kahdenäiti";30851014]Omakohtaista kokemusta on, niin mä en usko tuollaisiin älykyys-vastustuskykyväitteisiin?! Kyllä ne muut asiat vaikuttavat enempi kuin äidinmaito/korvikemaito![/QUOTE]

Niin. Tää on taas tätä. Jos vaikka tutkimuksissa todettaisiin, että nenä kaivaminen julkisilla paikoilla (eli likaisilla käsillä limakalvojen ronkkiminen) lisäisi flunssaan sairastumisen riskiä, mutta SINÄ kaivaisit nenää sairastumatta, niin se tutkimus ei voisi pitää kaikkaansa koska SINULLA on eriävä kokemus? Jos et ihan oikeasti hoksaa mikä päättelyketjussa mättää, niin ei maksa vaivaa yrittää selittää :)

Ja kukaan kai ei ole vaikuttanut, että vastustuskykyyn ja älykkyyteen vaikuttaa myös muut ja jossain määrin merkittävämmät asiat. Tosin perusterveellä, perushoidetulla alle puolivuotiaalla imetys on vastustuskyvylle iso tekijä.

Tämä EI ole imetysfanaatikon imetyspakotuspaasausta. Omat lapseni ovat saaneet myös korviketta koska ovat sitä tarvinneet. En tiedä, millaista merkitystä sillä heidän vastustuskyvylleen tai älykkyydelleen on koska sitä nyt ei vaan voi tutkia, eikä minua huoleta pätkääkään se tilastollinen tosiseikka että heidän maitotaipaleensa ei ole ollut ideaali. Elämä ei ole ideaali. Mutta en minä näe järkeä kieltää laajoilla aineistoilla tehtyjä tutkimuksia vain siksi että lapsistani enemmän imetetty on sattui saamaan korvatulehduksen nuorempana kuin se vähemmän imetetty. Se ei todista mitään, ei suuntaan eikä toiseen.

Virhe edellisessä tekstissä, eli: Ja kukaan kai ei ole KIELTÄNYT, että vastustuskykyyn ja älykkyyteen vaikuttaa myös muut ja jossain määrin merkittävämmät asiat. Tosin perusterveellä, perushoidetulla alle puolivuotiaalla imetys on vastustuskyvylle iso tekijä.

Minä myös aikanaan pumppasin joka imetysyrityksen jälkeen ja ajoin itseni ihan puhki kun öisinkin nousin ensin pumppailemaan. Mä oon sitä mieltä, että äidinmaitoa tärkeämpää on jaksava ja osallistuva äiti sun molempien lasten kannalta. Kaikki korvikkeella kasvaneet tuntemani lapset ovat pärjänneet hyvin! Tsemppiä!

Saako kysyä miksi et pysty imettää...?

Mää olen käsittäny, ett esim englannissa jossa panostetaan paljonkin imetyksen ohjaukseen, nii sielä yritetään kaikki äidit puhua ympäri imettää edes kaks ensimmäistä päivää, ett kai niissä parissa ekassa päivässä on jotain erityistä maidossa, että sinä olet sen suhteen osasi jo hoitanut :)

Saa toki kysyä. En pysty imettämään fyysisen vamman takia. En kuitenkaan lähde tässä vammaani sen kummemmin kuvailemaan. Maitoa on siis tullut alusta lähtien ihan hyvin, mutta suoraan tissistä vauvalle en sitä valitettavasti saa.

Juuri tuokin minua kiinnostaisi, että kuinka kauan äidinmaito on erityisen tärkeää...

Kannattaa vielä opetella imettämään, pääsisit huomattavsti helpommalla kuin pumppaamalla. Jos ei onnistu, niin lopettaisin pumppaamisen. Kannattaa ajatella myös omaa jaksamistaan, ettei kuluta itseään loppuun. Vauva-aika voi muutenkin olla aika rankkaa.

Yhteistyössä