On kyllä epäkohteliasta porukkaa julkisissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bussikäyttäytymistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bussikäyttäytymistä

Vieras
Itse viimesilläni ja pienen lapen kanssa liikenteessä ja varmasti ei kukaan tarjoa paikkaa. Ok, ei siinä mitään kaikki ei varmaan huomaa, mutta bussiin tulee kolme yli 80-vuotiasta vanhusta eikä silti kukaan viitsi persettään nostaa, se on kyllä törkeää. Mielestäni vanhuksen EI KUULU itse joutua pyytämään paikkaa heille tarkoitetulta paikalta. Jos sinä istut invapaikalla, voisit vähän katsoa ympärillesi. Kyllä siinä saa istua jos ei kukaan jalka paketissa ole, vatsa pystyssä tai vanhus, mutta voisi sitten vähän katsoa nouseeko kyytiin vapiseva vanhus.

Se tuntui pahalta ja invapaikalla olevat huomasivat nämä vanhukset, oikein kiinnitin huomiota kun katsoivat. Eräs mies seistessään jopa ärähti näille, etteikö mitään käytöstapoja löydy, silti ei perse nouse. Juu varmaan on kaikilla joku piilevä vamma ettei voi käyttäytyä. Koko bussi oli täynnä piiloinvoja.

Ihan oikeasti opettakaa sitten edes lapsillenne käytöstavat jos itseltänne ei löydy.

Kiitos niille jotka antavat paikan vanhuksille, invalideille ja meille raskaanaolevillekin! :)
Aina ei toki huomaa se on ihan ymmärrettävää, mutta silmät auki niillä invapaikoilla, kyllä vanhukselle varsinkin paikkaa tarjotaan, se on selvä!
Annoin paikkanikin pari päivää sitten, kun kukaan muu ei ottanut asiakseen nousta. Tuntui kyllä typerältä, mutta toinen jalka paketissa yritti pitää kiinni kauppakassin kanssa eikä kukaan anna paikkaa niin tottakai minä seison mieluummin vaikka kipeää tekeekin. Huh huh itsekkyys joskus huipussaan.

Joo samaa katselin tällä viikolla, vanhukset seisoo käytävällä ja nuoret istuu. Muistan itsekin millaista oli matkustaa ruuhkabussissa viimeisillään raskaana sen ikäisen lapsen kanssa, joka kellahtaa heti kun bussi vähän nytkähtää. Pidät kassia, lasta ja hirveät supistukset. Kerran yksi nainen antoi paikan heti kun näki tilanteen, maahanmuuttaja.

Ei ihme että moni päätyy köyden jatkoksi, on tää välinpitämättömyys ja itsekkyys jotain ihan käsittämätöntä. Toisaalta ihmisillä on myös taipumus unohtaa ne hyvät kohtaamiset, niitäkin on omalle kohdalle paljon sattunut lasten kanssa.

Mä aina tarjoan mummoille ja papoille paikkaa jos bussi näyttää täydeltä. Muutenkin tarjoan, jos istun bussin etuosassa, mutta harvemmin istun juuri siksi kun jätän ne paikat vanhuksille.

Minkä ikäistä tämä porukka oli joka jäi istumaan?

[QUOTE="Vieras";28016937]Joo samaa katselin tällä viikolla, vanhukset seisoo käytävällä ja nuoret istuu. Muistan itsekin millaista oli matkustaa ruuhkabussissa viimeisillään raskaana sen ikäisen lapsen kanssa, joka kellahtaa heti kun bussi vähän nytkähtää. Pidät kassia, lasta ja hirveät supistukset. Kerran yksi nainen antoi paikan heti kun näki tilanteen, maahanmuuttaja.

Ei ihme että moni päätyy köyden jatkoksi, on tää välinpitämättömyys ja itsekkyys jotain ihan käsittämätöntä. Toisaalta ihmisillä on myös taipumus unohtaa ne hyvät kohtaamiset, niitäkin on omalle kohdalle paljon sattunut lasten kanssa.[/QUOTE]

Yritän aina muistaa, esimerkiksi viimeviikolla kun olin lapsen kanssa, eräs keski-ikäinen kohtelias rouva antoi meille paikkansa. Kaksi tummaihoista noin kolmekymppistä naista on antanut paikan edellisessä raskaudessa ja varmaan kolmesti joku ihana ihminen on nostanut lapseltani pudonneen lapasen tai lelun.
Kerran kaksi teinipoikaa löysi lompakkoni ja ottivat oikein selvää osoitteesta ja palauttivat sen. Kiitos niille ihanille ihmisille.

Se on totta että sitä korostuneesti ajattelee helposti huonoja, mutta ikävä kyllä niitä tuntuu vain olevan oikeastikin enemmän. Kiitos niille ihmisille jotka välittävät vielä toisista! Teidän ansiosta tämä maailman arjen eläminen on astetta parempaa. :)

Kiitos myös pienistä jutuista kuten ovien aukipitämisestä kun olen ollut vaunujen kanssa! :) Kyllä ystävällisiä ihmisiä on onneksi pilvin pimein!

[QUOTE="vieras";28016969]Mä aina tarjoan mummoille ja papoille paikkaa jos bussi näyttää täydeltä. Muutenkin tarjoan, jos istun bussin etuosassa, mutta harvemmin istun juuri siksi kun jätän ne paikat vanhuksille.

Minkä ikäistä tämä porukka oli joka jäi istumaan?[/QUOTE]

Ihan sekalaista, siitä kolmekymppisestä ylöspäin.

Täälläpäin tekevät työpaikalla viimeisillään raskaana olevat naiset raskasta seisomatyötä kovalla kivilattialla 8 tunnin työpäivää. Pienen ajan seisominen bussissa ei ole mitään siihen verrattuna.

Sen toki ymmärrän, että jos jollakin on joku sairaus tai vamma, ettei voi juuri seistä, niin sellaiselle olisi toki suotavaa luovuttaa paikka. Eli invalidit ja sairaat ovat asia erikseen. Mutta terve hyväkuntoinen ihminen jaksaa kyllä seistä pienen matkan ajan, oli sitten raskaana tai vanhus. Samoin myös lapset jaksavat varmasti seistä kyllä sen pienen matkan. Täälläpäin päiväkodista käyvät joskus päiväkotiryhmällä talvella esimerkiksi pulkkamäessä, lapset kävelevät noin 3-5 kilometrin matkan ja saman tietysti takaisinkin. Eivätkä ole valittaneet matkan pituutta. On se silloin kumma, jos lapset eivät jaksa edes pikkuaikaa bussissa seistä.

[QUOTE="vieras";28017027]Täälläpäin tekevät työpaikalla viimeisillään raskaana olevat naiset raskasta seisomatyötä kovalla kivilattialla 8 tunnin työpäivää. Pienen ajan seisominen bussissa ei ole mitään siihen verrattuna.

Sen toki ymmärrän, että jos jollakin on joku sairaus tai vamma, ettei voi juuri seistä, niin sellaiselle olisi toki suotavaa luovuttaa paikka. Eli invalidit ja sairaat ovat asia erikseen. Mutta terve hyväkuntoinen ihminen jaksaa kyllä seistä pienen matkan ajan, oli sitten raskaana tai vanhus. Samoin myös lapset jaksavat varmasti seistä kyllä sen pienen matkan. Täälläpäin päiväkodista käyvät joskus päiväkotiryhmällä talvella esimerkiksi pulkkamäessä, lapset kävelevät noin 3-5 kilometrin matkan ja saman tietysti takaisinkin. Eivätkä ole valittaneet matkan pituutta. On se silloin kumma, jos lapset eivät jaksa edes pikkuaikaa bussissa seistä.[/QUOTE]

On se kumma kun autoissa lapsilla pitää olla kaukalot ja turvaistuinkorokkeet, mutta bussissa ei sitten edes penkkiä takapuolen alla.

Kai sitä seistä jaksaakin, muttei välttämättä pitää riittävästi kiinni jos bussikuski jarruttaa äkillisesti, onnettomuuksista puhumttakaan. Huonosti voi käydä raskaana olevankin...

[QUOTE="vieras";28017027]Täälläpäin tekevät työpaikalla viimeisillään raskaana olevat naiset raskasta seisomatyötä kovalla kivilattialla 8 tunnin työpäivää. Pienen ajan seisominen bussissa ei ole mitään siihen verrattuna.

Sen toki ymmärrän, että jos jollakin on joku sairaus tai vamma, ettei voi juuri seistä, niin sellaiselle olisi toki suotavaa luovuttaa paikka. Eli invalidit ja sairaat ovat asia erikseen. Mutta terve hyväkuntoinen ihminen jaksaa kyllä seistä pienen matkan ajan, oli sitten raskaana tai vanhus. Samoin myös lapset jaksavat varmasti seistä kyllä sen pienen matkan. Täälläpäin päiväkodista käyvät joskus päiväkotiryhmällä talvella esimerkiksi pulkkamäessä, lapset kävelevät noin 3-5 kilometrin matkan ja saman tietysti takaisinkin. Eivätkä ole valittaneet matkan pituutta. On se silloin kumma, jos lapset eivät jaksa edes pikkuaikaa bussissa seistä.[/QUOTE]

Miksi luulet että niissä invatarroissa on se raskaanaolevan kuva? Koska ne paikat on heille myös varattuja. Pikkulapsi jaksaa hyvin seistä, mutta ei pysy kovin helposti pystyssä. Itsekin teen raskasta nostelutyötä jossa kuljetetaan painavia tavaroita paikasta a paikkaan b. Mitä sitten? Ne paikat nyt vaan on vanhuksille, invalideille ja raskaanaoleville. Mutta oli miten oli, pääasia aloituksessani oli että jos EDES vanhuksille antaisi sen paikan. Jos on niin mulkku ettei voi raskaanaolevalle paikkaansa antaa kun omassa itsepäisyydessään eivät sitä tarvitse, niin älkää. Antakaa niille mummoilla ja papoille edes! VAIKKA hekin entisaikaan joutuivat tekemään peltotöitä hautaan saakka, ajatella! Miksi he tarvitsisivat paikkaa?

Lapseni kävelee helposti kilometrejä 3 vuotiaana, mutta maa ei ravistele edestakaisin ja tee äkkipysäyksiä, tollo.

Mutta edelleen muistutan, vanhukset olivat se pääpointti tässä ketjussa. Heidän seisottaminen on minusta kaikista törkeintä, vaikka teillpäin vanhukset olisivat kuinka rautaisia tahansa.

Kai sitä seistä jaksaakin, muttei välttämättä pitää riittävästi kiinni jos bussikuski jarruttaa äkillisesti, onnettomuuksista puhumttakaan. Huonosti voi käydä raskaana olevankin...

Tuo on kyllä aivan totta, mutta voi se äkkijarrutus tai onnettomuus silti olla aivan samalla tavalla vaarallinen myös muillekkin ihmisille. Eikä se bussinpenkki silti automaattisesti takaa turvallisuutta kenellekkään ihmiselle.

Teilläpäin ei ole edes äitiyslomaa?! :O Synnytykseen astiko siellä huhkitaan? Jatketaan varmaan istukka haaroista roikkuenkin työtä? Kyllä on teillä mahtavat naiset! :O

[QUOTE="vieras";28017055]Tuo on kyllä aivan totta, mutta voi se äkkijarrutus tai onnettomuus silti olla aivan samalla tavalla vaarallinen myös muillekkin ihmisille. Eikä se bussinpenkki silti automaattisesti takaa turvallisuutta kenellekkään ihmiselle.[/QUOTE]

Pienelle lapselle, hauraalle vanhukselle, raskaanaolevalle ja jalka paketissa olevalle se lattialle lentäminen on vaarallisempaa kuin terveelle normaalitilassa olevalle kolmekymppiselle ja siitä alas/ylöspäin. Vai voitko tosissasi väittää muuta? Aikuinen myös pystyy pitämään kiinni paljon paremmin kuin pieni lapsi tai se vapiseva vanhus.

Mutta älä sinä sika anna kenellekään paikkaasi, istu perse hiessä penkissäsi itsekkyydessäsi, olet perinteinen suomalainen röyhkimys. Onnea. :)

[QUOTE="aapee";28017051]Mutta edelleen muistutan, vanhukset olivat se pääpointti tässä ketjussa. Heidän seisottaminen on minusta kaikista törkeintä, vaikka teillpäin vanhukset olisivat kuinka rautaisia tahansa.[/QUOTE]

Kerran näin bussissa, kun eräs aikoi luovuttaa paikkansa vanhukselle. Vanhus ei suostunut ottamaan paikkaa vastaan vaan viittä vaille töykeästi katsoi ja aivan selvästi antoi itsestään sellaisen kuvan että "millaisena heikkona yksilönä minua oikein pidät".

Aamen tälle! Olen myös huomannut saman asian ja joka kerta kiehuu nupissa todella paljon! Miten ihmiset voivat olla näin itsekkäitä??

Toinen tarina on sitten nämä "ihanat" keski-ikäiset mammat (itse olen 40-vee, eli nuorisoa vielä)... Rouvat nousevat bussiin samalta pysäkiltä Kampista ja pakko on kiilata jonon ohi todella törkeästi. Pois jäädessä Naikkarin pysäkillä ei suuta saada auki, että "anteeksi, jäisin tässä". Keräillään vaan kamoja turkit päällä ja ollaan pöyristyneen näköisiä, kun sanomatta en ymmärrä antaa poistumistilaa... En sitten voi ymmärtää, missä nämä hoitoalan mammat ovat olleet käytöstapoja jaettaessa. Olenkin ratkaissut ainaisen kyrsiintymisen menemällä töihin aikaisemmin tai sitten eri reittiä. Kerran kysyin yhdeltä, että: "anteeksi, oletteko jäämässä pois??".

Sanomattakin on selvää, että itse anna paikkani aina odottavalle, vanhukselle, pienelle ja "haavoittuneelle". Tämän olen opettanut myös omilleni.

Raskaana sain aika usein paikan julkisissa, kun olin viimmeisimmilläni. Silloin olin elämäni kunnossa ja jaksoin seistä.... mutta se alkuraskaus oli kamalaa: pyörrytti, oksetti, huimasi ym. herkkuja. Silloin oli vaikeuksia seistä.

[QUOTE="vieras";28017071]Kerran näin bussissa, kun eräs aikoi luovuttaa paikkansa vanhukselle. Vanhus ei suostunut ottamaan paikkaa vastaan vaan viittä vaille töykeästi katsoi ja aivan selvästi antoi itsestään sellaisen kuvan että "millaisena heikkona yksilönä minua oikein pidät".[/QUOTE]

No hei kaikenlaisia löytyy, yllätyitkö? Että kerran oli tuollainen niin ikinä en enää paikkaani muille 1000000:lle anna! :D

[QUOTE="vieras";28017086]Kyllä on äitiysloma. Äitiyslomalle pääsee töistä aivan normaalisti silloin kuin kuuluukin.[/QUOTE]

Noniin, eli teillä ei ole kukaan viimesillään. He jäävät töistänsä äitiyslomalle 30-50pv ennen laskettua aikaa. :) Joku joutuu jäämään sairaslomalle aikaisemmin ja jotkut kestävät. Monesti vikat viikot alkavat olla rankkoja, mutta onneksi äitiysloma pelastaa. :)

[QUOTE="huhhuh";28017069]Mutta älä sinä sika anna kenellekään paikkaasi, istu perse hiessä penkissäsi itsekkyydessäsi, olet perinteinen suomalainen röyhkimys. Onnea. :)[/QUOTE]

Istun bussissa yleensä sellaisessa paikassa, että "viimeisenä joutuisin" paikkani luovuttamaan. Joka puolella minua istuu aina niin paljon ihmisiä ympärillä, että olen ikään kuin motissa. Ei siitä paikasta, missä yleensä istun, aivan niin helposti siirrytäkään ja eivätköhän ihmiset aluksi muita helpompia paikkoja katselisikin.

[QUOTE="vieras";28017087]Aamen tälle! Olen myös huomannut saman asian ja joka kerta kiehuu nupissa todella paljon! Miten ihmiset voivat olla näin itsekkäitä??

Toinen tarina on sitten nämä "ihanat" keski-ikäiset mammat (itse olen 40-vee, eli nuorisoa vielä)... Rouvat nousevat bussiin samalta pysäkiltä Kampista ja pakko on kiilata jonon ohi todella törkeästi. Pois jäädessä Naikkarin pysäkillä ei suuta saada auki, että "anteeksi, jäisin tässä". Keräillään vaan kamoja turkit päällä ja ollaan pöyristyneen näköisiä, kun sanomatta en ymmärrä antaa poistumistilaa... En sitten voi ymmärtää, missä nämä hoitoalan mammat ovat olleet käytöstapoja jaettaessa. Olenkin ratkaissut ainaisen kyrsiintymisen menemällä töihin aikaisemmin tai sitten eri reittiä. Kerran kysyin yhdeltä, että: "anteeksi, oletteko jäämässä pois??".

Sanomattakin on selvää, että itse anna paikkani aina odottavalle, vanhukselle, pienelle ja "haavoittuneelle". Tämän olen opettanut myös omilleni.

Raskaana sain aika usein paikan julkisissa, kun olin viimmeisimmilläni. Silloin olin elämäni kunnossa ja jaksoin seistä.... mutta se alkuraskaus oli kamalaa: pyörrytti, oksetti, huimasi ym. herkkuja. Silloin oli vaikeuksia seistä.[/QUOTE]
Ihanaa että teitäkin on. :)

Mä aina kysyn vanhukselta/raskaanaolevalta (jos huomaan että raskaana on) /ihmiseltä jolla on pikkulapsi että haluatko tulla tähän istumaan.. Itse joudan ihan hyvin bussissa seisomaan vaikka inhottavaa se onkin. Inhottavampaa se joka tapauksessa on ihmiselle joka on "heikompi". Ja nyt kun ajokortin sain niin myös kortittomilta ystäviltä kysyn että olisiko kauppaan asiaa ettei tarvitse bussissa niitä ruokaostoksia raahata tms. Avaan ihmisille ovet, autan vaunujen kanssa liukuportaissa yms yms.
Ihmettelen että miksi osalle ihmisistä alkeellisetkin käytöstavat on niin vaikeita.

Siinä hän sitten ilmoittautui:D Minä olen terve 40-vuotias nainen ja annan ihan vapaaehtoisesti paikan vanhuksille, raskaana oleville tai lasten kanssa liikkeellä oleville sen takia, että varmasti heille käytävällä seisominen on raskaampaa ja vaarallisempaa kuin minulle terveelle työikäiselle. Minusta on fiksua ajatella niin, että antaa paikan sille, kuka sitä eniten tarvitsee. Sitten kun olen itse vanha, aion istua pyllylläni.

Noniin, eli teillä ei ole kukaan viimesillään. He jäävät töistänsä äitiyslomalle 30-50pv ennen laskettua aikaa. :) Joku joutuu jäämään sairaslomalle aikaisemmin ja jotkut kestävät. Monesti vikat viikot alkavat olla rankkoja, mutta onneksi äitiysloma pelastaa. :)

No eikös se raskaus ole jo melko pitkällä silloin kun esimerkiksi meillä jäävät siitä työstä sen 30 päivää ennen äitiyslomalle ja siihen saakka töissä kiirehtivät ja seisovat samoin kuin muutkin työntekijät?

Tosin eivät he aivan kaikkein "hurjimpia" hommia silloin tietenkään töissä tee. Ovat ystävällisesti silloin pyytäneet toista, ei-raskaana olevaa työkaveria tekemään ne työt. Kaikki työntekijät ovat meillä silloin auttavan kätensä raskaana olevalle työkaverille tarjonneet. :) Minultakin ovat usein apua pyytäneet ja aina olen heitä auttanut.