onko adhd mielestäsi keksitty sairaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei se varmaan ole keksitty, mutta mä luulen, että jos joku ei osaa omaa lastaan pitää "kurissa ja nuhteessa" ( l. kasvattaa ) niin on helppoa mennä diagnoosin taakse piiloon ( vaikkei välttis mitään oikeeta diagnoosia siis oliskaan .. ) .

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
ei se varmaan ole keksitty, mutta mä luulen, että jos joku ei osaa omaa lastaan pitää "kurissa ja nuhteessa" ( l. kasvattaa ) niin on helppoa mennä diagnoosin taakse piiloon ( vaikkei välttis mitään oikeeta diagnoosia siis oliskaan .. ) .

adhd on ihan eri asia kuin pelkkä ylivilkkaus..

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:

No näin. Ja uskon ettei tuota diagnoosia " saa" "vain" ylivilkas lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:

joo, mutta usein sitä ADHD:tä käytetään verukkeena kun oma lapsi on vilkas ja villi jne.

Ei ole keksitty sairaus, mutta ihan asiantuntijoiden mukaan on tauti jonka taakse on helppo mennä piiloon omia kasvatusvirheitään, endie tuossa ylempänä jo kirjoittikin. Ja lisäksi on tauti joka pysyy melko hyvin jonkin asteisessa kondiksessa jos vanhemmat jaksavat olla johdonmukaisia kasvatuksessaa.

Vuosia sitten se todettiin MBD:nä ja diagnoosia sekä lääkitystä oli todella vaikea saada. Nykyisin diagnoosin saa paljon helpommin ja uskon, että vanhempien taidottomuus kasvattaa lastaan aiheuttaa ylivilkkautta, joka sitten luetaan ADHD:ksi.

Kyllä se ihan todellinen vaiva on, ja haittaa monen ihmisen elämää ihan oikeasti. Mutta on niitäkin, jotka keksii sen itsellen, ja yrittää livistää kaikesta vastuusta sen varjolla, että enemmän tai vähemmän oikeasti sairastaa adhd:tä.

On ja ei. On oikeasti olemassaoleva neurologinen häiriö/poikkeavuus (ei siis mikään sairaus tai tauti! ) mutta nykyään liian usein lapsi diagnosoidaan adhd:ksi pelkästään levottomuuden tai vilkkauden perusteella. Tavalliset kasvatusongelmat (vanhempien kyvyttömyys kasvattaa lasta ) luetaan myös väärin adhd:ksi. Lisäksi minua suututtaa se että adhd:ta pidetään ns. muotivillityksenä. Melkein joka toisella aikuisellakin on ainakin tämän omasta mielestä adhd.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja taas syyllistetään vanhempia...
vaikka kuinka olisi johdonmukaisesti kasvatettu lapsi ei kaikkia adhd:n oireita saada sillä "parannettua".

Ei, ei toki kaikkia oireita saa parannettua ei. Mutta adhd-lapsi tarvitsee selkeyttä, turvallisuutta, järjestystä että asiat sujuu samalla kaavalla elämää. Täälläki usein on että tänään oltiii siellä ja täällä ja vauva vietiin jo laitokselta mummolle sosiaalistumaan :/ no niin noista voi vaikka vetää jothtopäätöksiä aiheesta.

Ei toki kaikki mutta monet monet adhd-lasten vanhemmat pahentaa lapsen tautia järjettömillä toimillaan - oman kykenemättömyytensä tai ongelmiensa vuoksi.

Nykyään ajatellaan että tauti kuin tauti se on lääkkeellä tai kirurgin veitsellä parannettavissa - no ei ole. Jotkut sairaudet vaativat paljon, ja lääkkeistä on apua TUEKSI, muu hoito on johdonmukaista kasvatusta.

Alkuperäinen kirjoittaja PT:
On ja ei. On oikeasti olemassaoleva neurologinen häiriö/poikkeavuus (ei siis mikään sairaus tai tauti! ) mutta nykyään liian usein lapsi diagnosoidaan adhd:ksi pelkästään levottomuuden tai vilkkauden perusteella. Tavalliset kasvatusongelmat (vanhempien kyvyttömyys kasvattaa lasta ) luetaan myös väärin adhd:ksi. Lisäksi minua suututtaa se että adhd:ta pidetään ns. muotivillityksenä. Melkein joka toisella aikuisellakin on ainakin tämän omasta mielestä adhd.

Tuskin kukaan neurologi pelkän vilkkauden perusteella antaa adhd diagnosia , meillä ainakin tutkittiin tosi tarkasti , siltikään syyksi ei tullut pelkkä adhd, palstalaiset nyt antaa omia tautimäärityksiä mutta ne on niitä mitä on. adhd on vakava asia johon pitäis suhtautua sen mukasesti, satuin katselemaan tuossa kolmosta hetki sitten siinä oli asiallista tietoa, aikuiselta , sillä eihän se mihinkään häviä.

Mulla on vaikeuksia hahmottaa esim. pitkiä numero-yhdistelimä,ikinä ei oo mitään diagnosoitu mutta mulla on jonkin sortin luki/hahmotushäiriö. Siitä sitten kerroin meidän amiksen matikanopettajalle että mulla on tällainen homma. Kaveri oli kävelly opettajien huoneen ohi ja kuullu miten tää opettaja oli suu vaahdossa paasannu siellä että "ennen tuollaiset oppilaat oli vaan rehellisesti tyhmiä,nyt niillä on joku adhd tai joku vastaava" voitte uskoa että ei hirveästi motivoinnu menemään niille tunneille..

Yhteistyössä