Omatekoiseen pussukkajoulukalenteriin täyte-ehdotuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "JEp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"JEp"

Vieras
Hei,

tarttis saada uusia ideoita siihen, mitä joulukalenterin pussukoihin voisi laittaa sisään. Avaajina 3, 6 ja 8v. Karkkiin en mielelläni taivu, enkä ihan krääsään.

mä oon joskus harkinnut jonkun lego-jutun pilkkomista osiin, mutta kun tolla jengille sen yhden ja ainoan jutun valitseminen on hankalaa (6v. poika, muut tyttöjä).

Tässä pari vinkkiä:

Mä ostan esim. pakastimeen piparitaikinaa ja joulupussukkaan laitan pari uutta piparimuottia, joita lapset pääsevät sitten heti testaamaan. Tämä siis tietysti sellaisena päivänä kun on mahdollista leipoa.

Lisäksi tuolla kaapissa odottaa kirja Myyrän joulu, jonka olen ostanut kirpparilta parilla eurolla. Laitan pussukkaan vinkin, minkä mukaan lapset pääsevät etsimään kirjaa sopivasta piilosta.

mistä voisi ostaa tällaisen kalenterin verkosta? Itse en pääse nyt kaupoille, eikä ole materiaaleja, joista valmistaa itse, mutta ostaa voisin. ideoita mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Huuto.netistä löytyi jotain, mutta en malttaisi odottaa huutojen päättymistä enkä muutenkaan pidä huutokaupoista...

[QUOTE="mistä";27508193]mistä voisi ostaa tällaisen kalenterin verkosta? Itse en pääse nyt kaupoille, eikä ole materiaaleja, joista valmistaa itse, mutta ostaa voisin. ideoita mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Huuto.netistä löytyi jotain, mutta en malttaisi odottaa huutojen päättymistä enkä muutenkaan pidä huutokaupoista...[/QUOTE]

Mitä tarkoitat, että mistä voisi ostaa? Siis sen joulupussukan vai minkä? Meille on ostettu lapsille yksi yhteinen iso joulusukka, jonka sisään mahtuu vähän isompaakin tavaraa. Sieltä kaivavat vuorotellen yllätyksen. Kaupoissa myydään monenlaisia "lokerikkoja", mutta niissä on tosi pienet ne lokerot, että niihin mahtuu vain jotain pientä ylläriä. Ja voihan se pussukka olla vaikka tonttulakki tai jokin jouluinen pussi tai peltirasia, ei kai sillä niin väliä ole.

Vai tarkoitatko että ne yllätyksetkin olisivat valmiina? Sellaisista en tiedä.

[QUOTE="vieras";27508226]Mitä tarkoitat, että mistä voisi ostaa? Siis sen joulupussukan vai minkä? Meille on ostettu lapsille yksi yhteinen iso joulusukka, jonka sisään mahtuu vähän isompaakin tavaraa. Sieltä kaivavat vuorotellen yllätyksen. Kaupoissa myydään monenlaisia "lokerikkoja", mutta niissä on tosi pienet ne lokerot, että niihin mahtuu vain jotain pientä ylläriä. Ja voihan se pussukka olla vaikka tonttulakki tai jokin jouluinen pussi tai peltirasia, ei kai sillä niin väliä ole.

Vai tarkoitatko että ne yllätyksetkin olisivat valmiina? Sellaisista en tiedä.[/QUOTE]

yllätykset hankin itse, mutta sellainen kankainen "lokerikko" oli mielessä. yleensähän ihmiset tekee sellaisen itse, mutta minulla ei ole nyt siihen mahdollisuutta (sairaana), joten voisin ostaa netistä valmiin.

ehkä hätäratkaisuna voisi toimia jokin yksi joulusukka tai rasia...

mun mielestä tollasia lokerikkojuttuja saa esim. anttilasta kato niiden nettisivuilta. itse tein säkkikankaasta ja vanhasta jouluaiheisesta liinasta kalenterin. kyllä siihen hikeä meni, myönnän! käsityöt ei oo se mun juttu :)

ideoita 2,5v poika avaajalle otetaan ilolla vastaan!! :)

Meillä on joulusukka, johon laitan vihjelapun. 1. päivänä lappuja on vain yksi, 2.päivänä vihjelapun vaulla llöytyy toinen lappu jne... Lapsista tuo etsiminen on melkein jännempää kuin itse löytö :D

Kalenterista voi löytyä juurikin piparimuotti = leipomista. Askartelutarvikkeita = tehdään kortteja. Koristeita = koristellaan talo. Jouukuusen koristelukin on yksi luukusta löytyvä yllätys.Lupaus joulumarkkinoille menosta + hattarasta. Sitten löytyy ihan tylsästi karkkia tai jotain pientä lelua. Esim lego-ukkeleita tai kirppikseltä haalittuja pikkuautoja. Olenpa kerran laittant sukatkin lemppari kuvilla (tytölle MyLittlePony ja pojilla smurffi).

Stokmannilla ainakin on myynnissä lokerikkoja ja muistelen nähneeni myös Anttilassa. Etsystä löytyy paljon erilaisia jos vain osaa etsiä. Meillä oli ensimmäisenä vuonna ihan vain nätti peltirasia johon yllätyksen ilmestyivät ja joulun jälkeen ostin alennusmyynnistä lokerikon odottamaan seuraavia vuosia.

Mun pitäis keksiä yllätykset 1 ja 5 vuotiaille ja mieluiten jotain yhteistä tai samanlaista. Itsekin mietin aluksi legorasian tai palapelin jakamista, mutta ei se oikein onnistu noin suurella ikäerolla. Tekemispainotteiseksi kuitenkin ajattelin kalenterin tehdä, eli ainakin piparimuotteja, piirustustarpeita ja joulukorttiaskerteluvälineitä. Pikkukirjoja (siis niitä mitä saa markettien kassoilta) ja heijastimia olen myös miettinyt sekä joululaulu cd:tä.

Tietääkö teillä lapset että äiti tai isä täyttää kalenterin, vai tuoko teillä yllätykset tonttu? Meillä viisivuotiaalla alkaa logiikka tökkiä kun kaupoissa on lelukalentereita, mutta kuitenkin kotiin lokerikkoon tonttu tuo yllätykset. Saa nähdä kuinka pitkään menee vielä läpi.

Tänään just tilasin duploja ja laitan niitä palikoita. Meillä on 3,5v ja reilu 1v tytöt, jotka molemmat tykkää kamalasti rakentaa duploilla. Viikonlopuksi aina yhdelle päivälle laitan jonku namin.

[QUOTE="vieras";27508743]

Tietääkö teillä lapset että äiti tai isä täyttää kalenterin, vai tuoko teillä yllätykset tonttu? Meillä viisivuotiaalla alkaa logiikka tökkiä kun kaupoissa on lelukalentereita, mutta kuitenkin kotiin lokerikkoon tonttu tuo yllätykset. Saa nähdä kuinka pitkään menee vielä läpi.[/QUOTE]

Äiti ja isä hommaa kalenterin, jotta tonttu voi tuoda siihen yllätyksen. Kaikissa perheissähän ei vietetä joulua samalla tavalla (tästä ovat tarhassakin puhuneet). Kalenterista tonttu tietää, että tässä perheessä odotetaan yllätystä ja joulua ;)

Minä liputan tehtävien puolesta! Erilaisia joulunodotukseen liittyviä tehtäviä ja jotain erikoisextraa yllätyksenä.

Meillä mm.
- piparkakkujen leivonta (pussukassa piparkakkumuotteja)
- piparitalon koristelu (vihje koristelutarvikkeiden sijainnista)
- joulukorttien teko (postimerkkejä)
- jouluvalojen laitto
- kummien ja isovanhempien lahjojen valmistus
- stockan jouluikkunaan tutustuminen + kaakolla käynti

Sitten on esim. leffaliput ja yhdelle illalle koko perheen "camping"-juttu olkkarissa elokuvan parissa, pussukasta löytyy "lahjakortit" makuuniin.

Toki nuo tulisi tehtyä muutenkin ja käydään mm. leffassa muulloinkin mutta meillä lapset on tykänneet tällaisesta, on ollut jo usean vuoden ajan tämä systeemi. Joskus voi olla karkkipäivän karkit tai uudet hammasrharjatkin yllätyksenä ja tonttu muistuttelee harjaamaan hampaat hyvin kun joulun aikaan on niin paljon herkkuja tarjolla.

Pääasiassa tehtävät koostuu meidän perheen jouluvalmisteluperinteistä :)

Meillä on jouluinen rasia, jonka sisälle ilmestyy yllätys aina yön aikana. Näin minun ei tarvitse miettiä sisältöä koko kalenteriin kerralla, vaan voin ostaa vaikka edellisenä päivänä tarvittaessa. Näin pystyy myös ennakoimaan paremmin milloin on aikaa leipoa pipareita (laitan siis minäkin piparimuotin sinne joku päivä). Lisäksi minulla on hankittuna tytölle mieluisat sukat, tarroja, magneetti, yksi dvd jonka meinasin antaa sellaisena päivänä kun itse täytyy saada joulusiivousta tai muita hommia tehtyä. Pari kirjaa on varastossa myös. Muuten kaipailen itsekin vielä vinkkejä. Taidan taipua tuohon duplojen ostoon minäkin. Itseä ei haittaa, vaikka olisi jotain vähän kalliimpaakin jollekin päivälle kun itse Jouluaatolle en meinaa joulupukin konttiin mitään lahjoja ostella. Tyttö saa niitä mummoilta ym. sukulaisilta säkkikaupalla kuitenkin aattona.

[QUOTE="mistä";27508628] sellainen kankainen "lokerikko" oli mielessä [/QUOTE]

huopatossu joulukalenteri uusi 5.00 &euro; - Muihin osastoihin sopimattomat - Sekalaista - Huuto.net (avoin) <- huusin tuollaisen joulukalenteriksi meille.

[QUOTE="vieras";27508743]Tietääkö teillä lapset että äiti tai isä täyttää kalenterin, vai tuoko teillä yllätykset tonttu?[/QUOTE]

Tietävät, että äiti täyttää. Ja senkin, että äiti ostaa lahjat :snotty: Usko pukkiin karisi pari vuotta sitten, kun vanhempi tyttö hoksasi kuka pukki oli..

Viimeksi muokattu:
Meillä oli viime vuonna 3 ja 4 v:llä joka päivälle joku askartelu. Netistä sai printattua kivoja värityskuvia lempiaiheesta. Parina päivänä tehtiin jouliukortteja ja sit askarreltiin ikkunaan tonttuja Tänä vuonna ovat kovasti kyselleet taas askartelukalenteria. Meillä lapset eivät muuten paljon askartele, mut kun tonttu toi askartelu juttuja niin askartelukin oli kivaa. Hyviä vihjeitä askartelukalenteriin: sormivärit, kartoinkia kortteja varten, tussit, puukynät, paperia ja värityskuvia, kuviosakset. silkkipaperia lumihiutaleiuden tekoon. Meillä pussukassa oli vain vihje mistä yllätys löytyy. Lapsista oli kiva etsiä yllätystä. Täää tietysti vaatii hiukan vaivaa, mut ainakin meillä oli tosi suosittu.

Meillä lapset 1, 3, 6 ja 9v. ja kalenteri on ollut jo vuosia. Olen kertonut että olen sen itse ommellut. Esikoisen kanssa teimme veimme tontulle vihjeen että tällainen pieni tyttö odottaa kovasti vierailuja ja jätimme tontulle piparkakun ja maitomukin. Aina uuden perheenjäsenen ensimmäisen joulun tienoilla olemme vieneet tontulle viestiä että lapset ovat saaneet uuden sisaruksen.

Jouluntaika on säilynyt kaikki nämä vuodet, 9v. varmasti jo epäilee ja kaveritkin puhuu muuta, mutta hän sanoi että haluaa uskoa ja haluaa säilyttää joulunodotuksen taianomaisuuden :)

Viime vuonna ostin molemmille muksuille oman palapelin ja joka päivä tontun pussissa oli muutama pala. Aattona saivat palapelit valmiiksi. Halpa ja helppo ratkaisu.
Tänä vuonna pojalle laitetaan varmaankin osia Lego Star Wars aluksesta (ostettu kirpparilta halvalla) samaan tyyliin. Tyttö ei ole vielä saanut päätettyä haluaako tontun pussin vai kaupasta ostetun kalenterin.

Ekana päivänä, eli ens lauantaina on lapsille kirjeet joissa tonttu kertoo joulukuun alkaneen ja ohjaa lpaset joulukoristelaatikolle. Sitten koristellaan talo ja tonttu on myös piilottanut jouluisen elokuvan ja herkkuja. Illalla katsotaan leffa ja herkutellaan :)
Muina päivinä sitten jotain pienempää, kuten purkkapussit, xylitolpastilleja, hammasharjat+tahnat, pinnejä&ponnareita, sukat, tonttusuklaat, itsenäisyyspäivänä piparimuotit leivontaa varten, tonttulakit, ostosreissu+kaakaolla&pullalla käynti, muumihahmoja, sleich-eläimiä....

Pakko vähän leijua, että löysin eilen kirpparilta joulukuusen muotoisen kankaan, jossa punaiset lokerikot. Lokerikoissa erilaisia painatuksia. :) hinta 2€, joulukalenteripulma ratkaistu meillä. :) aattelin laittaa rusinarasioita, pieniä käärekarkkeja, säästöpossuun pikkuhiluja ym..

Yhteistyössä