Onko 3020 e nettotulot/kk köyhyyttä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luulen, että vammaisen lapsen arjen sujuminen edellyttää aika tavalla isompia menoja kuin normaalilapsen. Auto, jossa pärjäää pyörätuolilla on välttämätön. vammaisellakin on oikeu harrastaa. Eiköhän se kelkka ole elämänlaadun takia ollut tärkeä. Ettei tarvitse eristäytyä kokonaan kotiin. Tulot tuntuu aika isoilta, mutta uskon että vammaisuus selittää paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luulen, että vammaisen lapsen arjen sujuminen edellyttää aika tavalla isompia menoja kuin normaalilapsen. Auto, jossa pärjäää pyörätuolilla on välttämätön. vammaisellakin on oikeu harrastaa. Eiköhän se kelkka ole elämänlaadun takia ollut tärkeä. Ettei tarvitse eristäytyä kokonaan kotiin. Tulot tuntuu aika isoilta, mutta uskon että vammaisuus selittää paljon.

Mun mielestä kaikilla on oikeus harrastaa, mutta sen voi tehdä ilmaiseksikin! Jopa vammaiset. Kalliimmat harrastukset taas eivät ole mikään perusoikeus, vaan vanhempien pitää olla valmiit tekemään töitä ja maksamaan ne omasta pussistaan.

En vain vieläkään oikein osta tuota "köyhyyttä". Tai vielä hirvittävämpää on että kehtaa valittaa tuosta tilanteesta. Jos he tosissaan olisivat köyhiä, niin kyllä äijä etsisi ahkerasti töitä (kuten käsitin että hän on kotona myös).

:flower:

siis voi jumalauta. Me ei olla saatu tuota summaa, vaikka ollaan molemmat töissä. No, nyt mieheltä loppuu työt niin ilmeisesti alkaa meillekin sitten rahaa virrata ovista ja ikkunoista!!

Jos 5-henkinen perhe, joka saa nettona 3000, on köyhä, niin sitten me olemme aivan per.saukisia.
Meitä 4 ja nettotulot noin 2000 ja mies käy kokopäivätöissä. On lisäksi korkea koulutus hänellä.

Nuo jutut köyhyydestä on yleensä sellaisia, että todellisuudessa itseään köyhänä pitävät saavat hulvattoman suuria tuloja, joita suurin osa työssäkäyvistä ihmettelee. Ehkä on niin että kun kaikki tulot tulevat yhteiskunnalta, se jotenkin passivoi ihmisen, ja ei jaksa tehdä mitään vaan ostelee kaiken valmiina ja kalliisti ja ei jaksa kuin voivotella.

Oikeasti köyhät, siis pienimmällä mahdollisella rahalla toimeentulevat ovat suomessa niitä perheitä, joilla on omakotitalon laina, ja perheessä on kotiäiti ja työssäkäyvä isä. Nämä perheet ovat usein todella pienellä rahalla toimeentulevia. (siis jos mies tavallinen työssäkäyvä, ei yrittäjä). verotus vie keskituloisen palkasta kolmasosan ja tuloja jää juuri ja juuri sen verran, että toimeentulotukinormit eivät täyty. Eikä omakotitalossa asuva yleensä kehtaisi hakeakaan.

Mä oon 3 yh. Saan palkkaa käteen noin 2000 e/kk, sit lapsilisät ja elätusmaksut yhteensä noin 1000 euroo. Maksan opinto-, asunto- ja autolainaa. Auto työssä pakollinen ja asutaan Helsingissä. En oo opiskelujen jälkeen ikinä pitänyt perhettäni köyhänä. Pitäs kait alkaa ajatella olevansa köyhä reppana...
Ja meilläkin lapsilla, ei nyt kehitysvammaa, mutta epilepsiaa, astmaa jne.
Ja olen varma, että perheemme ei ole mistään kurjimmasta päästä, siis meidän talous.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:

Mun mielestä kaikilla on oikeus harrastaa, mutta sen voi tehdä ilmaiseksikin! Jopa vammaiset. Kalliimmat harrastukset taas eivät ole mikään perusoikeus, vaan vanhempien pitää olla valmiit tekemään töitä ja maksamaan ne omasta pussistaan.

En vain vieläkään oikein osta tuota "köyhyyttä". Tai vielä hirvittävämpää on että kehtaa valittaa tuosta tilanteesta. Jos he tosissaan olisivat köyhiä, niin kyllä äijä etsisi ahkerasti töitä (kuten käsitin että hän on kotona myös).

Sen enempää tuota köyhyyttä pohtimatta, olen kuitenkin sitä mieltä että vammaiselle lapselle monet harrastuklset ovat ihan kuntoutuspohjalta ja siksi minun mielestäni "tärkeämpiä" kuin terveiden lasten harrastukset.

Meidän erityismuksulla on mm laulu-viittomaryhmä ja uimaryhmä sellaisia "kalliita" harrastuksia joita pitäisin hänelle todella tärkeinä. Tuolle terveelle lapselle samat olisivat ihan kivoja harrastuksia, mutta ei suinkaan välttämättömiä kehityksensä kannalta. =) Muutenkin -en tiedä mistä vammasta tässä kyse- erityislapsilla tuppaa olemaan sellaisia menoja joita terveillä ei (onneksi?) ole. Siksi mielummin laskisin nuo lapsen vammasta tulevat tulot pois perheen kokonaistuloista, meillä ne on kuitenkin tarkoitettu erityislapsen erityismenoihin ja muut tulot on sitten ne joilla perhe elelee.

Mutta hei, kuinka moni pienituloinen terveiden lasten vanhempi tosissaan haluaisi lapselleen vamman päästäkseen kiinni noihin suuriin tuloihin? :wave: *voi vaikka ilmoittautua heti tähän perään...*

Olin aivan pöyristynyt kun eilen aamulla luin tuon jutun loppuun asti. Siis vuokran jälkeen käteen jää REILUT 2000 euroa ja ruokalasku on 200-300E/kk. MIHIN käyttävät loput??? Itse olemme akateemisesti koulutettuja ja koskaan ei jää tuollaisia summia tuhlattavaksi. Hävyttömältä tuntuu myös muiden hyväksikäyttö, ts. eläkkeellä olevan diakonissan jonka kk-ansiot eivät koskaan ole moisia summia nähneetkään.
Eli me, jotka raadamme niska limassa (ja pidämme sitä normaalina!), saamme vähemmän tuloja kuin esimerkkiperhe, maksaen vielä heidän rilluttelunsa tms. mihin sitten (tupakkaan, nettipelaamiseen tms. ) rahansa haaskaavatkaan. Ja jutun eukko vielä KEHTAA korostaa sitä, että joululahjoja ei voi lapsille ostaa ja kirpparilta piti ostaa nyt halvalla vaatteet kun tarve on neljän vuoden päästä.... EI VOI KÄSITTÄÄ EIKÄ HYVÄKSYÄ!

Oiskohan tässä kyse enemmän koetusta köyhyydestä kuin todellisesta. Suurin osa mun tuntemista perheistä (huom. kaikki käy töissä tai on töistä äitiyslomalla) elää paljon vähemmillä tuloilla eikä kukaan varmaan koe olevansa mitenkään erityisen köyhä. Tavalliseen, terveelliseen kotiruokaan, lasten vaatteisiin ja joululahjoihin ainakin rahat riittää.
Tää juttu on ihan uskomaton ja jos Ilkka Malmberg luet tätä, eikö niille voisi järjestää jonkun talousopettajan sinne kotiin neuvomaan taloudenpidossa ja tehdä sitten siitä jutun?

On ihme, jos ei noilla tuloilla saa arkeansa pyöritettyä.

En vaihtaisi paikkaa perheen kanssa: en haluaisi liikuntavammaista (pyörätuoli)lasta, olla itse masentunut ja työtöntä miestä. Ja eikös sillä isommallakin tytöllä juuri havaittu joku vamma, joka esti opinnot jollain tietyllä linjalla? Eli vaikka tämä 5-henkinen perhe "tienaa" (siis saa) 3000 e kuussa, niin en todellakaan vaihtaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Imettelijä:
Olin aivan pöyristynyt kun eilen aamulla luin tuon jutun loppuun asti. Siis vuokran jälkeen käteen jää REILUT 2000 euroa ja ruokalasku on 200-300E/kk. MIHIN käyttävät loput??? Itse olemme akateemisesti koulutettuja ja koskaan ei jää tuollaisia summia tuhlattavaksi. Hävyttömältä tuntuu myös muiden hyväksikäyttö, ts. eläkkeellä olevan diakonissan jonka kk-ansiot eivät koskaan ole moisia summia nähneetkään.
Eli me, jotka raadamme niska limassa (ja pidämme sitä normaalina!), saamme vähemmän tuloja kuin esimerkkiperhe, maksaen vielä heidän rilluttelunsa tms. mihin sitten (tupakkaan, nettipelaamiseen tms. ) rahansa haaskaavatkaan. Ja jutun eukko vielä KEHTAA korostaa sitä, että joululahjoja ei voi lapsille ostaa ja kirpparilta piti ostaa nyt halvalla vaatteet kun tarve on neljän vuoden päästä.... EI VOI KÄSITTÄÄ EIKÄ HYVÄKSYÄ!

Näin minäkin ajattelen, vaikka meidän tilanne on hieman erilainen.

Sossu sysää minusta liikaa rahaa kotona makaaville. Ero työssäkäyville ja kotona oleville tulisi olla suurempi, jotta olisi kannattavampaa mennä töihin myös matalapalkkaisiin töihin. Myös opiskelijat elävät aina alle köyhyysrajojen, eikä heillä ole edes mahdollisuutta saada edes sitä köyhyysrajan rahoja, koska opiskelevat.. (toki lainaa voi ottaa, mutta laitapas nyt työtönkin lainaan rahaa, jotta voi sitten joskus niitä maksella kun ja jos saa töitä...)

Niin väärin.

ite tällä hetkellä äitiyslomalla ja meidän netto tulot tällä hetkellä n 3000?/kk, ja aina tultu toimeen 3 lapsen kanssa. Kyllä se on kiinni siitä miten osaat mitoittaa omat menot yms.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mutta jos tonni tulee PELKÄSTÄÄN siitä hyvästä että on suomen kansalainen, niin kansantaloudellisesti järkyttävä pommi, että ne jotka tekee duunia joutuu elättää paitsi ittensä myös muut

Aivan samaa mieltä tästä. Tässä tuntuu, että työssäkäyviä "rangaistaan" veroilla, jotta voidaan pitää yllä työttömien/sossussa asioivien elättäminen sekä niiden, joilla ei ole varaa maksaa täysi hinta valtion palveluista (toki mielelläni tuen esim. opiskelijoita tässä, itsekin opiskelijana olleena, mutta hehän ovat tulevaisuuden työntekijöitä, joten asia erikseen).
Mutta mitäs sitten tehtäisiin, kun ketään ei kävisi töissä. Absurdi tilanne eikä tule koskaan toteutumaan, mutta mihin on hävinnyt se mentaliteetti, että oma elanto on ansaittava ja pärjättävä niine hyvineen?
Kaikki me ei synnytä samalle viivalle, mutta on itsestään kiinni mitä elämällään tekee ja miten pärjää. Sillä siitä mistä mielellään maksaakin veroja on koulutukseen liittyvät mahdollisuudet, jotka ovat mahdollisia kaikille.

Suomi on rakentanut hienon hyvinvointiyhteiskunnan - liian hienon. Sen laskuna tulee laiskuus, pidetään itsestäänselvänä, että ollaan oikeutettuja etujen lisäksi vielä valittamaankin.

Hesarin juttu taisi olla yllätys kirjoittajallekin, joka oletti(?), että tässä on kyseessä "köyhimmät Suomessa". Päinvastoin, hienon yhteiskuntamme köyhyys on jossain muualla kuin valtion tuilla elävillä - ainakin ko. perheen tapauksessa. Ehkä se juuri olikin pointti, heidät tilastoidaan köyhiksi, mutta ansaitsevat saman verran, jos enemmänkin kuin suurin osa työssäkäyvistä?!
Tuntuu silti vain, että harva näistä tuella elävistä tajuavat oman etuoikeutensa.
Yhtälailla vastaava työssäkäyvä perhe ostaa vaatteet kirpputorilta, miettii miten saada rahat joululahjoihin ja vammaiselle lapselleen, astmaa, diabetesta yms sairastavalle hoitoa ja lääkkeitä --- ja niitä hiihtovälineitä.
Mistä he saavat rahat näihin?

Tämä kysymys tosin oli lähinnä niille, jotka ovat tämän hesarin kuukausiliitteen perheen tilanteessa.
Olkaapa kiitollisia kuinka yhteiskunta, eli me veronmaksajat; työssäkäyvät maksamme teidän elämisen ja kasvattakaa niistä lapsista kunnon veronmaksajia, niin saadaan jotain kiertokulkuunkin sitten takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja katja:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mutta jos tonni tulee PELKÄSTÄÄN siitä hyvästä että on suomen kansalainen, niin kansantaloudellisesti järkyttävä pommi, että ne jotka tekee duunia joutuu elättää paitsi ittensä myös muut

Aivan samaa mieltä tästä. Tässä tuntuu, että työssäkäyviä "rangaistaan" veroilla, jotta voidaan pitää yllä työttömien/sossussa asioivien elättäminen sekä niiden, joilla ei ole varaa maksaa täysi hinta valtion palveluista (toki mielelläni tuen esim. opiskelijoita tässä, itsekin opiskelijana olleena, mutta hehän ovat tulevaisuuden työntekijöitä, joten asia erikseen).
Mutta mitäs sitten tehtäisiin, kun ketään ei kävisi töissä. Absurdi tilanne eikä tule koskaan toteutumaan, mutta mihin on hävinnyt se mentaliteetti, että oma elanto on ansaittava ja pärjättävä niine hyvineen?
Kaikki me ei synnytä samalle viivalle, mutta on itsestään kiinni mitä elämällään tekee ja miten pärjää. Sillä siitä mistä mielellään maksaakin veroja on koulutukseen liittyvät mahdollisuudet, jotka ovat mahdollisia kaikille.

Suomi on rakentanut hienon hyvinvointiyhteiskunnan - liian hienon. Sen laskuna tulee laiskuus, pidetään itsestäänselvänä, että ollaan oikeutettuja etujen lisäksi vielä valittamaankin.

Hesarin juttu taisi olla yllätys kirjoittajallekin, joka oletti(?), että tässä on kyseessä "köyhimmät Suomessa". Päinvastoin, hienon yhteiskuntamme köyhyys on jossain muualla kuin valtion tuilla elävillä - ainakin ko. perheen tapauksessa. Ehkä se juuri olikin pointti, heidät tilastoidaan köyhiksi, mutta ansaitsevat saman verran, jos enemmänkin kuin suurin osa työssäkäyvistä?!
Tuntuu silti vain, että harva näistä tuella elävistä tajuavat oman etuoikeutensa.
Yhtälailla vastaava työssäkäyvä perhe ostaa vaatteet kirpputorilta, miettii miten saada rahat joululahjoihin ja vammaiselle lapselleen, astmaa, diabetesta yms sairastavalle hoitoa ja lääkkeitä --- ja niitä hiihtovälineitä.
Mistä he saavat rahat näihin?

Tämä kysymys tosin oli lähinnä niille, jotka ovat tämän hesarin kuukausiliitteen perheen tilanteessa.
Olkaapa kiitollisia kuinka yhteiskunta, eli me veronmaksajat; työssäkäyvät maksamme teidän elämisen ja kasvattakaa niistä lapsista kunnon veronmaksajia, niin saadaan jotain kiertokulkuunkin sitten takaisin.

Jaksan vielä ihmetellä sitä, kun tuollaiset perheet ja muut vastaavat tapaukset ei tajua olla edes kiitollisia saamastaan tuesta.