On röyhkeys huipussaan

  • Viestiketjun aloittaja järkkyä
  • Ensimmäinen viesti
järkkyä
Meillä oli äsken nuorimman 5-v synttärit, siis kaverisynttärit. Tyttö oli itse valinnut ketä kutsuu, kutsui 3 päiväkodista ja naapurin sisarukset. Kestona 1,5 tuntia.

Juhlat oli olleet noin tunnin, niin ovikello soi. Eräs päiväkodin tyttö oli siellä isänsä kanssa. Tämä tyttö oli ennen tyttöni kaveri, mutta tuli välirikkoa joskus talvella, eivät ole elokuusta asti olleet enää samassa ryhmässäkään. Mutta siis tietää, että tänään on ne synttärit, on kuullut päiväkodin pihalla.

Menin ovelle, tytöt olivat leikkimässä yläkerrassa. Nämä 2 olivat siellä. Eteinen oli täynnä vieraiden kenkiä ja takkeja ja meillä on koristelua eteisestä asti. Isä sanoi mairealla äänellä, ai teillä on nyt ne synttärit, käviskö että x tulee myös tänne. Sanoin että en oikein tiedä, kun juhlat ovat jo loppumassa, loppuongintaa vailla ja tyttöni itse päätti kutsuttavat eikä mulla ole ylimääräistä ongintapussiakaan. Nämä olivat siinä vaan, puoliksi tunkemassa sisään. Sanoin sitten vaan nopeasti, että hei nyt, nähdään myöhemmin päiväkodissa ja laitoin oven kiinni.

Tämä tyttö ei oo koskaan käynyt meillä leikkimässäkään... eivät siis niin hyviä kavereita olleet aiemminkaan. Mitä tuosta nyt pitää ajatella? Kumman idea ja olisitteko te ottaneet kuokkavieraat sisään?
 
järkkyä
Ei oo Porvoossa vaan ihan tosissaan. Niin järkyttävää kuin tuo tunkeminen olikin.

Ja mitä tulee asenteeseen, pitääkö tosiaan ottaa kaikki sisään, jotka haluaa vieraaksi?
 
ei oo totta
Siis löit oven kiinni sen pienen 5v tytön nenän edestä?! Oisko se nyt ollut niin kauheeta että hän ois saanut tulla lahjansa antamaan ja hetkeksi mukaan juhlimaan jos kerran lopussa juhlat olivat? Oisitte vaan selvittänyt miksei hänelle ole palkintoa onginnasta kun ei virallisesti ollut kutsuttuna tänään.

Toi että tuppaudutaan kutsumatta on aikuisten mokaa, syytön se pieni tyttö siihen tilanteeseen oli..
 
"vieras"
Meidän tyttö oli muistaakseni 4 v. kun sanoi että samassa päivähoidossa olevalla "Pekalla" on synttärit ja "Pekka" kutsui myös hänet juhliinsa. Kutsukorttia ei kuitenkaan ollut missään.

Siinä sitten henkevästi keskusteltiin, ettei synttäreille voi mennä jos ei virallista kutsua ole tullut. Seuraavana vuonna se kutsu sitten tulikin =)

Vaikea sanoa miten olisin toiminut tuossa teidän tilanteessa.
 
järkkyä
Mahtaakohan olla tottakaan...

Olisin sanonut vastaavassa tilanteessa että "ei käy, heippa" ja vetänyt oven kiinni.
On ikävä kyllä totta.

Just juttelen miehen kanssa, että mitä hittoa pitää tehdä, että tuo ei toistu.

Tuolla miehellä on mennyt aiemminkin tämmöiset normaalit rajat sekaisin, yritti viime talvena kun tytöt olivat vielä kavereita tunkea väkisin meidän matkaan uimahalliin 4-vuotiasta tyttöään... Kun hän ei voi viedä, kun ei voi kuulemma ottaa miesten puolelle ja äidillään oli silloin nilkka kipsissä.

Pitääkö nyt vetää kaikki kanssakäyminen minimiin, siis hyvä jos tervehditään-linja?
 
"vieras"
Siis löit oven kiinni sen pienen 5v tytön nenän edestä?! Oisko se nyt ollut niin kauheeta että hän ois saanut tulla lahjansa antamaan ja hetkeksi mukaan juhlimaan jos kerran lopussa juhlat olivat? Oisitte vaan selvittänyt miksei hänelle ole palkintoa onginnasta kun ei virallisesti ollut kutsuttuna tänään.

Toi että tuppaudutaan kutsumatta on aikuisten mokaa, syytön se pieni tyttö siihen tilanteeseen oli..
Se pieni tyttö oli sanonut isälleen tai äidilleen, että mä "haluuuuuuun" sinne synttäreille. Vaikea kuvitella, että aikuiset tietäisivät ilman oman lapsen infoa ko. juhlista. Aikuisen pitäisi pistää tuossa vaiheessa rajat omalle lapselleen. Ettei vieras aikuinen "joudu" sitä tekemään.
 
Leukistinen aksolotli
Mä olisin päästänyt sisään sen tytön ja varmaan sanonut sille isällekin, että tulee kahville. Näin olisin saanut synttärit päättymään aikataulussaan, tai ehkä he olisivat jääneet vähäksi aikaa sen jälkeen.

En voi sille mitään, mutta aina kun jotain ei kutsuta, tuntuu pahalta. Olen kai itse ollut niin usein se, jota ei kutsuttu. Varmaan mä en aikuisena toisi lastani kutsumattomana, mutta tuon ikäiset ei aina tiedä mikä on totta ja mikä omaa keksintöä. Kun lapsi on kuullut juhlista, se on voinut keksiä, että hänetkin on kutsuttu ilman muuta, kun kerran juhlat on.
 
bdt
Ap., oletko nyt tyytyväinen itseesi ? Ilmeisesti omatuntosi kolkuttaa raskaasti kun täältäkin pitää kysyä mielipidettä vaikka ratkaisusi olet tehnyt. Lienee täysin varmaa että toista kertaa ei tuo tyttö kylään tule kutsumatta kenenkään luokse, sen verran hyvää laupedentyötä teit.
Mielestäni sinä käyttäydyit röyhkeästi, vai sitäkö juuri otsikossasi tarkoititkin.
 
järkkyä
Ei heillä ollut mitään lahjaa mukana, jos se ei mahtunut taskuun. Siis ei pussia tai pakettia. Ei edes korttia kädessä. Normaalit ulkovaatteet päällä.

Olin kutsutuille tehnyt itse prinsessapussukat ja niitä ei tosiaan ollut kuin kutsutuille. Musta nolompaa olisi jos hän olisi ollut ulkopuolisena koko ajan, ei voi onkia, luultavasti asiaa olisi puitu siinä kutsuttujen kesken ja ehkä ei kovinkaan diplomaattisesti.

Siis löit oven kiinni sen pienen 5v tytön nenän edestä?! Oisko se nyt ollut niin kauheeta että hän ois saanut tulla lahjansa antamaan ja hetkeksi mukaan juhlimaan jos kerran lopussa juhlat olivat? Oisitte vaan selvittänyt miksei hänelle ole palkintoa onginnasta kun ei virallisesti ollut kutsuttuna tänään.

Toi että tuppaudutaan kutsumatta on aikuisten mokaa, syytön se pieni tyttö siihen tilanteeseen oli..
 
"vieras"
Ap., oletko nyt tyytyväinen itseesi ? Ilmeisesti omatuntosi kolkuttaa raskaasti kun täältäkin pitää kysyä mielipidettä vaikka ratkaisusi olet tehnyt. Lienee täysin varmaa että toista kertaa ei tuo tyttö kylään tule kutsumatta kenenkään luokse, sen verran hyvää laupedentyötä teit.
Mielestäni sinä käyttäydyit röyhkeästi, vai sitäkö juuri otsikossasi tarkoititkin.
Sinänsä eihän aikuisetkaan mene kutsumatta kylään tai kutsumatta juhliin? Yleensä sovitaan etukäteen tai kutsutaan vieraat omaan kotiin kylään.

Näin ainakin toimitaan omassa tuttavapiirissäni.
 
järkkyä
[QUOTE="vieras";22059030]Se pieni tyttö oli sanonut isälleen tai äidilleen, että mä "haluuuuuuun" sinne synttäreille. Vaikea kuvitella, että aikuiset tietäisivät ilman oman lapsen infoa ko. juhlista. Aikuisen pitäisi pistää tuossa vaiheessa rajat omalle lapselleen. Ettei vieras aikuinen "joudu" sitä tekemään.[/QUOTE]

Niin...näin mäkin tämän näen. Ajankohta ei ehkä ollut täysin selvillä, mutta päivä ja että olivat noin aamupäivällä. Ei mulla tulisi mieleen lähteä kokeilemaan kepillä jäätä lapsen kanssa, että pääsiskö silti.

Ja tämä tyttö on tiennyt että ne ovat tänään. Oli omaltani kysynyt suoraan, onko hänelle kutsua ja tyttöni oli sanonut ihan reilusti, että anteeksi mutta en halua kutsua sinua, kutsun vain x:n, y:n ja ö:n päiväkodista. Tämän kertoi mulle hoitaja, joka kuuli keskustelun pihalla + tyttönikin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järkkyä;22059118:
Niin...näin mäkin tämän näen. Ajankohta ei ehkä ollut täysin selvillä, mutta päivä ja että olivat noin aamupäivällä. Ei mulla tulisi mieleen lähteä kokeilemaan kepillä jäätä lapsen kanssa, että pääsiskö silti.

Ja tämä tyttö on tiennyt että ne ovat tänään. Oli omaltani kysynyt suoraan, onko hänelle kutsua ja tyttöni oli sanonut ihan reilusti, että anteeksi mutta en halua kutsua sinua, kutsun vain x:n, y:n ja ö:n päiväkodista. Tämän kertoi mulle hoitaja, joka kuuli keskustelun pihalla + tyttönikin.
Meillä eskarissa synttärikutsut läheteään suoraan vanhempien kännykkään, näin vältetään synttärikutsujen näkyminen lokerikoissa.
 
merimies
Mä olisin päästänyt sisään sen tytön ja varmaan sanonut sille isällekin, että tulee kahville. Näin olisin saanut synttärit päättymään aikataulussaan, tai ehkä he olisivat jääneet vähäksi aikaa sen jälkeen.

En voi sille mitään, mutta aina kun jotain ei kutsuta, tuntuu pahalta. Olen kai itse ollut niin usein se, jota ei kutsuttu. Varmaan mä en aikuisena toisi lastani kutsumattomana, mutta tuon ikäiset ei aina tiedä mikä on totta ja mikä omaa keksintöä. Kun lapsi on kuullut juhlista, se on voinut keksiä, että hänetkin on kutsuttu ilman muuta, kun kerran juhlat on.
Peesaan.
 
järkkyä
Mä olisin päästänyt sisään sen tytön ja varmaan sanonut sille isällekin, että tulee kahville. Näin olisin saanut synttärit päättymään aikataulussaan, tai ehkä he olisivat jääneet vähäksi aikaa sen jälkeen.

En voi sille mitään, mutta aina kun jotain ei kutsuta, tuntuu pahalta. Olen kai itse ollut niin usein se, jota ei kutsuttu. Varmaan mä en aikuisena toisi lastani kutsumattomana, mutta tuon ikäiset ei aina tiedä mikä on totta ja mikä omaa keksintöä. Kun lapsi on kuullut juhlista, se on voinut keksiä, että hänetkin on kutsuttu ilman muuta, kun kerran juhlat on.
Ei ole voinut keksiä,tiesi ettei ollut. Ja normaalilla vanhemmalla välähtää kyllä, että ei ole kutsuttu, jos ei ole kutsukorttia eikä tietoa, koska juhla alkaa.

En mä voi säälistä ruveta ottamaan kuokkavieraita. En erityisemmin pidä tästä miehestäkään, enkä halua heitä perhetutuiksi.
 
järkkyä
Ei kolkuta. Mietin vaan toisko joku muu lastaan noin, ja jos jollakin on joku tuppaantunut, niin miten jatkossa on toiminut.

Toivottavasti ei tuu uudestaan kutsumatta.

Isä tuossa oli se röyhkeä.

Ap., oletko nyt tyytyväinen itseesi ? Ilmeisesti omatuntosi kolkuttaa raskaasti kun täältäkin pitää kysyä mielipidettä vaikka ratkaisusi olet tehnyt. Lienee täysin varmaa että toista kertaa ei tuo tyttö kylään tule kutsumatta kenenkään luokse, sen verran hyvää laupedentyötä teit.
Mielestäni sinä käyttäydyit röyhkeästi, vai sitäkö juuri otsikossasi tarkoititkin.
 
merimies
Alkuperäinen kirjoittaja järkkyä;22059144:
Ei ole voinut keksiä,tiesi ettei ollut. Ja normaalilla vanhemmalla välähtää kyllä, että ei ole kutsuttu, jos ei ole kutsukorttia eikä tietoa, koska juhla alkaa.

En mä voi säälistä ruveta ottamaan kuokkavieraita. En erityisemmin pidä tästä miehestäkään, enkä halua heitä perhetutuiksi.
Silti aika karua jättää pieni tyttö oven ulkopuolelle.
 
järkkyä
[QUOTE="vieras";22059086]Sinänsä eihän aikuisetkaan mene kutsumatta kylään tai kutsumatta juhliin? Yleensä sovitaan etukäteen tai kutsutaan vieraat omaan kotiin kylään.

Näin ainakin toimitaan omassa tuttavapiirissäni.[/QUOTE]

Ja niin meilläkin.
 
järkkyä
[QUOTE="vieras";22059134]Meillä eskarissa synttärikutsut läheteään suoraan vanhempien kännykkään, näin vältetään synttärikutsujen näkyminen lokerikoissa.[/QUOTE]

5-vuotiaat eivät ole eskarissa ja tieto kutsuista on levinnyt muuten kuin katsomalla lokerosta, kenellä kutsu on ja kenellä ei. Siis lasten puheissa. Sitä tuo tapa ei estä.
 
järkkyä
Silti aika karua jättää pieni tyttö oven ulkopuolelle.
No ehkä on, mutta musta ei oo pakko ottaa ihan jokaista oven taakse tulevaa lapsen synttäreille. Varsinkin kun on selvää, että just tätä tyttöä omani ei sinne halunnut.

Paha mieli sille tytölle olisi tullut juhlissakin kuokkavieraana, koska epäilen että siellä olisi sanottu pahemminkin kuin mitä mä sanoin... Diplomatian kyvyt eivät ole välttämättä huipussaan noilla 5-6-vuotiailla. Plus olisi ollut ulkopuolinen, ei ongintalahjaa, saanut ehkä kummallisen maineen muiden tyttöjen silmissä.
 
no jopas
On todellakin röyhkeyden huippu tytön isältä, kun ette tuon parempia tuttuja edes ole. Ehkä sille tytölle tulikin paha mieli, mutta se on kyllä hänen vanhempiensa, ei ap:n vastuulla. Ja vaikka tosiaankin kutsuisi vieraat vanhempien välityksellä,niin eihän lapsia voi estää juttelemasta keskenään :(
 

Yhteistyössä