Onko 3-lapsinen perhe suurperhe =O ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eräs tuttu vihelsi ja sanoi, että "Mä en tiennytkään, että sulla on suurperhe" kun hänelle selvisi, että olen kolmen lapsen äiti. Minusta kun kolme lasta on aika tavis??? Ei mikään suurperhe, vai?

Ei kai sille mitään virallista määritelmää ole, jonkun mielestä voi hyvinkin kolmelapsinen perhe olla suurperhe ja toinen ei pidä seitsemän lapsen perhettäkään edes kovin isona.
Täällä palstalla on ihme suhtautuminen joillain tähän kysymykseen (josta lähes viikoittain väännetään) ja hyökätään välillä agressiivisestikin että alle viisilapsinen perhe ei nyt ainakaan oo mkään suurperhe yms. En tajua miks. Enkä nyt viittaa juuri tähän ketjuun.
Mun mielestä 7-lapsinen perhe alkaa olla suurperhe mutta moni pitää jo meitäkin (5 lasta) kaaaaauhean suurena porukkana.

[QUOTE="vieras";25831436]:O Minun tutuissani taas hyvin harvalla on kolmea lasta.[/QUOTE]

Asutko/asuvatko tuttavasi maalla vai kaupungissa? Väitän, että kaupungissa asuu enemmän 1-2-lapsisia perheitä, maaseudulla/kaupunkien ulkopuolella taas enemmän 3-lapsisia perheitä.

Minun mielestä 3 lapsinen perhe ei voi olla suurpere. Jos 2 lasta on pieni perhe niin miten sitten yksi lapsi lisää voi olla suurperhe. Suurperheestä voi puhua, kun lapsia on 5 tai enemmän.

Keskimääräinen lapsiluku on jotain 1,5 lasta, että kyllähän tuo 3 on jo selvästi keskivertoa enemmän. Ei suurperhe kuitenkaan, vaan suuri perhe. Jos on 3 lasta niin voi sanoa, että on monta lasta :)

[QUOTE="vieras";25832289]Keskimääräinen lapsiluku on jotain 1,5 lasta, että kyllähän tuo 3 on jo selvästi keskivertoa enemmän. Ei suurperhe kuitenkaan, vaan suuri perhe. Jos on 3 lasta niin voi sanoa, että on monta lasta :)[/QUOTE]

Juu, mutta tuohon keskimääräiseen lapsilukuun on taidettu laskea myös parit, joilla ei ole lapsia. Tietysti pariskuntakin on perhe ja näin ollen pieni perhe, mutta ainakin minun tuttavapiirissä on paljon enemmän 3-4 lapsisia perheitä kuin esim. 2 lapsisia.

tällaisen artikkelin löysin "Tilastokeskuksen mukaan perinteiseen suomalaiseen perhemalliin kuuluu keskimäärin 1,7 lasta, joten nyky-yhteiskunnassa jo kolmen lapseen perheitä voidaan kutsua suurperheiksi."

Joten nykymääritelmän mukaan se on suurperhe.

Kun mietin täs meidän lähipiirin perheiden kokoa, niin 2 lasta, 3, 2, 3, 3, 3, 3, 3, 2, 4, 4, 4, 3, 3, 3, 2....
että meidän lähipiiris 3 on ns. normaali

Yhteistyössä