ongelmia yöunille menosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minttu

Vieras
Minulla on 7 kuinen tyttövauva joka ei suostu rauhoittumaan yöunille millään . Nukuttamiseen voi mennä iltaisin kaksikin tuntia ja kaikki keinot sylistä vaunuihin on kokeiltu. Vauvani nukkuu kahdet aika pitkät(1,5-3 tuntia/krt)päiväunet ulkona vaunuissa ja hän nukahtaa aina heti kun laitetaan vaunuihin ulos. Illalla mikään ei tepsi vaan hän tarvitsee useita kertoja pieniä hörppyjä maitopullosta mikä on kai hampaille huono asia. Hampaita on 5.Hän ei juuri itke nukkumaan menoa vaan pyörii ja touhuaa jopa silmät kiinni niin että on usein ihan hikinen. Aloitan nukuttamisen noin klo 21.00 kun viimeisiltä päiväuniltaan hän herää yleensä klo 17. Väsynyt hän on koska hieroo silmiään kokoajan ja kitisee. Nukutan hänta aina vieressäni ja siirrän vasta sitten omaan sänkyyn. onko jollain hyviä rauhoittamis vinkkejä. Kylpy, unilaulu ja silittely tai keinuttelu eivät auta vaan hän kiemurtelee sylissä ollessaan eikä siis halua siinäkään olla.Hän myös nukkuu yöt tosi levottomasti ja heräilee vähän väliä. Kertokaa omia nukuttamis vinkkejä jos jollain toimivia sellaisia on

Meillä on ollut nukkuminen aina hankalaa tyttömme kanssa, enkä jaksa edes alkaa listaamaan kaikkia asioita mitä täs on niitten nukkumisten kanssa tapahtunut.

Meillä on auttanut mm. seuraavat asiat:

-säännölliset nukkumaan menoajat/ ja päiväunet
-tietyt ilta toimet jotka tehdään joka ilta, esim. meillä 1.3kk tytöllä on joka ilta ensin kylpy, sitten iltapuuro, sitten hampaitten pesu ja sänkyyn.
-auttoi myös se että laitoimme omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen nukkumaan n.9kk ikäisenä, yöllä ei enää juurikaan heräilty sen jälkeen.

onhan noit varmaan kaikenlaisia mitä voi kokeilla, mut täs on nyt nää mitkä meil on eniten auttanut..

yhdyn edelliseen vastajaaan, lisäksi neuvoisin kokeilemaan (ellet ole jo kokeillut) että anna lapsen koettaa nukahtaa omaan sänkyynsä itse omassa rauhassa, eli että menet pois näkyvistä, omalle sängylle/toiseen huoneeseen tmv. Meillä lapsi nukahtaa ja telmuaa just sängyssä samalla lailla kuin sinä kerroit mutta jos joku on vieressä, nukahtamisesta ei tule mitään, ikäänkuin on niin ""innoissaan"" seurasta ettei malta laittaa silmiä kiinni.
ja ei tarvi sitten kaikkien kauhistua että voi kauheaa kun jätetään lapsi yksin nukkumaan, tämä vaan toimii meillä.

Itse en ole kokeillut, mutta olen kuullut, että kantoliina voisi auttaa. Ja sitä kokeilua varten tarvitse kallista liinaa ostaa, vaan voi itse sitoa lakanasta ""pesän"", jossa lasta kiikuttaa.

Meillä auttoi myös siirto omaan huoneeseen. Siellä peuhaa ja nukahtaa sitten omia aikojaan. Joskus ei nukahda, vaan alkaa hieman itkeskelemään. Silloin käyn rauhoittelemassa ja toivottamassa hyvät yöt uudelleeen, poistun huoneesta aika pian ja jätän nukahtamaan. Muutaman illan jälkeen oppii kyllä ja yölläkin jos herää, niin kunnon itkuun vasta kannattaa reagoida ja mennä rauhoittelemaan. Siis kannattaa tosiaan kuunnella tarkkaan yöllä, onko ääntely ""unissa äninää"" vai ihan itkua. Meillä ainakin ääntelee yöllä viisikin minuuttia sellaista juttelun omaista ja nukahtaa uudelleen.

Oletko kokeillut aloittaa nukuttamisen jo hieman aikaisemmin kuin klo 21. Jos tyttö onkin jo yliväsynyt eikä sen takia nukahda helposti. Meillä nukutaan kans toiset päikkärit siinä klo 17 maissa ja yöunille mennään jo klo 20 pintaan. Kannattaa ainakin kokeilla, että aloittaa iltatoimet jo ainakin tuntia aikaisemmin. Josko siitä olis apua.

Yhteistyössä