Onhan nää tunteet normaaleja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karhurouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

karhurouva

Jäsen
27.02.2007
956
0
16
Pikkukakkonen on nyt 5pv vanha ja minut on vallannut mahdoton alakulo. Jotenkin paha mieli vaan kokoajan, tuntuu pahimmillaan siltä että en halua tätä sittenkään. Siis muutosta arkeen ja elämään, kaikki meni esikoisen kanssa niin hyvin jo ja elämä oli leppoisaa ja helppoa. Tulee paha mieli esikoisen takia myös, pelottaa että ei enää tuntisi olevansa se sama silmäterä kuin ennenkin.

Nytkin kun kirjoitan tätä, täyttyy silmät kyynelistä kun harmittaa tää olo. esikoisesta sairastin synnytyksenjälkeisen masennuksen joka varjosti pitkään onnea vauvasta. Nyt pelkään samaa ja varmaan tarkkailen itseäni pahemmin.

Sanokaa minulle että on normaalia aluksi epäröidä ja ahdistuakin, että se menee ohi eikä aina pahene masennukseksi! :ashamed: :/ :'(

Kyllä tuollaisia ajatuksia tulee ihan kaikien äitien päähän, ei kukaan ole onnellinen ja iloinen 24 h vuorokaudessa. Ihan normaaleja juttuja, tuollaista on minullekin tullut synnytysten jälkeen mieleen.

Jos tuntuu ettei olo parane ollenkaan, niin sitten puhu jonkun kaverin / neuvolan kanssa. Tsemppiä!

Mä olen vähän samalla kannalla Riikka Tiin kanssa, eli tunteet kuten kaikelaiset muutkin tunteet ovat aivan normaaleja synnytyksen jälkeen. Eiköhän tuo ole sitä paljon puhuttua babybluesia?

Itse muistan kuinka olin onneni kukkuloilla vauvan synnyttyä, sairaalassa katselin häntä niin suurella rakkaudella, että sydän oli pakahtua mutta kotiin päästyämme iski yhtäkkiä hirveä tyhjyys ja alakulo, lähes ahdistava ja itkuinen olo. Se meni kuitenkin ohi. Eli uskon, että hormonit tosiaan myllertävät tuossa vaiheessa, toisilla enemmän toisillä vähemmän ja kaikki tunteiden heittelyt kuuluvat asiaan.

:hug:

Tunteesi voivat olla normaaleja ja nopeasti ohi meneviä, mutta voivat ne olla myös alkusoittoa vakavammalle masennukselle. Sinuna ottaisin jo nyt yhteyttä johonkin, että tilanne ei pääse pahaksi. Olethan jo aikaisemmin sairastanut masennuksen. Voimia jatkoon ja paljon, paljon onnea vauvelista! =) :flower:

Yhteistyössä