Onko äidilläni joku pätemisen tarve?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kolmas lapsemme on pian 3kk ikäinen. Tässä on ollut useampia juhlia viime aikoina ja joka ikisessä juhlassa äitini on jossain vaiheessa tuonut selväksi naureskellen sen, että hänellähän on tätä kokemusta vauvojen hoidosta. Hänellä itsellään siis kahdeksan lasta, nuorin 11v.

Viimeksi eräissä rippijuhlissa nauroi pilkallisesti, että kiinni voit koittaa saada mutta et saa ja että kyllä hänellä tätä kokemusta on.

Aijaa? Entä sitten. En todellakaan aio hankkia kahdeksaa lasta enkä koe olevani mitenkään vähemmän äiti kolmen lapsen kanssa kuin äitini on kahdeksan lapsensa kanssa.

Tänään sitten taas piti vauvaa sylissään ja yhtäkkiä älähdin, että älä nyt noin sitä pidä. Pisti vauvaa jotenkin istuvaan asentoon ja vielä niin että vauva taipui eteenpäin kohti varpaita. Äitini korjasi asennon samantien ja nauroi, että luuletkos että en osaa käsitellä tälläisiä vai. Ja taas sellaista naureskelua mikä tarkoitettu siis muille ihmisille.

Mitä ihmeen huomiota se kerjää tuolla? Seuraavalla kerralla näpäytän kyllä jotain siitä, että onpa ainakin enemmän imetyskokemusta mulla kuin sulla. Äitini ei ole imettänyt yhteensä niitä kahdeksaa lastaan varmaan edes kahdeksaa kuukautta, yhtäkään ei ole meistä täysimetetty, joten taidanpa naureskellen näpäyttää jotain siitä, että etpä saa kiinni sinäkään. :D

jotain sellaista varmaankin. tosi ärsyttävää varmaan. itse varmaan kysyisin tai sanoisin asiasta suoraan, tuollaiset ihmiset kun ei välttämättä vinkistä tai näpäytyksestä takaisin tajua, että ovat vähän pölhöjä.

No meidänikäisten (noin 30 oletan) äidit ja anopit alkaa olla jo jonkun ikäsiä, ei nyt vanhoja, mutta siis jotkut heidän jutuistaan voi ihan sivuuttaakin. Vaikka ärsyttäähän se.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
No meidänikäisten (noin 30 oletan) äidit ja anopit alkaa olla jo jonkun ikäsiä, ei nyt vanhoja, mutta siis jotkut heidän jutuistaan voi ihan sivuuttaakin. Vaikka ärsyttäähän se.

Joo olen 29, äitini 52.

On vain todella rasittavaa jatkuvasti kuunnella, kun vähätellään vaikka tiedän, että ei ole mitään syytä vähätellä minua äitinä.

No joo, varmaan ärsyttävää. Ikään kuin väheksyisi omaa äitiyttäsi.

Oma äitinikin tuollaista alkuun harrasti (hänellä tosin vain neljä lasta).

Eikä tosiaan lasten lukumäärä mitään todista. Samat virheet voi toistaa kuites...

Mutta koko elämäni aikana muita kallisarvoisia neuvoja kyllä olen äidiltäni saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:

Joo olen 29, äitini 52.

On vain todella rasittavaa jatkuvasti kuunnella, kun vähätellään vaikka tiedän, että ei ole mitään syytä vähätellä minua äitinä.

Vanhana on äitisi nuorimmaisen saanut, kunnioitettavaa.

Entäs jos hänellä on vaihdevuodet, helvetin kurjaa, kuumia aaltoja ja joku kriisi, kun oma naiseus muuntuu ja muuttuu?

Ja oletko varma, että äitisi nauroi pilkallisesti? Ettei hän yrittänyt nauraa äidillisesti ja kannustavasti, mutta kun itse elät pienen lapsen äidin lailla jotenkin hyvin herkkää aikaa, niin se kuullosti muulta?

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Entäs jos hänellä on vaihdevuodet, helvetin kurjaa, kuumia aaltoja ja joku kriisi, kun oma naiseus muuntuu ja muuttuu?

Ja oletko varma, että äitisi nauroi pilkallisesti? Ettei hän yrittänyt nauraa äidillisesti ja kannustavasti, mutta kun itse elät pienen lapsen äidin lailla jotenkin hyvin herkkää aikaa, niin se kuullosti muulta?

Ei kyllä se ihan oli sitä ja on tehnyt sen nyt jo niin moneen kertaan. Ja sitä pilkkanaurua edeltää aina jokin "puhe" asiasta eli tyyliin "luuletko sinä muka että minä en osaa tälläistä pitää, mulla on kuule paljon enemmän kokemusta kuin sinulla ja kiinni et saa vaikka yrittäisit" ja sitten pilkkanauru ja silmäilee muita paikalla olijoita. En ole mitenkään missään ihme herkässä tilassa, että ottaisin kaikki olemattomat itseeni. En tuotakaan ole todellakaan ottanut itseeni, mutta alkaa jovituttaa moinen ja noloakin se on. Äidilleni siis, ei minulle.

Eikä ole vaihdevuosia tms. Ne tuli hänelle jo kohdunpoiston yhteydessä aikoja sitten.

Kyllä muakin sieppais!
Pottuileeko se vaan sillon kun on yleisöä vaiko myös jos olette kahden?
Mun miehen mummo sairastaa samaa vikaa (anopista en edes mainitse, muuten menee yöunet). Se soitti joskus ja kyseli lasten kuulumisia. Kerroin sitten sen päivän mielipuuhasta - kauppaleikistä, ja omapäisestä myyjästä joka päättää mitä asiakas saa ostaa. Mummo tulistui ja kiljui että " kuule, kyllä kai minä tiedän miten lapset leikkivät kauppaa. Minulla on NELJÄ lasta. Lapsenlapsia ja lastenlastenlapsia ko. mummelilla on pilvinpimein mutta hän korostaa aina NELJÄÄ lastaan. Jotenkin vaikea myöntää ikääntyvänsä ja totutella mummouteen. Kerran asiantuntija, aina asiantuntija.
En kyllä ajatellutkaan että hän ei tietäisi miten lapset leikkivät, höpötimpä vaan päivän kuulumisia kun hän niitä tiedusteli.
Nyt opettelen vääntelemään pärstääni ja huomauttelemaan naukuvalla äänellä "mummo hei, MINULLA on SEITSEMÄN lasta..." Että jos se siitä määrästä on kiinni nii täältä pesee..!

Alkuperäinen kirjoittaja lupsutti:
Kyllä muakin sieppais!
Mun miehen mummo sairastaa samaa vikaa (anopista en edes mainitse, muuten menee yöunet). Se soitti joskus ja kyseli lasten kuulumisia. Kerroin sitten sen päivän mielipuuhasta - kauppaleikistä, ja omapäisestä myyjästä joka päättää mitä asiakas saa ostaa. Mummo tulistui ja kiljui että " kuule, kyllä kai minä tiedän miten lapset leikkivät kauppaa. Minulla on NELJÄ lasta. Lapsenlapsia ja lastenlastenlapsia ko. mummelilla on pilvinpimein mutta hän korostaa aina NELJÄÄ lastaan. Jotenkin vaikea myöntää ikääntyvänsä ja totutella mummouteen. Kerran asiantuntija, aina asiantuntija.
En kyllä ajatellutkaan että hän ei tietäisi miten lapset leikkivät, höpötimpä vaan päivän kuulumisia kun hän niitä tiedusteli.
Nyt opettelen vääntelemään pärstääni ja huomauttelemaan naukuvalla äänellä "mummo hei, MINULLA on SEITSEMÄN lasta..." Että jos se siitä määrästä on kiinni nii täältä pesee..!

Hih. No juu. Ärsyttävää.

Mutta ei siis äitini pottuile kahden kesken mitenkään. Yleisön vaatii tuo esitys.

Alkuperäinen kirjoittaja lupsutti:
Kyllä muakin sieppais!

ymmärrän tosi hyvin. tuollaiset ihmiset on oikeestaan tosi huvittavia. niin älyttömiä asioita korostavat hirveellä innolla. siinä menee joskus sanattomaksi kun ei voi uskoa että jotkut tekee tota ihan tosissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

Ei kyllä se ihan oli sitä ja on tehnyt sen nyt jo niin moneen kertaan. Ja sitä pilkkanaurua edeltää aina jokin "puhe" asiasta eli tyyliin "luuletko sinä muka että minä en osaa tälläistä pitää, mulla on kuule paljon enemmän kokemusta kuin sinulla ja kiinni et saa vaikka yrittäisit" ja sitten pilkkanauru ja silmäilee muita paikalla olijoita. En ole mitenkään missään ihme herkässä tilassa, että ottaisin kaikki olemattomat itseeni. En tuotakaan ole todellakaan ottanut itseeni, mutta alkaa jovituttaa moinen ja noloakin se on. Äidilleni siis, ei minulle.

Eikä ole vaihdevuosia tms. Ne tuli hänelle jo kohdunpoiston yhteydessä aikoja sitten.

Jos näin on, niin ihmekurppa äidiksi. Kannustan harvoihin tapaamisiin.

Koska kerran tekee tota "yleisön edessä", kuulostaa kyllä mun mielestä enemmän joltain epävarmuudelta.. Meillä vähän ton tyyppistä vääntöä on kanssa, ja olen miettinyt sen johtuvan siitä, että äitini pelkää minun edessäni hoitavansa lastani jotenkin minun mielestäni väärin. Siksipä oman aseman/äitiyden korostus.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Koska kerran tekee tota "yleisön edessä", kuulostaa kyllä mun mielestä enemmän joltain epävarmuudelta.. Meillä vähän ton tyyppistä vääntöä on kanssa, ja olen miettinyt sen johtuvan siitä, että äitini pelkää minun edessäni hoitavansa lastani jotenkin minun mielestäni väärin. Siksipä oman aseman/äitiyden korostus.

Niin usein tämä ilmenee juuri niin, kun minä huomautan jostain. Tänäänkin sanoin että pientä vauvaa ei pidä tuolla tavalla taivutella kuin taivutteli. Siihen sitten todisteli sitä omaa pätevyyttään ja mollasi minua.

Viimeksi minä sanoin, että älä sitten seisoskele enää siinä parvekkeen oven lähellä, kun sieltä tulee aika viileää ilmaa ja vauvalla vuotaa vähän nenä. Siihen sitten taas suurieleisesti kertomaan miten hän kyllä tietää.

Aika monesti on tullut vain selväksi ettei se äitinikään kaikkea tiedä. Olisi aina mm. nuolemassa lasteni lusikoitakin, koska kariesbakteerihan kulkee geeneissä eli ihan sama miten toimit, jos olen geeneissä paskat hampaat saanut niin olet. Ei auta vaikka olen kertonut kyllä miten se homma menee. Samaten imetyksestä tietää paljonkin, vaikka ei tosiaan ole imettänyt suoraan sanottuna yhtään.

Yhteistyössä