ongelmana epäterveellinen syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenni123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenni123"

Vieras
Olen nuori aikuinen nainen ja ongelmana on että syön PALJON herkkuja ja muutenkin epäterveellistä ruokaa. Syön kyllä "normaalia kotiruokaa" 1-2 kertaa päivässä (kasvisruokaa) sekä n. 4-5 leipää, jugurtin/smoothien ja jonkun hedelmän. MUTTA sitten syön viikon aikana yleensä: keksipaketin, 2 karkkipussia, suklaalevyn, sipsipussin, leivonnaisia, paketillisen jäätelöä, 2 purkkia mehua, 300g ranskalaisia ja useita suklaapatukoita/tikkareita. Tällä lailla siis yleensä.. lisäksi olen majoneesin, ketsupin ja juuston suurkuluttaja. Mitä tehdä?? Olen normaalipainoinen (55/165) eikä paino ole muuttunut 1,5v juurikaan vaikka näin olen syönyt. Terveysongelmia ei muutenkaan ole (ainakaan vielä??) Mutta epäterveellinen ruokavalio vähän hirvittää että voiko jotain käydä? Olen yrittänyt olla syömättä herkkuja mutta se ei päivää pidempää onnistu millään vaan ruoka pyörii sitten koko ajan mielessä. En harrasta oikeastaan liikuntaa mutta pyöräilen jonkun verran ja kävelen. Mikä avuksi? Pitääkö huolestua terveydestäni vaikka en siis ole ollenkaan lihonut? Laskeskelen saavani 2500-3500 kaloria päivässä.

Hiilarihimoa voisi vähentää proteeinin lisääminen ruokaan. Jos et halua lihaa tai kalaa, niin sitten jotain muuta, kuten juustoa, raejuustoa, rahkaa, munia soijaa.

[QUOTE="jenni123";30435797]Niskasta kiinni? Miten? Olen yrittänyt ja yrittänyt. Olen kai sitten todella heikkotahtoinen?? Ja mitä terveysvaikutuksia?[/QUOTE]

Myönnät, että sinulla on ongelma. Hyvä, se on ensimmäinen askel!

Sitten, googletapa huviksesi, mitä kaikkea ylenmääräinen sokeri ja rasva tekee ihmiselle. Jos jatkat samaan malliin, niin voin melkein taata, että sairastut.

Sitäpaitsi, vaikka et vielä lihoisikaan, niin usko pois, että vielä tulee se aika, kun läskiä alkaa kertyä. Ja mitä vanhemmaksi tulet, sitä vaikeampi ylipainosta on myös päästä eroon. Ota siis järki käteen jo nyt, niin vältyt monelta harmilta!

Tulee mieleen ainakin se, mikä itellä on vaikuttanut, eli syö sitten pää kylmänä enemmän vaikka sitä normaalia ruokaa jos tuntee että on nälkä. Jos ei osta kotiin herkkuja (ja jos puoliso ei osta) niin sellaisina päivinä ei muuta voi kun katsella tyhjiä kaappeja ja kestää.

Sekin auttaa jos on muuta tekemistä, joka vie ajatukset siitä ruoasta pois... Paitsi sitten jos se on sellaista tekemistä, johon ruoka yleensä on kuulunut esim. tv:n katselu tyypillisenä esimerkkinä niin se ei tietty helpota ehkä.

Mutta sinuna en ottaisi kamalaa stressiä asiasta, kun oot tyytyväinen painoosi ja terveyteesi tällä hetkellä. Ehkä pienillä askelilla koitat vähentää herkuttelua tasolle, joka tuntuu susta kohtuulliselta. Päätät vaikka alkuun jättää yhden noista herkuistasi pois, tyyliin karkkipussit tai suklaalevyn tai toisen karkkipussin tms. Ja sen tilalle sitten syöt jotain banaaneja, ylimääräisen jogurtin, isomman annoksen lämmintä ruokaa tms. jos tuntuu, että sulla on energiantarve.

Voihan sulla olla korkeampi kulutus kuin mittojesi perusteella olettaa, jos elämäntapasi on aktiivinen. Tai jos arvioit alakanttiin normaalista ruoasta saamasi energian, niin silloin syöt herkkuja nälkään.

Yhteistyössä