ongelmia hiusten kanssa

Varmasti lähes jokaisella on sama tappelunaihe eli hiustenpesu. Meidän viikonpäästä 3v. täyttävä poika on täysin mahdoton kun kyseessä on hiustenpesu. Aina se on ollut vaikeaa mutta aina vaan tuntuu vaikeammaksi menevän. Vaikka kuinka nätisti yritän pestä niin ikinä ei ole hyvä, vaikka ainuttakaan vesipisaraa ei silmiin menisi niin siltikään ei seuraavalla kerralla onnistu. Olemme yrittäneet huuhdella käsisuihkulla,kattosuihkulla,kannulla,kauhalla, ollaan yritetty niin että poika huuhtelisi itse ja niin että hän pitää kokoajan pyyhettä silmillä kun minä huuhtelen, mutta ei...aina menee väkisin pesuksi. Kaikkemme olemme yrittäneet uhkailusta ja lahjonnasta lähtien mutta mikään ei tepsi. Poika huutaa niin kovaa kuin kurkusta lähtee, rimpuilee ja potkii. Huuto varmasti kuuluu koko taloon (asumme kerrostalossa) sillä hän huutaa kuin päätä leikattaisi. Joskus vielä joku soittaa lastensuojeluun että siellä kidutetaan lasta, mutta totuus on että hiukset on pestävä! Mä en enää oikein tiedä mitä tehdä tän asian kanssa. Muuten tykkää saunassa,uimassa ja ammeessa käydä mielellään ja leikkisi siellä vaikka kuinka kauan.
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!
 
Entäs oletko koittanut sukelluslaseja? Ne on aika makeet, poika vois tykätä leikkiä sukeltajasankaria hienot, tiiviit kakkulat nenällään =)

Meillä auttoi se, kun tyttö näki serkkutyttönsä ojentavan reippaasti kaulaansa hiusten pesuun. Huomasi kuinka kivaa se voi olla. Ollaan otettu vielä siihen sellainen "kampaajahieronta" päälle, tyttö tykkää kun tuntuu kivalle ja äiti vähän hellii samalla kun kattosuihkusta tulee vesi pienellä paineella :heart:
 
Sillai voisit kokeilla jos teillä vielä vauvan kylpy amme( meillä sanotaan punkka) on käytössä niin sinne punkkaan vähä niikus makaan selälleen ja nojaa päätä sinne laitaan ja siitä sitte suikuttelee ja pesee niikuin kampaajan tuolissa.lapsi näkee mitä tehään eikä päätä tarvii pitää taakse taivutettuna ja vettä ei mene kasvoille paljon ollenkaan.
 
Oriflamen kuvastossa oli vekkulin näköinen lippa hiusten pesua varten. Meillä pestään hiukset väkisten, jos tarve vaatii. Eihän se kauaa vie ja kun pesijä on rauhallinen, vastahakoinenkin oppii, ettei ole mitään pelättävää.
 
Catnip
Meilla tuo vanhempi poika oli aivan kauhuissaan hiuksia pestessa kunnes oppi uimaan ja sukeltamaan. Sen jalkeen lahti tuo kammokin. Silloin kun viela oli kammoinen, niin ainoa mika auttoi oli kun han laittoi sellaisen pesupyyhkeen (washcloth - siis pienimman pyyhkeen mita loydat) kasvoilleen ja piteli itse sita siina tiukasti. Lippa ei auttanut, eika uimalasit. Se oli kumma juttu, kun se pyyhehan kuitenkin kostui reippaasti, mutta jostain syysta se kuitenkin suojasi parhaiten. Ehka se oli myos se ettei han sitten nahnyt eika tuntenut sen veden valuvan kun se pyyhe oli tiella. No, onneksi han paasi lopulta kammostaan, ja kylla se teillakin joku kaunis paiva helpottaa. :hug:
 
Ronja
Minulle kampaaja päivitteli, kun lasten hiuksia pestään shamppoilla, ei olisi kuulemma lainkaan tarvis, turhaa vaan kuivattavat tukkaa. Hän ja hänen tyttärensä eivät ole pienten lastensa hiuksia shamppoilla pessyt, enkä ole vielä minäkään. Vanhin lapseni on pian 3 v, tosin hyvin ohuttukkainen. Hänen tukka ei ainakaan koskaan ole ollut rasvainen tms.
 
pippana
Meillä kans kärsitty näistä "pakkopesuista" ja kieltämättä omat saunomishetket menee pilalle kun tietää että kohta pitää taas huudattaa lasta! Eikä näytä auttavan kuin aika, Lohdutan aina itseäni että kyllä viimeistään rippikouluiässä lopettavat pelkäämisen... =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 15:15 pippana kirjoitti:
Meillä kans kärsitty näistä "pakkopesuista" ja kieltämättä omat saunomishetket menee pilalle kun tietää että kohta pitää taas huudattaa lasta! Eikä näytä auttavan kuin aika, Lohdutan aina itseäni että kyllä viimeistään rippikouluiässä lopettavat pelkäämisen... =)
Mietiskelen tässä että kyllä tän tilanteen itse vanhempana ymmärtää mutta kauanko naapurit ymmärtävät jos ymmärtävät lainkaan? Asutaan tälläisessä talossa missä keski-ikä onn varmaan 70v.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 09:52 hinku kirjoitti:
kauanko naapurit ymmärtävät jos ymmärtävät lainkaan? Asutaan tälläisessä talossa missä keski-ikä onn varmaan 70v.
Kerrot yhdelle naapurille, että pesette lasten hiukset shampoolla kerran viikossa ja kysyt vaikka samalla vinkkiä asiaan. Kyllä se sana leviää ja pian. ;)
 
Kashka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 09:28 Ronja kirjoitti:
Minulle kampaaja päivitteli, kun lasten hiuksia pestään shamppoilla, ei olisi kuulemma lainkaan tarvis, turhaa vaan kuivattavat tukkaa. Hän ja hänen tyttärensä eivät ole pienten lastensa hiuksia shamppoilla pessyt, enkä ole vielä minäkään. Vanhin lapseni on pian 3 v, tosin hyvin ohuttukkainen. Hänen tukka ei ainakaan koskaan ole ollut rasvainen tms.
Minä myöskään en ole omiltani shampoolla pessyt ennen kouluikää kuin tosi harvoin. Vedellä huuhtelu ja sormin päänahan hieronta irrottaa irtolian kyllä. Teini-ikäinen pesee itsenäisesti muutaman päivän välein kun hiukset jo rasvoittuvat tosiaan. Kahdeksan ikäinen poika pesee nykyään kerran viikossa shampoolla suosiolla, kun saa itse tehdä sen. Aiemmin oli vaikeata tuon vedenkin kanssa, mutta nopeampaa sentään kuin shampoon kanssa eikä ainakaan pelkoa silmien kirvelystä. Ei nyt 3-vuotias ainakaan mielestäni tarvitse shampoopesua.
 
Nonnuli
Minä olen pessyt omiltani vastaanväitöstä ja huutamisesta huolimatta (itse mahd. rauhallisena tilanteessa :saint: )noin kerran viikossa pari vuotiaasta lähtien ihan vaan siksi että siihen tottuisivat. Eivätkä nuo muksut ole kauan asiasta jaksaneet elämöidä, kun huomaavat että pestään siitä huolimatta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 15:27 Vieras kirjoitti:
Entäs oletko koittanut sukelluslaseja? Ne on aika makeet, poika vois tykätä leikkiä sukeltajasankaria hienot, tiiviit kakkulat nenällään =)
Hei, meillä kanssa oli tappelua, mutta ostin ihan halvat sukelluslasit tiimarista, nyt kun laitetaan ne niin sujuu, ei mene vettä silmiin! Ja tykkää kun "makeat" siniset, laittaa ne välillä päähän muutenkin ja ihailee itseään ;) Ja ensi oli myös toisessa viestissä mainittu "vekkuli hiuspanta/suojus", mutta nyt riittää nuo pelkät lasit. (Se hiussuojuskin oli ihan muutaman euron tarjoustalosta, muovinen "frisbee", jossa keskellä reikä, jota reunustaa kumppari, tosin ei ihan tiivis). Jaksamisia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 14:25 Kashka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 09:28 Ronja kirjoitti:
Minulle kampaaja päivitteli, kun lasten hiuksia pestään shamppoilla, ei olisi kuulemma lainkaan tarvis, turhaa vaan kuivattavat tukkaa. Hän ja hänen tyttärensä eivät ole pienten lastensa hiuksia shamppoilla pessyt, enkä ole vielä minäkään. Vanhin lapseni on pian 3 v, tosin hyvin ohuttukkainen. Hänen tukka ei ainakaan koskaan ole ollut rasvainen tms.
Minä myöskään en ole omiltani shampoolla pessyt ennen kouluikää kuin tosi harvoin. Vedellä huuhtelu ja sormin päänahan hieronta irrottaa irtolian kyllä. Teini-ikäinen pesee itsenäisesti muutaman päivän välein kun hiukset jo rasvoittuvat tosiaan. Kahdeksan ikäinen poika pesee nykyään kerran viikossa shampoolla suosiolla, kun saa itse tehdä sen. Aiemmin oli vaikeata tuon vedenkin kanssa, mutta nopeampaa sentään kuin shampoon kanssa eikä ainakaan pelkoa silmien kirvelystä. Ei nyt 3-vuotias ainakaan mielestäni tarvitse shampoopesua.
Kyllä meillä on ihan oikeasti tarvittu pesuaine myös hiuksiin jo muutaman kk iästä. Paksut ja pitkät hiukset syntymästä lähtien ja ilman shamppoo pesua klimpeissä. Lisäksi pelkkä vesi pesu jätti kammottavan lemun hiuksiin.
 

Yhteistyössä