onko 28vuotiaalla hedelmällisyys jo laskenut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "missy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"missy"

Vieras
olen tullut ennen helposti raskaaksi, kiertoni oli keskimäärin 27 päivää ja aina tärpännyt viim. toisesta kierrosta. yksi taisi tulla ekasta.
raskaana olen ollut 4 kertaa josta 3 lasta on syntynyt.
viimeisen lapseni sain kun olin 25v.

nyt alkuvuodesta olin ilman mitään ehkäisyä ja kiertoni oli 34-40päivää! raskaaksi en tullut.
voiko vajaassa 4 vuodessa tapahtua noinkin isoja muutoksia, luulin että hedelmällisyys laskee vasta 30 ikävuoden jälkeen.

haluisin vielä yhden lapsen. elämäntapani on hyvät,syön hyvin ja liikun.
ensiksi ajattelin lykätä vielä parilla vuodella, että 30v saisin lapsen, mutta jos se jo nyt on epäonnistunut niin ei varmaan kannata lykätä "tekemistä".

millä kuukautiskieroa sitten voi saada normaaliksi?

Kannattaisko kuitenkin mennä lääkäriin tarkistamaan voisiko kyseessä olla jokin kuukautiskierron häiriö? Kuulostaa oudolta että kierto on tolleen pidentynyt. Voisi olla esim jostain syystä prolaktiinit koholla, mulla oli tolleen parisen vuotta sitten. Johti siihen et ovulaatiota ei tapahtunut läheskään joka kierrolla ja kierto venyi. Sit kun se korjattiin, kaikki palautui normaaliksi. Just silloin ei ollut raskautuminen mulla ajankohtainen asia mut nyt pari vuotta siitä raskauduin heti ensi yrityksellä... ikää lähes 28v.

Vois olla kilppariongelmaa takana noin pitkillä kierroilla. Vaikeuttaa hedelmöittymistä.
Itse tulin 35-vuotiaana yllättäen raskaaksi, 37 -vuotiaana tärppäs heti ekasta kierrosta.

Kannattaisko kuitenkin mennä lääkäriin tarkistamaan voisiko kyseessä olla jokin kuukautiskierron häiriö? Kuulostaa oudolta että kierto on tolleen pidentynyt. Voisi olla esim jostain syystä prolaktiinit koholla, mulla oli tolleen parisen vuotta sitten. Johti siihen et ovulaatiota ei tapahtunut läheskään joka kierrolla ja kierto venyi. Sit kun se korjattiin, kaikki palautui normaaliksi. Just silloin ei ollut raskautuminen mulla ajankohtainen asia mut nyt pari vuotta siitä raskauduin heti ensi yrityksellä... ikää lähes 28v.

täytyy varata aika lääkärille.
tosiaan mulla oli 21v-26v kuukautiskierto 27päivää vaikka en pillereitä syöny. tuossa välissä mulla oli hetki diana novat, mutta ne lopetin ja kierto oli silti normaali. nyt ei ole.

kilpirauhasarvot on otettu ja ne on ollu normaalit.

Mulla ainakin Diane novat just laittoi kierron ihan sekaisin, meni melkein puoli vuotta että kierto tasaantui. Vasta kierron tasaantumisen jälkeen sitten raskauduin. Olin silloin 24v. Nyt mercilonien jälkeen raskauduin heti ekasta kierrosta, ikää nyt 27v. Joten voi nuo korkeampihormoniset pilleritkin vaikuttaa vielä.

Yhteistyössä