On se susi vaan niin ihana otus! Susi raateli koiranpennun sis. Linkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saiccu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos kerran susia on ennekin havaittu ja tulos on tämä.... ehdottaisin sähkölankaa aituksen ulkopuolelle! siitä ei olisi haittaa koirillekkaa, jos ja kun siihen nenänsä näpäyttävät, oppivat kyllä pysymään kauenpana aidasta, susikaan ei tule aidasta yli ilman muutamaa iskua ja siinä vaiheessa on koirien meteli jo sitä luokkaa että tajuaa omistajakin tulla paikalle!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi pientä koiraparkaa :/:
Kyllä vihastuttaa tuo juttu! En ymmärrä miksi aitausta ei ole suojattu susilta, kun kerran pihassa pyörivät? Ja miten eivät ole heränneet raateluun, kyllä luulisi pennusta ja muista koirista sen verran ääntä lähtevän? Eivät kovin eläinrakkaita ihmisiä taida olla. Tästä pariskunnasta olen juttuja kuullut ja niiden perusteella sanoisin, että eläimet vaan pois tuollaisilta ja eläintenpitokielto ja sakot niskaan!

Ihanko totta olet tuosta pariskunnasta jotain juttua kuullut? :o

Kyllä olen, ovat aika tuttuja tapauksia kylällään. Mutta näin netissä en kuitenkaan viitsi alkaa asiasta puhumaan, toivon vaan, että kyläläiset saisivat jotain aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hiukan lisää::
On totta, ettei sutta tarvitse pelätä niin kauan kuin se pelkää ihmistä, mutta sellainen susi ei käy pihapiireissä eikä tapa lampaita. Susisurmat eripuolilla maailmaa osoittavat, että kun susia ei jatkuvasti vainota, ne ulottavat ravinnonhakunsa ihmisasumusten läheisyyteen. Ensin lampaisiin sekä koiriin ja lopulta myös lapsiin.

Vuosina 1831-1881 sudet tappoivat 69 lasta Suomessa, eli yhden joka kahdeksas kuukausi. Suomen ihmissyöjäsusien saalistustapa oli samanlainen kuin muualla, muun muassa Intiassa, jossa myös ollaan selvitetty suden ihmissyöntiä.

Ruotsin Tiedeakatemia julkaisi maaliskuussa 1999 tutkimusraportin suden ihmissyönnistä Biharin osavaltion Hazibaraghin alueella, jossa sudet ovat tappaneet aikojen saatossa satoja lapsia. Hazaribaghissa menetettiin susille 90 lasta vuosina 1989-1995, joista 78 joutui susien uhriksi kahden vuoden aikana1993-1995.

Lapset siepattiin yleensä heidän leikkiessään yleisellä paikalla kylässä tai talon edessä ja yksi revittiin äidin sylistä.
Tästä huolimatta Intian 1000-2000 yksilön susikanta on tiukasti suojeltu. Halutaanko nyt EU:ssakin asettaa sudet lapsien edelle? Hyväksyessään suden tiukan suojelun, Suomen EU-neuvottelijat antoivat pois varsinkin lapsien turvallisuuden Suomen maaseudulla.

Mitä ihme paskaa tänne oikein linkitellään? Hazaribagh...? Missäs se semmoinen mukamas OIKEASTI on? Just näitä juttuja jotka joko sattuu kummimmummin työkäverille tai niin kaukana että tarinan todenperäisyys on mahdotonta tarkistaa.
:headwall: :laugh: :headwall: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin,kun joittenkin mielestä kaikkien pitäis asua kehäkolmosen sisällä..

oikeesti,miten joku voikin tosissaan olla sitä mieltä että ihmiset muuttaakoon pois että sudet ja muut saa mellastaa rauhassa??!

Minä olen sitä mieltä, että mikäli muutetaan keskelle korpea, on asennoiduttava elämään osaltaan luonnon ehdoilla.
Ei voida lähteä sille linjalle että koska olen ihminen ja me kädelliset olemme totta vieköön tämän maailman napoja, minulla on oikeus antaa elukoideni laiduntaa vaikka keskellä metsää aitaamattomalla alueella jos haluan. Ja jos joku metsässä ennen minua asunut peto vie elukkani, päästän siitä ja sen lajitovereista ilmat.

Tottakai ihmisellä on oikeus suojella omiaan, niin lapsiaan kuin hallussaan olevia kotiläimiä. Mutta suojelun tulisi lähteä siitä, että turvataan esim. eläinten turvallisuus riittävän järeillä aitauksilla. On turha itkeä menetettyä elukkaa jos ei ole satsannut sen turvallisuuteen.
Mahtavatko tietyissä osissa Afrikkaakin elävät ihmiset itkeä sitä, etteivät voi pykätä majaansa keskelle villiä savannia ja pistää vuohta pihaan, koska leijonat vievät vuohen takuuvarmasti. Ja lapset myös. Ja sitä todella tapahtuu jatkuvasti...

MUTTA KUN NIITÄ PETOJA EI OLE PELKÄSTÄÄN SIELLÄ KORVESSA!!!JA NE LEVIÄÄ IHMISASUTUKSILLE,EI PÄINVASTOIN!!!!!!!!!

Hmm... Väittäisinpä että aikojen saatossa nimenomaan ihminen on ollut se, joka on kaventanut petoeläinten elintilaa.

Jep, sieltä niitä tulee metsistä kuin karvaköyttä ja pian susia sipsuttelee joka ok-talon pihalla. Jonnekin on lähdettävä, mutta mihin suuntaan? Joka maassa on petonsa ja asiaa tarkemmin mietittyään sitä tulee nopeasti siihen tulokseen että on se susihukka lopulta melko pienikin paha, kun verrataan vaikkapa niihin mainittuihin leijoniin, alligaattoreihin, myrkyllisiin hämähäkkeihin, käärmeisiin...

Jos haluaa elää vailla pelkoa petoeläimistä, on järkevintä muuttaa suurkaupungin keskustaan. Siellä tuskin törmää susiin, kaksijalkaisiin petoihin kyllä.

Ja tää pätee hyvin esim. poromiehiin? Aika monilta susi vie jo elannonkin kun käy porotokan kimppuun.. Mites heiän pitäisi sun mielestä tehdä?

Pointtini on se, että jos on valinnut elinkeinokseen esim. poronhoidon, on vain hyväksyttävä petoihin liittyvät riskit. Jos metsässä on suojattomana riistaa, susi tai karhu vie sumeilematta etenkin vasat ja muut heikommat yksilöt.

Heitän vastakysymyksen: Miten tätä Suomen susipolitiikkaa tulisi sun mielestäsi hoitaa? Tulisiko kenellä tahansa olla oikeus lahdata ns. häirikkösusi (miten se määritellään?) ja onko susi ylipäätään mielestäsi säilyttämisen arvoinen laji?

Porot itsessään aiheuttavat valtiolle suuremmat vahingot joka vuosi tamikkoja tuhotessaan, jos verrataan susien aiheuttamiin tuhoihin...
Ja poromiehille maksetaan susien kaatamista poroista korvaus. Nyt vaan taitaa sitäkin olla tiukennettu kun poromiehet alkoi itse tappaa porojaan vahingonkorvausten toivossa ja syyt pantiin susien niskaan :whistle:

Ja ihmetyttää kyllä suuresti, että muut koirat eivät ole siihen suteen reagoineet niin voimakkaasti että koirien omistajat olis sen kuulleet...
Ei olis eka kerta kun koira tapetaan ja lavastetaan suden tappamaksi et saatais susille lisää kaatolupia. Tämmöistä on tosiaan sattunut jo useemminkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Ja ihmetyttää kyllä suuresti, että muut koirat eivät ole siihen suteen reagoineet niin voimakkaasti että koirien omistajat olis sen kuulleet...
Ei olis eka kerta kun koira tapetaan ja lavastetaan suden tappamaksi et saatais susille lisää kaatolupia. Tämmöistä on tosiaan sattunut jo useemminkin...

Tätä minäkin ihmettelen!!

Sehän tässä hämmästyttää... Koiria aitaus täynnä. Vissiin mykistyivät kauhusta

:whistle:

Tätä minäkin ihmettelen!!

Meillä koirat pistää rähinäksi jos susi on kulkenut edes pihan poikki ja sen kyllä kuulee huonompikuuloinenkin sitten.
Voin vaan kuvitella millainen mekkala olisi jos toi irlis oikeesti suden kans naamakkain joutuis.

Kai siinä loukkaantunut koirakin jotain mekkalaa pitää.Ainakin luulisi.
Ja muut koirat päälle.Ja toisaalta luulisi että toiset koirat+loukkaantunut metelöisi vielä silloinkin kun sudet jo poistuneet?
Yksi kuitenkin ilman etujalkoja :'(

Toi on muuten ihmeellistä, etä susien puolesta puhujat yleensä mielletään kaupunkilaisiksi :o
No, eipä sillä. Kyllä mä melko harvinainen eläjä täällä susimailla olenkin kun en niitä silmittömästi vihaa. Aika hyvät väittelyt on monesti saatu pystyyn vastapuolen kanssa :D

Toi on muuten ihmeellistä, etä susien puolesta puhujat yleensä mielletään kaupunkilaisiksi :o
No, eipä sillä. Kyllä mä melko harvinainen eläjä täällä susimailla olenkin kun en niitä silmittömästi vihaa. Aika hyvät väittelyt on monesti saatu pystyyn vastapuolen kanssa :D

Näinpä, urbaaniksi urpoksi mutkin on monta kertaa haukuttu ja yhtä monta kertaa oon tarkentanut että itse asiassa oon asunut keskellä näreikköä suurimman osan elämästäni... Tätä nykyä asun kaupungissa mutta maailmalle on lähdetty periferiasta. Susihavaintoja tehtiin säännöllisesti ja pari kylän koiraakin vietiin pihoista jos oli yöksi jätetty ulos vailla järeän tarhan suomaa turvaa. Siitä sopii omistajan syyttää vain itseään.

Susivihalla on maassamme todella pitkät perinteet ja se viha elää ja voi hyvin vuodesta toiseen...

Näinpä, urbaaniksi urpoksi mutkin on monta kertaa haukuttu ja yhtä monta kertaa oon tarkentanut että itse asiassa oon asunut keskellä näreikköä suurimman osan elämästäni... Tätä nykyä asun kaupungissa mutta maailmalle on lähdetty periferiasta. Susihavaintoja tehtiin säännöllisesti ja pari kylän koiraakin vietiin pihoista jos oli yöksi jätetty ulos vailla järeän tarhan suomaa turvaa. Siitä sopii omistajan syyttää vain itseään.

Susivihalla on maassamme todella pitkät perinteet ja se viha elää ja voi hyvin vuodesta toiseen...

Ja varsinkin, kun sitä oikein urakalla ruokitaan.
Mä edelleen ihmetteln, miten suomessa ei osata elää susien kanssa. niitä on täällä kuitenkin tosi vähän verrattuna koko maan kokoon. muualla euroopassa susia on moninkertainen määrä verrattuna suht samankokoisiis alueisiin ja ei siellä podeta näin pahaa susikammoa.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Susi on hieno elukka. Jos asuisin landella, niin ottaisin koirasusia het. Vaikka pari oikeaa suttakin vois pennusta harkita

villieläintä ei saa pitää lemmikkinä, eli oikeeta sutta et voi saada lemmikiksi vaikka malla asusitkin...

Alkuperäinen kirjoittaja kuu:
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Susi on hieno elukka. Jos asuisin landella, niin ottaisin koirasusia het. Vaikka pari oikeaa suttakin vois pennusta harkita

villieläintä ei saa pitää lemmikkinä, eli oikeeta sutta et voi saada lemmikiksi vaikka malla asusitkin...

Ja koirasudet itseasiassa on paljon oikeita susia vaarallisempia. Niiltä puuttuu monelta melkein kokonaan luontainen varovaisuus ihmistä kohtaan ja sen kun yhdistään niitten villin luonnon kanssa niin tulokset voi olla karmivia.

Minun mielestäni koiria ei saisi pitää yöllä ulkona, ( Ulkokoirat, eri asia! )
Silloin ne sudet tulevat " katettuun pöytään. " Ja lopputulos on sillä selvä!
Voi sitä saksanpaimenkoira raukkaa, voin uskoa että tuskaa on ollut!
Tekisin mitä vain jos se pentu olisi vielä elossa ;'(

Niinhän se meni reilut sata vuotta sitten jolloin susi metsästettiin melkein sukupuuttoon. Niiltä ajoilta niitä ihmisuhrejakin löytyy kirkonkirjoista. Kukas nyt kirkonkirjoihin luottaa? Vanhemmat ovat ehkäpä heittäneet lapsukaisen metsään (ruokapula, vammainen lapsi jne.) ja myöhemmin sanoneet papille : hukka vei!

Ja tuosta ihmisarkuushommelista miten kuollut susi voi välittää tietoa: ihminen tappo mut varokaa(sarkasmia)?

Se johtuu nääs siitä että ihminen vie elintilaa jatkuvasti eläimiltä, joten niiden on siirryttävä eri paikkoihin....

Googlettakaa "susisurmat Suomessa" niin sieltä löytyy. Siihen aikaan ei ollut tungosta, susilla oli mtsiä juosta, silti tulivat kotipihaan. Noiden susiturmien jälkeenhän sudet metsästettiin olemattomiin. Siinä syy miksi eivät olet käyneet ihmisten kimppuun sataan vuoteen. Kanta on kohta samoissa lukemissa eikä susi ole siitä miksikään muttuneet.

Yhteistyössä