Ompas kannustavaa :( olen viikon kieltäytynyt herkuista ja pienentänyt annoksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Plösö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Plösö"

Vieras
Viimein sain itseäni niskasta kiinni ja päätin alkaa katsomaan mitä syön ja minkä verran. Nyt viikon olen ollut täysin Ilman herkkuja. jos olen käynyt ruokalassa en ole ottanut jälkiruokia edes pientä annosta. Olen koittanut miettiä aina syödessä kevyemmän vaihtoehdon ja pienentänyt annoksia.

Etenkin herkkujen suhteen on ollut kamalaa välillä kun mieheni on niitä mupeltanut vieressä sohvalla tai töissä melkein kaikki muut ovat ottaneet jotain piirakkaa kahvinkanssa yms. tilanteita. Mutta olen pysynyt tiukkana ja tulos viikossa on + 100g lähtö painoon :( no ei ole kyllä paljoa auttanut, vähän tuntuu siltä että jos olisin syönyt entiseen malliin olisi tulos saattanut olla ihan sama.

Kuinka nopeasti paino lähtee tippumaan kun aloittaa laihduttamisen tällaisella maltillisella konstilla? Eli herkut pois ja annoskokoa pienemmäksi. Esim. Aamupalaksi söin ennen 2 siivua leipää ja luonnonjogurtin nyt olen syönyt tilalla kaksi porkkanaa ja jogurtin. Ei ollut kovin kannustava tämän päiväinen vaa'alla käynti :(

Riippuu ihan siitä, paljonko syöt ja paljonko kulutat. 1 kg = 7000 kcal. Eli kun syöt joka päivä 1000 kcal vähemmän kuin kulutat, laihdut viikossa kilon. Jos olet viikossa laihtunut vain 100 g, syöt käytännössä saman verran kuin kulutatkin.

Ei se nyt viikossa välttämättä näy. Silloin näkyisi, jos olisi lisännyt siihen myös liikunnan. Mutta kyllä syömisen tarkkailukin auttaa ja tosiaan syö vähemmän, niin kuukaudessa jo huomaa. Oletko katsonut sen jugurttipurkin kyljestä niitä numeroita. Jos on hyvän makuinen juttu, niin varmaan on sokeria ja opaljon, niitä hiilareita on.
Leivän päälle vaan muuta kuin voita, terveellist levitettä, eikä sekään lisättynä juustolla tai muulla leikkeellä. Kurkku on hyvä, tai paprika, ihan mikä kasvis vaan.

Sinun pitäisi ehkä vakioida tuo punnitustapa jollain lailla? Painohan vaihtelee herkästi useamman kilon esim. sen perusteella, onko syönyt/juonut, käynyt vessassa tai hikoillut miten paljon.

Punnitse ja kirjaa syömisesi kalorilaskuriin tai kiloklubiin, näet missä mättää.
Minulla tuo avasi silmiä niiden omasta mielestäni pienentyneiden annoskokojen suhteen. Olivat yhä liian suuria. Ja kasviksia on tosi hankalaa saada se 500g päivässä täyteen, vaikka luulee syövänsä niitä ihan reippaasti. Koita kirjailla hetki kaikki ylös, ihan kaikki kahvimaitoja ja pienintäkin murua myöten. Saatat yllättyä ja sitten saada tuloksia :) Terveisin -13kg vuodenvaihteesta.

[QUOTE="veke";30030200]Rasvassa on vielä enemmän kaloreita. Jätä myös rasva pois.[/QUOTE]

Nonni, johan alkaa mennä kitukuurin puolelle nämä ohjeet taas.

Esim. kaurapuuro maitoon tehtynä ja 100g raejuustoa on noin 200kcal (en muista tarkalleen enää). Pitää nälän hyvin lounaaseen saakka. Itse hörppäsin vielä kahvit kermalla (joo, luitte oikein) siihen kylkeen.

Lounaaksi ja päivälliseksi tavallista kotiruokaa 100-250g ruuasta riippuen, keitettyjä kasviksia n. 100g ja loppulautanen ihan täyteen salaattia.

Välipalalla tapaan syödä omenaa tai banaania ja sitä kermakahvia.

Iltapalaksi onkin monta kertaa jäänyt aikamoinen satsi syötäväksi, ettei mene liikaa miinuskaloreille. Esim. pari hapankorppua maksamakkaralla ja maustekurkulla, 170g maitorahkaa, 70g raejuustoa, leseitä ja mehukeittoa tai hedelmiä.

Yleensä päivän kalorit noin 1400-1600. Peruskulutukseni kiloklubin mukaan n. 2000kcal ja lisäksi imetän vielä muutaman kerran päivässä.

Viikko on tosi lyhyt aika. Ei kannata todellakaan lannistua!! Juothan tarpeeksi vettä myös? Kiloklubiin kirjautuminen auttaa siinä mielessä, että ruokapäiväkirja kertoo, mitä ja paljonko kannattaa syödä. Itse laihduin Kiloklubin avulla 17kg monta vuotta sitten. Suosittelen!!

Tässä esimerkki ruokavalio joka toiminut mulla ainakin :
aamupala veteen keitetty puuro, marjoja tai 1 hedelmä
lounas 100g proteiinia/ raejuustoa tms , 2 dl täysjyväriisiä/makaroonia/2 perunaa,kasvikset/salaattia reilusti jälkkäriksi hedelmä tai marjoja, päivällinen sama muttei hedelmää (banaanin jos syö niin vain puolikas, kokonainen vastaa 8 sokeripalaa!)
välipala rahka+marjoja/mehukeittoa 1dl
Iltapala 1 ruisleipä, juusto ja kasviksia, margariinia
lounaallakin saa ottaa leivän ja margariinia jos jaksaa :P
1/3 proteiinia, 1/3 hiilareita ja loput kasviksia ja salaattia.liikuntaa lisäksi niin johan lähtee paino tippumaan!

Ala laskemaan niitä idioottimaisia kaloreita. Syöt pelkästään pupunruokaa eli kaikkea vihreetä moskaa ja juokset 20kg lenkkejä pari kertaa päivässä, niin etköhän sä vuodessa ole laihtunt kilon, jos parin.

Ensinnä onneksi olkoon. Olet tehnyt todella rataisevan päätöksen. Se on avain kaikkeen. Ja tämä pikku hiljaa vähentäminen on äärimmäisen hyvä juttu alkumetreille. Tosin, kuten itsekkin olet huomannut tulokset ovat alkuun melko "tylyjä". Mutta älä lannistu.

Nyt kun olet tehnyt päätöksen kannattaa alkaa miettiä millainen keino laihduttaa sopi parhaiten sinulle. Ja toisaalta miettiä JO NYT sitä aikaa kun olet tavoittteesi saavuttanut. Millaisilla ruokailutotumusilla voit kuvitella eläväsi loppuelämän- Voin kertoa, hyvin harva oikeasti voi syödä piirakkaa jälkkärinä joka ikinen päivä ilman että se näkyy. Eli ajattele asiaa siltä kantilta.

Itse laihdutin taannoin 20kg. Ja paino on pysynyt tavoitteessa nyt yli vuoden. En ole vieläkään täysin kuivilla. Vanhat tottumukset palaa uskomattoma helposti. Mulla ehkä avain asemassa on ollut se että olen opetellut eron arkiruokailun ja "juhla" ruokailun suhteen. Musta ei ollut totaali kieltäytyjäksi herkkujen suhteen. Mutta otin käyttöön herkku päivän. Joko perjantaina tai lauantaina annoin itselleni luvan herkkuihin. Joskaan en ylenmäärin. Eli jos söin pizzaa - en syönnyt karkkia jne

Myös säännöllinen ateriarytmi on mielestäni a ja o. Eikä se annoskoon pienentäminen välttämättä ole aina ainoa ratkaisu. Jos ruuan määrä on liian pieni, nälkä yllättää ja tulee hotkittua.

Mä laihdutin joitakin kiloja juuri siten, että jätin herkut pois ja katoin vähän tarkemmin, mitä söin. Ekan viikon jälkeen ei vielä oikeastaan näkynyt punnituksessa, mutta jo tokan viikon jälkeen näkyi. Toivotaan, että sulla käy samoin.

Osta luomusitruuna ja leikkaa kaksi siivua isoon kannulliseen vettä. Sitä sitten siemailet ennen ruokaa/välipalaa tai kun tekee mieli jotain. Nopeuttaa aineenvaihduntaa ja suolen toimintaa ja poistaa turvotusta. Mä sain tuolla keinolla 3 kg pois 2ssa vkssa, hyvä startti.

En tiedä miten hampaisiin vaikuttaa mutta ei varmaan sen haitallisempaa kuin karkin napostelu.

Masentaa täälläkin. Kaikki herkut pois, sokerit minimiin, annoskoot pieniksi, merkannu kalorit ylös kaikki. En oo antanu kalorit mennä yli 1000kcal. Eli syön vaan sen 1000kcal. 4viikkoa menny lopputulos paino tippunut vaan 400g. Aivan täysin turhautunut olo. :( mittanauhakaan ei näytä mitään muutosta.

Miten on mahdollista ettei laihdu jos kalorit todella ovat alle kulutuksen?
Itse söin vain peruskulutuksen verran (mulla se oli 1200kcl) liikunnasta riippumatta ja paino tippui 500g-1000g/viikossa ihan koko ajan kun olin pienemmillä kaloreilla vaikken olisi tehnyt mitään. Toki ne viikot kun liikkui enenmmän paino tippui enemmän, mutta se tippui ilman liikkumistakin.

Miten on mahdollista ettei laihdu jos kalorit todella ovat alle kulutuksen?
Siten, että kun sitä kulutusta on mahdoton arvioida. Elimistö osaa kyllä kompensoida ravinnon puutetta ja ylitarjontaa - kuinka paljon, riippuu yksilöstä. Eli jos syö 2000kcal ja paino pysyy samana.. voisi olettaa että peruskulutus on 2000kcal ja siitä vähentämällä laihtuu. MUTTA, koska elimistö ei ole moottori, voikin olla että kun ravintoa vähentää 1500 kilokaloriin, niin elimistö kompensoi pudotuksen ja peruskulutuskin tippuu 1500 kilokaloriin. Lopputuloksena ihminen luulee olevansa 500kcal/pv miinuksella, mutta ei olekaan yhtään.

Tämän takia jotkut lihovat helpommin (elimistö ei osaa kompensoida ravinnon ylimäärää), ja toiset laihtuvat helpommin (elimistö ei osaa kompensoida puutetta). Jos "kalori olisi aina kalori", niin jokainen lihoisi ja laihtuisi koko ajan, koska päivittäinen aktiivisuus ja ravinnon saanti vaihtelee koko ajan. Ja tämä taas ei olisi elimistölle kovinkaan järkevää, sillä rasvan kerääminen ja vähentäminen on kuitenkin "työlästä". Siksi elimistö osaa jossain määrin säädellä myös kulutustaan ravinnonsaannin mukaiseksi.

Eli, joillakin ihmisillä ei riitä että tiputtaa ravinnonsaantia aiempaan verrattuna x00kcal, vaan sitä pitää pudottaa 2-3 kertaa se x00kcal jotta vajetta oikeasti tulisi sen x00 kcal verran. Eli niin paljon, että elimistö ei kykene enää pudottamaan peruskulutustaan. Ja tämä taas voi olla vaikeaa, koska suuri ravinnon määrän pienentäminen voi aiheuttaa jatkuvaa nälkää, heikostusta jne, eli vaiva on vain niin suuri ettei siihen kykene. Sen, jolla riittää se pelkän x00kcal vähennys voi olla tätä vaikea käsittää, kun hänelle se oli "niin helppoa, sen kun jätti yhden leipäpalan pois".

Mä kannustaisin mittanauhan käyttöön. :) Esim multa lähti 10cm vyötäröltä mutta painoa tuli about 5kg lisää. aloitin siis kuntosaliharjoittelun ja tämä tulos kahdessa kuukaudessa.

[QUOTE="Realisti";30031234]Siten, että kun sitä kulutusta on mahdoton arvioida. Elimistö osaa kyllä kompensoida ravinnon puutetta ja ylitarjontaa - kuinka paljon, riippuu yksilöstä. Eli jos syö 2000kcal ja paino pysyy samana.. voisi olettaa että peruskulutus on 2000kcal ja siitä vähentämällä laihtuu. MUTTA, koska elimistö ei ole moottori, voikin olla että kun ravintoa vähentää 1500 kilokaloriin, niin elimistö kompensoi pudotuksen ja peruskulutuskin tippuu 1500 kilokaloriin. Lopputuloksena ihminen luulee olevansa 500kcal/pv miinuksella, mutta ei olekaan yhtään.

Tämän takia jotkut lihovat helpommin (elimistö ei osaa kompensoida ravinnon ylimäärää), ja toiset laihtuvat helpommin (elimistö ei osaa kompensoida puutetta). Jos "kalori olisi aina kalori", niin jokainen lihoisi ja laihtuisi koko ajan, koska päivittäinen aktiivisuus ja ravinnon saanti vaihtelee koko ajan. Ja tämä taas ei olisi elimistölle kovinkaan järkevää, sillä rasvan kerääminen ja vähentäminen on kuitenkin "työlästä". Siksi elimistö osaa jossain määrin säädellä myös kulutustaan ravinnonsaannin mukaiseksi.

Eli, joillakin ihmisillä ei riitä että tiputtaa ravinnonsaantia aiempaan verrattuna x00kcal, vaan sitä pitää pudottaa 2-3 kertaa se x00kcal jotta vajetta oikeasti tulisi sen x00 kcal verran. Eli niin paljon, että elimistö ei kykene enää pudottamaan peruskulutustaan. Ja tämä taas voi olla vaikeaa, koska suuri ravinnon määrän pienentäminen voi aiheuttaa jatkuvaa nälkää, heikostusta jne, eli vaiva on vain niin suuri ettei siihen kykene. Sen, jolla riittää se pelkän x00kcal vähennys voi olla tätä vaikea käsittää, kun hänelle se oli "niin helppoa, sen kun jätti yhden leipäpalan pois".[/QUOTE]

Eli jos mä syön vaan 1000kcal päivässä enkä laihdu niin munko pitää sitten käytännössä lopettaa syöminen kokonaan jotta laihtuisin?

Eli jos mä syön vaan 1000kcal päivässä enkä laihdu niin munko pitää sitten käytännössä lopettaa syöminen kokonaan jotta laihtuisin?

Se kroppa pitää saada käyttämään varastorasvaa energiaksi. Miten se onnistuu? Elimistön rasvavarastoja säädellään hormonien avulla. Tässä tehtävässä insuliini on tärkeässä asemassa. Kun insuliinia on vähän, varastorasvat voivat vapautua käytettäväksi energiaksi. Tällöin ruokaa ei tarvitse syödä niin paljon kun rasvaan sitoutunut hurrrja määrä energiaa vapautuu käyttöösi.

Sitten täytyy vaan hiffata miten elimistö saadaan vähentämään insuliininerityksen ilman että kroppa menee samanaikaisesti säästöliekille.

Minulta lähti herkut karsimalla noin 500g viikossa. Liikuntaa en lisännyt juurikaan tuohon.
Kuinka tarkka teidän vaaka muuten on? Itse punnistsin itseäni eilen huvikseni useampaan otteeseen ja tuli peräti 5kg heitto päivän mittaan punnituksiin, joten ei kovin luotettava tuo meidän vaaka ole... Mittanauhalla varmasti saisi tarkempia tuloksia.

Kannattaa muuten punnita ittensä aina samaan aikaan päivästä, esim aamulla vessassa käynnin jälkeen ennen aamupalaa ja ilman vaatteita. Mulla vaaka näyttää aina silloin kaikkein vähiten ja se motivoi pudotusta. Muuten paino heittelee paljonkin päivän mittaan...

Tuolla tavalla laihtuu ekä 100-200 g viikossa, eli 5-10kg vuodessa. On sekin ihan hyvä tapa. Jos kuitenkin haluaa nopeampia tuloksia, niin laskemella karoreita ja rajoittamalla ne esim. välille 1000-1400kcal/vrk. laihtuu noin 300-600g viikossa, eli 15-30 kiloa vuodessa.

Yhteistyössä