omat rokoitukseni unohtuneet



olen 24 vuotias ja säikähdin juuri että apua, olen saanut rokotuksia viimeksi joskus peruskoulussa, en muista/tiedä tarkkaan mitä ja milloin...!!! milloin ne kuuluu uusia ja mitä niitä pitäis olla? otanko vaan yhteyttä terveyskeskukseen, järjestyykö ne sitä kautta vai miten toimin?

kiitos hurjasti jos joku viitsii neuvoa.. :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2006 klo 12:44 emma kirjoitti:
olen 24 vuotias ja säikähdin juuri että apua, olen saanut rokotuksia viimeksi joskus peruskoulussa, en muista/tiedä tarkkaan mitä ja milloin...!!! milloin ne kuuluu uusia ja mitä niitä pitäis olla? otanko vaan yhteyttä terveyskeskukseen, järjestyykö ne sitä kautta vai miten toimin?

kiitos hurjasti jos joku viitsii neuvoa.. :ashamed:
Et tarvitse,kun olet tähäkin asti hengissä säilynyt.Eivät ole rokotteet aikuisillekaan terveellisiä.Itsekkän en ole 15 vuoteen ottanut.
 
monesti laittavat jäykkäkouristuksen terv.keskuksessa esim.tapaturman sattuessa. Itselleni rokotukset annetaan työterveyshuollossa automaattisesti tarvittavin väliajoin, viimeksi vuonna 2000.
Myös ulkomaan matkoilla olis hyvä olla rokotukset kohillaan.
 
Pupou
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2006 klo 12:44 emma kirjoitti:
olen 24 vuotias ja säikähdin juuri että apua, olen saanut rokotuksia viimeksi joskus peruskoulussa, en muista/tiedä tarkkaan mitä ja milloin...!!! milloin ne kuuluu uusia ja mitä niitä pitäis olla? otanko vaan yhteyttä terveyskeskukseen, järjestyykö ne sitä kautta vai miten toimin?

kiitos hurjasti jos joku viitsii neuvoa.. :ashamed:
Terveyskeskuksessa pitäisi olla kaikki rokotustietosi tallella. Siltä saat ne kyllä halutessasi. Rokotteista ollaan montaa eri mieltä nykyaikana. Vaikea kysymys, ottaako vai ei. Kannattaa pistää "hoitaja" koville mikäli asia askarruttaa mieltäsi. :D
 
Jäykkäkouristusrokote olisi hyvä uusia. Poliota ei enää uusita, paitsi riskialueille matkustettaessa. Et siis ole kovin holtittomasti toiminut. Jos olet äiti, kysypä asiaa lastesi neuvolakäynnin yhteydessä. Eikä sitä terkkaria tarvitse niin koville pistää... kertoo se muutenkin. Tiedoiksi riittää syntymävuotesi ja se ettet koulussa pistettyjen lisäksi ole mitään rokotuksia ottanut. Siitä tietävät heti, millaiseen rokotusohjelmaan olet kuulunut ja mitä pitää uusia. Tuskin siis tosiaan muuta kuin tuo jäykkäkouristus.
 
Katjuska71
Heräsin näin 35 vuotiaana, että hetkinen, ei ole peruskoulun jälkeen tullut otettua jäykkäkouristusta. Mieheni tutulla kävi ikävästi, kun meni tikku sormeen ja ei ollut rokotus voimassa, niinpä me molemmat viisastuneina kiidettiin terveyskeskukseen ja saimme rokotuksen, näinkin voi käydä.
 
jäykkäkouristus pitäisi ottaa 10 vuoden välein, muita rokotuksia tarvitsee miettiä vasta, jos menee ulkomaille. ap on saanut jäykkäkouristuksen viimeksi noin 11-vuotiaana, jos on noudattanut silloista rokotusohjelmaa. jäykkäkouristusrokotteesta kannattaa huolehtia, koska se on oikeasti vaarallinen sairaus ja sitä esiintyy suomen maaperässä. eikä 10 vuoden välein otettava piikki ole iso vaiva...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 22:58 rokote kirjoitti:
no jäykkäkouristuksen ehtii ottamaan siinäkin vaiheessa vielä kun pipi on sattunut, joten suotta sitä ottamaan varastoon etukäteen.
en mä ainakaan huomaa jokaista pientä haavaa käsissä ja aika usein sitä maatakin tulee tongittua. mun mielestä on isompi vaiva vahtia haavoja kuin käydä ottamassa rokote kerran 10 vuodessa
 
nojaa
Olen yhden jäykkäkouristukseen sairastuneen nähnyt, ja sillä oli pinta haava (puhdistettu) jalassa (no okei se oli eläin) mutt ihan hirveetä katseltavaa, mitä tuskia kärsi, puhumattakaan ettei enää päässyt liikkeelle kunnolla.
 

Yhteistyössä