Onko 1 litra sama kuin 1 kg?? kysyy tyhmänä...

  • Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti
chic
Mittaa johonkin astiaan tms 2 litraa vetta, jonka tiedat painavan 2kg. Sit vastaavaan astiaan alat lappomaan niita raparperipaloja, ja punnitset molempia astioita kasituntumalla, kunhan molemmat tuntuu samanpainoisilta.
 
vieras
0
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap. nolo:
No olen tekemässä raparperimehua, ja ohjeeseen tulis 2kg. raparperia paloina. Kattilassa vain ne litra merkinnät. Et miten mä punnitsen onko 2 kg ,kun en omista esim. talousvaakaa??
Pistitpä pahan. Ootko jo pistäny paloiksi ne?

Jos siihen tulee sokeria ja sulla on kilon sokeripussi, niin syö se sokeri ensin ja laita pilkotut raparperit siihen pussiin. Siinä on kilo, koska se on kilon pussi. Eiks niin.
 
  • Haha
Reactions: ammuli
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
0
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap. nolo:
No olen tekemässä raparperimehua, ja ohjeeseen tulis 2kg. raparperia paloina. Kattilassa vain ne litra merkinnät. Et miten mä punnitsen onko 2 kg ,kun en omista esim. talousvaakaa??
Pistitpä pahan. Ootko jo pistäny paloiksi ne?

Jos siihen tulee sokeria ja sulla on kilon sokeripussi, niin syö se sokeri ensin ja laita pilkotut raparperit siihen pussiin. Siinä on kilo, koska se on kilon pussi. Eiks niin.
hehee
 
dii-i
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
0
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap. nolo:
No olen tekemässä raparperimehua, ja ohjeeseen tulis 2kg. raparperia paloina. Kattilassa vain ne litra merkinnät. Et miten mä punnitsen onko 2 kg ,kun en omista esim. talousvaakaa??
Pistitpä pahan. Ootko jo pistäny paloiksi ne?

Jos siihen tulee sokeria ja sulla on kilon sokeripussi, niin syö se sokeri ensin ja laita pilkotut raparperit siihen pussiin. Siinä on kilo, koska se on kilon pussi. Eiks niin.
Juu, tietty. Kokeilemisen arvonen.

 
kiusaajien kiusaaja :)
ja mäkin haluaisin myös tietää, kumpi painaa enemmän, kilo rautaa vai kilo höyheniä? jos joku vois auttaa!!
vanha juttu mutta en malta olla vastaamatta :)

Moniesti tätä kompakysymystä kysellään ja myhäillään kun toiset miettii ja naureskellaan että ompa tyhmä kun ei tiedä että "yhtä paljon".

Valitettavasti "yhtä paljon" ei ole koko totuus asiasta. Jos nimittäin punnitset tasan 1kg rautaa ja höyheniä vaa'alla normaali-ilmanpaineessa, on höyhenet oikeasti painavampia. Höyheniä vaaditaan yhteen kiloon suurempi tilavuus kuin rautaa. Ilmassa on nostetta: ilma aiheuttaa kappaleeseen nosteen, joka on yhtä suuri kuin syrjäytetyn ilmamäärän paino (ilmakin painaa jotain). Tällöin ilma nostaa höyheniä enemmän kuin rautaa koska höyhenillä on siis suurempi tilavuus.

Jos ei oikein aukea niin veden kanssa tämä tuntuu helpommalta ajatella: Punnitaan uima-altaan pohjassa 1kg rautaa ja 1kg vettynyttä puuta joka juuri ja juuri uppoaa. Kun nämä nostetaan altaasta pois, huomataan selkeästi puun olevan raskaampi kuin rautapala. Vedessä on nostetta mutta veden noste on huomattavasti suurempi kuin ilman noste koska vesi on ilmaa tiheämpää.

Jos kilon höyheniä ja kilon rautaa on punninnut tyhjiössä samalla vaa'alla samassa paikassa niin sitten ne painavat yhtä paljon.

Kotifyysikoille tiedoksi etten yrittänyt käyttää täsmällisiä termejä ja yksiköitä jotta tästä saisi kansantajuisemman.
 
Sami-Perkele
Vastaus kysymykseen on ei. Litra on tilavuuden yksikkö, ja kg painon yksikkö.

4 celsiusasteen lämpötilassa litra vettä painaa tasan 1000 grammaa eli 1 kg, muissa lämpötiloissa litra vettä painaa hieman alle 1 kg.

Eli litra painaa 1 kg vain jos kyseisen aineen tiheys on 1000 kg/m³ (toisin sanottuna 1 kg/l tai 1 g/cm³)
 
"Maria"
.. Te teette jotain, ja ohjeessa lukee "1 litra", laitatte sinne litran. Jos siellä lukee "1 kg", laitatte kilogramman. Ei sitä pidä tulla kyselemään, aikaa vaan tuhlaat, aatteleppa itekkin, älä heti kysy toisilta. Ihan avuton siusta aikuisena varmana tulee.
 
litra vettä ei paina kiloa
1 litra 20 asteista vettä ei paina tasan kiloa, kilogramma on SI-järjestelmän seitsemästä perusyksiköstä ainoa, joka ei perustu luonnonvakioihin. Selvennettynä, kilogrammaa ei ole vielä onnistuttu määrittelemään tarkasti.
 
virt
[QUOTE="Maria";24721594].. Te teette jotain, ja ohjeessa lukee "1 litra", laitatte sinne litran. Jos siellä lukee "1 kg", laitatte kilogramman. Ei sitä pidä tulla kyselemään, aikaa vaan tuhlaat, aatteleppa itekkin, älä heti kysy toisilta. Ihan avuton siusta aikuisena varmana tulee.[/QUOTE]

Kun vastaat viestiin, ja viestiketjussa on monta viestiä, lue ne ennen kuin vastaat. Ei pidä vastailla, jos ei viitsi lukea, aikaa vaan tuhlaat. Sinä toivottavasti otat opiksesi, eikä siusta aikuisena tule ihan avutonta ja lukutaidotonta.

(Vihje: Ap:lla ei ollut vaakaa.)
 

Yhteistyössä