ongelmista välillä pinoa!!!

eli olis kiva kuulla mitä ongelmia on nuorilla äideillä ollut?? esim. perheessä, vauvan kanssa, taloudellisesti yms.. ja miten niistä on selvitty?? vai onko?? tää aihe lähti siitä kun tuntuu että tällä palstalla jatkuvasti kaikki nuoret joutuvat vain todistelemaan hyvyyttään äiteinä ja eivät uskalla jakaa epäonnistumisiaan tai murheitaan :( ja sitähän varten nämä sivut on että saisi vertaistukea yös negatiivisissä asioissa..

no omalla kohdallani on käynyt niin että sain esikoiseni 18 vuotiaana ja nyt hän on 1v4kk eli vauva ikä on ohi.. olin aina kuvitellut että vauvan kanssa voi mennä jokapaikkaan ja lykkiä vaunuissa kaupasta toiseen :D ja vauva ei päästä pihahdustakaan.. no arki osoittautuikin hieman toiseksi!! ei se vauva viihtynytkään kuin maksimissaan yhdessä kaupassa kerrallaan :) ja sitten tuli aina pelko ettei voi lähteä mihinkään kauas jos vauva saisi huutokohtauksen ja kotiin olisi pitkö matka.. no oma väsymykseni ja viitsimättömyyteni oli toinen kynnys miksei tullut lähdettyä mihinkään.. välillä tuntui että aina toiset äidit lähtivät ulos ja ostoksille ja me vain olimme kotona.. no nyt kun poikamme täytti vuoden ja kesä tuli niin enemmän sain aikaiseksi lähdettyä jokapaikkaan ja huomasin että hän jopa viihtyikin kaupoissa, puistoissa yms!! :) ja huomasin myös sen että maailma ei kaadu jos lapsi itkee julkisella paikalla :) kertokaahan muutkin kokemuksistanne!!

ja kaikki nuorten äitien arvostelijat voivat pysyä pois tästä keskustelusta!!!! kiitos!! :)
 
no yksi iso ongelma on ollut juuri tuo, että pitää todistella kuinka hyvä äiti on. Nyt olen tajunnut jättää nuo "miten te nyt oikein pärjäätte"-voivottelut omaan arvoonsa. Rahallisesti on aina ollut vaikeaa, mutta enää siihen ei niin kiinnitä huomiota kun aina on sen kanssa joutunut elämään.

Mulla oli kanssa alussa tuo lähtemisen vaikeus. Pelkäsin mennä vauvan kanssa kodin ulkopuolelle, ettei se vaan alkaisi huutamaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 11:43 äippä kirjoitti:
eli olis kiva kuulla mitä ongelmia on nuorilla äideillä ollut?? esim. perheessä, vauvan kanssa, taloudellisesti yms.. ja miten niistä on selvitty?? vai onko?? tää aihe lähti siitä kun tuntuu että tällä palstalla jatkuvasti kaikki nuoret joutuvat vain todistelemaan hyvyyttään äiteinä ja eivät uskalla jakaa epäonnistumisiaan tai murheitaan :( ja sitähän varten nämä sivut on että saisi vertaistukea yös negatiivisissä asioissa..

no omalla kohdallani on käynyt niin että sain esikoiseni 18 vuotiaana ja nyt hän on 1v4kk eli vauva ikä on ohi.. olin aina kuvitellut että vauvan kanssa voi mennä jokapaikkaan ja lykkiä vaunuissa kaupasta toiseen :D ja vauva ei päästä pihahdustakaan.. no arki osoittautuikin hieman toiseksi!! ei se vauva viihtynytkään kuin maksimissaan yhdessä kaupassa kerrallaan :) ja sitten tuli aina pelko ettei voi lähteä mihinkään kauas jos vauva saisi huutokohtauksen ja kotiin olisi pitkö matka.. no oma väsymykseni ja viitsimättömyyteni oli toinen kynnys miksei tullut lähdettyä mihinkään.. välillä tuntui että aina toiset äidit lähtivät ulos ja ostoksille ja me vain olimme kotona.. no nyt kun poikamme täytti vuoden ja kesä tuli niin enemmän sain aikaiseksi lähdettyä jokapaikkaan ja huomasin että hän jopa viihtyikin kaupoissa, puistoissa yms!! :) ja huomasin myös sen että maailma ei kaadu jos lapsi itkee julkisella paikalla :) kertokaahan muutkin kokemuksistanne!!

ja kaikki nuorten äitien arvostelijat voivat pysyä pois tästä keskustelusta!!!! kiitos!! :)
Ihan kirjoitit kuin mun suusta, prikulleen! :D Meillä kanssa ollut oikeestaan koko aika tähän asti, (poika koht 9kk) sitä ettei vaunuissa oo viihtynyt. Sen että ruokakaupassa päästiin nopeesti joka päivä käymään, ennen pitkää kyllästyi ja alkoi huutaa. Se on ollut oikeestaan aina raskainta... Varmaan ahdistavinta oli aina se että muut ihmiset alko äkäsenä tuijottaa kuin ois jostain vakavasta kyse, en mä tietenkään voinut aina poikaa sylissä kantaa ja samalla työntää vaunuja (jos yksin liikuin). Sitäkin joskus yritin mut aina kun laskin takas vaunuun niin sama huuto alkoi.
Nyt vasta oikeestaan alkaa viihtyä hyvin kun saa istua ja nähdä ympärille. Kerran kokeilin kääntää sen kattomaan menosuuntaan kun ei viihtynyt muuten ja se autto. Näin myös jatkossa teen jos pakko... Mitkä lie suositukset millon sais kääntää mut ite jotenkin haluaisin vielä nähdä ukkelin koko ajan ku työntelen! Ja tosiaan jotkut (ainakin mun tutuista) näyttää pystyvän liikkumaan oikeestaan aina kun haluavat, niiden vauvat suorastaan rakastaa vaunuissa/rattaissa oloa... Jokainen vauva tietysti omanlaisensa.

Taloudellisia vaikeuksia on tietysti ollut aika paljon, kuten varmasti monilla muillakin. Nyt onneksi sai mies töitä niin rahatilanne helpottuu huomattavasti. =) Muita onkelmia ei oikeestaan tuu mieleen.
 
No taloushan on tottakai tiukilla, eiköhän aika monella muullakin. Raskaimmat ajat koimme poikamme syntymän jälkeen, kun mieheni sairastui. Tein kaiken yksin, tai siis kaiken minkä jaksoin tehdä. Valtavaa painostusta tuli jokapaikasta, ja kaikki vaan hoki että kyllä sä jaksat, sä olet vahva. Ei tullut monellekkaan ihmiselle mieleen etten mä mikään vahva ole sellaisen paineen alla, yksikään ihminen ei ole. Ja se valtava syyllistäminen, että minä olen kaiken pahan alku ja juuri, minun syyni on se ja tämä. Onneksi mieheni puolusti minua, niillä voimilla joita hänellä oli, hän puolusti minua, muuten en olisi jaksanut.

Käytännön asiat meillä on AINA sujunut. Minä en juokse bilettämässä, ruokaa on aina pöydässä, katto pään päällä ja lapsilla kaikki tarvittava, kuoman kengistä (joskin käytetyistä) lähtien. Ja rakkauttahan meillä on, se on sellaisen taistelun jälkeen selvä.

Nyt kaikki on paremmin, mies toipui, vaikka se näytti joskus mahdottomalta. Paineetkin helpottuivat. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi vanhempien ihmisten on niin pirun hankala uskoa että nuori pärjää käytännön ongelmien kanssa...ne tuntuvat lastenleikiltä tuon kaiken jälkeen, kaikkein isoimmat ongelmat tulevat mielestäni ympäristön asettamista paineista, ja siitä alituisesta syyllistämisestä ja kyselystä.

Voimia kaikille nuorille äideille, jotka paineen alla elävät.
:) :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 13:13 Hay-D kirjoitti:
no yksi iso ongelma on ollut juuri tuo, että pitää todistella kuinka hyvä äiti on. Nyt olen tajunnut jättää nuo "miten te nyt oikein pärjäätte"-voivottelut omaan arvoonsa. Rahallisesti on aina ollut vaikeaa, mutta enää siihen ei niin kiinnitä huomiota kun aina on sen kanssa joutunut elämään.

Mulla oli kanssa alussa tuo lähtemisen vaikeus. Pelkäsin mennä vauvan kanssa kodin ulkopuolelle, ettei se vaan alkaisi huutamaan.
lueskelin tässä näitä juttuja,ja oli pakko kirjoittaa.. siis mulla oli kammo lähteä ulos vauvan kans ensimmäiset 4kk!! en halunnu mennä yksin minnekään esim. vaunujen kanssa koska pelkäsin et tyttö alkaa itkeä enkä sais sitä rauhoitettua.. Ja kiitos niiden jotka haukkuu nuoria äitejä,se pelko vaan suureni koko ajan kun mietin mitä ihmiset musta ajattelee kun näkee et oon nuori ja en saa lastani rauhoitettua.. heh..nyt on itsevamuutta jo onneks niin et uskallan olla ulkona vaikka tyttö huutais kuinka. "Lapsen pitää saara huutaa" niinku pohjanmaalla sanotaan.. Ei se niin vakavaa ole,kunhan sit vastaa lapsen tarpeisiin. =)
 
j-----
mulla on kaikki muuten ihan hirveen hyvin..,mutta mihis ne kaikki kaverit häviskään???! en oo ketään nähny puoleentoista kuukauteen vaik oon ite yrittäny niille hirveesti soitella ja pyytää kahville.. rupee ihan hirveesti ahistaa se ettei ketään nää... :(
 
j-----
mulla on kaikki muuten ihan hirveen hyvin..,mutta mihis ne kaikki kaverit häviskään???! en oo ketään nähny puoleentoista kuukauteen vaik oon ite yrittäny niille hirveesti soitella ja pyytää kahville.. rupee ihan hirveesti ahistaa se ettei ketään nää... :(
 
j-----
mulla on kaikki muuten ihan hirveen hyvin..,mutta mihis ne kaikki kaverit häviskään???! en oo ketään nähny puoleentoista kuukauteen vaik oon ite yrittäny niille hirveesti soitella ja pyytää kahville.. rupee ihan hirveesti ahistaa se ettei ketään nää... :(
 
j-----
mulla on kaikki muuten ihan hirveen hyvin..,mutta mihis ne kaikki kaverit häviskään???! en oo ketään nähny puoleentoista kuukauteen vaik oon ite yrittäny niille hirveesti soitella ja pyytää kahville.. rupee ihan hirveesti ahistaa se ettei ketään nää... :(
 
Aika "kiva" huomata et muutkin on arastela lähteä lapsen kanssa vaunuilemaan pienenä. Tuntui että jos vauva rupeaa huutamaan vaunuissa (niinkuin yleensä alkoikin) kaikki tuijottaa mua ja ajattelee että onpas tuossakin huono nuori äiti..... nyt voi vaan nauraa noille ajoille kun on oppinut ettei lapsi siitä rikki mene jos vähän kitisee ;)

ja kavereista sen verran kun joku sanoi ettei kaverit pidä yhteyttä... kannattaa hankkia äiti-kavereita, lapset tuo yhteistä juttelemista ja tekemistä. ja lapsettomista kavereista sen verran, että niiden kanssa on kiva höpistä muustakin kuin lapsista, kai ne jo kohta haukottelee jos toinen puhuu jatkuvasti vaippamerkeistä ja yöhulinoista.... :whistle: ja ehkä ne kaverit ajattelee ettei viitsi häiritä kun toisella on pieni lapsi? ota itse rohkeasti yhteyttä ja pyydä kylään! =)
 

Yhteistyössä