Onko 29 -vuotias liian vanha vauvan äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm... Olen liian monta kertaa palstoilla lukenut +30v:nä äidiksi tulleiden kirjoituksia, "aiemmin en olisi ollut kypsä äidiksi ja nyt on biletykset takana", että yli 30v vauvan kanssa kulkeva herättää ajatuksia minkähänlainen bilehiiri/hitaasti kypsyvä hän on ollut. Ei pitäisi, mutta niin.

siis häh, eikös ensisynnyttäjien keski-ikäkin ole jotain tuota luokkaa. Itse olin ainakin sain esikoiseni 28 vuotiaana ja olin tuolloin aivan normaali-ikäinen ensimmäisen lapsen odottaja. Kaupungeissa tuo ikä on korkeampi kyllä kuin maaseudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm... Olen liian monta kertaa palstoilla lukenut +30v:nä äidiksi tulleiden kirjoituksia, "aiemmin en olisi ollut kypsä äidiksi ja nyt on biletykset takana", että yli 30v vauvan kanssa kulkeva herättää ajatuksia minkähänlainen bilehiiri/hitaasti kypsyvä hän on ollut. Ei pitäisi, mutta niin.

Voi toki olla näinkin, että jotkut ovat bilehiiriä tai hitaasti kypsyviä. Sama ajatus minullakin joskus ollut mielessä.

Mutta omalla kohdalla voin sanoa, että siitä ei ole kyse.

Opiskelin amk-tutkinnon, valmistuin 23-vuotiaana ja onnekseni sain heti työpaikan. Nyt olen ollut töissä samassa paikassa 5 vuotta. Työni on sillä tavalla vaativaa, että työn ja perheen yhteensovittaminen on mietityttänyt kovasti. Mietityttää edelleen.

Saman miehen kanssa oltu jo vuosia yhdessä. Tuntuu vain, eetä vielä ei ole ehtinyt tekemään tähän ikään mennessä sellaisia asioita, joita olisi hankala tehdä sitten kun saa lapsen (ulkomaanmatka, en ole koskaan vielä käynyt).
Taloudellinen pärjääminen huolettaa, koska miehellä ei ole vakityötä.
Synnytys ja elämänmuutos pelottaa kovasti. Siinä ehkä tärkeimmät syyt miksi meille ei vielä ole tullut lapsia.

Olipas tämä ketju hukkunut kauas. Onko nuoriso vallannut foorumin vai onko meitä "vanhoja äitejä" enää täällä?
Lasta yritetään, itsellä ikää 27. Kovasti jännittää ja mietityttää, nappaako enää "tässä iässä" :|

Olen saanut esikoiseni 33 vuotiaana, toinen tulossa nyt 36 vuotiaana. Ja kyllä, minä myönnän olevani "hitaasti kehittyvä". Lapsen haluaminen ei ollut hetken mielijohde, vasta yli 30 vuotiaana aloin kyseenalaistaa siihen astista vapaaehtoista lapsettomuuttani. Ihan normaalilla järjellä varustettu nainen koen silti olevani, vaikka en äidiksi halunnutkaan alle kolmekymppisenä tulla.

Täytän pian 30v. Minulla on lapset 10 ja 9 vuotiaat. Jotenkin alkaa tuntumaan, että olen jo "vanha" saamaan kolmannen lapsen. Tai sitten on kyse omasta mukavuuden halusta. Mies hinkuu kolmatta, joten ilman ehkäisyä ollaan menty vuosia. Ehkä olen jo fyysisestikin liian vanha raskautumaan. Eipä tuo kuitenkaan sureta minua.

Mä sain tyttöni 36-vuotiaana, enkä kokenut olevani mitenkään liian vanha. Kuvittelen myös elintapojeni ja geenieni puolesta eläväni tosi vanhaksi. Mutta voisin kuvitella, että jos suvussa rasitteita ennenaikaisten kuolemien suhteen, niin voisi olla sitä parempi, mitä nuorempana lapset väsää.

Kovin kattavaa otosta mull ei ole, mutta omasta ystävä- ja kaveripiiristä nuorempina lapset saaneilla alkaa ikääntymiskrempatkin nuorempina. Onko kukaan muu havainnut tämmöstä?