Ongelmatapaus lapsena - menestynyt aikuisena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti58
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti58

Vieras
Mun toinen poikani on aina ollut vähän vaikea tapaus. Tarhasta asti on sitä LTO:t halunneet lähetellä psykologille eikä koulussakaan kauheen helppoa ollut, varsinkaan ala-asteella. Millon on esitetty epäilyjä ad/hd:sta ja milloin huonosta kasvatuksesta. Nyt poikani on 26-vuotias ja valmistuu keväällä kauppatieteiden maisteriksi. Hänellä on jo hyvä duuni omalta alaltaan, mutta valmistumisen jälkeen näyttäisi siltä, että kaikki ovet ovat auki...

Satuin vaan jouluostoksilla tapamaan hänen vanhan ala-asteen opettajansa, joka kyseli sitten kuulumisia ja oli totaalisen mykistynyt siitä, miten poikani oli pärjännyt. Ei tietenkään ihan suoraan sitä kehdannut sanoa, mutta päivänselvää hänen ihmetyksensä oli.

Jotkut kenties ajattelevat, että mä olen ollut huono kasvattaja, mutta lapsi pärjännyt siitä huolimatta. No kenties niin, mutta toisaalta kaksi muuta lastani (poika ja tyttö) ovat olleet aina kovinkin mallikelpoisia. Toki hekin ovat pärjänneet elämässä ihan ok, mutta ei tämä "ongelmatapauksella" ole ainakaan huonommin mennyt.

Mua vaan jälkikäteen oikeestaan harmittaa se, että vanhempia syyllistetään kun ei jokasta kakaraa saada samaan muottiin. Mun "ongelmapoikaani" laitettiin ala-asteellakin psykologille oppimisvaikeuksien takia. Siellä todettiin, että hänellä on korkea älykkyys ja mahdollisesti keskittymishäiriöitä. 90-luvulla AD/HD ei vaan ollut vielä ihan niin pinnalla... No en osaa sanoa vieläkään että onko hänellä AD/HD, onhan hänellä joitakin sellaisiakin piirteitä, mutta eiköhän meillä kaikilla...

Poika oli myös motorisesti hidas ja arka. Pyörälläkin oppi ajamaan vasta juuri ennen koulua. Sama melkein kaikkien asioiden kanssa. Lukemaan oppi koulussa, suurin osa luokkakavereista osasi jo lukea. Silti kun pääsi vauhtiin, lukikin aika paljon. Matikassa on kyllä aina ollut hyvä. Huvittaa silti, että ala-asteen keskiarvot oli aina jotain 7,5:tä... opet laittoi alaspäin arvosanat kun ei ole juuri sellainen muotinmukainen...

no mikä sit luokitellaan menestyneeksi? :) itselläni äiti oli alkoholisti j lhädin kotoonta peruskoulukesken 15vuotiaana nyt lähempänä 30veetä omistan 2kpl all e5vuotta vanhoja autoja ja omakotitalon.olen tällähetkellä myös kotiäiti ja sanoisin että olen hyvin menestynt kasvatuksessa. kyllähän sitä voi ryhdistäytyä paskan alun jälkeen mutta tietty paljon enemmän työtä se vaatii

Määkin olin semmoinen ongelmalapsi, häiriköin aina koulussa ja muitakin ongelmia oli. Terapiaan laittoivat silloin joskus ja siellä sitten kävi ilmi että häiriköin koska koulu oli mulle niin helppoa että sain aina kaiken tehtyä etuajassa ja sit oli vaan aikaa ja energiaa apinoida.
Nykyisin FM luonnontieteiden osalta, ihan kivat tulot ja mies.

Luin aiheesta hyvän kirjan noin vuosi sitten. En ole enää varma nimestä, mutta tempperamenttia se käsitteli. Siinä puhuttiin, ettei ole olemassa huonoa tempperamenttia, on vain huonoja yhdistelmiä ja kasvuympäristöjä. Koulussa vilkkaus ei ole hyve, mutta aikuisena aikaansaavuus ja energisyys puolestaan on. Kiinassa halutuin tempperamentti on ujo mukautuja kun taas Amerikassa ulospäinsuuntautunut energiapakkaus, tai jotain sinnepäin. Tempperamentti ei yksistään määrää ihmisen tulevaa menestystä, mutta jos ympäristö suhtautuu jatkuvasti negatiivisesti lapsen tempperamenttiin, niin sillä voi olla vaikutusta lapsen omakuvaan ja itsetuntoon. Hyvä kirja, suosittelisin jos muistaisin nimen :D.

Mikä menestyjä se poika nyt sitten mielestäsi on?
-Perusmaisteri, niitä riittää, perustutkinto nykyään.
Menestystä voisi olla, että pääsee työelämään ja menestyy omalla tiellään, saaden MUIDENKIN ALALLA OLIOIDEN/YLEISEN TUNNUSTUKSEN TOIMINNASTAAN JA TÄTÄ MENESTYKSEN KAUTTA HANKITTUA HYVINVOINTIA?
-Pelkkä jonkun koulun käynti ei mielestäni ole menestys.

ps Ne haukkumasi opettajat, NIILLÄKIN NYT VAAN SATTUU OLEMAAN KORKEAMPI KOULUTUS, KUIN SILLÄ POJALLASI, KTM.

Eli onko ne opettajat menestyjiä, ja jos ovat, miksi "erehtyivät" poikasi suhteen?
-Ovatko siis "menestyjiä" a)ammatissaan (väärin arviotu oppilaan tulevaisuus) b) elämässään (koska heillä on se koulutus, jolla perustelit poikasi "menestystä")?

Onko KTM menestys?

Luin aiheesta hyvän kirjan noin vuosi sitten. En ole enää varma nimestä, mutta tempperamenttia se käsitteli. Siinä puhuttiin, ettei ole olemassa huonoa tempperamenttia, on vain huonoja yhdistelmiä ja kasvuympäristöjä. Koulussa vilkkaus ei ole hyve, mutta aikuisena aikaansaavuus ja energisyys puolestaan on. Kiinassa halutuin tempperamentti on ujo mukautuja kun taas Amerikassa ulospäinsuuntautunut energiapakkaus, tai jotain sinnepäin. Tempperamentti ei yksistään määrää ihmisen tulevaa menestystä, mutta jos ympäristö suhtautuu jatkuvasti negatiivisesti lapsen tempperamenttiin, niin sillä voi olla vaikutusta lapsen omakuvaan ja itsetuntoon. Hyvä kirja, suosittelisin jos muistaisin nimen :D.

"TEMPPERAMENTTI"= Kasvattamaton, KÄYTTÄYTYMISTÄÄN OSITTAIN TAI KOKONAAN HALLITSEMATON YKSILÖ.
Usein jollakin tapaa vajakki. On myös vaihtoehto, että VANHEMPIEN OSAAMATTOMUUDESTA JOHTUEN LAPSI EI OLE OPPINUT SOSIAALISIA TAITOJA, JOLLOIN HÄNTÄ SAATETAAN KUTSUA "TEMPERAMENTISEKSI", KUN EI RAASKITA SANOA PÄIN NAAMAA IDIOOTIKSI!

Vanhemmat herätys, jos lastasi sanotaan koulussa/tarhassa "temperamenttiseksi" tulee kellojen soida.

"Luin aiheesta HYVÄN kirjan...EI OLE HUONOA TEMPERAMENTIA, ON VAIN HUONO YMPÄRISTÖ..."!!!!!
-Tässähän se vika nykyään piileekin, MEIDÄN KULTAPOJU, MUTTA KUN KAIKKI MUUT JA YMPÄRISTÖ JA MAAILMA ON PERSEESTÄ, MUTTA ME OLLAAN NIIN STANAN JEES, MUTTA SE HUONO YMPÄRISTÖ, SE!

"TEMPPERAMENTTI"= Kasvattamaton, KÄYTTÄYTYMISTÄÄN OSITTAIN TAI KOKONAAN HALLITSEMATON YKSILÖ.
Usein jollakin tapaa vajakki. On myös vaihtoehto, että VANHEMPIEN OSAAMATTOMUUDESTA JOHTUEN LAPSI EI OLE OPPINUT SOSIAALISIA TAITOJA, JOLLOIN HÄNTÄ SAATETAAN KUTSUA "TEMPERAMENTISEKSI", KUN EI RAASKITA SANOA PÄIN NAAMAA IDIOOTIKSI!

Vanhemmat herätys, jos lastasi sanotaan koulussa/tarhassa "temperamenttiseksi" tulee kellojen soida.

No jos noin on niin on se sanan tempperamentti raiskaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti58;29378830:
Mun toinen poikani on aina ollut vähän vaikea tapaus. Tarhasta asti on sitä LTO:t halunneet lähetellä psykologille eikä koulussakaan kauheen helppoa ollut, varsinkaan ala-asteella. Millon on esitetty epäilyjä ad/hd:sta ja milloin huonosta kasvatuksesta. Nyt poikani on 26-vuotias ja valmistuu keväällä kauppatieteiden maisteriksi. Hänellä on jo hyvä duuni omalta alaltaan, mutta valmistumisen jälkeen näyttäisi siltä, että kaikki ovet ovat auki...

Satuin vaan jouluostoksilla tapamaan hänen vanhan ala-asteen opettajansa, joka kyseli sitten kuulumisia ja oli totaalisen mykistynyt siitä, miten poikani oli pärjännyt. Ei tietenkään ihan suoraan sitä kehdannut sanoa, mutta päivänselvää hänen ihmetyksensä oli.

Jotkut kenties ajattelevat, että mä olen ollut huono kasvattaja, mutta lapsi pärjännyt siitä huolimatta. No kenties niin, mutta toisaalta kaksi muuta lastani (poika ja tyttö) ovat olleet aina kovinkin mallikelpoisia. Toki hekin ovat pärjänneet elämässä ihan ok, mutta ei tämä "ongelmatapauksella" ole ainakaan huonommin mennyt.

Mua vaan jälkikäteen oikeestaan harmittaa se, että vanhempia syyllistetään kun ei jokasta kakaraa saada samaan muottiin. Mun "ongelmapoikaani" laitettiin ala-asteellakin psykologille oppimisvaikeuksien takia. Siellä todettiin, että hänellä on korkea älykkyys ja mahdollisesti keskittymishäiriöitä. 90-luvulla AD/HD ei vaan ollut vielä ihan niin pinnalla... No en osaa sanoa vieläkään että onko hänellä AD/HD, onhan hänellä joitakin sellaisiakin piirteitä, mutta eiköhän meillä kaikilla...

Poika oli myös motorisesti hidas ja arka. Pyörälläkin oppi ajamaan vasta juuri ennen koulua. Sama melkein kaikkien asioiden kanssa. Lukemaan oppi koulussa, suurin osa luokkakavereista osasi jo lukea. Silti kun pääsi vauhtiin, lukikin aika paljon. Matikassa on kyllä aina ollut hyvä. Huvittaa silti, että ala-asteen keskiarvot oli aina jotain 7,5:tä... opet laittoi alaspäin arvosanat kun ei ole juuri sellainen muotinmukainen...

Ompa ollu katkera paikka akalle, kun on koulusta joskus ilmeisesti poikansa käytöstä kummasteltu...
-Oikein ala-asteen opettajan sanomisetkin tarkkaan muistettiin.... tirsk!
-Nyt poika on Menestyjä... hehee... mee nukkumaan vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja MinäME;29379284:
"Luin aiheesta HYVÄN kirjan...EI OLE HUONOA TEMPERAMENTIA, ON VAIN HUONO YMPÄRISTÖ..."!!!!!
-Tässähän se vika nykyään piileekin, MEIDÄN KULTAPOJU, MUTTA KUN KAIKKI MUUT JA YMPÄRISTÖ JA MAAILMA ON PERSEESTÄ, MUTTA ME OLLAAN NIIN STANAN JEES, MUTTA SE HUONO YMPÄRISTÖ, SE!

Mikä sun ongelma on? Tempperamentti ei tarkoita huonoa käytöstä. Ota vähän selvää sanojen tarkoituksesta ennen kuin tulet aukomaan päätäsi. KAIKILLA ihmisillä on oma tempperamenttinsa.

No jos noin on niin on se sanan tempperamentti raiskaamista.

Selvitäppä itsellesi miten sitä sanaa käytetään ja mistä tullut suomenkielen käyttöön.

Se "tempewramenttinen" on kiertoilmaus sanalle "juntti".

Meillä jotkut luulee sitä hyväksi ominaisuudeksi, sitä se ei ole.

Jos esim amerikkalainen sanoo lastasi "temperamenttiseksi" se tarkoittaa, ettette osaa käyttäytyä, olette punaniskajuntteja, olet naiivi.

Hienoa, että vastoin opettajan odotuksia poikasi menestyikin. Moni ongelmatapaus syrjäytyy, peruskoulun jälkeen ei tule hankittua enempää koulutusta tai hankitaan jokin amistutukinto, jonka alan työt eivät sitten kiinnostakaan nuorta tipan tippaa. Saat olla ylpeä pojastasi :) Ja tuosta palstahyeenalaumasta ei kannata välittää.

• Tykkää
Reactions: Sirionful
[QUOTE="vierailija";29379295]Hienoa, että vastoin opettajan odotuksia poikasi menestyikin. Moni ongelmatapaus syrjäytyy, peruskoulun jälkeen ei tule hankittua enempää koulutusta tai hankitaan jokin amistutukinto, jonka alan työt eivät sitten kiinnostakaan nuorta tipan tippaa. Saat olla ylpeä pojastasi :) Ja tuosta palstahyeenalaumasta ei kannata välittää.[/QUOTE]

Ruitusta täällä,
Katkeruuttakin:
Pään silitystä-
Papukaijan merkki vihkoon-
;-ei ihme, että LAPSESI OLI "TEMPERAMENTTINEN" ... HEHEE hehee

Yhteistyössä