Omat kokemuksesi kestoilusta; toimiko vai oliko pettymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselleni meinasi käydä aluksi kuin ap:lle. Vauvan ollessa pieni kaikki etukäteen hankkimani kestot falskasivat ja alkuinnostus laantui nopeasti. Mutta vauva kasvaessa yritin uudestaan ja siitä lähtien kun vauva siirtyi käyttämään L-kokoa olemme päiväkestoilleet täysin. Ei siis kannata heti luovuttaa ;)

Ollaan osakestoiltu lähes koko ajan (lapsi nyt 1v). Nyt käytössä itse tehdyt taskut + muutama Fuzzi, joku muu ostotasku ja yksi AIO. Viimeksi mainitusta en kauheesti tykkää, itse tehdyt on parhaat. Ja hintaakin tuli vaan n. 5e/kpl. Yöllä me on aina käytetty kertistä. Nyt oon kylläkin alkanut miettiin, mikä olis pitävä yövaippa, koska meillä tuli kolmena (!!!) peräkkäisenä yönä pissat kertiksestä läpi. Kestot petti alussa, mutta ei enää. Vaatii kärsivällisyyttä ja opettelua just imujen taitteluun oikein. Myös ne reisikuminauhat pitää olla sopivan kireät. Jos joskus saan toisen lapsen, aion kestoilla ihan heti alusta alkaen ja aion koittaa villiksiä + harsoja (esikoisen kohdalla oon kauan epäröinyt villiksien toimivuutta...). Sais sitten myös perintönä nämä itsetehdyt taskut... Kestovaippailu (käsittäen itse tekemisen ja käytön) on mun "harrastus" numero 1!

Alkuperäisen kirjoittajan kertomus kuulostaa tutulta. Petyin, koska vaipat falskasivat. Vauva kakkasi pienenä noin 7 kertaa päivässä ja sotkua tuli.. Mikään vaippa ei riittänyt imemään pissaa kahden tunnin ajaksi. Oli käytössä useita malleja ja tietoakin tuli hankittua, mutta kun imu ei riitä niin ei riitä... Välillä koetin tunkea niin paksut kerrokset, ettei body mahtunut enää päälle ... huh! Siis ei todellakaan vaippojen pesu vastenmielistä ollut vaan juuri se, että kakkaa ja pissaa oli joka paikassa. Kakkaa oli aina vaippakuoria myöten eikä parilla kuorella todellakaan voinut pärjätä. Kertisten kanssa vahinkoja ei ole sattunut kuin pari kertaa.

Pieni syyllisyys kertisten käytöstä kalvaa kuitenkin mieltä vieläkin...
Ehkä liian aikaisin luovutin... kun vauva reidet paksuuntuvat, niin ei ohivuotojakaan pääse tulemaan niin helposti. Ja kiinteä kakka on helpompi puhdistaa... Niinpä niin. Mutta antaa olla... en jaksa enää aloittaa kokeiluja, kun noita kakkavaippoja tulee edelleenkin yli puolivuotiaana noin 4 päivässä.

Onneksi sain myytyä vaipat suunnilleen samaan hintaan kuin oli käytettynä ostanutkin ettei harmita niin kamalasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja bporihjb:
On toiminut. Ihan alussa (2kk asti) mentiin harsoilla (18 kpl) ja itse neulotuilla hahtuvavilliksillä (3kpl). (Pari kertaa tuli maitokakat lahkeesta, mutta olisi ne tulleet sillä paineella myös kertsistäkin). Noin pienellä taskuvaipat eivät vielä toimineet.

Jos kestoilusta on kiinnostunut, ei välttämättä kannata ostaa paljoa vaippoja etukäteen, kun ei tiedä minkä mallinen vaipatettava tulee. Toisille sopii joku malli ja toisille ei. Se vuoksi itsekin aloitin harsoilla ja villiksillä, kun ne sopivat lähes poikkeuksetta kaikille:) Kestovaippalainaamosta voi myös vuokrata setin erilaisia vaippoja viikoksi käyttöön, niin ei tarvitse ostaa "sikaa säkissä". Ja ylipäänsä S-koon vaihe kannattaa hoidella mahdollisimman edullisesti, koska aika jona vaipat istuvat on niin lyhyt.

Juuri näin. Meillä toimi alussa sama systeemi -harsot ja villikset. Tosin harsot ovat hyviä myös Imse Vimsen Soft -kuoren kanssa tai Thirstiesin kuoren kanssa.

Kestoiluun ei varmaan kannata lähteä asenteella, että ostan nämä ja näillä mennään, vaan täytyy olla vähän "nöyrä" ja olla valmis vaihtamaan toimimattomat seikat. Ainakin itse vietin etukäteen aika monta iltaa tutkien kestovaippainfon keskusteluja, vaippatietokantoja yms. saadakseni selville, mikä yleisimmin ihmisillä pelittää ja mitkä vaipat ovat saaneet erityistä kiitosta ja MIKSI.

Yhteistyössä