oman uskonnon tuputtamisesta lapselle, mitä mieltä olette tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja geeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

geeee

Vieras
esikoinen sai synttärikutsun kaverisynttäreille. minusta erikoista, että juhlat järjestetään helluntaiseurakunnan jossain lasten illassa ja kutsussa mainittiinkin että puhumme jeesuksesta jne.

itse kuulumme ev.lut. kirkkoon, mutta emme kyllä erityisesti ole uskon asioista ikinä kotona puhuneet vaikka itse uskonkin jumalaan, olen sitä mieltä että antaa lasten itse muodostaa oman käsityksensä uskovatko vai eivätkö. pitäiskö mun päästää lapsi tuonne vaikka kutsusta vahvasti tuli tunne että tämä perhe ei ota noita asioita mitenkään kevyesti (perheeltä on tullut ennenkin kutsuja vastaaviin ja jeesuslappuja esikoisen mukana kotiin koulusta, nyt vain kaverisynttäreiden kutsun muodossa)?

sinällään mua ei tietenkään haittaa että saa tietoa eri uskonnoista, mutta tämä tuputtaminen siis on jatkuvaa ja se häiritsee. en haluaisi olla ilkeä ja olla päästämättä jos muut lapset menee, mutta....

Juu, en kyl "päästäis" / "pistäis" lapsiani moisiin kutsuihin.... tulee niitä synttäreitä. Mutta tuo on just sitä TUPUTTAMISTA jota en itsekkään tajua. Jokainen uskokoon tahollaan ihan mihin lystää, mutta musta sen vois pitää omana tietonaan

Riippuu tietysti lapsen iästä, mutta ehkä yrittäisin kertoa minkä tyylinen tilaisuus on kyseessä ja saisi itse valita. Vaikka vastaavanlainen ei ehkä minun mieltäni lämmittäisikään niin en usko että siitä olisi lapselle mitään haittaa, kunhan saa keskustella ajatuksistaan kun tulee juhlista kotiin. Itse muistan käyneeni "vierailemassa" kaverin mukana helluntalaisten tilaisuuksissa, eivät tehneet minuun kovinkaan suurta vaikutusta, eivätkä ahdistaneet.

Ihmiset on alkaneet suhtaustua vähän hysteerisesti näihin uskonasioihin. Itse en näe tossa mitään pahaaa. Kyllä tuon ikaäisen lapsen kanssa voi ihan hyvin keskustella eri uskonnoista, kulttuureista ja tavoista. Lapsi oppii samalla suvaitsevaisuutta. Eihän helluntalaisus ei edes poikkea luterilaisuudesta juri mitenkään.

• Tykkää
Reactions: vaavi9.7.
Tuollainen olisi minusta tosi ihanaa! Eihän sitä itse huomaa kertoa lapselle kaikkia asioita,joten kiva jos joku muu viitsii järjestää tälläisen "pyhäkoulun" =) Ei kenenkään lapsi menee pilalle jos kerran tai pari osallistuu kristilliseen lastentapahtumaan, eikä aina useastakaan kerrasta (valitettavasti, uskovien perheiden lapsia on ihan narkkareinakin, olisi sentään suonut vanhempien uskon jotain vaikuttaneen! suurimmassa osassa onneksi vaikuttaakin elämän arvoihin, mutta sitten on niitä oman tiensä kulkijoita ja kapinoitsijoita jotka ylilyönneillään haluavat korostaa eroa vanhempien uskoon)

Mun mielestä lasten syntymäpäivien valjastaminen käännytystapahtumaksi on aika paksua. Sillä verukkeella saadaan paikalle lauma lapsia, joille sitten syötetään omaa tarinaa ihan kympillä. Mietin vaan tulisivatko he paikalle, jos kertoisin, että nämä meidän PikkuPetterin synttärit on ateistisynttärit ja täällä keskustellaan siitä, mistä tietää, että Jumalaa ei ole olemassa...

Uskonto kuuluu selkesti perheen yksityisasioiden piiriin, joita ei synttäreillä toisille syötetä.

Ja joo, keskustelisin perheen kanssa tästä, millainen tilaisuus on ja sanoisin myös mielipiteeni siitä, onko tämmöinen hyväksyttävää. Tottakai lapset haluaa toistensa synttäreille mennä. Tuossa laitetaan vanhemmat tosi hankalaan tilanteeseen...
Eri asia on, jos kutsuvat vain ns. samanmielisiä ja uskontoisia.

Viimeksi muokattu:
En päästäisi. Tollaisessa tilaisuudessa lapsi voi helposti saada ahdistuksen. Mulla on kokemusta omasta lapsuudesta.

Ihmiset täällä tuntuvat unohtavan, että lapset ovat paljon herkempiä kuin aikuiset toisten sanomisille ja kaikkea ahdistusta ei kerrota vanhemmille, vaikka vanhemmat mitä kuvittelevat.

Mielestäni vanhemmilta melko vastenmielisesti toimintaa yhdistää lapsen kaverisynttärit ja jonkinlainen "herätystapahtuma". Mene ja tiedä sitten, millä tasolla uskonto näkyisi synttäreillä, parhaassa tapauksessa pienenä kevyenä lisänä eikä kovin hallitsevassa roolissa.
Perheellä on tietysti oikeus järjestää lapsen kaverisynttärit millä tahansa haluamallaan teemalla, mutta uskonto, oli se sitten mikä tahansa, ei mielestäni kuulu tämäntyyppisten tilaisuuksien yhteyteen.

Yksillä "jeesussynttäreillä" olen ollut, vuosi oli muistaakseni 1991. Perhe oli tunnettu hartaasta uskostaan ja sikäli uskonnon liittäminen lapsen synttärijuhliin ei sikäli tullut yllätyksenä, mutta oli silti hämmentävää, kun Jumala tuntui olevan läsnä joka sivulauseessa ja kaikki synttäreille tulleet lapset laitettiin rukoilemaan kakkupöydässä ja yhtenä ohjelmanumerona kerrottiin lasten taivaasta : / Mukana oli myös seurakuntaan kuulumattomien vanhempien lapsia, jotka olivat halunneet kaverisynttäreille tulla eivätkä vanhemmat olleet hennoneet kieltää, vaikka monet arvasivatkin että jollakin lailla uskonto luultavasti tulee synttäreillä näkymään. Vanhemmat joutuvat tuossa inhottavasti puun ja kuoren väliin.

päästäisin. Lapset yleensä suhtautuvat kiakkeen aika iisisti,joten luulen että aiheutuva ahdistus on ainoastaan aikuisilla:)

Lapset eivät suhtaudu kaikkeen iisisti. He vain harvemmin osaavat panna ahdistustaan sanoiksi. Jos lapsi joutuu kohtaamaan jotakin, jota ei osaa käsitellä, niin seurauksena on ahdistus ja vaikka suhde vanhempaan olisikin hyvä, niin lapsi saattaa silti yrittää suojella vanhempaansa.

Mä muistan leikki-ikäisenä pelänneeni sotaa ja sitä, että kuolema sattuu. Alakouluikäisenä erään papin puheet ristiäisissä aiheuttivat pysyvät arvet. Muistan vieläkin sen ahdistuksen ja huolen helvetistä yms.

Synttärithän on koko perheen juhla, ei ainoastaan kaverijuhla. Miksei niitä voi viettää haluamallaan tavalla jos uskonasiat kuuluvat luontevasti jokapäiväiseen elämään? Kutsusta voi kieltäytyä jos tekee liian tiukkaa.

Mutta tuo synttäriajatus on minusta hieno. Jos on hyvä seurakuntayhteys niin varmaan ihan luonnollista hyödyntää kaikenlaisissa juhlissa myös seurakunnan tiloja. Vaikka supermix tai kid's action-tapahtumien yhteyteen synttärien viettokin sopisi. Miksi synttärit pitäisi aina järjestää jossain hoplopissa tai mäkkärissä?

• Tykkää
Reactions: vaavi9.7.
Minusta tuo kuulostaa hauskalta idealta. Ei lapsi oikeasti mene pilalle siitä jos se yhden päivän "joutuu"/pääsee kuuntelemaan Jeesushömppää.

Mutta pidemmän päälle helluntalaiset osaavat kyllä olla TODELLA rasittavia!

Mä päästäisin kyllä. Mun lapsilla on nykyään tukiperhe ja siellä ovat hartaita uskovia (ev. lut). Ei se minua haittaa, lapset näkee muunkinlaisia elämäntyylejä ja oppivat kunnioittamaan muiden vakaumuksia :)

Yhteistyössä