omaoliskiva
Osaako joku sanoa pystyykö alaikäinen muuttamaan omaan kämppään ilman minkäänlaisia tuloja? Opintotukeakaan ei ole vielä myönnetty, mutta vajaan vuoden päästä sitäkin. Olisiko ihan mahdotonta?
joku koulukoti tai tukikoti mitä niitä on joku ?Alkuperäinen kirjoittaja ap.:sitä vähän epäilinkin... Mitä sellaisille sitten tehdään, jotka eivät tahdo asua kotona eikä ole varaa muuttaa omilleen?
Mitä niille pitäis tehdä? Se on ensimmäinen opetus, että elämässä ei saa kaikkea, mitä haluaa.Alkuperäinen kirjoittaja ap.:sitä vähän epäilinkin... Mitä sellaisille sitten tehdään, jotka eivät tahdo asua kotona eikä ole varaa muuttaa omilleen?
suurimmissa kunnissa on nuorisoasuntoja ympäri suomen, kysele niistä. ja sossu +kela auttaa vuokrassa+elämisessä, mutta tietty tarvitset vanhempien luvan muuttoon.Alkuperäinen kirjoittaja jep:Eikös kaupungilla ole jotain nuorisoasuntoja ja vastaavia... Niihin saattaa päästäkin.
Sossu eikä Kela eivät maksa alaikäisen asumis- tai elatuskustannuksia, koska vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Yhteiskunnan tukia ei siis tipu, ellei ole esim. lastensuojelullista tarvetta sijoittaa kodin ulkopuolelle. Silloinkin tod. näk. johonkin tukikotiin eikä omaan vuokra-asuntoon.Alkuperäinen kirjoittaja niin:suurimmissa kunnissa on nuorisoasuntoja ympäri suomen, kysele niistä. ja sossu +kela auttaa vuokrassa+elämisessä, mutta tietty tarvitset vanhempien luvan muuttoon.Alkuperäinen kirjoittaja jep:Eikös kaupungilla ole jotain nuorisoasuntoja ja vastaavia... Niihin saattaa päästäkin.
Mulla oli ihan sama tilanne lukiossa, ja sain oman asunnon ja sain asumistukea vuokraan, jne. Mutta menin ensin muistaakseni rehtorin puheille, joka sitten soitti ystävälleen joka oli töissä sossussa, ja jotenkin se sitten sumplittiin. En edes muista miten. Mutta mahdollista se on, mene vain kyselemään, ja sano, että kotiolot vaikeuttaa koulunkäyntiä.Alkuperäinen kirjoittaja ap.:se ei aina ole haluamisesta kiinni. Jos ei vaan uskalla asua kotonaan enää. Eniten elämässä tahtoisin kodin, jossa rakastavat vanhemmat. Sitä en ole saanut joten omillaan on pärjättävä.
Töitä on luultavasti minun mahdoton saada iän ja opiskelujen takia. Kaipa sitä sitten pitää elää tässä helvetissä lukion loppuun saakka.
otetaanko tuo molempien vanhempien vai vaan sen, joka elättää? Vanhempani ovat eronneet ja asuvat eri kaupungeissa. Heillä taitaa olla yhteishuoltajuus mutta isäni ei ole tietääkseni edes kirjoilla suomessa (töiden takia on asuskellut ulkomailla)Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuperse:mun piti tehdä selvitys mun vanhempien tuloista (riitti vaa sepostus, ei tarvinu tositteita) olin 17v vielä sillon ja mies oli pienipalkkaisessa työssä, saatiin asumistukea ja sain sossusta rahaa..