Onko 5 v tienoilla joku "vauvavaihe"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Kun tuntuu että tuo omatoiminen ja reipas 5 v on taantumassa hiljalleen takaisin vauvaksi... on siis pitkään jo syönyt, pukenut ja hoitanut vessahommat itse. Mutta nyt. Äidin pitäisi syöttää (no siihen en ole lähtenyt ja tyttö on nyt lopulta uskonutkin että jos ei itse syö, niin syömättä jää), pukea vaatteet päälle ja pyyhkiä pylly. Noissa kahdessa viimeisessä yritän olla tiukkana myös mutta joskus on pakko antaa periksi, jos haluaa ajallaan ehtiä minnekään. Kyse ei siis ole siitä että tyttö ei osaisi, mutta äidin nyt pitäisi tehdä kaikki. Mitä ihmettä??

Osittain johtuu varmaan pikkuveljestä 2,5 v jota joudun vielä auttamaan pyllyn pyyhkimisessä ja pukemisessa (syö kyllä itse). Ymmärrän sinänsä tytön logiikan että kun äiti auttaa veljeäkin niin miksi ei minua. Olen kyllä selittänyt että veli ei vielä osaa kaikkea itse, ja että kun tyttö oli samanikäinen niin autoin silloin häntäkin. Hassua vaan että tämä "vauvavaihe" on iskenyt vasta ihan viime kuukausina, ei silloin kun veli oli vielä vauva.

Onko muilla ollut tässä iässä samaa ja onko vinkkejä??

Yhteistyössä