Ongelmia raskausdiabeteksen kanssa! Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meikku832
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meikku832

Vieras
RD diagnosoitiin heti raskauden alussa,oli edellisessäkin raskaudessa. Olen normaalipainoinen ja vauva kasvaa hiukan käyrien alapuolella.
Nyt alkaa rv 30.

Sokerit ovat olleet ihan ok,harvoin koholla. On riittänyt että mittaan kahtena päivänä viikossa neljä kertaa.

Eilen oli hirveä jano koko päivän,ja tänä aamusta lähtien sokerit ovat olleet koholla. Paastoarvo ok,aamupalan jälkeen 8,3. Aamupala sama kuin ennen,mutta tuon janon takia join myös maitoa lasillisen.Nostaako maito noin paljon???

neuvolaan pääsen soittamaan vasta ensi viikolla,miten akuutti tämä tilanne on?
Äsken mittasin taas ruuan jälkeen niin yli 10 oli arvo :(
Nyt siis näyttää että arvot alkavat nousta.

Olen syönyt normaalisti koko raskauden ajan,ja nyt en pääse kauppaan ennen maanantaita.Ei siis onnistu edes pelkkä salaatin syönti,ei ole kun tomaattia ja kurkkua....

Musta nuo sun arvot ei kuulosta hirveen hälyttäviltä, oothan muistanut pestä kädet ennen mittauksia? Käsien pesemättömyys voi nostaa arvoja paljon. Mun tutulla kävi niin, että varsinkin aamulla maito nosti arvoja tosi paljon, ei voinut esim tehdä puuroa maitoon.

Voi hyvinkin johtua maidosta, eikä kuulosta siltä että olisi vielä kovin akuutti tilanne. Jätä maito pois ja koita pysyykö sokerit sillä kurissa. Jos se ei auta, niin tietysti sitten yhteys neuvolaan. Mun pitää nyt pari-kolme viikkoa mittailla (ei joka päivä kuitenkaan) sokereita ja laittaa lukemat ylös, ja neuvolassa sanottiin että sitten pitää ottaa sinne yhteyttä jos lukemat alkaa olla reilusti yli 10 (11-12+) vaikka ruokavalio olisi kunnossa. Mutta siis jos sullaon epäilys, mikä arvoja olisi voinut nostaa, niin tietysti kannattaa koittaa sen ruoka-aineen pois jättämistä niin näet johtuiko siitä :)

Nostaa maito ja paljon. Siinä on melkosen paljon hiilareita. Juo vettä, jos janottaa, älä hiilaripitoisia. Voit juoda myös makeutusaineella makeutettuja, mut huomaa, et ne helposti lisää turvotusta ja ylläpitää makeanhimoa eli meet vähän ojasta allikkoon.

Ei sun tarvi salaattilinjalle lähteä, mutta varo perunaa, pastaa, viljaa, maitoa jne. Mulla oli oltava tosi tiukkana, mutta kaikkia kasviksia pystyin syömään, lihaa samoin ja marjoja. Hedelmiä en tai maksimissaan yhden mandariinin ruoan jälkeen. Kyllä sä onnistut ilman lääkehoitoa, mut tarvii vaan rukata sitä ruokavaliota. :)

Toivotaan että arvot pysyvät normaaleina aloittajalla jatkossa, mutta muista myös ettei se lääkityksen aloittaminen niin paha asia ole vaan lapsen parhaaksi. Moni on siitäkin selvinnyt :)

[QUOTE="vieras";27621028]Voi hyvinkin johtua maidosta, eikä kuulosta siltä että olisi vielä kovin akuutti tilanne. Jätä maito pois ja koita pysyykö sokerit sillä kurissa. Jos se ei auta, niin tietysti sitten yhteys neuvolaan. Mun pitää nyt pari-kolme viikkoa mittailla (ei joka päivä kuitenkaan) sokereita ja laittaa lukemat ylös, ja neuvolassa sanottiin että sitten pitää ottaa sinne yhteyttä jos lukemat alkaa olla reilusti yli 10 (11-12+) vaikka ruokavalio olisi kunnossa. Mutta siis jos sullaon epäilys, mikä arvoja olisi voinut nostaa, niin tietysti kannattaa koittaa sen ruoka-aineen pois jättämistä niin näet johtuiko siitä :)[/QUOTE]

Tässä näkee, et me ollaan yksilöitä kaikki. Mun kroppa toimii ilmeisesti normaalitilassa tosi matalilla arvoilla ja kun kaks kertaa rd-aikana sain ruoan jälkeen lukemaksi 8,2, olin aivan hirveän kipeä. Siis mulla oli paha olo, sydän hakkasi. En ees haluu tietää, millanen olo ois ollu, jos kymppiin ois noussu. Aamulukemana normaalisti mulla oli 4,9, mutta jos oli ees 5,3 mä huomasin jo, et sokerit on "koholla".

Eli mun näkökulmasta noi on tosi korkeita arvoja.

[QUOTE="hei";27621048]Tässä näkee, et me ollaan yksilöitä kaikki. Mun kroppa toimii ilmeisesti normaalitilassa tosi matalilla arvoilla ja kun kaks kertaa rd-aikana sain ruoan jälkeen lukemaksi 8,2, olin aivan hirveän kipeä. Siis mulla oli paha olo, sydän hakkasi. En ees haluu tietää, millanen olo ois ollu, jos kymppiin ois noussu. Aamulukemana normaalisti mulla oli 4,9, mutta jos oli ees 5,3 mä huomasin jo, et sokerit on "koholla".

Eli mun näkökulmasta noi on tosi korkeita arvoja.[/QUOTE]

Mulla taas sokerirasituksessa paastoarvo oli normaali ja kaksi jälkimmäistä arvoa yli 10, mutta olossa en tätä huomannut mitenkään, ihan normaalisti lueskelin lehtiä ja odottelin tuloksia. Kotona arvot olleet 4-6 alkavia ruokailun jälkeen eli ihan normaaleja ja olo myös.

[QUOTE="vieras";27621050]Täällä etelä-suomessa rajat on ennen ruokailua 5,5 ja jälkeen 7,8. Missä asut ja mitkä rajat on siellä?[/QUOTE]

samat rajat on täällä!
On mullakin vähän hassu olo,sydän tuntuu hakkaavan..

Meillä on vesi omasta kaivosta ja se maistuu pahalle, mielellään olen janoon juonut kaikkea muuta,mm.piimää :D Päivällä ja illalla menee vesikin,mutta aamulla ei kyllä ollenkaan.

Täytyy nyt vaan koettaa skarpata!

[QUOTE="aapee";27621117]samat rajat on täällä!
On mullakin vähän hassu olo,sydän tuntuu hakkaavan..

Meillä on vesi omasta kaivosta ja se maistuu pahalle, mielellään olen janoon juonut kaikkea muuta,mm.piimää :D Päivällä ja illalla menee vesikin,mutta aamulla ei kyllä ollenkaan.

Täytyy nyt vaan koettaa skarpata![/QUOTE]

Osta suolatonta vichyä kaupasta. :)

Ja joo, oli mullakin se tunnin arvo silloin rasituksessa hitusen yli 10. Enkä muista, et oisin hirveesti sitä silloin huomannut, oli vähän paha olo, mut niin oli siihen aikaan muutenkin (narahdin jo joskus rv 16).

Mut tuo muuttui raskausaikana. Kotona en koskaan saanut tommosia lukemia ja "herkistyin" sokerivaihteluille tosi paljon. Kotona mittasin joskus 7,8 ruoan jälkeen ja mulla oli kummallisen lämmin ja väsynyt olo. Ja tosiaan yli 8, niin mun oli lähdettävä lenkille, jotta sain arvot nopeasti laskuun. Kun ei muuten lähtenyt, lenkillä meni.

sinuna varmaan hieman nyt tihentäisin tuota mittailua...yksittäiset arvot eivät paljoa kerro, mutta jos näyttää että joka aterian jälkeen jne on korkeammat kuin ennen, niin neuvolaan yhteyttä sitten jotta lääkitystäkin voidaan alkaa harkita. Harvoin sokerivauvat kasvaa ennen 30 rv yli käyrien eli sinä alat pikkuhiljaa vasta tulla siihen vaiheeseen jossa se massan kasvatus vauvalla korkeiden sokereiden vuoksi alkaa. Tärketähän se sairauden seuraaminen, lääkitys jne onkin juuri lähinnä sen vuoksi, että kun sokerit kasvattaa vauvaa, niin isosta koosta voi tulla ongelmia synnytyksessä sekä raskauden loppuvaiheessa.