Ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höhh

Vieras
oon ollu työttömänä merkonomina yli 1,5v. työkkärin mukaan merkonomien työtilanne ei tule lähiaikoina helpottumaan. ehdottavat alanvaihtoa. mulla ei sinänsä ole sitä mitään vastaan koska en ole koskaan oikeastaan paljon pitänyt merkonomin eri työtehtävistä. Ongelma on lähinnä se että koulutustarjonta on suht niukkaa omalla alueellani. Muuttaa en ainakaan nyt tällä hetkellä halua koska siitä ei ole kovin kauan kun me tänne muutettiin. Lapsellani oli hyvin vaikeaa sopeutua tänne ja koulunkäynti alkoi huonosti. Myöhemmin todettiin oppimisvaikeuksia ym. Nyt asiat ovat kuitenkin paremmin. Uskon että uusi muutto tekisin todella pahaa lapselle tässä vaiheessa.

Niin siis varsinainen ongelma on se etten tiedä mitä lähteä opiskelemaan. Työkkäristä tarjotaan hoiva-alan avustaja tutkintoa työvoimapoliittisena koulutuksena. Myös lähihoitajan tutkintoa tarjoavat. Itse olin ajatellut lastenohjaaja linjaa mutta nyt sainkin sellaisen tiedon että kyseistä koulutusta ei järjestetä enää ensi vuonna. Selailin hieman ammattikoulun aikuiskoulutus tarjontaa ja sielä näytti olevan perhepäivähoitajan ammattitutkinto. Jollainlailla se kiinnostaa mutta sitten on kuitenkin sellainen iso MUTTA.

miinuspuolet
- lapset pitää todennäköisesti hoitaa omassa kodissa, mä unelmoin ryhmiksessä työskentelystä. onko kuinka todennäköistä päästä ryhmikseen töihin?
- hyväksytäänkö edes meidän pihaa, kun se on aikalailla kesken rakentamisen jälkeen, ja lähellä on vesistöä.
- huono palkka?

plussat
+ täällä päin ainakin on pula perhepäivähoitajista, työllistyminen hyvää
+ lyhyt koulutus
+ omatkin lapset saa olla kotona, ei tarvitse esim stressata minne koululainen menee koulun jälkeen.

hitsit kun on niin vaikeaa ei haluais tehdä mitään virhe valintoja enää. ikää on jo sen verran etten mä varmaan enää tän jälkeen lähde uudestaan opiskelemaan. mokasin jo aikoinaan kun kouluttauduin merkonomiksi. ei ollut mun juttu päätin kuitenkin suorittaa loppuun sen. Sitten kaikenlisäks ajat muuttui ja merkonomeista onkin nyt ylitarjontaa.

höh

Opiskelisin lähihoitajaksi, ja suuntautuisin lapsiin ja nuoriin. Saat pätevyyden toimia päiväkodissa, perhepäivähoitajana, ryhmiksissä, iltapäiväkerhoissa, kouluissa jne. Koulutus kestää sen 2 vuotta. Ja töitä riittää, itse ainakin olen melkeen saanut valita työpaikkani. Suosittelen! Päivätöitä paljon tarjolla ja palkka ihan ok, ei hyvä mutta ei nyt huonokaan, päiväkodissa palkkani on 1950€/kk. Perhepäivähoitajakin voi kyllä päästä ryhmikseen ja päiväkotiin, mutta mieluummin palkkaavat lähihoitajia tai esim. lastenohjaajia.

Pelkään vain etten tule pääsemään lähihoitajaksi opiskelemaan ainakaan työvoimapoliittisena. Paikkoja on vain 15 ja hakijoita tahtoo olla lähemmäs 200.

Minua kanssa hieman huolestuttaa jos soveltuvuuskokeessa on paljon matematiikkaa. Olen hävettävän huono siinä, tokaluokkalaisen tasolla :/

Opiskele lähihoitajaksi, saat valmiudet työskennellä tosi monipuolisesti hoitoalalla ja päiväkodeissa. Myös pph:ksi kelpaat tällöin. Koulu ei kestä sulle kun 2v.

En tiedä mikä on tilanne täällä päin kuinka ottavat oppisopimuksella. Siitä vähän tiedustelin työkkärissä ja sielä oltiin tosi negatiivisia. Oppisopimuksesta kuulemma puhutaan paljon mutta kukaan ei kuitenkaan halua ottaa ketään oppisopimuksella. Jotenkin kummallinen asenne täällä työkkärissä....

Kannattaakohan sitä opiskella sitten lähihoitajaksi edes tuolla työvoimapoliittisella? Aikamoinen homma siitä tulis kun se koulutus järjstetään naapurikunnassa jonne matkaa on yhteen suuntaan 50km. Olis se aika hemmetin rankkaa aja joka päivä yhteensä 100km. puhumattakaan bensakuluista. Siihen vielä päällä miehen vuorotyöt ja kuka kattoo lasten perään? nuorin tietty pääsis vuoropäiväkotiin mutta tokaluokkalainen joutuis olemaan yöllä yksin kotona. jotenkin kuulostaa kyllä tosi hankalalta. ehkä olis parempi odottaa kevääseen ja hakea siinä yhteishaussa lähihoitaja koulutukseen ihan tuohon oman kunnan ammattikouluun. vai?

[QUOTE="a.p";28808910]En tiedä mikä on tilanne täällä päin kuinka ottavat oppisopimuksella. Siitä vähän tiedustelin työkkärissä ja sielä oltiin tosi negatiivisia. Oppisopimuksesta kuulemma puhutaan paljon mutta kukaan ei kuitenkaan halua ottaa ketään oppisopimuksella. Jotenkin kummallinen asenne täällä työkkärissä....[/QUOTE]

No ihan sama miten he suhtautuvat, kun sinne pääsee joka tapauksessa tosi helposti sisään kun olet auttamishaluinen ja normaali, empaattinen ihminen. Matikkaa ei tarvita pääsykokeissa.

[QUOTE="Tilli";28808964]Etköhän selviydy myös matematiikassa, kun olet saanut jo merkonomin paperitkin.[/QUOTE]

Vähän kyllä mietin usein että millä perusteella mä olen jotkut kurssit läpäissy. :D esim matematiikka kurssin tentistä sain hylätyn. mutta meillä oli niin omituinen opettaja joka antoi 1 arvosanaksi matematiikka kurssille ja sanoi ettei tarvitse tenttiä uudestaan koska hän ei jaksa tehdä uusinta tenttiä mulle. se kuulemma riitti hänelle että olin ollut joka luennolla ja kaikki tehtävät tehtynä vaikka moni tehtävä olikin väärin.

ja siitähän on aikaa... valmistuin merkonomiksi vuonna 2004. sitten olenkin ollut pitkään äitiyslomilla ja hoitovapailla. viimeksi oon ollu töissä 2007-2008.

[QUOTE="a.p";28809007]Vähän kyllä mietin usein että millä perusteella mä olen jotkut kurssit läpäissy. :D esim matematiikka kurssin tentistä sain hylätyn. mutta meillä oli niin omituinen opettaja joka antoi 1 arvosanaksi matematiikka kurssille ja sanoi ettei tarvitse tenttiä uudestaan koska hän ei jaksa tehdä uusinta tenttiä mulle. se kuulemma riitti hänelle että olin ollut joka luennolla ja kaikki tehtävät tehtynä vaikka moni tehtävä olikin väärin.

ja siitähän on aikaa... valmistuin merkonomiksi vuonna 2004. sitten olenkin ollut pitkään äitiyslomilla ja hoitovapailla. viimeksi oon ollu töissä 2007-2008.[/QUOTE]

Voin kertoa et mä kävin lähihoitaja koulun erittäin löysästi ja opettajat sanoivat että on ihme että edes valmistuin niillä poissaoloilla. Ei sitä silloin pari vuotta sitten 16-vuotiaana järjellä ajatellut ja mun kaverit oli samanlaisia. Opettajat päästää läpi :) Nyt pääsin ammattikorkeakouluun opiskelee yhteisöpedagogiksi ja sen koulun tuun käymään erittäin tunnollisesti ja suurella motivaatiolla. Oppiminen on kivaa ja paljon kivempaa kun työnteko! Jos haluat lähäriksi opiskella, tulet pääsee kouluun ja sen läpi vaikka miten huonolla matikkapäällä. Trust me.

Joo se oli vähän sellasta kun nuorena 16-19vuotiaana kävin tuota merkonomin tutkintoa. Poissaoloja oli paljon ja oli kyllä monen mielestä kumma että ylipäätänsä valmistuin.

Mutta nyt on ihan eri fiilikset opiskelua kohtaan. Oon innostunut, on kiinnostusta ja motivaatiota ja sellainen tsemppi fiilis päällä. Harmittaa etten jo tuossa keväällä hakenut opiskelemaan. :)

Yhteistyössä