onko äitejä joilla MS?

  • Viestiketjun aloittaja harmaa mamma
  • Ensimmäinen viesti
harmaa mamma
Löytyykö täältä äitejä joilla diagnosoitu MS tauti?
Miten olette pärjänneet lasten kanssa ja oletteko "hankkineet" lisää lapsia?
Onko ollut pahoja oireita raskaus aikana?

Itsellä "meni" nyt MS tauti diagnosointiin..
Olen jo pitkään elätellyt toiveita toisesta lapsesta,ensimmäinen nyt vuoden.Onko se ajatus täysin pois suljettu :'(
Toivon että itselläni ei todeta tuota kyseistä tautia tai ainakin että oireet pysyvät mooooonta vuotta tipotiessään koska ekatkin oireet laittoi sänkyyn 3 päivää..huomenna saan lääkäriltä tulokset joten pidetään vielä tämä ilta selkä karvoja pystyssä ja luodaan kauhukuvia päähän :(


olisi vaan kiva kuulla muiden elämästä miten on pärjätty
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2007 klo 15:35 harmaa mamma kirjoitti:
Löytyykö täältä äitejä joilla diagnosoitu MS tauti?
Miten olette pärjänneet lasten kanssa ja oletteko "hankkineet" lisää lapsia?
Onko ollut pahoja oireita raskaus aikana?

Itsellä "meni" nyt MS tauti diagnosointiin..
Olen jo pitkään elätellyt toiveita toisesta lapsesta,ensimmäinen nyt vuoden.Onko se ajatus täysin pois suljettu :'(
Toivon että itselläni ei todeta tuota kyseistä tautia tai ainakin että oireet pysyvät mooooonta vuotta tipotiessään koska ekatkin oireet laittoi sänkyyn 3 päivää..huomenna saan lääkäriltä tulokset joten pidetään vielä tämä ilta selkä karvoja pystyssä ja luodaan kauhukuvia päähän :(


olisi vaan kiva kuulla muiden elämästä miten on pärjätty
Hei!
Itselläni on kaksi tyttöä 4- ja 12-vuotiaat. Tauti diagnosoitiin mulla jouluna 2005. Tätä ennen on ollut näköhermontulehdus vuonna 1999 ja tuolloin vuonna 2005 toinen. Muita oireita ei ole ollut ja mietin myös kovasti lapsen tekoa halu olisi kova, mutta pelottaa jos ei pysty lastansa sitten hoitamaan. Kun kuulin kyseisestä taudista itkin monta viikkoa. mutta nyt tuntuu jo hengisesti helpommalta. Täytyy elää vain päivä kerrallaan vaikka niinhän tervekin joutuu...
Oletko saanut vielä tuloksia lääkäriltä?
Voimia kovasti sinulle. :hug:
 
harmaa mamma
sen verran olen saannut tuloksia että päästä tehtiin "löydös".
ensi viikolla taas uudestaan kuvauksiin ja selkäydin neste näytteeseen.
inhottavaa viikko tolkulla odotella oireille syytä :(
 
Tiedän, että tulosten odottaminen on ikävää. En kuitenkaan suosittele tiedon etsimistä netistä sillä itse lueskelin ja pahensi vain oloani hengisesti.
Saanko udella mikä oire sinut piti sängyssä sen 3 pvää? Onko tapahtunut lähiaikoina vai n.3kk lapsesi syntymästä? Olen saanut tiedon,että raskauden aikana oireet helppottaa ja 3 kk kuluttua synnytyksestä saattaa tulla pahenemisvaiheita. Mutta on muistettava,että jokainen tapaus on erillainen.
Itse olen lupautunut tutkimuksiin joka seuraa taudin etenemistä 5 vuotta ja tänään olisi pään ja selkärangan magneettikuvaus. Mielestäni toi on hyvä juttu sillä muuten asiaa ei seurattaisi muuta kun jos menisin lääkäriin valittamaan oireita.
 
harmaa mamma
hei!

oireita oli tasapainon puuttuminen,kaatusin koko ajan oikealle,huimaus sekä oksetus. Sitten alkoi näkö heiketä ja näin kaksois kuvia ja vain toista silmää auki pitäen pystyin katselemaan.
Sitten kun pääsin sairaalasta kotiin niin puutui puolet naamasta,tai oli sellainen tunnoton 4 päivää.

itse tauti ei tällä hetkellä niin kamalasti pelota kun ei ole vielä mitään diagnosoitu,mutta haluaisin niin kovasti sen toisen lapsen ja harmittaa jos sellasta mahdollisuutta ei enää tule.
mutta onneksi on nyt yksi taapero elämää ilostuttamassa :heart:
 
Joo mulla on ms, tuli yllättäen v. 1993. Vasta 2004 teimme lapsen, on ollut melko terveenä ja hoidossa 8 kk:n iästä lähtien perhepvhoitajalla. Suurin oireeni on väsymys ja olen jo eläkkeellä, ikää vasta 37. Lisää lapsia ei tehdä, on tarpeeksi tässä yhdessäkin meille. Mutta teillä nuoremmilla äideillä asia on eri, tehkää vaan lapsia jos haluatte, ei tästä taudista voi etukäteen tietää miten etenee. On niin tapauskohtainen, joskus voi mennä vuosia ihan ok ja sitten taas on vuosia hyvin kipeä olo. Nykyisin on paljon tehokkaita lääkkeitä. Voimia tulevaisuuteen !
 
täti
Mun siskolla on. Ikää hänellä nyt 28 ja diagnoosi ollut 7 vuotta. Hänella on kaksi lasta 4- ja 2-vuotiaat, jotka siis tehty vasta diagnoosin jälkeen. Hyvin hän on pärjännyt. Rankkaa tietysti ollut välillä, niinkuin kaikkien pienten lasten äideillä. Raskausaikana oireet pysyneet poissa eikä pahenemisvaiheitakaan ole tullut synnytysten jälkeen. Hattua nostan hänen rohkeudelleen,että uskalsi lapset tehdä vaikka mäsä oireilikin melko rajusti heti alusta asti. Kaikki on mennyt paljon paremmin kuin osasimme odottaa :)
Kannattaa varmistaa itselleen turvaverkostoa ympärille pahimman varalle. Itsekin käyn auttelemassa siskoa silloin tällöin että tämä saa levätä (väsymys kun pahentaa oireita).
 

Yhteistyössä