Onko 2-vuotiaani liian pyöreä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mörrimöykky"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mörrimöykky"

Vieras
Minulla on maailman suloisin pikkutyttö, josta jotkut kuitenkin huomauttelevat, että ompas pullea jne.

Imetin häntä 1-vuotiaaksi, ja silloin oli kyllä makkaroita ja leukaa, oma maitoni tuntui olevan ehtaa tavaraa! :) Jo silloin satutti kommentit lihavasta vauvasta. 1-vuotiaana painoa oli 10 kiloa ja pituutta 74 cm, eli ei mielstäni mikään älytön kuitenkaan.

Kun imetys loppui, alkoi painokin tasaantua. Siltikin saan yhä edelleen kuulla, kuinka kuopukseni on pyöreä ja pullea. Nyt 2-vuotianeuvolassa oli pituutta 87,5 cm ja painoa 13,5 kiloa. Esikoisemme on sen sijaan aina ollut hoikka, hän on poika.

Lapsemme syö terveellisesti,: aamuisin 1dl kaurapuuroa veteen tehtynä, lounaaksi tavallista kotiruokaa, (syömme itsekin terveellisesti), välipalaksi maustamatonta jogurttia ja marjoja tai ruisleipää, päivälliseksi taas jotakin lämmintä tai ruisleipää, riippuen kuinka nälkäinen lapsi on, illalla taas 1 dl puuroa veteen tehtynä. Ruokajuomana rasvaton maito tai vesi ja leipä on tosiaankin joko ruisleipää, näkkäriä tai rieskaa.

Herkut on meillä minimissä, viikonloppuisin saattaa joskus saada jäätelön. Karkkia ei vielä syödä. Se missä saa eniten herkkuja, on päiväkoti, siellä kun väkisinkin on näitä synttärijäätelöitä ja joskus on välipalana ollut pullaa, mutta aika harvoin kuitenkin.

Ulkoisesti tyttöni on mielestäni normaali. Vatsa pömpöttää etenkin iltaisin, pienet poimut ranteessa ovat vielä muistona vauva-ajasta. Juoksee, leikkii ja nauraa, on onnellinen pikku tyttö. Eniten harmittaa se, että nuo pullea-kommentin laukojat sanovat kommentinsa lapseni kuullen, en halua, että hän saa mitään painotraumaa. Itse olin lapsena pyöreä, ja sairastuinkin sitten teini-iässä anoreksiaan ja bulimiaan. Nykyisin olen normaalipainoinen ja onnekseni syömishäiriöistä toipunut. Mutta jos alttius kulkee geeneissä, haluaisin suojella tyttöäni moiselta kaikin tavoin.

Mitä ihmettä minä teen? Onko minulla liian pyöreä lapsi, enkö vain näe sitä? Mitä ihmettä voisin sanoa noille laukojille? Mieleni on tehnyt muutaman kerran sanoa eräällä seukulaisnaiselle, että "näyttää tuota painoa sinullekin kertyneen", kun alkaa noita kommenttejansa heitellä... Mutta sitten kuvioon astuu kiltti minä, joka on hiljaa.

Meillä tyttö oli 2v neuvolassa 13,5kg ja 89cm joten aika samoissa :)
Eikä tyttö todellakaan ole liian pullea! Lapsen pyöreyttä vielä joka kyllä häviää aikanaan kun tyttö liikkuu niin paljon ja syö terveellisesti.

Laukojien jutut pistät vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niillä ei ole mitään merkitystä.
Pidät vaan huolen että tyttö saa terveellistä ravintoa, se riittää!

normaali lapsi, kuten itsekin tiedät. Jos eivät arvostelijat lopeta typeriä hokemiaan lapsen kuullen, niin ala ihan reilusti arvostelemaan heidän pyöreyksiään tai laihuuksiaan, isoa nokkaa tms. Jospa sitten menisi perille? Toki niin ettei tyttösi kuule sinun sanomaasi :)

Meillä 2 v tyttö 12 kg ja 84 cm. Kommentteja on saatu kuulla tytön painosta ja pulleista resisitä jne. Imetin 1,5 vuotta ja ilmeisesti melko rasvaista oli oma maito. ;) Täytyy vaan päästää toisten tyhmät kommentit korvien ohi ja nauttia maailman ihanimmasta lapsesta. <3

Meillä 1,5v. neuvolassa pituutta 89cm ja painoa 15,4kg, eikä sanottu mitään vaikka hieman olikin pyöreät posket. Nyt 2v. neuvolassa oli pituutta jo 96cm ja painoa 17,1kg, ja laiha on!

Itse imetin lasta myöskin vuoden ikään asti ja myös itselleni tuli kermaa, ja sen huomasi. Lapsi oli todella pyöreä, mutta minkäs sille teki. Aina kun joku tuli sanomaan jotain pyöreästä lapsesta, vastasin vain että kyllä se siitä tasaantuu vähitellen, ihan turhaa tulla nyt lässyttämään mulle pyöreästä lapsesta, katsotaan parin vuoden päästä uudestaan.
Ja tosiaan, nyt jo reilua vuotta myöhemmin tuosta lapsesta ei saisi pyöreää enää tekemälläkään.

Että sinuna en stressaisi tuosta ollenkaan vielä tässä vaiheessa, taapero on vielä kunnon kasvuiässä jossa paino tasaantuu. :)

Täysin normi mitoissa mielestäni. Ole ylpeä, että lapsesi on noin terve! Minusta vauvana ja taaperona olevat kuikelot ovat paljon ikävämpää katsottavaa kuin normaalit terveet lapset! Itse jouduin kuopuksen kanssa käymään painokontrolleissa, kun ei painoa ollut tarpeeksi. Se vasta huolestuttikin. Nyt kuitenkin 4v alkanut menemään enemmän normaalipainoisten puolelle.

Tyhmään kysymykseen kannattaa antaa tyhmä vastaus. Jos lasta nimitellään pulleaksi, voi sanoa, että kiitos, mä olenkin ollut huolissani onko liian laiha, uskaltaiskohan sitä Mäkissä käyntiä vähentää kertaan päivässä, ja jos lasta nimitellään ruipeloksi, voi sanoa, että juu, ei meillä lapsia yleensä katsos ruokita.

Minun mielestäni näillä taaperoilla oleellinen juttu on ruokavalion terveellisyys ja monipuolisuus, joka siis EI tarkoita rasvattomuutta, vaan juuri tuollaista ruokaa mitä aloittaja kuvasi, lapsen ruokahalun mukaan tarjoiltuna. Herkkuja sitten tosiaan erityistilanteissa ja ehkä viikonloppuna kohtuudella. Jotkut ovat pienenä hoikkia ja pikkuruisia, toiset pulleampia. Sillä tuskin on niinkään paljon merkitystä tulevan painon/terveyden kannalta, tärkeää on se, minkälaiset ruokatavat oppii.

Tuo lapsen kuullen huomauttelu on kyllä tosi tökeröä. En tykkää siitäkään, jos meidän lapsen hoikkuutta päivitellään kauheasti tytön itsensä kuullen, en halua että muodostaa sellaista kuvaa itsestään, että hän saa kehuja hoikkuudesta tms., ja että sellainen pitää olla. Noiden ruokatottumusten lisäksi kun käsitys omasta itsestä määrittää aika paljon tervettä suhdetta syömiseen.

[QUOTE="eve";22205431]Ai sun mielestä hoikka lapsi ei voi olla normaali ja terve?[/QUOTE]

Ei, en sitä tarkoittanut. Tarkoitin vaan sitä, kumpi on omasta mielestäni lapselle se parempi mitta, itselläni kun tosiaan hieman liian laiha lapsi oli yhdessä vaiheessa... Ja ei se painokontorlleissakaan juokseminen ollut silloin kivaa... Luulin olevani huono äiti, kun en saanut lastani vankistumaan.

Minusta vauvana ja taaperona olevat kuikelot ovat paljon ikävämpää katsottavaa kuin normaalit terveet lapset!

Monesti ihmiset eivät sano mitään ylipainoisista... jo lapsille opetetaan ettei saa haukkua lihavaksi. Laihalle taas saa sanoa mitä vaan... Itse olen koko lapsuus ja nuoruus ikäni saanut kuulla kommentteja "Voi ku sä oot laiha". Siis oikeesti ihan häiritsevän paljon! Ja ihmiset eivät ymmmärtäneet miksi se saattoi pahoittaa mieleni. Murrosiässä oli pahin vaihe.

Olen laiheliinin äiti, mutta onneksi oma neuvolakortti löytyy ja sieltä voin verrata... ihan ihmisen kokoinen mustakin on tullut, vaikka neuvolakin aina moitti alipainoiseksi, onneksi tytön neuvolatäti fiksumpi ja ei vuohkaa turhaa... lasten kehitys on niin moninaista. Pituus ja painohaitarikin on niin valtava eri lapsilla. Toinen lapseni on ensimmäiseen verrattuna "iso", mutta esim. sisarusteni lapsista joita on 6, hän on vasta 4. isoin... kaksi tyttöä ja poika on mennyt edellä.

Mutta ihan ok on kysyjän vauva. Pyöreyttä tuossa iässä on vielä suurimmalla osalla ja makkaroita siellä ja täällä. :-) Ihmisten päivittely voi johtua mm. pyöreistä poskista, jotka voi olla pyöreät muusta syystäkin kuin ruuasta.

Meillä tyttö sanoo välillä että hänellä on pienet silmät. Johtuu siitä että ihmiset päivittelee tytön silmiä ja niiden kokoa päivittäin. (On isot kauniit siniset silmät jotka tuikkivat iloisesti ja eivät jää keneltäkään huomaamatta. Kävipä joskus niinkin että passintarkastuksessa näytin passia tarkastajalle, joka vilkaisi kuvaa ensin kuin ohimennen, mutta kun näki tytön silmät kuvassa, halusi nähdä miltä tyttö näyttää luonnossa, harmitteli että tyttö nukkui, eikä nähnyt silmiä livenä) Suurin osa ihastelee silmien kauneutta, mutta tyttö kokee huomion välillä häiritsevänä, varsinkin jos aikuinen osaa kommentoida vaan silmien kokoa.

Pitäisi aina miettiä miten puhuu ihmisille heidän lapsistaan ja toisista... epäselvä ilmaisu vai vaivata, vaikka sillä on tarkoitettu hyvää.

[QUOTE="Mörrimöykky";22205332]
Lapsemme syö terveellisesti,: aamuisin 1dl kaurapuuroa veteen tehtynä, lounaaksi tavallista kotiruokaa, (syömme itsekin terveellisesti), välipalaksi maustamatonta jogurttia ja marjoja tai ruisleipää, päivälliseksi taas jotakin lämmintä tai ruisleipää, riippuen kuinka nälkäinen lapsi on, illalla taas 1 dl puuroa veteen tehtynä. Ruokajuomana rasvaton maito tai vesi ja leipä on tosiaankin joko ruisleipää, näkkäriä tai rieskaa.
[/QUOTE]

Syödäänkö teillä oikeasti ehkä vain 1 lämmin ateria päivässä?

Meillä vedellään:
Aamiainen, leipää + juoma
Lounas, lämmin ateria + juoma
(päikkärit)
Välipala, jogurtti tmv. + juoma
Päivällinen, lämmin ateria + juoma
Iltapala, leipä tmv. + juoma

Lapsi on hiukan painavampi ja lyhyempi kuin omamme oli tuolloin... Omastani olen sitä mieltä, että ei ole kuitenkaan sieltä hoikimmasta päästä. Luulisin siis, että teillä on pikkaisen pyöreä, mutta ei nyt varmaan kuitenkaan läski.

Pullea on ominaisuus siinä missä laihuuskin. Molemmat voi ottaa kohteliaisuutena - tai loukkauksena! Sopivan kokoinen lapsi sinulla, älä anna muiden kommenttien häiritä!

Pullea omaani verrattuna,mutta normaali:)
Kyllä se siitä tasaantuu ajanmittaan,kun elämäntavatkin näyttää olevan kunnossa.

1v 79cm ja 9kg
2v 92cm ja 12kg
Pitkä ja hoikka tyttö

onko nuo huomauttelijat, jotain tiettyjä tuttavia/sukulaisia?
lapsesi paino suhteessa pituuteen mahtuu hyvin netistäkin löytyviin iän mukaisiin pitiuus/paino normaalirajoihin eli ei ole ylipainoinen.
joten ongelma on niillä huomauttelijoilla.
toki kaikissa perheissä, oli lapset ali/yli/normaalipainoisia kannttaa syödä terveellisesti.

Meijän poika oli 2v neuvolassa 14kg ja 88,5cm, aika samoissa siis mennään. Saan mäkin tollasia kommentteja kuulla, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaikka ne harmittaakin :)

Eikös pääasia ole kuitenkin se, että lapsi kasvaa ja on terve?

Syödäänkö teillä oikeasti ehkä vain 1 lämmin ateria päivässä?

Yleensä 2, mutta joskus 1. Mutta aamu- ja iltapuurohan ovat lämpimiä myös.... :)

Kiitos kaikille kommentoijille, kummasti rauhoitti mieltä, vaikka olen sisimmässäni tiennytkin, että lapseni on ihan tavallinen ja TÄYDELLINEN juuri sellaisena kuin on. Nuo kommentoijat ovat juurikin tiettyjä sukulaisia ja tuttuja, ja yleensä itse aika reippaasti ylipainoisia...

Täysin normi mitoissa mielestäni. Ole ylpeä, että lapsesi on noin terve! Minusta vauvana ja taaperona olevat kuikelot ovat paljon ikävämpää katsottavaa kuin normaalit terveet lapset! Itse jouduin kuopuksen kanssa käymään painokontrolleissa, kun ei painoa ollut tarpeeksi. Se vasta huolestuttikin. Nyt kuitenkin 4v alkanut menemään enemmän normaalipainoisten puolelle.

Syyllistyt nyt itse ihan samaan kuin mistä olet itse pahoittanut mielesi.

Minusta vauvana ja taaperona olevat kuikelot ovat paljon ikävämpää katsottavaa kuin normaalit terveet lapset!

Vaikea sanoa, kun ei näe lasta. Mutta mittojen perusteella ihan ok mun mielestä. Ei laiha, muttei lihavakaan.

Mun poika oli aikoinaan, hieman alle 2-vuotiaana, 95 cm pitkä ja painoi 15 kiloa. Hän oli neuvolan terkkarin sijaisen mielestä ylipainoinen, "ei alle 2 v voi painaa 15 kg!". Mutta harva alle 2 v myöskään on 95 cm pitkä...

Yhteistyössä