Ongelmana hedelmät, marjat ja vihannekset

Kyselenpäs nyt vielä näin yleisemmin teiltä joiden lapsille ei vihanneksia ja hedelmiä tunnu ruokavalioon löytyvän, onko kohdallanne koskaan puhuttu salisylaateista ja salisylaatti-intoleranssista? Itse olen nyt joulusta saakka ollut erittäin tiukalla imetysdietillä ja ongelmana on nimenomaan olleet nuo hedelmät ja vihannekset. Toki, maito, muna ja liuta muitakin allergioita löytyy, mutta ruokavaliossa on kuitenkin viljoja, lihaa ja kalaa. Pojalla on vauvasta saakka ollut atoppinen iho joka lehahtelee milloin mistäkin ja nyt vaikka iho onkin priimakunnossa nuo kasvikset ja vihannekset aiheuttavat ns. näkymätöntä kutinaa joka on mielestäni vielä ikävämpi vaiva kuin tuo itse ihottuma, sillä silloin kun olemme syöneet jotakin sopimatonta poika herää yöllä ja raapii käsivarsia ja rintaa niin että tuntuu että lihat irtoaa- aivan kauheaa.

Asumme ulkomailla ja kävimme täällä tapaamassa ravitsemusterapeuttia ruokavalioon liittyen. Hänen yhteenvedossaan mainittiin tuo salisylaatti ja googlasin asiaa tarkemmin. Meille tämä istuu kuin hanska käteen ja luulenpa, etten ole ongelmani kanssa yksin. Salisylaatti-intoleranssi oireilee usein astmalla, urtikarialla, atooppisella iholla, migreenillä jne. Ihan pienten lasten kohdalla, ellei tuota astmaa ole, atoppinen ihottuma ja urtikaria on ne joiden kautta tämän jäljille voisi päästä. Sanon näin, koska useimmiten tämä varmaan ohitetaan juuri atoppiseen ihoon liittyvällä oireilulla, näin myös meillä. Nyt en myöskään tietenkään tarkoita, että kaikki atopikot kärsisivät tästä, mutta australiassa tehdyn tutkimuksen mukaan yli puolella low salicylate ruokavalio on parantanut oireita.

Minä ja pikkumies olemme nyt menneet omatoimisesti suurinpiirtein tämän konseptin mukaan pari-kolme viikkoa ja atoppinen iho on selkeästi parempi. Posket oli aiemmin lähes aina vähän punaiset, mutta nyt posket ovat siistit satunnaisia punoituksia huomioimatta, eli tilanne on kääntynyt täysin päinvastoin.

Mikä tämä salisylaatti sitten on? Salisylaattia löytyy luontaisesti lähes kaikista hedelmistä ja kasviksista vaihtelevissa määrin. Kuorituissa päärynöissä ja perunoissa sitä ei ole lainkaan kun taas esimerkiksi mustikat, vadelmat, kesäkurpitsat ja kurkku sisältävät suuria määriä. Pakastaminen ilmeisesti vähentää ruoan salisylaattipitoisuutta kun taas kuivattaminen lisää sitä huomattavasti. Meillä esim. rusinat, mustikat ja vadelmat on täysin out. Jokaisella meistä on oma salisylaattisietokynnyksensä. Useimmille meistä ne eivät aiheuta minkäänlaisia ongelmia kun taas herkimmille jo pienikin määrä voi aiheuttaa päänsäryn, kutinaa tai astmaoireita. Meidän perheessämme minulle nämä eivät aiheuta mitään ongelmaa kun taas pikkumies ei siedä juuri mitään - edes rintamaidon kautta. Ilmeisesti tämä kulkee osittain suvuittain, sillä meillä myös anopilla aspiriini ja salisylaatit tekevät ihottumaa ja mies välttelee luontaisesti marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Jotta asia ei olisi liian yksioikoinen kyseesä on kumulatiivinen kertymä. Asiaa voi ajatella vaikka niin, että aamulla jokaisella on yön jälkeen tyhjä kuppi, johon päivän mittaan tuota salisylaattia kertyy riippuen siitä mitä syö. Leivässä ja riisissä sitä ei esimerkiksi ole, mutta jos aamiaisella juo teetä ja syö appelsiinin kupista on täyttynyt jo osa. Päivän mittaan syö lounaaksi salaatin jossa taas piilee x määrä salisylaattia ja näin edelleen. Voi hyvin olla, että päivän aikana syödyt kasvikset eivät heti aiheuta oireita, mutta tuo kumulatiivinen kertymä ylittääkin jo illalla sietokynnyksen, joten oireet tulevat jälkijunassa, yleensä kai kuitenkin 48 tunnin sisällä. Salisylaatti-intoleranssin testaamiseen ei ole olemassa testiä joten näiden jäljille ei pääse sen enempää prick- kuin RAST-testeinkään, joten ainoa keino on välttämisdietti jonka jälkeen testataan vähitellen mikä sietokynnys on.

Minä en todennäköisesti olisi koskaan päässyt tämän jäljille, ellen olisi vetänyt imetysdiettiä yhtä tiukille kuin nyt tein. Jossakin vaiheessa aloin ihmetellä, miksi voin syödä esim. porkkanaa, kukkakaalia tai parsakaalia erikseen pienen määrän, mutta jos syön samalla aterialla vähän näitä kaikkia poika raapii taas itseään. Vielä enemmän ihmetystä aiheutti se, että porkkanaa (joka on testattu negatiiviseksi sekä prick- että RAST-testillä) en voi syödä kuin pieniä määriä kun taas perunaa (joka on positiivinen sekä prick- että RAST-testissä) voin syödä lähes kuinka paljon vain kunhan sitä ei ole kypsennetty kuorineen.

Lisää aiheesta voi tutkia

http://www.plantpoisonsandrottenstuff.info/content/failsafe.aspx

En tiedä valaiseeko tämä kenenkään allergikon tilannetta, mutta jos niin tekee niin hienoa sillä meille tämä on ollut käänteentekevä löytö.
 

Yhteistyössä