omenapiirakka,mä en tajua

JääPrinsessa

Aktiivinen jäsen
11.09.2007
1 051
0
36
miksei se ikinä onnistu |O :'( miksi kaikki muut osaa tehdä niin hyvää, oikeen pehmeetä ja kuohkeeta ja vaaleeta,ihanaa :p mun piirakka,vaikka teen ohjeen mukaan ihan miillin tarkkuudella,niin on ensinnäkin littana ku mikä,ei tod. paksu ja kuohkea,niin kova päältä ja alta että tarvii sahan että saa palan irti ja sisältä niin löysä että läsähtää,oikeesti antakaa nyt hyvä ohje ja minkä koko seen kippoon se pitäs tehdä jne. siis sellasen taikina mistä voi tehdä mustikka ja marjapiirakoita myös..

Tosin ei ole vaalea, mutta mehvä senkin edestä.
Älä paista liika kauaa omalla ohjeellasikaan tehtyä, silloin tulee liian kovaa ja kuivaa.

Piimäpiirakka (uunipellillinen)

3kkp sokeria
3kkp piimää
2kkp voisulaa
5kkp vehnäjauhoja
2tl soodaa

Kaikki aineet sekoitetaan, päälle omenaa tai raparperia tai marjoja tms.
Paistetaan 200-225 Väristä näkee kun on kypsä, en oo koskaan kattonu aikaa.

kkp=kahvikuppi

Piimän voi korvata millä tahansa hapanmaitotuotteella.

Tässä on mun lempparioje:
http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/reseptit/makeat-leivonnaiset/omenapiirakka.php

Käytän siihen:
- vapaiden kanojen munia
- soijamaitoa
- rypsiöljyä
- leivinjauhetta fiiliksen mukaan, ainakin kukkuramitat + pikkasen lisää, eli enemmän kuin ohjeessa
- omppuja rrrrreeeilusti, ainakin 10 isoa
- päälle ripottelen paljon kanelisokrua

Mä teen pohjan tämmösellä ohjeella:
2munaa
1.5 dl sokeria
v.jauhoja 3 dl
maitoa 1 dl
voisulaa 1 d l
leivinjauhetta 1 tl

Vatkaan munat ja sokertin vaahdoksi, sekoitan kuivat aineet keskenään, ja lisään niitä, maitoa ja voisulaa vuorotellen munavaahtoon. Varovasti sekoittelen massan sekasin. Kaadan massan piirakkavuokaan, lohkon päälle omenasiivuja, ripotan päälle kanelia ja laitan paistumaan.
Niin, ja tietysti omenat kannattaa käsitellä ennen kun alkaa tekee pohjataikinaa.

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
miksei se ikinä onnistu |O :'( miksi kaikki muut osaa tehdä niin hyvää, oikeen pehmeetä ja kuohkeeta ja vaaleeta,ihanaa :p mun piirakka,vaikka teen ohjeen mukaan ihan miillin tarkkuudella,niin on ensinnäkin littana ku mikä,ei tod. paksu ja kuohkea,niin kova päältä ja alta että tarvii sahan että saa palan irti ja sisältä niin löysä että läsähtää,oikeesti antakaa nyt hyvä ohje ja minkä koko seen kippoon se pitäs tehdä jne. siis sellasen taikina mistä voi tehdä mustikka ja marjapiirakoita myös..

Kannattaa vielä tarkistaa laitoitko todella kaikki aineet niin kuin käskettiin. Itse olen usein törmännyt aikuisiin vähän leipoviin ihmisiin joilla menee vahingossa sekaisin tl, rkl, dl, kkp, ml jne. Ja tämähän toki vaikuttaa aivan oleellisesti lopputulokseen ja samoin se kauanko leivonnaista paistaa ja missä asteissa. Uuneissakin on paljon eroja ja jos tarkkaan noudattaa vain ohjeen aikaa niin usein menee ihan metsään ja leivonnaisesta tulee kova ja kuiva tai sitten sisältä raaka.

Tsemppiä! =)

Yhteistyössä