On fiksua antaa lahjaksi UUSI tuote/tavara/vaate tms.

• Viestiketjun aloittaja Fiksel
  • Ensimmäinen viesti
Fiksel
Jos haluaa jollekkin joululahjan antaa niin antaa uuden, ei ole mielestäni sivistynyttä vanhaa tavaraa laittaa pakettiin.Jos jonkun kirpparitavaran muuten haluaa lahjoittaa niin senhän voi muuten tarjota mutta lahjat uutena.

Vieraampi
Jos haluaa jollekkin joululahjan antaa niin antaa uuden, ei ole mielestäni sivistynyttä vanhaa tavaraa laittaa pakettiin.Jos jonkun kirpparitavaran muuten haluaa lahjoittaa niin senhän voi muuten tarjota mutta lahjat uutena.
Ei ole mielestäni sivistynyttä kirjoittaa väärin.

Lahja ei tarkoita uutta, se tarkoittaa ainakin päällisin puolin vastikkeetta luovutettua etuutta, hyödykettä tai vastaavaa.

Sikäli tuo ei tosin enää tunnu pitävän paikkaansa, että jotkut yrittävät lahjoa minua mitä eriskummallisimmilla tavoin vain saadakseen itse minulta haluamiaan asioita. Omituista ajattelua, ja ennen kaikkea varsin tuloksetonta. Se (minulle kukaties epämieluisan) lahjan ostaminen kun ei

a) auta minua valaistumaan siitä, mitä lahjanantaja haluaisi minun antavan hänelle ja
b) toisaalta tee minua yhtään sen lahjomishaluisemmaksi kuin olen ollut aikaisemminkaan,

eli on siis kokonaisuutena täysin tuloksetonta toimintaa. Tai jos jotakin sitten osaankin antaa vastalahjaksi, ei se ole kuitenkaan se, mitä lahjanantaja alunpitäen toivoi. Olisi siis vain ostanut suosiolla jotakin itselleen.

• Tykkää
Reactions: woo
hhhvohvojov
Selitätkö vielä miksi se on fiksua? Yleensä, kun jokin on fiksua, siihen on järjellinen syy, ja syyksi ei ihan riitä vielä se että sinä haluat kaiken uutena.

vierrasss
Me kerätään astiasarjaa, jota ei enää valmisteta. Olen enemmän kuin innoissani, jos joku sitä löytää meille lahjaksi! Ja koska sitä ei enää valmisteta, kaikki myytävät ovat tietenkin kirppareilta tai vastaavista ja käytettyinä.

Keittiönoita
On fiksua antaa lahjaksi sellaista, mistä lahjan saaja pitää. Olipa se sitten uutta tai vanhaa. Mä esim toivoisin tällaista puhelinta, mutten ole missään kaupassa nähnyt:

fiksel
No jos jotain antiikki tavaraa jollekkin mielii antaa niin ei anna jouluna vaan lahjoittaa muuten.Kyllä joululahja kääritään uutena pakettiin.Ostelen itsekki kirpparilta sitä sun toista mutta en lahjaksi, lahja on aina uusi.

"wieras"
Aika suppea näkökanta aloittajalta. Arvostan moniakin tavaroita, joita on suvussamme lahjoitettu sukupolvelta toiselle. Kirja-aarteita löytyy divarista. Äitini on kerännyt hienoa käsityötä, joten olisi sääli oksentaa paketin avatessani 100 vuotta vanhan batistliinan päälle vain siksi kun pitää olla uutta. Mitenkäs korut? Entäpä kierrätysmateriaalista tehdyt uudet tavarat?

"wieras"
No jos jotain antiikki tavaraa jollekkin mielii antaa niin ei anna jouluna vaan lahjoittaa muuten.Kyllä joululahja kääritään uutena pakettiin.Ostelen itsekki kirpparilta sitä sun toista mutta en lahjaksi, lahja on aina uusi.
Siis uusi halpistavara mieluummin kuin laadukas antiikkitavara? Noh, sinua on ainakin helppo kaupoissa huijata joulun nimissä. Tervetuloa meidän krääsämarkkinoille joulukuussa!

Yhteistyössä