Ongelmia koiran kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yleensä isommat koirat ovat paremmin omistajiensa hallinnassa kuin pienet. Pienet koirat ovat kooltaan pieniä, joten eihän niitä tarvitse kouluttaa. Kuinka monta kertaa olenkaan kuullut saman virren, "että pentuna tämän fifin kimppuun hyökkäsi iso koira ja sen takia se räksyttää ja rähisee". Joopa joo. Pitäisi vaan laittaa se fifi omalle paikalleen eli johtajuus omistajalle eikä fifille.

Ap:lle Ei varmasti mikään helpoin tehtävä alkaa muokkaamaan 5 v. koiraa, joka on saanut tehdä päätöksensä itse. Ei kun kova kovaa vastaan. Ole päättäväinen, mutta älä väkivaltainen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis toki saa leikkiä. Mutta minä en heittele palloa silloin kun koira sitä mulle tuo, vaan aina niin että mä käsken koiran hakea pallon tai tulla luo leikkimään sillon ku mulle sopii. Siis koira ei saa ylimääräistä huomiota ilman että tekee sen eteen jotain.

OK nyt mä tajusin.

Kuonokoppa ei mun mielestä oo ratkasu.

Ja se et se koira nylkyttää lasta on suurta alistamista. Mitäs tapahtuis jos se laps kieltäis tai työntäis koiraa pois?
Luulen et hampaat kajahtais lapseen aika nopeesti siinä tilanteessa ja noi tilanteet on muuten niin nopeita ettei niihin kyl yleensä kukaan ehdi väliin vaikka olis miten vieressä.

Mä oon ongelmakoiria koulinu n.15 vuoden ajan ja itellä on koiria ollu melkeen koko mun ikäni, jota on karttunu reilut 40 vuotta mittariin.

Kuonokoppa ei ole mikään ratkaisu tässä asiassa. Kuten muut ovat jo todenneetkin, koira selvästi etsii paikkaansa laumassa, mikä on aikuiselle koiralle oikeastaan jo velvollisuuskin. Mistä se sen muuten tietäisi.

Mutta tuollaista joidenkin neuvomaa käsittelyä koiran selälleen laittamisesta, puremisesta tai karmeasta murinasta (uhkaamisesta) en kyllä ihan allekirjoita. Kukahan ongelmakoirakouluttaja moisia neuvoja antaa, ei taida olla ihan pätevä. Miksi lähtisit uhkaamaan ja haastamaan koiraa seurauksista tietämättä, kun sen voi hoitaa fiksummin ja lempeämminkin. Parin päivän huomioimattomuus ja laumasta karkottaminen voi jo tehdä ihmeitä. Ota ihmeessä yhteys pätevään koirakouluttajaan, niin saat todennäköisesti aika piankin koiran raiteilleen ja yhteiselon sujumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Kastraatio voi helpottaa tilannetta

Tuskin vaikuttaa paljonkaan, koska koiralla on ikää jo noin paljon ja käytöshäiriöt on ollu yksilöllä jo aikasemmassakin paikassa, jossa siis ei niitä sääntöjä ole ollu.

Saattaa sekottaa pään jopa totaalisesti ku hormooni toiminta muuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Siis toki saa leikkiä. Mutta minä en heittele palloa silloin kun koira sitä mulle tuo, vaan aina niin että mä käsken koiran hakea pallon tai tulla luo leikkimään sillon ku mulle sopii. Siis koira ei saa ylimääräistä huomiota ilman että tekee sen eteen jotain.

OK nyt mä tajusin.

Kuonokoppa ei mun mielestä oo ratkasu.

Ja se et se koira nylkyttää lasta on suurta alistamista. Mitäs tapahtuis jos se laps kieltäis tai työntäis koiraa pois?
Luulen et hampaat kajahtais lapseen aika nopeesti siinä tilanteessa ja noi tilanteet on muuten niin nopeita ettei niihin kyl yleensä kukaan ehdi väliin vaikka olis miten vieressä.

Mä oon ongelmakoiria koulinu n.15 vuoden ajan ja itellä on koiria ollu melkeen koko mun ikäni, jota on karttunu reilut 40 vuotta mittariin.

Tyttö kyllä on työntänyt koiraa pois, ja kieltänytkin. Koira ei välitä tästä, jatkaa vain. alkaa vasta sitten uhitella kun itse avaan suuni.

Tuo on kyllä totta että koira puree niin äkkiä ettei sitä välttämättä ehdi estää...

Muistattekos mut ja mun "ongelmakoiran"? :)

Piti tulla tänne kertomaan miten ollaan pärjätty, ja kiittää neuvoista erityisesti Soluttautujaa. :)
Koira on nyt täysin erilainen mitä kuvaan aikaisemmissa viesteissä. On ottanut mut pomokseen ja tuo tytön alistaminen on loppunut, koira on jo ihan perheemme jäsen. <3 Tytölle murisee edelleen jos on väsynyt/haluaa olla rauhassa, mutta lopettaa heti kun komennan(yleensä sekä tyttöä että koiraa yhtäaikaa :D ).
Enää en koirasta luopuisi, vaikka aluksi kyllä tuntui että pärjäänkö ollenkaan.

Tällä halusin vain osoittaa että ei niitä koiria heti ensimmäisen ongelman sattuessa piikille tarvitse viedä. Ja jakaa ilon uudesta ystävästämme kanssanne. :)

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Murise sille ja näytä itse hampaitasi! Oikeasti. Hurjistele oikein! Rähähtele!!

|O

Koiralle puhutaan koiran kieltä... :saint:

Tälläiset ohjeet sain eräältä ongelmakoirakouluttajalta- toimii. Paremmin sain koiran uskomaan näin kieltoa, kun komennolla hyiiiii.....

Juuri niin, komenna matalalla äänellä terävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Murise sille ja näytä itse hampaitasi! Oikeasti. Hurjistele oikein! Rähähtele!!

|O

Koiralle puhutaan koiran kieltä... :saint:

Tälläiset ohjeet sain eräältä ongelmakoirakouluttajalta- toimii. Paremmin sain koiran uskomaan näin kieltoa, kun komennolla hyiiiii.....

Meillä kans emomurina auttaa paremmin kuin EI tai POIS!
Heitä koiralle kylmää vettä niskaan ,kun alkaa nylkytys.Tai siis ammu vesipyssyllä.Meijän 2 vuotiaan urosajokoirauroksen jöpityshimot lähti sillä.
Myöskin koiran huomiottajättäminen ja ns.ilkeä kohtelu näyttää koiralle paikan laumassa.En tarkoita mtn väkivaltaa tms.tällä.Meillä koiran vahtimisen tarve loppui,kun näytin mikä on arvojärjestys talossa.Ei sänkyyn mtn asiaa.Se vaan nostaa itsetuntoa!Toivottavasti jotain tolkkua sait tästä.

Ja koiralle pitää tehdä selväksi ,että tyttö on kanssa häntä korkeammalla arvojärjestyksessä.Muuten ei peli vetele ja nylkytys jatkuu.Nylkytys on alistamista.

Kiva, kun tulit kertomaan ja hienoa että teillä menee hyvin. Kuten totesitkin, ei koiraa ihan ensimmäiseksi kannata piikille viedä vaan usein vaivannäkö kannattaa.

Hmm... Jatketaas nyt vielä yhdellä kysymyksellä joka on mieltä painanut tässä.
Eli kun koira nyt tajuaa jättää tytön rauhaan, mutta uhmis tyttö saattaa mennä kiusaamaan koiraa(menee ihan koiran lähelle kun koira syö tai nukkuu) tällöin koira murisee(mitä ei tietty saisi tehdä, mutta koirallakin on oikeus olla rauhassa). Eli periaatteessa sekä koira että tyttö tekevät väärin, mutta kumpaa tässä tilanteessa pitäisi komentaa? Molemmille kun sen komennuksen pitäs tapahtua heti, kumpikaan ei voi odottaa että toista komentaa ensin. Tyttöä olen vienyt jäähylle aina kun kiusaa koiraa, ja selittänyt selittämästä päästyäni aina uudestaan ja uudestaan miksi koiran pitää joskus antaa olla. vinkkejä?

ap:lle:miusta ainakin oot jo järkevästi ruennut hallitsemaan koiraa.Nimenomaan se ,että sie määräät millon koira syö tai leikitte,on tärkeää.Meillä on jouduttu pitämään kovaa kuria,koska jostain syystä koiruliinimme on maailman itepäisin olento!Ajokoirat on luupäitä... :heart:
Vahtihaukut loppuivat myös ,kun kokoperheen voimin laitettiin koiruliini "omalle paikalleen".Nyt sillä on turvallinen olo kotona eikä sen tarvitse kokoajan ikkunassa kytätä ohikulkevia ihmisiä ja haukkua niitä.Toki ovikello saa aikaan räjähdysmäisen haukkureaktion,mutta sekin on ruennut vähenemään.Ja edelleen töitä tehdään.
Tsemppiä ja voimia koiran kanssa!

Miten vielä 2000 luvulla ohjataan ihmisiä selättämään koira? En kertakaikkiaan voi tätä käsittää :/

Kun loppuu taito, alkaa väkivalta, niinkö? Fyysisen pakotteen avulla tuskin päästään kovinkaan hyviin tuloksiin johtajuutta ajatellen. Johtaja kun on ennen kaikkea REILU, eikä sitä kyllä koiraa selättävä ihminen koiran näkökulmasta katsottuna ole.

Eli kyllä siinä pitää olla henkinen kantti lujempi.

Meillä myös kodinvaihtajia tällä hetkellä kaksin kappalein ja molempien kanssa on ollut omat ongelmansa. Uusin tulokkaamme on 8v pieni narttu, joka lapsen ohi kävellessä murisi lapselle ja jopa tarttui nilkkaan kiinni. Kiinni tarttuminen oli vain näykkäisy, eikä lapseen sattunut, mutta totta helkutissa tilanteeseen pitää puuttua välittömästi. Tämä loppui siihen, että tällaisessa tilanteessa syöksyin kiukulla paikalle ja murisin sen murisevan nartun helkutin kuuseen tilanteesta. Narttu oppi pian sietämään lapsen ohikävelyä, vaikka hän ylhäisessä kuninkaallisuudessaan makoilisikin prinsessasängyssään, jonka lähettyvillä hän ei ihmislapsia halua. Koira ollut meillä nyt 2kk, eikä murinasta/näykkimisestä ole enää puhettakaan.

Toinen kodinvaihtajamme on 5v rottweiler-uros, jonka edellisessä kodissa taidon tilalle otettiin käyttöön väkivalta. Tästä seurasi se, että koira meille tullessaan oli omasta mielestään maailman napa, jota kaikkien tulee pelätä. Pelkoa tehostaakseen koira murisi, jos sitä päin katsoi, tai jos sitä silitti. Koska koira oli isokokoinen eikä lainkaan luottamuksen arvoinen, oli oma turvallisuus turvattava ja se tapahtuikin kuonokoppaa käyttämällä. Koiralla oli siis muutamat ekat päivät kuonokoppa päässä, kun koiraa käsiteltiin. Näin päästiin katsomaan uhlkaileeko jätkä, vai aikooko myös toteuttaa uhkailunsa hampaideniskusta. Pelkkää pienen pojan mölinää se lopulta oli, raukka parka vain pelkäsi liki henkensä puolesta.

Tuossa kohtaa olikin tärkeätä, että lempeästi, mutta määrätietoisesti näytin koiralle, mikä on sen paikka meidän laumassa. Tähän ei tarvittu lainkaan fyysisiä otteita. Mikäli minä olisin ko koiraan fyysisesti tarttunut, olisi se varmaan tullut silmille. Koira oppi pienin askelin luottamaan minuun ja muuhun perheeseemme. Nyt poika on mamman oma pikku kultapoju, jota uskollisempaa koiraa en varmaan enää ikinä tule saamaan.

Pointti kirjoituksessani oli se, että älä hyvä ihminen käy koiraan fyysisesti käsiksi selättämällä, tai muullakaan vastaavalla tavalla, vaan näytä sille murinalla ja intensiivisellä tuijotuksella, että ko. peli ei vetele. Muista myös kehua koiraa, kun se lopettaa ja tekee oikein. Mikäli pelkäät, että se käy sinuun käsiksi, hanki kuonokoppa, jota voitte alkuun käyttää.

Hmm... Jatketaas nyt vielä yhdellä kysymyksellä joka on mieltä painanut tässä.
Eli kun koira nyt tajuaa jättää tytön rauhaan, mutta uhmis tyttö saattaa mennä kiusaamaan koiraa(menee ihan koiran lähelle kun koira syö tai nukkuu) tällöin koira murisee(mitä ei tietty saisi tehdä, mutta koirallakin on oikeus olla rauhassa). Eli periaatteessa sekä koira että tyttö tekevät väärin, mutta kumpaa tässä tilanteessa pitäisi komentaa? Molemmille kun sen komennuksen pitäs tapahtua heti, kumpikaan ei voi odottaa että toista komentaa ensin. Tyttöä olen vienyt jäähylle aina kun kiusaa koiraa, ja selittänyt selittämästä päästyäni aina uudestaan ja uudestaan miksi koiran pitää joskus antaa olla. vinkkejä?

Kiellä tyttöä, niin minäkin teen pojan kanssa. Pikkuhiljaa on poikien välit meillä parantuneet, kun pojasta on tullut arvattavampi eikä koira enää ole niin huolissaan.

Koira tekee vain niinkuin luonnostaan tekisi eli kertoo, ettei tytön lähestyminen ole toivottavaa. Eläin ymmärtäisi perääntyä, lapset eivät.

Yhteistyössä