On jotenkin niin toivoton olo.... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilja"

Vieras
Jaa-as, mistäs sitä aloittais? Aika monikin asia on huonosti ja semmoinen toivoton fiilis tällä hetkellä. Semmoinen olo, ettei langat pysy oikein käsissä.

Tähän oloon varmaan vaikuttaa aika paljon se, että lähes varmana pitämäni työharjoittelupaikka meni sivu suun ja olenkin siksi yrittänyt kuumeisesti hakea toista tilalle. Vielä ei oo tärpännyt. Ensi viikon aikana pitäisi löytää paikka tai mahdollisesti tehdä päätös, että lapseni ei käykään enää päiväkodissa. Ihan rahallisista syistä tuo päätös siis tehtäisiin, sillä jos lapseni on päiväkodissa, minun tuloni olisivat ainoastaan lapsilisät. Päiväkoti on sitä mieltä, että pitäkää lapsi päiväkodissa vaikken saisikaan työharjoittelupaikkaa.

Toinen seikka, mikä masentaa, on eräs 10 vuoden takainen trauma on alkanut vaivaamaan. Olen ollut tyhmä ja salaillut sitä enkä ole käsitellyt sitä oikein kenenkään kanssa. Vähän aikaa sitten kävin lääkärissä asian vuoksi ja lähetettä pistettiin eteenpäin jotta saatais traumaterapiaa aluille. Sieltä päin ei kuitenkaan kuulunut mitään, vaikka tällä viikolla ois pitänyt soittoa tulla. Inhottaa olla tälleen jonossa. Varsinkin kun taidan ihan oikeesti olla masentunut. :(

On noita syitä muitakin esim. krooniset sairauteni (joiden vuoksi olen kipeä päivittäin ja väsynyt) ja parisuhteeseen ja lapsiin liittyvät ongelmat, mutta jos minä kertoisin kaiken, ette kuitenkaan uskoisi. Nuo kaks edellämainittua syytä on kai niitä viimeisimpiä hankaluuksia, mitkä masentaa ja ahdistaa.

Enkä nyt oikeastaan tiedä, miksi kirjoitin tän ja miksi valitan tälleen. Ehkä sitä vaan kaipaa jonkinlaista tukea tai uutta näkökulmaa tilanteeseen. Kieltämättä jo se, että sai purkaa tätä ahdistusta helpotti jo jonkin verran.

Toivoisin muuten, että mahdolliset vastaukset pysyis asiallisina. Kiitos.

Voimia.
Koita löytää iloa ihan jostain pienestä asiasta. Tee jotain sellaista mistä nautit. Ongelmasi ovat sellaisia, etteivät ihan hetkessä selviä, mutta pienikin positiivinen vire auttaa jaksamaan.

Ystävä tai joku jolle puhua auttaisi paljon.

No, ei oikein oo ystäviä tällä paikkakunnalla. Tai no, pari uutta tuttavuutta löysin vähän aikaa sitten, mutta en minä tiedä, voinko minä näin isoja asioita heille kertoa. Kun en halua tuottaa heille pahaa oloakaan. On myös pari nettituttua, mutta kun he ovat joko ulkomaalaisia tai sitten ihmisiä, joita tuo minua vaivaama trauma koskettaa.

Minua kiusattiin 20-vuotiaaksi asti. Ei mitenkään silleen rankasti, siis ei fyysisesti koskettu. Se oli enemmän sellaista eristämistä muusta porukasta ja selän takana paskanpuhumista. Joten senkin puolesta on tuota luottamuspulaa.

Äitin kanssa oon vähän jutellut, mutta esim. tuon trauma-asian suhteen hän on sitä mieltä, että minun ei pitäisi vatvoa noin vanhoja juttuja, paitsi ehkä sen terapeutin kanssa, jota oon nyt hakenut.

Kiitos muuten vastauksista, varsinkin noitten voimientoivotuksista. Tuli heti hieman parempi olo ja sellainen tunne, että joku välittää. :)

Hmm, ehkäpä minä voisin noita edelliviestissäni mainitsemiani uusia tuttavuuksia käydä moikkaamassa. Vaikken purkaiskaan sydäntäni, niin saisinpahan ajatuksia jonnekin muualle ja mieli varmasti ois sen jälkeen vähän pirteämpi.

Yöllä ei kannata kyllä miettiä yhtään mitään, kaikki asiat tuntuvat vielä normaalia ahdisttavimmalta ja isommilta. Yritä keksiä jotain muuta ajateltavaa, lue, katso leffaa tms.

Joo, pitäis yrittää ajatella jotain muuta.

Pitäis myös tehdä erääseen firmaan hakemus työharjoittelua varten (ja nyt olis aikaa kun lapset nukkuu). Mutta sen tekeminen ahdistaa, kun tulee niin voimakas tunne, että turhaa työtä teen kun ei minua kuitenkaan kukaan halua.

No niin, nyt on ahdistus jo sen verran rauhoittunut, että vois olla hyvä mennä nukkumaan. Huomenna on paljon asioita hoidettavana. Pitää selvitellä tuota minun terapia-asiaa, kysellä harjoittelupaikkoja, soittaa koululle, soittaa Kelaan, neuvotella päiväkodin kanssa.... Uohdinkohan minä jotain?

Ei sillä, että olettaisin kenenkään oikeasti välittävän. Se on vaan jotenkin terapeuttista kirjoittaa omia tuntemuksiaan tänne. Jotenkin vapauttavaa.

Saa silti kommentoida ja kyselläkin minulta tästä tilanteesta ja näistä tuntemuksista, jos siltä tuntuu.

älä piittaa. Masennus tekee juurikin tuota, että mikä vain epäonnistuminen on muka todiste, että et ole mikään etkä kelpaa mihinkään. Älä kuuntele. Kun sitä harjoittelee, oppii sanomaan jäkä jäkä sille mekastavalle todistajalle, joka sielussa rähjää.

Lisäksi masennus tekee hajamieliseksi ja asiat unohtuu. Opettele kirjoittamaan projektisi paperille, niin ei tarvitse sitten antaa sisäiselle räyhääjälle lisää todistusaineistoa, että mettään mennään. Eikä mennä. Se työharjoittelupaikkaongelma kuitenkin on vain siksi, että olet koulussa ja se on hieno asia. Trauman aktivoituminen taas tarkoittaa sitä, että nyt alkaa sulla olla voimia ja kykyä sen käsittelemiseen, ja on hienoa että olet hakenut apua, vaikka se viipyisikin. Elämä siis on menossa eteenpäin.

Älä antaudu ajatukselle, että ulkomaailman aiheuttama kitka projekteissasi olisi huono asia. Ne ovat harjoitteluvastus, johon voit testata kykyäsi sivuuttaa epäoleelliset. Mitä sitten jos masentaa, mitä sitten jos soitto viipyy ensi viikkoon. Älä mieti sitäkään, piitataanko me oikeasti vai ei. Ei sen ole niin väliä, kunhan sinä piittaat.

Yhteistyössä