Omatoiminen pukeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Tämähän nyt ei vauvan hoitoon liity mutta kysäisen, kun täällä äitejä roikkuu...Minkä ikäisenä lapsenne ovat alkaneet pukea itse itsensä? Meidän nelivuotiaalle tuntuu olevan niin kovin vaikeaa se. Osaa kyllä pukea, muttei viitsi. Jos aamuisin pitäisi odottaa, että saa itse hynttyyt niskaan, olisin joka päivä töistä puoli tuntia myöhässä. Onko vinkkejä tuohon millä hänet saisi reipastumaan asian suhteen? Päiväkodissa kuulemma pukee itse mutta koko ajan täytyy muistutella ja hoputtaa.

Meillä kans nelivuotiaalla aivan kamalan vaikeaa pukeminen, sen sijaan kaksivuotias pukee usein itse paljon reippaammin! Taitaa olla yksilöllistä tämäkin. Eli en osaa nyt kyllä mitään tosi hyvää vinkkiä antaa. Uhkailu, kiristys ja lahjonta??

Lapset ovat erilaisia. Itselläni esikoispoika on aina pukenut reippasti ja ollut ekana ulkona, mutta tosin hän tykkääkin ulkoilusta hirmuisesti, kun ei kovaäänisenä poikana tarvitse pidätellä äänivarojaan ulkoilmassa. Tyttö puolestaan on aina ollut vähän laiskempi siinäkin suhteessa. Lasten serkkupojalle puolestaan pukeminen on aina ollut työlästä ja aiheuttanut hampaiden kiristelyä ja itkua.

Kannattaisi kokeilla kannustamista esim. tarrataulua tai sitä, että esim. karkkipäivä on sidottu siihen, että karkkia saa lauantaina vain siinä tapauksessa, että pukee reippaasti vaatteet päällensä. Joskus syynä voi olla se, että lapsen on vaikea sietää muuttuvia tilanteita. Silloin kannattaa huomauttaa lapselle jo hyvissä ajoin, että kohta lähdetään tarhaan ja pitää hammaspesun jälkeen mennä pukemaan vaatteet. Tiukka rutiini voisi auttaa tässä asiassa.

Kannattaisi kokeilla kannustamista esim. tarrataulua tai sitä, että esim. karkkipäivä on sidottu siihen, että karkkia saa lauantaina vain siinä tapauksessa, että pukee reippaasti vaatteet päällensä. Joskus syynä voi olla se, että lapsen on vaikea sietää muuttuvia tilanteita. Silloin kannattaa huomauttaa lapselle jo hyvissä ajoin, että kohta lähdetään tarhaan ja pitää hammaspesun jälkeen mennä pukemaan vaatteet. Tiukka rutiini voisi auttaa tässä asiassa.

Totta. Meillä ainakin on muuttuvat tilanteet usein just se kompastuskivi. Kerhoon lähtemisestä pitää puhua aamusta alkaen, jotta sinne päästään iltapäivällä ilman tappelua. Aamulähdöt on tosin usein helpompia, kun ei ole ehtinyt vielä aloittaa leikkejä kotona.

Viimeksi muokattu: