On se kumma, hoitajista...!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Toki meillä on osastonlääkäri, mut ei sekään niitä äitejä käy kiertämässä. Käy, jos äidillä asiaa on tai hoitaja pyytää, mut muuten ei. Paperilla voi näyttää hienolta, että vastuu ois lääkärillä, mut käytännössä se vastuu on kyllä täysin hoitajalla ja lääkäri pesee kyllä pian omat kätensä asiasta, jos jokin menis pieleen, vedoten siihen, etti hän ole ollut tietoinen asiasta eikä edes nähnyt koko potilasta.

Ei tietenkään lääkäri vapaudu vastuusta sanomalla, että hän ei ole nähnytkään koko potilasta tai ollut tietoinen hänen tilanteestaan.

Lääkärin toimenkuva vaan on niin eri kuin hoitajan, ja vastuu laajempi, että vaikka siihen ei kuulu potilaan kääntelyä jne, niin kuitenkin hän tarkastelee asiaa lääketieteelliseltä kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen hoitsu:
Juupa...meilläkin silloin lakonuhan alla kauhulla mietittiin, miten käy, jos lääkärit jää hoitamaan synnytyksiä...ja äidit on joskus niin tohkeissaan, että PELKKÄ kätilö hoiti koko synnytyksen! Oikeesti monta kertaa kokenujt kätilö neuvoo lääkäriä esim. imukupissa tai muussa lääkäriä vaativassa toimenpiteessä

Juu siis usein lääkäri haluaa osoittaa kunnioitusta ja yhteistyökykyä kuuntelemalla ensin hoitajan mielipiteen, ja hieman koulutusmielessäkin kysyy hoitajan näkemyksiä, ennen kuin kertoo faktat. Se ei tarkoita, ettei lääkäri olisi itse tiennyt asian 10 kertaa paremmin!! Mutta ei tulisi kellekään hyvä mieli, jos lääkäri aina näyttäisi olevansa niskan päällä, vaan on kivaa, kohteliasta ja hoitajan oppimisen kannalta hyvä, että hoitajakin saa kertoa oman näkemyksensä.

Juu näinhän se just onkin.... reilu puolet lääkäreistä on nykytasolla ihan rehellisesti sanottuna huonompia kuin kokenut hoitaja. Onpa näitä Ludmilaa ja Tatjaanaa nähty ihan tarpeeksi, mutta huolestuttavinta on että myös kotimaisessa aineistossa alkaa olla samaa problematiikkaa.
Jos nyt ihan totta puhutaan, niin joka päivä saa olla perään katsomassa näitä sairaalalääkäreitä! Osastonlääkärit/ seniorit asia erikseen. Tosin heidänkin (jotkut) lusmuilu) vituttaa; ei katsota lähetteitä, ei huolehdita kiireellisistä jne... ammattitaitoa kyllä on, mutta kun ei viitsitä... |O

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Lääkäri on viime kädessä vastuussa potilaasta... mutta valitettavan usein hoitaja on se, joka petaa sille lääkärille!

Mitä valitettavaa siinä on, eikö se ole hyvää yhteistyötä?

No ei se silloin ole jos hoitaja suoranaisesti estää lääkäriä tekemästä virheitä...
Mulla olis huru mykke näitä esimerkkejä...

Lääkäri on viime kädessä vastuussa potilaasta... mutta valitettavan usein hoitaja on se, joka petaa sille lääkärille!

Mitä valitettavaa siinä on, eikö se ole hyvää yhteistyötä?

No ei se silloin ole jos hoitaja suoranaisesti estää lääkäriä tekemästä virheitä...
Mulla olis huru mykke näitä esimerkkejä...

Tuntuu kuin oikein toivoisit, että tulisi niitä virheitä. Yhteistyötä, yhteistyötä. Lääkärikin joutuu kestämään hoitajien narinoita ja "itsetunnon kohotusta", joten olisi ihan asiallista osoittaa lääkärille kunnioitusta ja myöntää se tosiasia, että lääkäri se lääketieteellisen vastuun potilaasta kantaa.

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja valmistuminen jo häämöttää. Kauhistuttaa tuleva työelämä. Kiire on todellista ja usein nykyisessä harjoittelupaikassakin jää aamuvuoron töitä iltavuoron tehtäväksi, kun ei yksinkertaisesti ehdi.

Koulussa opettajat jankuttavat jatkuvasti hoitajan vastuusta ja kertovat pelottavia esimerkkejä siitä, kuinkä lääkärit todella voivat pestä kätensä jutuista. Esim. jos lääkäri määrää väärän annoksen lääkettä potilaalle, ja hoitaja sen antaa niin syy on hoitajassa, koska hoitajan pitäisi tietää myös mikä on oikea määrä. Itse olen tyytyväinen hoitajien palkkaan, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että nykyiset hoitajamäärät eivät riitä, sillä mm. vuodeosastoilla on monisairaita, liikkumattomia, isokokoisia vanhuksia, joiden hoitoon menee aikaa. Keskussairaaloissa taas potilaita on usein ylipaikoilla ja sitä pidetään jo ihan normaalina, vaikka mielestäni kyseessä on ylityö. Pitäisi olla laissa määrätty kuinka monta potilasta saa olla sairaanhoitaja-lähihoitaja -paria kohden.

Yhteistyössä