Jos haluaa jollekkin joululahjan antaa niin antaa uuden, ei ole mielestäni sivistynyttä vanhaa tavaraa laittaa pakettiin.Jos jonkun kirpparitavaran muuten haluaa lahjoittaa niin senhän voi muuten tarjota mutta lahjat uutena.
Ei ole mielestäni sivistynyttä kirjoittaa väärin.
Lahja ei tarkoita uutta, se tarkoittaa ainakin päällisin puolin vastikkeetta luovutettua etuutta, hyödykettä tai vastaavaa.
Sikäli tuo ei tosin enää tunnu pitävän paikkaansa, että jotkut yrittävät lahjoa minua mitä eriskummallisimmilla tavoin vain saadakseen itse minulta haluamiaan asioita. Omituista ajattelua, ja ennen kaikkea varsin tuloksetonta. Se (minulle kukaties epämieluisan) lahjan ostaminen kun ei
a) auta minua valaistumaan siitä, mitä lahjanantaja haluaisi minun antavan hänelle ja
b) toisaalta tee minua yhtään sen lahjomishaluisemmaksi kuin olen ollut aikaisemminkaan,
eli on siis kokonaisuutena täysin tuloksetonta toimintaa. Tai jos jotakin sitten osaankin antaa vastalahjaksi, ei se ole kuitenkaan se, mitä lahjanantaja alunpitäen toivoi. Olisi siis vain ostanut suosiolla jotakin itselleen.