Ongelmana kova kakka...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tirppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tirppis

Jäsen
14.09.2004
376
0
16
Onko muiden taaperoilla samaa ongelmaa?
Tyttö 1v2kk ja kakka melkeinpä aina kova, jota saa itkun kanssa vääntää! :(
kertokaapa hyvät immeiset mikä teidän muruille auttaa kovaan vatsaan??
ruoka kotiruokaa, toisinaan purkista, aamuin illoin puuroa eli kuitua saa ihan hyvin, juominen nyt on aika kehnoa....

Paljonko teillä menee maitotuotteita? 5-6 dl maitoa/piimää/jogurttia/viiliä päivässä ois sopiva. Meillä meni reippaasti enemmän ja ummetus helpottui kun rajoitettiin maitotuotteiden määrää. Käytiin myös lastenlääkärillä, joka suositteli lisäksi Duphalacin käyttöä ihan parin kuukauden ajan, jotta tilanne saadaan tasaantumaan. Duphalac ei aiheuta tottumista. Meillä kaikki nyt kunnossa näillä ohjeilla.

Ja tietysti ne ummetuksen hoidon perusjutut eli paljon kuitua (ruisleipää, juureksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja) ja paljon nestettä (vettä, sokeroimatonta mehua). Kannataa myös välttää makeaa.

Asiaan kannattaa puuttua tosissaan, koska jos ulostaminen muuttuu kovin kivuliaaksi ja peräaukko ärtyy pahasti, saattaa lapsi alkaa pantata kakkaa.

Moi!
Se veden juominen tosiaan ois tärkeetä. Meillä tilanne oli paha, käytiin ihan sairaalassa ja saatiin Movicol Junior resepti. Se pelasti meidän elämän =) .

päivittäin voi antaa myös mallasuutetta (saa apteekista). se on ollut myös ihan tehokkaan tuntuista! toivottavasti jostain avun löydätte! =) tuo on nimittäin se vaivoista inhoittavin!

Meillä auttoi kovaan kakkaan lisä kuidut. Eli meilläkin syötiin puurot ja muut ja kakka oli kovalla, mutta nyt aloitettiin syömään aamupalaksi weetabixejä niin kakka on muuttunut juuri sopivaksi ja meillä poika täytti juuri 1v. Kannattaa edes kokeilla josko auttaisi teilläkin. Kaikki on tosin yksilöllistä! :hug:

Kiitoksia vastauksista!!
Tarvitsee kokeilla..
luumua meillä aloitettiin pistelemään aamuinilloin!
nesteitä ei kamalasti siis juo, maitoa nukkumaan mennessä eli menisköön joku 6dl korkeintaan, ruoalla vettä/tuoremehua.

Meillä myös kaks vuotiaan kanssa väännettiin kakkaa itkun kanssa. Toisena päivänä tuli verta mukana.
Luulisin että johtui pääsiäisen ruokailusta (herkuttelusta).
Yritin mustikoita antaa, eikä syönyt kuin muutaman, joten ei hyötyä. Annoin sitten mallasuutetta kun sitä sattui kaapissa olemaan. se auttoi.

Muutenki tuo syöminen kovin vaikeaa nykyään. Ei syö kuin sitä valmista 2dl puolukkapuuroa ja sitähän mä en osta joka päivä. ei syö ruisleipää. ei syö jugurttia/viiliä. leipää syö aamulla vain jos siinä on maksamakkaraa. Hedelmien ja vihannesten syönti siltä on melkein loppunut...

Kuuluuko tuo jotenkin ikään, ettei syödä enää mitään mitä ennen syötiin...

Osaatteko muuten sanoa voiko maitoallergia kovettaa masun? hoidossa epäilivät tätä syyksi kauheisiin ilmavaivoihin..itse en ole edes osannut tota ajatella, kun kaikilla tutuilla masu menee kuralle maitoallergiassa!?
nyt tänään kyllä saatiin jo ihan löysä kakka aikaiseksi, syytä en osaa sanoa:puuro+luumu vai laktoositon ruokavalio???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2006 klo 18:09 tirppis harmailee kirjoitti:
Osaatteko muuten sanoa voiko maitoallergia kovettaa masun? hoidossa epäilivät tätä syyksi kauheisiin ilmavaivoihin..itse en ole edes osannut tota ajatella, kun kaikilla tutuilla masu menee kuralle maitoallergiassa!?
nyt tänään kyllä saatiin jo ihan löysä kakka aikaiseksi, syytä en osaa sanoa:puuro+luumu vai laktoositon ruokavalio???

Joo, meillä tehtiin maitoaltistus just ton kovan kakan takia. Onneks ei ollu allergiaa.

Meillä kanssa ollaan välillä ihmeissään tuon kovan vatsan kanssa. Miehelläni on ollut lapsena samanlaisia vaivoja, olisiko perillistä? Toisinaan ihan kauheeta katsoo kun pienellä koskee masuun ja kakan teko sattuu peppuun. Olen syöttänyt luumua ja antanut mallasuutetta. Auttaa kyllä mutta ei aina. Puuron sekaan on hyvä sekoittaa luumusosetta. En tiedä pitäisikö kokeilla jotain muuta ummetuslääkettä. Vettä juo, mutta vähän. Tämmöstä on meillä välillä mutta sitten kun kakka tulee niin voi sitä iloa!

minulla ja tytölläni auttoi luomu maito eli #&%?$!* maito. normaali maito tekee mulla hirveät pistävät kivut ja 1-2v ikäisenä työlleni kakka ongelman. meni ihan kovalle kakka.sitten siirryttin laktoosittomaan kevytmaitojuomaan, josta meni molemmilla erittäin tuskallisen kovalle maha. minulla ei siitä tule maha kipuja, mutta ulostaminen sattuu.

pelastuksena oli eräs vanha artikkeli,jonka luin ja siinä käsiteltiin tuota #&%?$!* maitoa. eli siinä rasva kohoaa maidon pinnalle., eikä ole pilkottu. tämä oli meidän kaameiden vessa reissujen ja ummetuksen pelastus :D

ei näköjään anna kirjoittaa tänne tuota sanaa :attn: no sanotaan sitä sitten vain luomumaidoksi sitä saa myös yömaitona. sanassa on edessä miesparia kuvaava sana + genoimaton maito

Mulla pojalla 1v4kk on ollut jo jonkin aikaa kova kakka ja muutenkin mahan kanssa ongelmia, kakkaa itketään ja pidätetään ja aina kun onnistuu kerran pari pidättämään kovemmaksi muuttuu, ei toimi levolac tai dupahlac jos paljon antaa tulee vain maha kipeäksi ja huutaa sitten sitä. Mallasuutetta ei voi antaa kun vilja-allergia. Rupesin sitten antamaan vatsan väänteisiin lactaphilus pussin maito pullossa aamuin illoin ja kas kakka tulee jo välillä ilman sen kummempia huutamisia.

Yhteistyössä