omasänky ei kelpaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isomasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isomasu

Vieras
Poika on kolmen viikon ikäinen ja ymmärrän että mitkään rutiinit ei päde tuon ikäiselle.. Poika ei suostu nukkumaan omassa kopassaan (tehty äitiyspakkauksesta) yöunia.Päivällä kun nukahtaa tisulle niin sen jälkeen nukkuu kopassa unet ihan hyvin,mutta illalla/yöllä kun siirrän niin tuhina ja ähinä alkaa viimeistään vartin päästä ja lopulta kunnon huudot.Äidin ja isän väliin sitten lopulta nukahtaa,tosin yöunille poika alkaa vasta yhden-kahden välillä.Yö meneekin sitten hyvin,syödään viiden aikaan ja jatketaan unia. Voiko näin pienelle alkaa opettamaan unirytmiä,eli aikastaa yöunta vaikka kahdeltatoista alkamaan? Olisiko jostain toistuvasta iltarutiinista apua? Päivä-/iltauniinhan ei oikeen voi tämän ikäisellä vaikuttaa.. ja mitenköhän oma sänky alkaisi kelpaamaan..
Jos jollain on samalaisia kokemuksia tai keinoja niin kirjoitelkaa ja kertokaa.Kiitos etukäteen!

Tuon ikäisen unirytmiä ei vielä saa alkaa muuttamaan, mutta rutiineista kannattaa alkaa pitämään kiinni. Eli iltaisin vaihdat vauvalle aina samaan aikaan yöpuvun päälle (jo hyvissä ajoin ennen yötä). Myös valaistusta on hyvä vähentää. Rauhoita vauvan touhuja muutenkin iltaisin. Eli ei hirveästi mitään "leikkiä" ts. lelujen katsomista ja heiluttelua. Vastaavasti taas aamulla herätät vauvan sanoihin aikoihin ja päivävaatteet päälle. Päivisin enemmän seurustelua vauvan kanssa.

Meillä ei myöskään oma sänky kelvannut vasta kuin puolen vuoden jälkeen. Nukutin vauvan aina kovaan vaunukoppaan (heijasin koppaa lattialla tyynyn päällä) ja siitä nostin vauvan kopan kanssa sänkyyn. Luulisin, että koppa oli paljon turvallisempi kuin oma sänky, koska on pienempi ja kopassa on vielä kuomukin.

Voisit kokeilla vielä pienentää nukkumakoppaa tyynyillä tai peitoilla. Vauvalle tulisi koppaan pikkuinen oma pesä, joka luo turvaa paremmin kuin se, että tilaa on kauheasti ympärillä. Voisit kokeilla tehdä koppaan myös uudinverhon turvaa antamaan. En tiedä, onko näistä apua. Vauvat kun ovat niin erilaisia nukkumatavoiltaan.

Muuten olen samoilla linjoilla ed. kirjoittajan kanssa, mutta en herättäisi aamulla. Itse tarvin paljon unta ja en herätä omaa lastani kuin pakon edessä, jos on joku todella tärkeä meno aamulla.

tuon ikäsellä noi rytmit menee kuinka sattuu mutta tosta sängystä voin sanoa että omalla sitkeydellä ja päättäväisyydellä saat lapsen oppimaan omaan sänkyyn, meillä molemmat lapset lopulta tottuneet, eka ihan hyvin toinen otti lujempaan mut kun vaan sinnikkäästi iltaisin aina syötön/rauhottelun jälkeen laitoin uudellene takas niin kyllä alkoi oppia. Ei tietenkään tapahtunut muutamassa illassa vaan kyllähän sitä ilta/yöelämää taidettiin viettää ainaki 6 viikkoseksi asti enemmän ja vähemmän.

Meillä tyttö ei suostunut nukkumaan kanssa laatikossa. Siirsin suoraan pinnikseen ja laitoin tyynyn päätyyn että sänky oli "pienempi" niin siellä viihtyi paremmin... Neuvolan täti arveli että olisi ollut liian kuuma laatikossa.. tms.. Ja samat rutiinit iltaisin ainakin vähän vanhempana mielestäni auttoi meillä..!

mulla on sellanen kikka, että yöllä syöttäessä pidän allani vauvan pussilakanaa tai sideharsoa. Sitten kun vauva on syönyt, kääräsen sen lämmitetyn rievun vaavin ympärille. Kun syö lämpimässä peiton alla tai sylissä ja sitten siirtää vauvan omaan sänkyyn niin se oma sänky tuntuu vilposelta =)

Kiitos vastauksista.Meillä valvotaan edelleen pitkään..viimeyönäkin meni taas kahteen asti ennenkuin poika lopulta nukahti.Olin itse siinä vaiheessa taas niin väsynyt että annoin poitsun nukkua vieressä. Ilta meni saman kaavan mukaan kuin aiemmat -poika on pirteimmillään ilta kymmenestä sinne yhteen-kahteen.Välillä itketään tosi kovasti,otetaan tisua ja valvotaan.Illalla torkkuu muutamia minuutteja sylissä ja kun vien sänkyynsä niin huuto alkaa alkaa. Olen yrittänyt saada pojan nukkumaan omaan sänkyyn mutta kun se `tisulta sänkyyn´-ralli alkaa vasta yhdentoista/kahdentoista jälkeen niin en yksinkertaisesti jaksa enää niin myöhään.Aikasemmin se ei tunnu onnistuvan ollenkaan koska huuto on niin kovaa.. huh-huh! pitäsikö itsekin alkaa yökyöpeliksi...