Ongelma ystävän kyläilystä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä

Vieras
Minulla on ystävä, jolla on useampi pieni lapsi, mutta ongelmaksi on muodostuneet heidän kyläilyt :( Lasten äiti ei ollenkaan huolehdi lapsistaan, kun ovat täällä kylässä, vaan lasten hoitaminen jää tuolloin meidän huoleksi. Tämä äiti ilmoittaakin aina, et he tulevat kylään ja hän aikoo hengähtää täällä ollessaan.

Oon vain niin kurkkuani myöten täynnä tätä, etten tiiä mitä sanoa tai tehdä. Ei olis mikään ongelma nämä kyläilyt, jos lapset käyttäytyisivät kuten normaalisti kylässä käyttädytään, mutta heillä on ilmeisesti hieman vapaampi kasvatus tms.

Eli he tutkivat kaikki kaapit, ehtivät syömään mm. keksit tms olohuoneeseen vaaleille sohville (äitin viereen), pihalla saattavat täyttää pienen suihkulähteen mullalla, kivillä tms, jos ei koko ajan kävele perässä.. yleensä äiti vain naureskelee, että katsos nyt mitä teit.

En vain tiiä, et miten suoraan kehtaan sanoa, ettei meidän koti ole mikään paikka, missä voi tehdä mitä vain. Omatkin lapset osaavat kuitenki noudattaa sääntöjä, niin mielestäni vieraiden myös pitäisi, jos heitä on kielletty joistain asioista.

Menee vain äärimmäisen raskaaksi nämä kyläilyt, kun jälkeenpäin siivoan vaikka kuinka kauan ja en kyllä yhtään osaa nauttia tästä tilanteesta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia...? vai olenko vain turhan niuho?

Voi että miten ikävää! Minä olen kyllä niin viimeisen päälle kiltti, että olen huono avaamaan suutani vastaavissa tilanteissa, mutta tuo menee kyllä jo yli. Pakkohan se on asiaan puuttua ihan oman mielenterveydenkin takia. Ei ole oikein, että teille tullaan purkamaan paineita kun seinät kaatuvat päälle ja sitten sinä tuherrat kotia takaisin kasaan vieraiden mentyä.

Sanot vain suoraan, että teillä on tietyt säännöt ja viimeaikaisen käytöksen seurauksena niistä säännöistä ei ole ollut tietoakaan. Jossei äiti ota vastuuta lapsistaan, tulee vierailut järjestää lähipuistossa/metsässä :)

Noh, etkö voisi aivan aikuismaiseen tapaan todeta lapsille tämän äidin kuullen, että meidän kodissa on tämmöiset säännöt ja niitä noudattavat kaikki lapset. Meillä lapset syövät pöydän ääressä / Meidän kodissa lapsilta on kielletty tämä, tämä ja tämä asia JNE.

Onko tällainen idea mahdoton?

Minulla on ollut myös vähän samanlainen tilanne. En saanut koskaan sanottua suoraan äidille tilanteesta, mutta komensin lapsia kuin omiani. Ei lasten äiti siitä pahastunut, joskus jopa vahvisti komentoa, että kuunnelkaas nyt mitä täti sanoo. Raskaita vierailut olivat. Turha kuvitella, että itse olisi voinut rauhassa keskustella, vaan piti juosta lasten perässä. Lisäksi minusta tuntu, että ystävän lapset saivat omanikin käyttäytymään huonosti vierailujen aikana tyyliin: kun nuokin saa, niin mekin saadaan. Onneksi lapset kasvoivat, mutta eipä näy ystävääkään enää kyläilemässä :(

Yhteistyössä