"On vanhempien laiskuutta, jos yli 2-vuotias on vaipoissa"...Noh..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elbourneeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä neiti 2,5v kieltäyty kans potasta oikeastaan kokonaan, saatto joskus hetken istahtaa, jos oikein houkutteli, mutta mitään ei tullut. Joskus 1,5-vuotiaana vielä saatto jotain tehdäkin, mutta jossakin välissä ei enää suostunu..

No en ole sen kummemmin repiny stressiä asian suhteen ja tässä yks kerta kirjastossa ollessa sitten osu semmoinen pottakirja käteen ja lainasimma sen. Siinä nalle alko käymään oman leikkipupunsa kanssa potalla ja sai uusia pikkuhousuja :)

No luettiin sitten yks kerta se kirja ja tyttöpä innostukin aivan älytön koko hommasta ja päätimmä sitten, että nyt ei enää vaippoja tarvita ja että aletaan käyttään pikkuhousuja. Muutamia vahinkoja tuli, mutta alle viikossa hoksas koko homman sitten ja ei ole vaippoja käytetty enää muulloin kuin öisin. Tai no jos on joku pidempi reissu, niin varalta saatettu laittaaa, mutta kuivana on pysyny.

Mulla ainakin jokainen lapsi (3kpl) on jossakin välissä vaan kiinnostunut pottahommista oikein kunnolla ja nopeasti ovat sitten oppineet kuivaksi. Ja nimenomaan niin, että ite ovat innostuneet ja kiinnostuneet. Se sun pikkunen ei kuitenkaan ole vielä mikään vanha, joten kyllä se kerkeää :)

Alan stressata tätä asiaa todella paljon ja moni vielä kyselee "joko se on kuiva" ja jakaa ohjeita "anna tarroja", ihan kuin ei oltaisi jo kokeiltu palkitsemista (joka ikinen kerta lapsi saa tarran/karkin kun tekee jotain pottaan!).

No ei ihme että ahdistuttaa jos pissaamisesta ja kakkaamisesta saa palkinnon! Varmasti kamalaa kun ei olekaan hätä ja sit ei saa mitään :( Vaippa vaan pois ja unohda palkitseminen, potalla käyminen pitää olla arkipäiväinen juttu ei mikään hehkutuksen aihe.

Meillä oltu yli vuosi PISSAkuivia, tyttö 2v7kk. Eli ei edes yövaippaa! Mutta kakkaa AINA vaippaan. Ei suostu yrittämään pottaan. Ei kuulemma uskalla eikä osaa. Olen yrittänyt kaikin tavoin sanoa, että harjoitellaan, eikä kukaan opi heti, mut ei...

En ostanut lisää vaippoja, vaan sanoin että kokeile kakata pottaan, tuli maailman kamalin ummetus. Samaa kokeilin uudestaan, ja jos koitan saada kakkaamaan pottaan, tulee päivien ummetus; eli pottaan ei kakkaa.

Sanoo koska kakka tulee, vaatii vaipan, ja menee omaan huoneeseen kakkaamaan. Ei auta vaikka luen, tai saisi rauhassa leikkiä potalla ollessa. Ei vaan suostu kakkaamaan pottaan. Ikinä ei mitään vahinkoja tule, vaam kyse on vain siitä että on liian iso kynnyt yrittää pottaan.

Mitä teen? Vinkkejä?

Tämä, kuten moni muukin asia on mennyt meillä niin että poika on oma-aloitteisesti halunnut nyt vaipoista eroon. Kolmas päivä takana nyt vaipatonta (tätä ennen ollaan oltu vain kotona sisällä satunnaisesti ilman vaippaa ja nyt ollaan ihan kokonaan ilman kaikkialla) ja yksi vahinko käynyt, sekin kotona onneksi :D

Nukkuu päikkärit ilman vaippaa ja yönkin haluaisi, lupasin että jos nyt on kuivia vaippoja aamuisin niin sitten saa nukkua yönkin ilman vaippaa.

Ikää pojalla on 2v10kk.

Meillä oltu yli vuosi PISSAkuivia, tyttö 2v7kk. Eli ei edes yövaippaa! Mutta kakkaa AINA vaippaan. Ei suostu yrittämään pottaan. Ei kuulemma uskalla eikä osaa. Olen yrittänyt kaikin tavoin sanoa, että harjoitellaan, eikä kukaan opi heti, mut ei...

En ostanut lisää vaippoja, vaan sanoin että kokeile kakata pottaan, tuli maailman kamalin ummetus. Samaa kokeilin uudestaan, ja jos koitan saada kakkaamaan pottaan, tulee päivien ummetus; eli pottaan ei kakkaa.

Sanoo koska kakka tulee, vaatii vaipan, ja menee omaan huoneeseen kakkaamaan. Ei auta vaikka luen, tai saisi rauhassa leikkiä potalla ollessa. Ei vaan suostu kakkaamaan pottaan. Ikinä ei mitään vahinkoja tule, vaam kyse on vain siitä että on liian iso kynnyt yrittää pottaan.

Mitä teen? Vinkkejä?

Anna aikaa ja älä painosta :) unohtakaa koko homma ja kokeilkaa sitä sitten taas joskus..
Meillä oli sama homma esikoisen kanssa, että nopeasti oppi kuivaksi, mutta se kakkaaminen ei sujunu. Panttas aivan järjettömästi, kun jännitti enkä edes ekana tajunnu, ettei uskaltanu kakata pottaan. Pahaksi äityi kakkaamispelko ja lopulta se saatiin hoidettua sairaalareissulla. Poika panttas 11 päivää ja oli jo todella kipeänä, osastolla oltiin monta päivää ja lopulta sitten puudutteiden ja lääkkeiden avulla kakkas. Sillä reissulla saatiin kunnon lääkkeet ja puudutteet ja pikkuhiljaa pelko unohtui..
Ainakin ite jälkeenpäin huomas, että sitä liikaa touhotti sitä kakkaamisjuttua, että yrittäis pottaan, niin toinen raasu sai kauheat paineet vaan :(

Niin ja siis meillä on myös 1v10kk vanha tyttö. Käy kyllä pissalla ja joskus kakallakin potalla, mutta vaipoissa edelleen.. Ensin mietin josko oltais opeteltu hänenkin kanssaa nyt kesälomalla tota vaipattomuutta, mutta mietiskeltyäni tulin siihen tulokseen että ei tuo kyllä ihan valmis vielä siihen vaipattomuuteen ole. Sen verran paljon pissii lattioille jos on ilman vaippaa..

[QUOTE="siili";24065744]Anna aikaa ja älä painosta :) unohtakaa koko homma ja kokeilkaa sitä sitten taas joskus..
Meillä oli sama homma esikoisen kanssa, että nopeasti oppi kuivaksi, mutta se kakkaaminen ei sujunu. Panttas aivan järjettömästi, kun jännitti enkä edes ekana tajunnu, ettei uskaltanu kakata pottaan. Pahaksi äityi kakkaamispelko ja lopulta se saatiin hoidettua sairaalareissulla. Poika panttas 11 päivää ja oli jo todella kipeänä, osastolla oltiin monta päivää ja lopulta sitten puudutteiden ja lääkkeiden avulla kakkas. Sillä reissulla saatiin kunnon lääkkeet ja puudutteet ja pikkuhiljaa pelko unohtui..
Ainakin ite jälkeenpäin huomas, että sitä liikaa touhotti sitä kakkaamisjuttua, että yrittäis pottaan, niin toinen raasu sai kauheat paineet vaan :([/QUOTE]

Kiitos.

Joo, täytyy unohtaa koko homma kun pieni raukka tosissaan jännittää sitä niin paljon. Ärsyttää vaan supermutsien ohjeet, että älä anna vaippaa kyllä sitten menee potalle. Se ummetus oli lopulta todella kivuliasta ja ihan tarpeetonta. Ollaan tosiaan tehty pottaan kakkaamisesta liian iso juttu. Välillä hän yrittää pottaan, mutta selvästi pettyy itseensä kun ei osaa (rentoutua niin että tulis). Kun laitetaan vaippa, kakka tulee aina parissa minuutissa. Tuntuu että hän oppisi heti jos yrittäisi, siksi ollaan painostettu liikaa...

En lukenut kaikkia, mutta kerron omat kokemukset. Esikoinen oppi kuivaksi 2v8kk ikäisenä, kakat tuli pottaan aina 2v1kk ikäisestä lähtien. Kakkonen oppi kuivaksi 3v7kk, ei vaan ollut aikaisemmin valmis. Uhkailu, lahjonta, kiristys oli käytössä mut ei vaan oppinut aiemmin. Molemmat poikia ja potalla oltiin käyty välillä enemmän välillä vähemmän n.1v lähtien.

Kolmonen ei suostunut tekemään pottaan mitään, ei kakkaa, ei pissaa, ei koskaan. No joskus 1-2v teki muutamia kerran pissat pottaan, mut siihen se jäi. Alkoi jo 3v lähestymään, mut tyttö sanoo ettei uskalla kakata/pissata pottaan. Enkä tosiaan tiedä mistä johtui. Istui kyllä potalla vaikka puol tuntia mut ei sinne tullut mitään vaikka hätä oli, eli pidätyskykyä oli. Kunnes yks kaunis päivä tytön ollessa 2v11kk tuli pissa ja kakka pottaan. Ja siihen jäi vaipat. muutaman kerran tuli vahinko sen jälkeen. Eli periaatteessa oppi ihan täysin ykskaks yhdessä päivässä kuivaksi. "Eilen" oli täysin vaipoissa ja "tänään" kuiva. Oli siihen silloin valmis.

Kaikki lapset on melko pian päiväkuivaksi oppimisen jälkeen oppinut myös yökuivaksi, tuo kolmonen käytännössä heti ja pojat parin kuukauden sisällä. Mun käsitykseni nykyään on että lapsi oppii kuivaksi kun on siihen valmis. Ja jokainen oppii omalla aikataulullaan. 3v vaipoissa on mun mielestä vielä ihan ok. Ja lahjonta on ihan hyvä juttu. Meillä oli karkit kolmosella sit käytössä viikon verran aina kun pottaan jotain tuli. Sit alkoi tarrat riittämään.

Mitä teen? Vinkkejä?

kunnolla laksatiiveja ja et anna vaippaa vaan potan. Kyllä se sieltä tulee. Ihme ongelmia...

Minäpä se vasta ahkera olinkin, kun siivosin useita pissoja joka päivä lattialta yli vuoden ajan, ennen kuin poika reilusti yli 3v oppi kuivaksi, mutta eipähän käytetty vaippoja nii ei tarvii laiskaksi syyttää.Niih.

Myn tyttö on vasta 10 kk, mutta on tehnyt viimeiset 3-4 kk joka päivä kakat pottaan, ei ollenkaan vaippaan. MUTTA tässäpä tulee asian ydin: N viikko sitten tyttö yhtäkkiä päätti, että potalla ei istuta muuta kuin enintään sen pienen pissalirun verran. Hirvee kiire eikä suostu istumaan niin kauan, että tulis kakka myös. Nyt on sitten viikon ajan joka päivä alkanut vääntää kakkaa vaippaan, ja minä ilmeestä näen. että meinaa kakata, jolloin äkkiä oon kiikuttanu potalle. Sitten kyllä kakkaa loput pottaan, mutta pyrkii kuitenkin kesken toimituksen nousemaan, ellei oo tosi mielenkiintoisia leluja tms viihdettä siinä istuessa. Mikä ihme sille nyt yhtäkkiä tuli, just ku suunnittelin jättäväni kohta kotioloissa vaipat pois? Olisko kellään kokeneemmalla vinkkejä, miten toimia? :confused:

Ja lisään sen verran, että tän vielstin tarkoitus ei siis todellakaan oo yrittää päteä sillä, että on aikaisin aloitettu pottaharjoittelu. Siinä nyt vaan kävi niin, että tyttö alkoi pissailla niin ennalta arvattavasti, että päätin hankkia potan hänen ollessaan 5 kk. :)

Viimeksi muokattu:
Myn tyttö on vasta 10 kk, mutta on tehnyt viimeiset 3-4 kk joka päivä kakat pottaan, ei ollenkaan vaippaan. MUTTA tässäpä tulee asian ydin: N viikko sitten tyttö yhtäkkiä päätti, että potalla ei istuta muuta kuin enintään sen pienen pissalirun verran. Hirvee kiire eikä suostu istumaan niin kauan, että tulis kakka myös. Nyt on sitten viikon ajan joka päivä alkanut vääntää kakkaa vaippaan, ja minä ilmeestä näen. että meinaa kakata, jolloin äkkiä oon kiikuttanu potalle. Sitten kyllä kakkaa loput pottaan, mutta pyrkii kuitenkin kesken toimituksen nousemaan, ellei oo tosi mielenkiintoisia leluja tms viihdettä siinä istuessa. Mikä ihme sille nyt yhtäkkiä tuli, just ku suunnittelin jättäväni kohta kotioloissa vaipat pois? Olisko kellään kokeneemmalla vinkkejä, miten toimia? :confused:

Ja lisään sen verran, että tän vielstin tarkoitus ei siis todellakaan oo yrittää päteä sillä, että on aikaisin aloitettu pottaharjoittelu. Siinä nyt vaan kävi niin, että tyttö alkoi pissailla niin ennalta arvattavasti, että päätin hankkia potan hänen ollessaan 5 kk. :)

Vauvoilla on monesti tarkka rytmi kakkaamisessa, jonka äiti usein oppii tunnistamaan. Eli esim. aina ruoan jälkeen tulee kakka, päiväunien jälkeen pissa jne.. Tällä ei ole mitään tekemistä kuivaksi oppimisen kanssa. Usein siinä käy juuri noin, että siinä vaiheessa kun lapsi alkaa enemmän liikkua niin siinä potalla ei enää malta istua. Sitten usein lähempänä 2v alkaa oikeat pottatreenit, kun lapsi alkaa itse tunnistaa pissa ja kakkahädän, ja sitten taas malttaa paremmin istuakin siinä potalla. Eli malttia vaan :)

Niin sitä vielä piti sanomani, että molemmat kaksosista ovat aloittaneet kakkaamaan pottaan sillä tavalla, että kukaan ei seiso vieressä jankkaamassa mitään. Me ollaan tietosesti vältetty puhumasta niistä kakoista ja pissoista ja potalla käymisistä että se stressi ei iske, ja silti eivät halunneet kakata mun tai miehen läsnäollessa, tekivät pissat vaan.
Vietiin siis potalle vessaan, ja mentiin olkkariin itse, ja hetken kuluttua kuului "KAKKA TULI" tuuletusta..

Mä luulen että mitä enemmän siitä höpöttää ja vouhottaa ja jakaa tarroja ja palkintoja, niin sen enemmän se lapsi ahdistuu, siis nämä lapset jotka ahdistuu pottailusta. Jotkuthan ovat ihan liekeissä tarrojensa kanssa jo puoltoista vuotiaina, mutta ei kaikki. Rauhassa vaan, ja ilman kouhotusta.

Vauvoilla on monesti tarkka rytmi kakkaamisessa, jonka äiti usein oppii tunnistamaan. Eli esim. aina ruoan jälkeen tulee kakka, päiväunien jälkeen pissa jne.. Tällä ei ole mitään tekemistä kuivaksi oppimisen kanssa. Usein siinä käy juuri noin, että siinä vaiheessa kun lapsi alkaa enemmän liikkua niin siinä potalla ei enää malta istua. Sitten usein lähempänä 2v alkaa oikeat pottatreenit, kun lapsi alkaa itse tunnistaa pissa ja kakkahädän, ja sitten taas malttaa paremmin istuakin siinä potalla. Eli malttia vaan :)

No hitto kun ei oikein olis sitä malttia! :D On vaan niin ärsyttävää, ku noin pitkään tehny kaikki kakat aina pottaan ja nyt yhtäkkiä sitten tulee takapakkia... Noh, ehkä se on nyt vaan tosiaan niin kiireinen tyttö, kun on oppinut liikkumaan ja seisomaan ja tukea vasten ottaa jo askeleita. Ku ei se malta sängyssäkään maata, vaan unissaankin välillä nousee ylös, saati että potalla istuis rauhassa!

No hitto kun ei oikein olis sitä malttia! :D On vaan niin ärsyttävää, ku noin pitkään tehny kaikki kakat aina pottaan ja nyt yhtäkkiä sitten tulee takapakkia... Noh, ehkä se on nyt vaan tosiaan niin kiireinen tyttö, kun on oppinut liikkumaan ja seisomaan ja tukea vasten ottaa jo askeleita. Ku ei se malta sängyssäkään maata, vaan unissaankin välillä nousee ylös, saati että potalla istuis rauhassa!

Mutta siis en nyt puhuisi mistään takapakista, koska niin kuin sanoin, kyse oli vain siitä että SINÄ tunnistit lapsen hädän oikeaan aikaan, mistään kuivaksioppimisesta ei voida puhua tuon ikäisen kohdalla.

Älä turhaan stressaa muista. Meillä on lapset tulleet kuivaksi n. 3 vuotiana, samantien päiväkuiviksi kuin yökuiviksikin. Etenkin tytön kohdalla kävi usein tuon ikäisenä, että sai tehtyä pissat pottaan, mutta 10 min kuluttua lirahti sitten uudet housuihin.

Kyllähän noita nuorena kuivana olijoiden kehujia riittää, mutta toisaalta heidän lapselleen sitten sattuu vahinkoja päivittäin :laugh:

No joo, ehkäpä niin. Eihän se tosiaan osaa mitenkään vielä ite ilmoittaa hädästä ainakaan niin, että mä ymmärtäisin. Mutta uskon, että tunnistaa kuitenkin hädän, koska on joskus yöllä ollut levoton, itkeskellyt eikä saa unta, jolloin olen vienyt potalle (kun on tullut semmoinen fiilis, että onkohan sillä hätä) ja tyttö on tehnyt isot pissat ja sen jälkeen jatkanut tyytyväisenä unia. Tai sitten kyse on siitä, että potalla käynti katkaisee sen pyörimisen ja väkisin nukkumisen yrittämisen, jolloin unikin sitten tulee helposti. Tiedä häntä.

[QUOTE="vieras";24065317]Mulla on kohta 3v kaksoset joista toinen on ollut täysin kuiva (siis ei edes yövaippaa) jo ties kuinka kauan. Toinen tekee kakat aina housuun, joten vaipoissa on. Pissatkin tekis vaippaan jos ei patistaisi potalle aina kun toinekin käy.

Eli on lapsetkin yksilöitä. Jos olis pelkästään äidin erinomaisuudesta kiinni, miten selitätte sen että toinen on kuiva ja toinen tekee edelleen housuun?[/QUOTE]

Sama meillä, toinen oli tasan 2v ja toinen tasan 3v kun homma loksahti! Ei edes se toisen esimerkki auttanut, ei vaan tuo myöhemmin oppinut kertakaikkiaan ottanut asiaa omakseen. Sitten kun otti, niin oli kerrasta kuiva (suunnilleen näin: "aha jaa jaa, ai pöntölle kun on hätä, okei, en tarvii enää vaippaa"!

Juu, tunnustan...olen laiska äiti! En jaksa juosta luutu kädessä putsailemassa pissoja ja kakkoja lattioilta, sohvalta, sängystä... En jaksa myöskään juosta koko ajan pienten perässä kyselemässä, oliskos nyt pissi/kakkahätä ja kiiku, ttaa kiireellä potalle. Ja jälleen kerran pyyhkiä pissalammikot lattioilta, vaihdella kuivaa ylle... Ei, en todellakaan jaksa. Meillä esikoinen kävi ensimmäisen kerran potalla 2v 7 kk iässä, mutta ei ihan vielä ollut valmis siihen. Seuraava kokeilu 2v8kk iässä tuottikin tulosta ja poika oppi päiväkuivaksi samantien. Olen luutunnut pissoja lattioilta tasan 0 kertaa!!, eikä kenenkään taervinnut stressaantua pottatreeneistä. Todellakin samalla kaavalla menemme myös nuorempien kanssa, ihan sama mitä mieltä asiasta perheen ulkopuoliset ovat.

Yhteistyössä