Ompelukoneen käyttöön apua! Lanka sylttää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijavain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijavain

Vieras
Ostin eilen käytetyn ompelukoneen ja aloin sitä innoissani testailemaan. Myyjä vakuutti sen toimivan, oli sitä ennen myyntiä testannut.
Mulla se ei toimi! Sain puolattua sillä, ja kaikki muuten toimii, mutta kun alan ompeleen niin lanka sylttää. Se jumii alas puolakotelon ympärille, kiertyy sinne. Olen kokeillut eri ompeleita, säätää langankireyttä (myös puolakotelosta sitä kiristäjää ja säädin sen niin, että kun langasta roikottaa niin lanka ei tule ulos mutta jos heilauttaa niin lanka lähtee irtoaan, niinhän se muistaakseni on sopiva?), mutta ei auta... Kangaskin menee välillä sinne alas jumiin siitä kohtaa mistä ompelen, enkä ole saanut ainuttakaan pistoa ommeltua kun sylttää heti!

Olisko jollain heittää jotain arvausta missä vois olla vika, minussa siis jotenkin kun edellisellä omistajalla oli toiminut..?
Voiko johtua esim siitä että laitan ylälangan väärin (kuulostaa kyllä aika uskomattomalta että sen takia sylttäisi)?
Tuossa on keskussukkula eli se "keikkuu" edes taas ommeltaessa...
Kokeilin myös ilman kangasta, eli ompelin tyhjää ja sama juttu, lanka kiertyy puolakotelon ympärille eli ei ainakaan kankaasta johdu...?

Ok eli varmaan johtuu siitä että lanka on pujoteltu väärin tai langankireys väärin asetettu... Mitenköhän tuohon se lanka sitten laitetaan kun ei ole mitään ohjeita eikä googlettamalla löytynyt mitään muuta kuin elnett-hiustenlaittotuotteita.. :D Kone on siis Elnett-merkkinen ja jostain 90-luvulta... Jos laittaisin kuvan tänne koneesta niin osaisko joku neuvoa? En ole tuollaista konetta nähnyt koskaan ennen, käyttämäni koneet ovat olleet aina uudempaa mallia ja niihin lanka onnistunut laittaa aina ohjeiden mukaisesti oikein :D

Onko alalangan puola sellaisessa irrotettavassa pikkukotelossa, jossa on pieni kieleke? Onko puola sinulla siinä oikein päin, niin että lanka tekee pienen mutkan, ei mene myötäiseen siinä? En tiedä oikeita termejä, muistan vaan että langan pitää tehdä se mutka.

[QUOTE="aloittaja";27447250]On puola siinä kotelossa. Olen kokeillut sitä siihen molemmin päin.[/QUOTE]

Senhän tietty muistatkin, että ennen aloitusta kummatkin langat pitää vetää työn taakse sinne ompelukoneen toiselle puolelle, etteivät sekaannu ensimmäisillä pistoilla? Luulen, että jompikumpi on väärällä kireydellä.

[QUOTE="vieras";27447267]Senhän tietty muistatkin, että ennen aloitusta kummatkin langat pitää vetää työn taakse sinne ompelukoneen toiselle puolelle, etteivät sekaannu ensimmäisillä pistoilla? Luulen, että jompikumpi on väärällä kireydellä.[/QUOTE]

Ja siis se alalanka pitää nostaa työn yläpuolelle ennen aloittamista?

Yhteistyössä