Ongelmia 12-vuotiaan etunimen kanssa..,

• Viestiketjun aloittaja "isaBELLA"
  • Ensimmäinen viesti
"isaBELLA"
12-vuotiaan tyttäreni opettaja jäi äitiyslomalle viime kuussa ja luokka sai uuden opettajan. Ongelma on nyt se, että tyttären etunimi on Isabella, mutta häntä kutsutaan ihan vain Bellaksi ystävien, perheen, koulukavereiden jne. kesken. Entinen opettaja kutsui tytärtäni lempinimellä, mutta tuo uusi opettaja ei siihen suostu, vaikka olen hänelle soittanut ja asiasta puhunut. Valittaa vain, kun tyttö on kirjoittanut koulukirjoihin -ja vihkoihin nimeksi "Bella 6C" ja kirjoitti sen nyt myös kuvaamataidon työhön.
Katselin väestörekisteristä, että Bella on annettu jo parille sadalle nimeksi, joten voiko meidänkin tytön nimen vaihtaa ihan vain ilmoittamalla maistraattiin ja hankkimalla uuden kelakortin ja passin? Kun nimen 'vaihtaa' niin eikö opettajakin joudu kutsumaan Bellaa 'uudella' nimellä?

"isaBELLA"
[QUOTE="mä";25280806]Vaihdatte tytön nimen vain opettajan kiusaksi?[/QUOTE]

Kun kerran oikeaa nimeä ei missään käytetä, niin lempinimenhän voi samantien vaihtaa viralliseksi? Ei siis vain opettajan kiusaksi.

"sesse"
Jos kerran tuota Isabella-nimeä ei käytetä, niin miksi sitten pitää se virallisena nimenä? Puhu tietenkin tytön kanssa asiasta ensin, mutta kyllö minun mielestäni nimen voisi ihan hyvin vaihtaa.

Minusta se on ihan hyvä periaate, että koulukirjoihin, kokeisiin jne kirjoitetaan oikea nimi eikä lempinimeä.

Jos haluaa lastaan kutsuttavan kaikkialla Bellaksi, niin kannattaa nimetä lapsi Bellaksi. Tai muuttaa lapsen nimi virallisesti Bellaksi.

[QUOTE="isaBELLA";25280866]Joo-o, mutta entinenkin opettaja antoi kirjoittaa lempinimen kirjoihin, kokeisiin, kuvistöihin jne. Luokalla on vain yksi "Bella", joten eipä tuo olisi iso ongelma[/QUOTE]

elämä mutta ku se toinen antoi ja nyt uusi ei nyhyy...
mitäpä jos kasvaisit aikuiseksi

[QUOTE="isaBELLA";25280866]Joo-o, mutta entinenkin opettaja antoi kirjoittaa lempinimen kirjoihin, kokeisiin, kuvistöihin jne. Luokalla on vain yksi "Bella", joten eipä tuo olisi iso ongelma[/QUOTE]

Onko liian vaikeaa sanoa 12-vuotiaalle että käytä koulussa oikeaa etunimeäsi, koska opettaja niin toivoo? Ei voi olla.

Käyttääkö siellä muutkin lempinimiään, vai? On yksi Bella, pari Anskua, yksi Jokke, muutama Nikke, ja sitten tietty Stidi ja Löbä ja Unski.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Mun mielestä tässä on hyvä tilaisuus lapselle opetella tulevaisuuden varalle ja nimeä ei tarvi vaihtaa. Työhaastatteluissa, tutustuessa uusiin ihmisiin jne. hän voi esittäytyi Isabellana ja kun siirrytään pois viralliselta linjalta, voidaan ottaa rennommin "Bella vain" :) Tutut ja ystävät kutsuvat lempinimeltä, mutta vähemmän tutut tahot kuten esimiehet tai vaikka opettajat käyttävät oikeaa nimeä.

Kannattaa antaa heti sellainen nimi mitä voi käyttää. =)
Olen muitten kanssa samalla linjalla, virallisissa yhteyksissä käytetään oikeaa nimeä, lempinimeä sitten kavereitten ja tuttujen kesken. Yläkoulussa pitää joka tapauksessa käyttää oikeaa nimeä koska ei joka opettaja siellä ala opettelemaan lempinimiä.

Mun mielestä tässä on hyvä tilaisuus lapselle opetella tulevaisuuden varalle ja nimeä ei tarvi vaihtaa. Työhaastatteluissa, tutustuessa uusiin ihmisiin jne. hän voi esittäytyi Isabellana ja kun siirrytään pois viralliselta linjalta, voidaan ottaa rennommin "Bella vain" :) Tutut ja ystävät kutsuvat lempinimeltä, mutta vähemmän tutut tahot kuten esimiehet tai vaikka opettajat käyttävät oikeaa nimeä.
Toisaalta lempinimi voi olla ihan kutsumanimi. Kyllä itse muistan kouluajoilta että monta kertaa oli luokalla joku jota kutsuttiin lempinimellä tai toisella nimellä ihan opettajienkin taholta. Meillä ainakin silloin oli se joku koulun lomake, johon sai laittaa kutsumanimeksi ihan minkä nimen vaan ja sitä sitte käytettiin koulussa.

kolme pientä
Tuon ikäinen lapsi täytyy opettaa, missä tilanteissa käytetään virallista nimeä. Ei kokeeseen voi kirjoittaa Lörtsy Virtanen vaikka kaikki sillä nimellä kutsuisi. Opeta tytöllesi kutsumnanimen ja virallisen sellaisen ero. Jos tyttö ei missään nimessä halua olla Isabella, niin vaihtakaa ihmeessä. En vaan ymmärrä, mikä siinä on niin vaikeeta pitää kutsumanimi ja virallinen nimi erikseen.

ap isaBELLa
Taitaa tuo nimi mennä vaihtoon. Tyttö nätisti sanottuna vihaa oikeaa nimeään, joten jos sitä joulun jälkeen ottaisi maistraattiin yhteyttä ja uusisi passin ja kelakortin. Opettajalle ilmoitinkin jos s-postilla, että nimi vaihdetaan. Kiitos avusta :)

"gemma"
Taitaa tuo nimi mennä vaihtoon. Tyttö nätisti sanottuna vihaa oikeaa nimeään, joten jos sitä joulun jälkeen ottaisi maistraattiin yhteyttä ja uusisi passin ja kelakortin. Opettajalle ilmoitinkin jos s-postilla, että nimi vaihdetaan. Kiitos avusta :)
Asutteko Etelä-Suomessa?

Oisko samantien kannattanu antaa lapselle sellanen nimi, jota voi käyttää... "Voi iiiik en halua et mun opettaja kutsuu mun lasta sen nimellä!!!!!!111!!!!11!1

Yhteistyössä