Oman ruumiinsa testamenttaus tieteelliseen käyttöön.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuostahan oli juttua muutama pv sitten (juttu alla)
Itsehän en ruumistani enää kuoleman jälkeen tarvitse niin periaatteessa se olisi ihan hauska yllätys omaisille huomata, että raato onkin testamentattu tieteellisiin kokeisiin. Siitä olisi yhteiskunnallista hyötyäkin....

Kuinkahan tuo käytännössä tapahtuu?

Skandaali Ruotsissa: autoyhtiö käytti ruumiita törmäystesteissä
9.5.2008 18:13

Ruumiiden käyttäminen autojätti General Motorsin kolaritutkimuksissa on nostanut kohun Ruotsissa.

General Motors sai hiljattain päätökseen tutkimuksen, johon kuuluneissa törmäystesteissä se käytti kuolleita ihmisiä. Asia on herättänyt närkästystä Ruotsissa, sillä ruotsalainen Saab Automobile AB on General Motorsin tytäryhtiö.

- Ruumiiden käyttäminen on edelleen perusteltua tietyissä tutkimuksen vaiheissa, totesi Ruotsin tieministeriön asiantuntija Claes Tingvall ruotsalaisessa Expressen-lehdessä.

Tingvallin mukaan Saab hyötyy GM:n tutkimuksista, joiden myötä autojen turvallisuus kehittyy. Tutkimuksissa käytettiin kymmenen ihmisen ruumista. Ne oli Expressenin mukaan testamentattu tutkimuskäyttöön.

Tapauksesta kertoi Suomessa ensimmäisenä verkkolehti Uusisuomi.fi.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200805097631700_ul.shtml
IL

Selailin vanhoja aloituksia ja tää oli kyllä mielenkiintoinen.
Elinluovutustestamentin olen tehnyt, mutta että koko muun ruumiin lahjoittasin....Itseasiassa ihan varteenotettava vaihtoehto. Onko kukaan tietonen näistä?

mutta joskus 90-luvulla otin asioita selvää ja silloin ainakin muistaakseni asia oli niin, että ruumista käytetään sen mitä voidaan ja silti omaisten pitäisi vielä maksaa hautauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vanhaa tietoa:
mutta joskus 90-luvulla otin asioita selvää ja silloin ainakin muistaakseni asia oli niin, että ruumista käytetään sen mitä voidaan ja silti omaisten pitäisi vielä maksaa hautauksesta.

Juu kyllä minäkin ymmärsin, että siitä mitä jäljelle jää, pitää omaisten saatta hautaan =maksaa.
Mutta noin niinkun ajatuksena...

Onpa kummaa, että ne jämät pitää sitten haudata. Vaikka ei sillä mulle niin väliä ole. Elinten luovutustestamentin olen tehnyt jaläheiset tietävät kyllä, että ruumiini saa luovuttaa lääketieteelliseen käyttöön. Vois sitten laulella, että pieninä palasina maailmalla...

No minä olen tehnyt testamentin, minkä mukaan ruumiistani voidaan kuolemani jälkeen ottaa kaikki tarvittava irti ja siirtää elimeni niitä mahdollisesti tarvitseviin ihmisiin.

Loppu ruumiistani on testamentattu tieteeellisiin tarkoituksiin. Käyttäköön vaikka kolaritesteihin tai vaikka lääketieteen käyttöön. Minä en sitä ruumista enää tarvitse, sama mulle mihin se päätyy.. toivottavasti ruumiini päätyy lopulta poltettavaksi ja tuhkat levitetäään jonnekin rauhallisen paikkaan.

Mulla on elintenluovutuskortti sekä kudostenluovutuskortti. Tolla jälkimmäisellä saa hyväksyttyä myös sen, että omaa ruumista saa käyttää kuoleman jaälkeen opetustarkoitukseen...

Alkuperäinen kirjoittaja tundra:
Onpa kummaa, että ne jämät pitää sitten haudata. Vaikka ei sillä mulle niin väliä ole. Elinten luovutustestamentin olen tehnyt jaläheiset tietävät kyllä, että ruumiini saa luovuttaa lääketieteelliseen käyttöön. Vois sitten laulella, että pieninä palasina maailmalla...

Näinhän se on, paitsi tuo pieninä palasina... Suomen lakihan määrää, että vainaja on haudattava tai muutoin "hävitettävä" yhteen paikkaan. Siitähän on nyt bolemiikkia tuon timantiksi tuhkaamisen kanssa, kun siitähän tulee n. 5 timanttia per tuhka. Tätä ei siis meidän laki salli.

Yhteistyössä