On pistänyt mietityttämään... (lapsen diabetes)

Tiheän palstailun kausi

Aktiivinen jäsen
01.12.2005
1 516
0
36
... että onkohan tuolla vajaa 2-vuotiaalla diabetes. Juo isoja määriä. Vai onkohan tuo vain tapa, että tuttipullosta lipittää. Maitoa juo illalla useamman desin unimaidoksi. Vettä pyytää päivälläkin ja joskus mammaakin. Vaippoja kuluu paljon, yölläkin pitää vaippa vaihtaa ettei tule sänkyyn pissa.

Mietin, että voisinkohan mitata omalla mittarillani lapsen sokeriarvon? Puhtaalla neulalla tietenkin. Minulla on mittari, koska olen raskaana ja pitää seurata sokeriarvoja. 2. tyypin diabetesta on suvussa, mutta se ei kai lisää tuota 1. tyypin diabeteksen todennäköisyyttä.

Ja jos mittaisin arvon, miten osaisin sitä tulkita? Kuulemma joillakin lapsilla on ollut verensokeri n. 20 kun ovat menneet lopulta lääkäriin. Paastoarvon tietysti voisin aamulla mitata...

Meillä jätkällä oli HI kotimittarin mukaan (ja hetken päästä myös sairaalassa ) kun meni sairaalaan. Koko illan aikana oli juonut maitoa litrakaupalla ja viilejä muistaakseni 10kpl.

Vie lääkäriin mielummin. Ei ne siellä tyrmää sua eikä lasta.
Kerrot että olet huolissasi.

Ihan hyvin voit tehdä mittauksen omalla mittarillasi. Ja aina pitää olla jokaiseen ihopistokseen käytössä puhdas neula, vaikka mittaisit itseltäsi sokeria.
Aamulla, ennen kuin lapsi on syönyt tai juonut mitään, on hyvä aika mitata.
Jos arvo on korkea (esim yli 7,0), voisi olla aiheellista varata aika omalle lääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan hyvin voit tehdä mittauksen omalla mittarillasi. Ja aina pitää olla jokaiseen ihopistokseen käytössä puhdas neula, vaikka mittaisit itseltäsi sokeria.
Aamulla, ennen kuin lapsi on syönyt tai juonut mitään, on hyvä aika mitata.
Jos arvo on korkea (esim yli 7,0), voisi olla aiheellista varata aika omalle lääkärille.

Eiköhän Pömppiäinen tiedä kuinka ja milloin mitataa,kun kerta itseltääkin mittaa..

Mutta itse soittaisin muutaman päivän seurannan jälkein jos arvot ylittää sen 5.5..

ÖÖ, kannattaiskohan tässä vaiheessa jättää se tuttipullo pois, kun kerran on jo melkein 2v??? Katso sitten paljonko juomia menee "normaalisti" ennen kuin alat mittailemaan veren sokereita. Kysy asiasta 2v neuvolassa, niin saat oikeaa tietoa asiasta. (Ps. diabeteksessä pissi yleensä haisee makealle tai imelälle).

Minä olen mitannut esikoisen sokerin, kun hän joi hulluna. Ei kuitenkaan ollut mitään, mutta huolestuin, kun itse tuossa iässä sairastuin diabetekseen. Mittaa vaan. Ei tartte sitten huolia jos sokeri on hyvä. Jos lapsellasi on diabetes, niin hän olisi myös todella väsynyt ja ruokahaluton. Tai näin minun äitini kertoi kun sairastuin.

Diabeetikko lapsen äitinä sanoisin, että mittaa vaan. Et siinä ainakaan mitään häviä. Mittaa vaikka kaksi tuntia ruuan jälkeen, niin näet onko arvot koholla.

No pitäis pitäishän se tuttipullo jättää pois. Mutta mites muuten tuon reppanan saa nukkumaan. No joo. Omaa laiskuuttani vaan. Miten aloitan vieroituksen vai kerrallako vain?

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
No pitäis pitäishän se tuttipullo jättää pois. Mutta mites muuten tuon reppanan saa nukkumaan. No joo. Omaa laiskuuttani vaan. Miten aloitan vieroituksen vai kerrallako vain?

Kyl meillä ollan neljästi oltu julmia ja kerralla vaan tuttipullot pois. Huutaneet sit minkä jaksavat. Ei sitä kauaa oo kestäny ainakaan meillä

Alkuperäinen kirjoittaja minttulii86:
Meillä jätkällä oli HI kotimittarin mukaan (ja hetken päästä myös sairaalassa ) kun meni sairaalaan. Koko illan aikana oli juonut maitoa litrakaupalla ja viilejä muistaakseni 10kpl.

HÄH??? Ihanko tosissaan annat lapselle maitoa litratolkulla ja annat syödä 10 viiliä??

Herranen aika... melkoisen epäterveellistä moinen.

HÄH??? Ihanko tosissaan annat lapselle maitoa litratolkulla ja annat syödä 10 viiliä??

Jos lapsi sairastuu diabetekseen ei siinä auta mitkään terveellisyydet. Lapsi (ja aikuinenkin) juo just niin paljon kun janottaa ja sitä tekee KOKO AJAN. Ja vaikka näin tekisikin niin jos jatkuu jonkin aikaa niin vain laihtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerpele:

Jos lapsi sairastuu diabetekseen ei siinä auta mitkään terveellisyydet. Lapsi (ja aikuinenkin) juo just niin paljon kun janottaa ja sitä tekee KOKO AJAN. Ja vaikka näin tekisikin niin jos jatkuu jonkin aikaa niin vain laihtuu.

No kyllä hälytyskellojen pitäis soida jos lapsi on vailla litroittain maitoa ja kymmenen viiliä. Sellainen juominen ja syöminen ei ole kenellekää normaalia.

Yhteistyössä