Omat kokemuksesi kestoilusta; toimiko vai oliko pettymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselijä1

Vieras
Haluaisin tietää kokemuksiasi kestovaipoista, ja siitä, vastasiko niiden käytettävyys sitä mielikuvaa, joka sinulla niistä ennen käyttöä oli? Mitkä olivat syyt jatkaa kestoilua / lopettaa kestoilu?

Minulle oli selvää, että käytän kestoja. Hankin ne ennen vauvan (ensimmäinen lapsi) syntymää ja hinta kyllä kirpaisi, mut olin ymmärtänyt et kestovaipat tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksi. Vaipat oli pettymys. Huolimatta lisäimuista ym. vaipat ei tehneet sitä, mitä vaipan täyttyy tehdä; imeä pissa nopeasti ja tehokkaasti, pitää vaatteet kuivina ja mielellään lapsen ihokin hyvänä. Mitkään näistä kriteereistä ei täyttynyt. Olin tosi hämmästynyt, että vaikka keittiöräteissäkin on nykyään hyvä imukyky, niin kestovaipoissa käytetään samaa materiaalia kuin vuosikymmenet sitten! Vaippojen pesu ei ollut työlästä, mut vuodevaatteiden, vaunukopan ja makuupussin pesu sitäkin tympeämpää, joten yöllä ja päikkäreillä aloin käyttää kertiksiä. Kun lapsi kasvoi ulos s-koosta, noin viisiviikkoisena, aloin käyttää kokonaan kertiksiä. Syy oli ensisijaisesti taloudellinen; minulla ei yksinkertaisesti ollut varaa pistää toista satasta kestovaippoihin joiden kappalehinta uutena on parikymppiä, kun kertakäyttöisiin vaippoihin menee noin 15€ kuukaudessa.

Minua tosissaan harmittaa vaipoista kertyvän jätteen määrä. Vaikka pissatan lapsen lavuaariin niin, että päivässä tulee 2-3 vaippaa, niin on se silti aikamoinen jätekasa. Koska vauva on jo yökuiva, niin ehkäpä uusi yritys kestoilua olis paikallaan, kunhan pääsis ensin yli noista ensimmäisen kokeilun pettymyksistä. :)

Ite oon ollut tyytyväinen, kestoilu on mennyt helpolla kun ei ole muusta tietoa eli ei muita lapsia :) Ekat pari kuukautta mentiin äitiyspakkauksen + kaverilta parilla kympillä ostetuilla vaipoilla. Kyllähän vahinkoja sattui, mutta vain vaatteisiin. Ja öisin käytettiin kertiksiä, tosin ne petti yhtä lailla, varsinkin selästä.

Nyt mennään seitsemällä taskuvaipalla, joilla pärjätään noin pari päivää. Mietin itekin rahan menoa vaikka onhan se vähän hassua: kertiksiin menisi useampi kymppi kuussa ja ne menee suoraan roskiin kun taas kestot voi joko myydä tai käyttää seuraavalla.

Pesemistä en oo kokenut hankalaksi, vaikka kone pyöriikin joka toinen päivä. En pidä kertisten hajusta, varsinkin aamuisin yövaippa tuoksuu tosi teolliselta! Kestot myös helpottaa normielämää eli ei tarvii raahata vaippapaketteja kaupasta tai viedä roskia joka päivä. Suosittelen.

Olen ollut tyytyväinen kestovaippoihin. Uutena ostettaessa hinta kyllä kieltämättä kirpaisee, mutta siitä saa osan takaisin kun vaipat myy eteenpäin. Toisaalta olen jonkin verran ostanut myös käytettyinä. Mun mielestä kestot imee hyvin ja ovat niin ihanan pehmoisiakin! Mä tosin vaihdan vaippaa usein ja pissatan vauvaa ahkeraan.

Mä olen aivan hurahtanut noihin kestoihin jo pelkästään niiden kauniiden varien ja mallien takia. Ja kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin se vaippojen pehmeys!! En ole kokenut kestoja mitenkään hankalina, esim pyykkäyksen takia vaan oikeastaan on ollut kiva huomata ettei tartte yhtään miettiä pitääkö kaupasta ostaa vaippoja vai ei ;D Puhumattakaan siitä ettei kakkapussit haise enää kylppärissä kuten poikien kanssa kävi.

Mutta, kestovaippoja on monia eri merkkejä ja erilaisia malleja. Kannattaisi kokeilla parilla vaipalla mikä malli on sopiva. Kaikki ei nimittäin sovi kaikille. Kuten ei kertiksissäkään! Onnea uuteen yritykseen, jos vielä kestoihin päädyt! Myy vanhat pois ja osta vain muutamia kokeilu vaippoja, vaikkapa käytettyinä niin ei hintakaan ole niin kova.

Tutulta kuulosti ap:n kokemukset. Kyllähän niitä vaippoja olisi pessyt, mutta kun kaikki muukin oli pissassa. Vaippoja oli etukäteen hankittu aikamoinen kasa ja monenlaisia, mutta missään ei pissat pysyneet. Tunti oli maksimi minkä saattoi vaatteet kuivana pysyä... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ei löytyny sopivia:
Tutulta kuulosti ap:n kokemukset. Kyllähän niitä vaippoja olisi pessyt, mutta kun kaikki muukin oli pissassa. Vaippoja oli etukäteen hankittu aikamoinen kasa ja monenlaisia, mutta missään ei pissat pysyneet. Tunti oli maksimi minkä saattoi vaatteet kuivana pysyä... :(

sama meilla. ihan kelvollisia kestovaippoja loysin ja pesemista en kokenut tyolaaksi, mutta jatkuvat vaipanvaihdot alkoi rasittaa aika pian.

Osittaiskestoilua takana n. 1,6 v. Kokemuksemme on että osa kestoista toimii ja osa ei. Ihan kuin kertiksissäkin. Ylipäätään,vaipat falskaa joskus. Varsinaisia pettymyksiä ei ole ollut yhtään kummassakaan (paitsi kerran yhdet kertikset hajosivat yöllä ja niitä superabsorbentti rakeita oli ympäri pojan pyllyä ja aiheutti kamalan punoituksen...) Tauon kestoiluun aiheuttivat muistaakseni alkuajan n. 1kk kestänyt kakkatykitys ja 3kk iässä ripuli. Ja kun poika kasvoi hurjaa vauhtia, niin jossain vaiheessa oli vaikea löytää istuvaa kestoa (tämä menee osin meidän kokemuksen puutteen piikkiin). Pieniä kertis/kesto vaippoja ei kokemukseni mukaan kannata ostaa lainkaan, sillä ne eivät meidän ison pojan pissejä pitäneet mitenkään!

Koen että säästöä tulee eteenkin nyt, kun pottaillaan ahkerasti. Monesti vaippaan on ehtinyt tulla pieni liru-pissa ja luontoni ei anna periksi laittaa samaa vaippaa takaisin. Heitän siis vaipan mielummin pyykkikoriin kuin roskiin. Meillä on kierrossa 10 kestovaippaa. Kakkavaippoja ei ole tullut puoleen vuoteen kuin muutama. Meille on tulossa toinen vauva ja vaipat (20 kpl) on hänelle edelliseltä perintönä. Toisen kanssa on ihan erilaista lähteä hommaan mukaan kun tietää jo ihan täysin miten kukin systeemi toimii. Koen että esikoisen kanssa on hieman haastavaa lähteä kokeilemaan, kun asiasta on vielä niin vähän kokemus-tietoa.

Mielestäni vaippojen materiaalit ovat kehittyneet aivan valtavasti viimeisen vuoden aikana ja uskon että kunhan tuotekehittely etenee, niin aina vain parempia vaippoja tulee markkinoille. Tämä tosin asettaa haastetta kuluttajalle, että pysyy perässä... Täytyy nostaa hattua Suomalaisille vaippavalmistajille, ovat maailman huippua vaippojen valmistuksessa! Ei ole varmasti helppoa/halpaa testata erilaisia kankaita ym. materiaaleja, ottaen huomioon ettei ihan mitä tahansa voi laittaa lapsen ihoa vasten ja miten erilaisia lapset ja heidän vanhemmat ovat.

Mä hommasin esikolle kans halvalla äippäpakkauksen vaippoja lisää ja sukulaisilta sain S koon fuzzeja. Ensin sille ei käynyt mitkään kun oli niin ohuet kintut. Sitten kun kasvoi, äippäpakkauksen flanellit oli ok. Niitä käytin jonkin verran mutta tuli usein ohi joten öisin käytin kertiksiä jotta on unirauha kaikilla. Myös kylässä ja kotoa lähtiessä käytän kertiksiä. Nyt meille menee jo fuzzit mutta jotenkin ohuet kertikset tuntuu paremmilta kun liikkuu. Pakso kestopaketti on jotenkin tosi iso ja jäykkä. FUzzeja kuitenkin jatkan kotona oltaessa, on se monta vaippaa vähemmän kuitenkin ja yöt ja kyläreissut ym kertiksillä. Pissatan minäkin lavuaariin jos sattuu osumaan kohdalle, samoin kakatan mutta en ota siitä stressiä. Näin täällä. Joo ja lapsi muuten on tyytymätön kestoihin, karjuu heti kun tulee pissa koska tod näk se tulee myös ohi :))

Olisin halunnut kestoilla mutta ei vaan toiminut. Kahta eri mallia oli ja molemmat olivat tosi huonoja. En minäkään sitä vaippojen pesuja kavahtanut, sillä pyykkiä tulee päivittäin pestyä kuitenkin. Mutta kun jatkuvasti piti olla koko vaatekertaa vaihtamassa ja kaikkea muuta pesemässä, niin eihän siinä ollut mitään järkeä. Vaipat eivät yksinkertaisesti vaan tehneet tehtäväänsä. Ei yksiäkään pissoja vaippa vetänyt sisäänsä. Kakoista puhumattakaan. Totta kai kertsitkin falskaavat joskus mutta huomattavasti vähemmän. Harmi, luontoa olisi säästynyt ja rahaakin mutta ei voi mitään.

Minä taas en ollut ajatellut kestoilla, mutta kun äitini sanoi ompelevansa meille kestovaipat, niin lupasin kokeilla. Vaipat ovat olleet loistavia. Päällikangas on vanhoista college-puseroista ja imupintana Eurokankaan Polar-fleeceä. Se päästää pissat läpi ja tuntuu ihoa vasten kuivalta. Lisäksi siitä lähtee kakat helposti pois. Imuiva vaippojen sisällä vanhoista froteepyyhkeistä tehtyjä paloja taiteltuna. Vaippojen teko-ohje oli vanhassa Käsityö-lehdessä. Kuorihousuina käytettiin aluksi villiksiä, mutta vauvojen atooppinen iho ei tykännyt niistä, joten siirryttiin nopeasti Eurokankaasta ostettuun vettäpitävään ulkoilupukukankaaseen, josta tehtiin kätevät pöksyt.

Vauva-aikaan kierrossa taisi olla parikymmentä vaippaa ja nyt taaperolla 16 kpl. Öisin käytän kertiksiä. Ihan vastasyntyneillä vauvoilla falskasi sekä kertikset että kestot, mutta ongelma meni ohi muutamassa viikossa. Sen jälkeen ei ole ollut ohivuotoja. Viikon kyläreissulla käytettiin pelkästään kertiksiä ja vauvan iho meni rikki, mutta kestot paransivat ihon. Vaippoja pesen 3-4 päivän välein, joten se ei suuresti rasita.

Kaikki vaipat eivät kaikille sovi. Meillä on yksi ostettu all-in-one vaippa ja se hankasi ikävästi lapsen jalkaa. Ollaan sitten käytetty vain näitä itsetehtyjä vaippoja, jotka ovat loistavia. Vaipat menossa jo toisella lapsella ja menisivät vielä useammallakin. Saa nähdä, tuleeko meille vielä kolmas lapsi vai laitanko vaipat sitten joskus myyntiin.

On toiminut. Ihan alussa (2kk asti) mentiin harsoilla (18 kpl) ja itse neulotuilla hahtuvavilliksillä (3kpl). (Pari kertaa tuli maitokakat lahkeesta, mutta olisi ne tulleet sillä paineella myös kertsistäkin). Noin pienellä taskuvaipat eivät vielä toimineet.
Kilojen karttuessa taskuvaipat ovat alkaneet pelittää, niitä käytetään päivisin ja harso-villisyhdistelmää öisin. Taskuvaipat on itsetehtyjä (hintaa tulee n. 5€/kpl) ja imuihin on leikattu vanhat pyyhkeet, jotka on hyvässä imussa jo valmiiksi. Lisäksi olen ostanut bambu- ja hamppukankaita ja ommellut niistä imuja. Jos raaskin vaipat myydä, saan niistä tod. näk. omat takaisin eli vaipattaminen on pesukuluja lukuunottamatta tullut ilmaiseksi.

Jos kestoilusta on kiinnostunut, ei välttämättä kannata ostaa paljoa vaippoja etukäteen, kun ei tiedä minkä mallinen vaipatettava tulee. Toisille sopii joku malli ja toisille ei. Se vuoksi itsekin aloitin harsoilla ja villiksillä, kun ne sopivat lähes poikkeuksetta kaikille:) Kestovaippalainaamosta voi myös vuokrata setin erilaisia vaippoja viikoksi käyttöön, niin ei tarvitse ostaa "sikaa säkissä". Ja ylipäänsä S-koon vaihe kannattaa hoidella mahdollisimman edullisesti, koska aika jona vaipat istuvat on niin lyhyt.

Meillä on kestoiltu kolmen kanssa, vaihtelevia kokemuksia, mutta pääsääntöisesti hyvin mennyt. Kestoilun kynnys on minusta tietty tietointensiivisyys. Olisi hyvä tietää niistä aika lailla ja saada hyviä vinkkejä kokeneilta jo ennen koko homman aloittamista. Sama tietty pätee koko vanhemmuuteen :).

Meillä meni monet vaatteet pyykkiin esikoisen kanssa, kun tein virheitä kestojen kanssa. Kun hyvät systeemit löytyivät, on kestoilu laajentunut muiden lasten kanssa. Kertavaippoja käytetään öisin ja yli yön matkoilla.

Yleisimpiä alkuongelmia on, että imuja ei ole pesty riittävän monta kertaa ennen käyttöä eli imukyky ei ole vielä muodostunut hyväksi. Tai villahousuja ei ole pesty ja lanoliinitetty riittävästi. Joka imu pitäisi pestä ainakin 3 kertaa ennen ekaa käyttöä ja hamppu saa imukykynsä vasta noin 10 pesun jälkeen. Ihan sama kuin pyyhkeilläkin.

Lisäksi pitää tasapainottaa suuri imukyky ja imukyvyn nopeus. Puuvilla ja mikrokuitu imevät nopeasti, mutta eivät lopulta hirveän paljoa, siksi ne ovat parhaita lähimpänä vauvan peppua/kuivaliinaa johtamassa kosteutta alempiin kerroksiin. Hamppu ja bambu imevät paljon, mutta hitaammin, jolloin ne kannattaa laittaa nopeamman imun alle varmistukseksi. Jos hamppu on päällimmäisenä ja tulee iso pissalasti, imu ei vain ehdi imeä sitä nopeasti sisäänsä ja vaippa vuotaa lahkeesta, vaikka se jaksaisi periaatteessa imeä satsin hitaammalla tahdilla. Jos on pelkkää puuvillaa, ei se jaksa isoa määrää imeä.

Kestokuorien jalansuut on yleensä tehty todella joustavasta materiaalista ja ne pitää laittaa riittävän tiukalle. Vauvoja on vielä kovin monen mallisia ja kestoja hyvin montaa merkkiä, sopivaa voi joutua etsimään useammankin kuin kahden merkin joukosta. Onneksi on vaippalainaamoja kokeilun helpottamiseksi ja yksittäisiä käytettyjä vaippoja voi ostaa kokeeksi ennen isompaa rahallista satsausta.

Ikävä kyllä ä-pakkauksessa olleet vaipat ovat minusta järjestään olleet huonoimmasta päästä, samoin esim. Muumin kestovaipat, joita saa monesta tavallisesta kaupasta. Ainoat oikeasti hyvät päivittäistavarakaupassa näkemäni kestot ovat Prismassa Myllymuksujen kotimaiset täyttövaipat bambuimuineen. Niihinkin laitan itse eri imut sisään. Mutta nämä ovat mieltymyskysymyksiä.

Kiitos vastauksista! Monenlaisia kokemuksia (ja monenlaisia vaippoja!) näyttää ihmisillä olevan. Modesty B tiivisti minusta hienosti tuon "tietointensiivisyyden". Kestiksiä mainostetaan näppäriksi ja käteviksi, mut minusta tuntui, että jotta ne ois saaneet toimiviksi, ois joko pitänyt suorittaa askartelunohjaajan tutkinto tai sitten viettää sata tuntia netissä pohtimassa eri imuja.;) Kestovaippailu näytti olevan ihan oma maailmansa, joka mulle ei auennut ollenkaan. Tuntui mystiseltä, ettei muilla ois ollut ongelmia ollenkaan, mut mun mukulan pissat ei vaan pysy vaipassa vaikka käytössä oli kaksi eri merkkiä ja valikoima imuja. Niin hyvät kuin kestovaippainfon sivut onkin, niin vielä ei kestiksien käytöstä ole ainakaan minun lähipiirissäni sellaista arkitietoa, joka noin vaan siirtyis äidiltä toiselle kahvipöydän ääressä.

Meillä aloitettiin vähin odotuksin osakestoillen äitiyspakkauksen harsoilla + itsetehdyillä villakuorilla. Oikein toimiva etenkin aluksi, kun pissat oli pieniä ja kakka maitokakkaa. Harsot imivät maitokakan paljon paremmin kuin mikään kertakäyttöinen. Hankin myöhemmin harsoja lisää postimyynnistä.

Kun vauva alkoi syömään kiinteitä + liikkumaan enemmän, alkoi suurempi pesurumba ja kertakäyttöily otti vallan. Meidän ryömivällä harsoista vain ei saa tarpeeksi tiivistä pakettia, ettei se hidasta menoa. Ja sidoskohtakin, pelkään, painaa.

Nyt noustaan jo jaloille, ja joku kestosysteemi olis kiva löytää taas. En vain millään jaksaisi alkaa kokeilla eri merkkejä ja suoltaa tässä vaiheessa rahaa hirveästi niihin. Jos villahousun sisään saisi helpon ja varman vaihtoehdon harsojen sijasta, niin olis hieno juttu. Meillä ei vaippalainaamoakaan ole näillä seuduin, senkin olen tarkistanut.

Alkuperäinen kirjoittaja kestot vielä nukkuessa:
Meillä aloitettiin vähin odotuksin osakestoillen äitiyspakkauksen harsoilla + itsetehdyillä villakuorilla.

Jos villahousun sisään saisi helpon ja varman vaihtoehdon harsojen sijasta, niin olis hieno juttu. Meillä ei vaippalainaamoakaan ole näillä seuduin, senkin olen tarkistanut.

Ä-pakkauksen harsot eivät ole varsinaisia vaippaharsoja, harsoissakin on hirveästi eroja imukyvyssä, osa on kuin ohutta peltiä ja käy oikeastaan vain hoitoalustaksi ja pepun pyyhkimiseen. Esim. Ruskovillan harsot ovat ihan eri planeeltalta imuina.

Villahousujen kanssa sopii joko muotoonommeltu sisävaippa tai sisätäyttövaippa (termeillä voi googlettaa), johon voi itse lisätä imua sisään. Niitä saa joko tarra- tai nepparikiinnityksellä tai ilman kiinnitystä, jolloin froteen saa kiinni Näpsyllä (Nappi nipalla). Sisävaippa siis tiiviisti kiinni, niin pysyy päällä itselläänkin ja villikset päälle kosteussuojaksi. Osa tykkää käyttää harsoa kiinnittimenä näpsyllä ja sinne sisään lisäimupötköjä puuvillasta, hampusta ja bambusta.

Olen kestoillut oman 10,5 kk vanhan tyttöni kanssa parin viikon iästä lähtien. Alkuun harsot ja muut sisävaipat erillisen kuoren kanssa toimivat parhaiten, taskuvaipat taas falskasivat usein reisistä. Nykyään taskut toimivat erittäin hyvin ja ovat toimineet jo pitkään. Minusta vaippojen materiaalit ovat tosi mukavia, hengittäviä, pehmeitä ja kuivantuntuisia. Kestot ovat muuten joka suhteessa kertiksiä miellyttävämpiä, mutta vaihtoväli on kieltämättä lyhyempi eli yhtä huoleton vaipanvaihtamisen suhteen ei voi olla. Yöllä toimii kuitenkin ihan hyvin, kunhan vain laittaa tarpeeksi imua. Koskaan ei ole ollut sänky märkänä.

Esikoisen kanssa tuli testattua kaikki mahdolliset yhdistelmät ja edelleen kestoillaan muotoonommellulla sisävaipalla ja villahousuilla yöt. Kakkosen kanssa suosikki on löytynyt: harsot + lisäimut (bambua ja hamppua) + villikset. Päivähoitoa varten esikoiselle hankittiin iso läjä PUL-taskuja, jotka odottavat kakkosta. Rahaa meni myös hukkaan meille sopimattomien vaippojen myötä, mutta uskoisin että silti säästettiin, kun samoja vaippoja käytetään jo toisella ja toivottavasti tulevaisuudessa vielä kolmannellakin lapsella.

Allekirjoitan kyllä sen, että yllättävän paljon pitää asioista tietää, ellei ole niin hyvä tuuri että heti ekat vaipat toimii.

Oltiin jonkin aikaa osa-aika kestoilijoita (yöt ja reissut kertiksillä). Meillä oli myös ongelmana ettei oikein mitkään tahtoneet istua, joten ompelin vaipat itse. Kun palasin töihin, en enää valitettavasti kerennyt ommella vaippoja ja siirryttiin kertiksiin. Kyllä harmittaa.. mutta jos toisen joskus saan, aion olla aktiivisempi. Nyt kuivaksi opettelu hyvässä vauhdissa ja ajattelin ostaa pari kuorta.. jos saisi helpommin oppimaan kuivaksi myös ulkona.

Meillä eka lapsi nyt 7 viikkoa. Päivisin pääasiallisesti kestoilemme. Aluksi kestoilimme yölläkin, mutta pari viikkoa sitten siirryimme käyttämään öisin kertavaippoja, jotta vauva voi nukkua läpi yön suht mukavasti ilman vaipanvaihtoa. Matkoilla ja osin kaupungilla tms. ei-kotona käytämme myös kertavaippoja.

Ohivuotoja on tullut vain vähän, ja suurin selittäjä siihen on varmasti villavaippahousujen ja vaippakuorien yhteiskäyttö. Olemme siis käyttäneet villiksiä melkein kaikkien eri kestovaippamallien kanssa, ja mahdolliset ohivuodot ovat paria kertaa lukuunottamatta pysähtyneet viimeistään villahousuihin. Toisaalta vuotojen minimoimiseksi olemme kuitenkin yleensä käyttäneet villisten alla jonkinlaista kuorta. Tämä on varmasti tårta på tårta eikä vilisten idean mukaista, mutta kun olemme tehneet näin niin meillä ei ole tarvinnut pestä vaatteita ja vuodevaatteita kovinkaan montaa kertaa pissan tai kakan takia (puklun takia sitäkin useammin). Onko muita, joiden vaippapaketissa on näin monta kerrosta?

Kestovaippakokoelmamme on monenkirjava. Vaipat, villavaippahousut ja imut on pääosin saatu käytettyinä kavereilta. Käytettyinä saaduista osa on jonkun itse tekemiä. Lisäksi meillä on harsoja, äitiyspakkauksen kestot ja muutama ostettu vaippa.

Harsoja aloimme käyttää vasta kuukauden ikäiselle, koska sitä ennen meillä ei ollut tarpeeksi harsoja (asumme ulkomailla ja täältä ei sellaisia saanut, äitiyspakkauksen harsot olivat puklukäytössä). En ole harsovaipoista vielä vakuuttunut, koska ne menevät aina kokonaan märiksi. Harsomme ovat uusina ostettuja, joten kovin montaa kertaa niitä ei ole vielä pesty. Erimerkkisissä harsoissa on myös eroja imukyvyssä. Minulle ei ole vielä muodostunut selkeää kuvaa, mikä harso on paras. Myös muissa kestovaipoissa yllätyin siitä, miten märäksi vaipat menevät pissasta.

Pyykkääminen on meillä mennyt suht kivuttomasti. Pesemme taloyhtiön pesutuvassa, jossa on monta pesukonetta, kuivausrumpu ja kuivauskaappi käytössä kerralla. Kun pesee joka toinen päivä, vaipat eivät yleensä pääse loppumaan. Joka kolmas päivä pesemällä tulee tiukkaa vaippojen riittävyydestä. Emme yleensä huuhtele tai liota vaippoja/harsoja ennen pesua vaan laitamme ne avoimeen, ilmavaan pyykkikoriin. Hiljattain sain hankittua nestemäistä sappisaippuaa, jota olemme alkaneet käyttää kakkatahrojen poistoon tuoreeltaan tai ennen pesua.

Villavaippahousuissa ärsyttää niiden peseminen. Niitähän ei tarvitse pestä eikä huuhdella pelkän pissan vuoksi, mutta kakkatahrojen jälkeen tekee mieli pestä niitä kunnolla. Paksun villan käsinpesu on kuitenkin työlästä, eikä meillä ole erillistä villapesuainetta. Olemme pesseet villiksiä käytännössä saippualla. Mitä pesuaineita käytätte villiksille? Onko kokemuksia villavaippahousujen konepesusta? Villanhoitoaine meillä on hankittuna, mutta emme ole vielä käsitelleet villiksiä niillä (aiemmat omistajat toivottavasti ovat käsitelleet, kaikki villavaippahousumme on saatu käytettyinä).

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuu:
Mitä pesuaineita käytätte villiksille? Onko kokemuksia villavaippahousujen konepesusta? Villanhoitoaine meillä on hankittuna, mutta emme ole vielä käsitelleet villiksiä niillä (aiemmat omistajat toivottavasti ovat käsitelleet, kaikki villavaippahousumme on saatu käytettyinä).

Täällä villikset pestään ihan villanpesuohjelmalla, pesuaineena eco deliver. Villikset tein itse, mutta pito oli alusta lähtien hyvä, kun huopuivat sopivasti pesussa. Olen lukenut että jotkut hoitavat lanoliinittamisenkin koneessa (lanoliini huuhteluaineen lokeroon).

Meilläkin kestoilu oli suuri pettymys! Eipä pitäneet meilläkään vaipat pissoja ja kakkoja ja vaatteita sai olla koko ajan vaihtamassa. Meillä poika teki ja tekee vieläkin paljon pikkupissoja, joten ihan koko ajan oli kestovaippa märkänä (vaikka mitä imua olisi laittanut vaippaan, ei tosiaan pidä kosteutta pois iholta niin hyvin kuin kertis). En tykkää ajatuksesta, että pojalla jatkuvasti vaippa märkä, joten sitähän sai olla ihan alituisesti vaipanvaihdossa. Lisäksi ollaan koko perhe melko liikkuvaista sorttia, eli ollaan paljon kyläilemässä, harrastuksissa, kaupungilla jne., joten sielläkin saisi koko ajan jännätä, pitääkö vaippa pissat ja kakat sisällään. Ja kuskaa niitä likavaippoja sitten ympäri kyliä mukana... Ei sopinut kestoilu meille, ikävä kyllä. Seuraavien lasten kohdalla en aio edes kokeilla vaan luotetaan edelleen kertiksiin.

Meillä on sujunut hyvin ja olen ollut tyytyväinen. Itse asiassa kaikki on ollut jopa helpompaa ja toimivampaa kuin edes kuvittelin! Meillä on ollut kestot käytössä kaikkien kolmen lapsen kanssa, paitsi yöllä on ollut kertis.

Esikoisen kanssa käytin paljon harsoja, niitä sai kyllä olla aika tiheään vaihtamassa. Toisen ja kolmannen lapsen kanssa en ehtinyt enää niin tiheään vaihtaa joten heidän kanssaan olen käyttänyt Fuzzeja. Minusta hamppu- ja bambuimut ovat tosi imukykyisiä. Villahousut ovat ainoat mitä en ole koskaan saanut toimimaan, onneksi hyvin olemme pärjänneet ilmankin.

Meillä kestoilu on toiminut paljon paremmin kuin kerttareiden käyttö. Siitä olemme olleet yllättyneitä. Käytämme kerttareita yöllä, jotta ei tarvitse vaihtaa vaippaa yöllä. Vauvamme (5kk) nukkuu kyljellä kippurassa ja siihen asentoon ei pääse, mikäli on tosi iso pakkaus vaipan sisällä, joten yökestoilu on jäänyt. Ensimmäiset 1,5kk tosin käytimme myös yöllä harsoa, joka sitten vaihdettiin 1-2 kertaa yössä. Kertakäyttövaipoista tulee usein vuotoa alaselästä ja kakatkin ovat parhaimmillaan niskassa asti. Kertakäyttövaipoista tulee myös iho punaiseksi ja välillä aika inhottavia painaumia.

Käytämme kaikissa kestovaipoissa aina Myllymuksujen kuivaliinaa. Silloin lapsen ihoa vasten oleva kerros tuntuu aina kuivalta. Nykyään pitkille päiväunille (ulkona 4-5tuntia) laitan harson ja siihen päälle valmiina ostamani Myllymuksujen lisäimun, jossa on kuivaliina valmiiksi kiinni. Siihen päälle hahtuvavillahousut. Se on kaikkein parhaiten pitävä paketti ja pinta on aina ollut kuivan tuntuinen. Kertakäyttövaippaakaan en vuotojen takia uskaltaisi laittaa niin pitkille päikkäreille, jos ulkona on pakkasta. Lanoliinilla käsittelemme hahtuvat säännöllisesti ja ne ovatkin pitäneet tosi hyvin. Suhtauduin aika ennakkoluuloisesti villahousuihin. En uskonut, että ne todella voisivat pitää. Harsoista Ruskovillan harsot ovat olleet mielestäni ainoat hyvät. Ne imevät hyvin eivätkä lörpsähdä ja menetä muotoa pesussa.

ModestyB kirjoitti hyvin kestoista. Riittävän monen pesun lisäksi imukykyyn vaikuttaa pesuaine. Kestovaippainfon sivuilla on tietoa pesuaineista. Meillä on käytettynä ostettuja fuzzi bunzeja harsojen lisäksi käytössä. Aluksi vuosivat aika pahasti. Kaveri vihjasi, että fairy-kylpy avaa fleecen pinnan ja palauttaa imun. Sama myös imujen kanssa. Pidin suunnilleen 30min fairyssa ja sen jälkeen oikealla pesuaineella koneeseen. Nyt imevät tosi hyvin.

Aamuisin vauvamme liikkuu kaikkein eniten ja kääntyilee. Silloin on hereillä n.2 tuntia kerrallaan. Siihen riittää hyvin yksi fuzzi omalla imullaan. Tuolloin paketti ei ole niin iso, että vaikeuttaisi liikkumista. Päikkäreillä vauvamme nukkuu vaunukopassa ja selällään, joten harso ja hahtuvat on loistavat. Samoin illemmalla, kun ei enää jaksa niin paljon hyöriä vaan enemmän puuhailee lelujen kanssa tai on sylissä/lueskellaan tms.

Harsojen kanssa on tärkeää sekin, että tekee kunnolliset reisientiivistystaitokset. Ilman taitosta kakka tulee helposti huti.

Meillä kestoilu on sekä taloudellisesti, ekologisesti että vauvan ihon kannalta ollut paljon parempi vaihtoehto. Muutaman kerran reissulla vain kerttareita ja se on tuntunut aika ikävältä. Öisin oman mukavuutemme takia käytämme kerttareita, mutta aamuisin aina nivuset ja peppu punoittavat ja vaippa haisee ihan hirveälle. Kestoissa ihanaa on se, että haju on niin paljon vähäisempää.

Kuivaliinoja suosittelen lämpimästi.

Kaksi lasta olen kestovaipoilla vaipattanut ja ollut erittäin tyytyväinen :). Päivisin ollaan käytetty lähinnä taskuvaippoja (saa ohuita ja pehmeitä "paketteja"), öisin tuplabambuläppä- sisävaipat ja pul-kuoret (ei ole koskaan pettänyt!!!), tosin meidän 1v9kk tyttö alkaa olla yökuiva, en muista milloin olisi ollut märkä vaippa aamulla. Välillä käytetään (varsinkin nyt talvella) sisävaippaa ja pitkälahkeisia villiksiä, ei tartte muita sisähousuja ulkoillessa. Ja pyykinpesu on mun suosikki kaikista kotitöistä!

Mun kaverilla vuoti kestot, kävin kädestä pitäen näyttämässä vaippojen käytön ja nyt hänkin tyytyväinen kestojen käyttäjä, vaatteet ovat pysyneet kuivina (imut oli aseteltu "väärin") :)

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja kestot vielä nukkuessa:
Meillä aloitettiin vähin odotuksin osakestoillen äitiyspakkauksen harsoilla + itsetehdyillä villakuorilla.

Jos villahousun sisään saisi helpon ja varman vaihtoehdon harsojen sijasta, niin olis hieno juttu. Meillä ei vaippalainaamoakaan ole näillä seuduin, senkin olen tarkistanut.

Ä-pakkauksen harsot eivät ole varsinaisia vaippaharsoja, harsoissakin on hirveästi eroja imukyvyssä, osa on kuin ohutta peltiä ja käy oikeastaan vain hoitoalustaksi ja pepun pyyhkimiseen. Esim. Ruskovillan harsot ovat ihan eri planeeltalta imuina.

Villahousujen kanssa sopii joko muotoonommeltu sisävaippa tai sisätäyttövaippa (termeillä voi googlettaa), johon voi itse lisätä imua sisään. Niitä saa joko tarra- tai nepparikiinnityksellä tai ilman kiinnitystä, jolloin froteen saa kiinni Näpsyllä (Nappi nipalla). Sisävaippa siis tiiviisti kiinni, niin pysyy päällä itselläänkin ja villikset päälle kosteussuojaksi. Osa tykkää käyttää harsoa kiinnittimenä näpsyllä ja sinne sisään lisäimupötköjä puuvillasta, hampusta ja bambusta.

Sisätäyttövaippoja voisin käydä kyselemässä, kiitos vinkistä! Joskus ammoisina aikoina kokeilin vanhimmalle lapselleni sisävaippoja (ei-täytettäviä) ja ne olivat kyllä kauhein kauhistus: pissan haju vain kertyi ja kertyi pesusta toiseen vaikka ohjeiden mukaan pesin ja hoidin. Kuivatus oli vaikeaa, kun ne olivat housumuodossa valmiiksi eikä ilma päässyt kiertämään joka puolelta. Varmasti kehittyneempiäkin on, mutta vieläkin olen näitä housuja nähnyt vauvantarvikekaupassamme.

Äitiyspakkauksen harsoihin olen tyytyväinen vaipassa. Imevät hyvin, tarpeiksi asti. Mam-harsoja ostin lisäksi. Ne ovat paljon paksumpia ja imevät kyllä enemmän, niitä myös saa hieman isommassa koossa. Äitiyspakkauksen harsot eivät kunnolla yllä ympärille enää kokonsa puolesta, mutta silti niitä vielä käytän.

Ongelma tosiaan on vain se, että harsotaitokset eivät enää meidän liikunnalliselle vauvalle "istu" ja pysy.

Yhteistyössä