Oman kämpän vuokraamisesta, help!

• Viestiketjun aloittaja omaoliskiva
  • Ensimmäinen viesti
omaoliskiva
Osaako joku sanoa pystyykö alaikäinen muuttamaan omaan kämppään ilman minkäänlaisia tuloja? Opintotukeakaan ei ole vielä myönnetty, mutta vajaan vuoden päästä sitäkin. Olisiko ihan mahdotonta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
sitä vähän epäilinkin... Mitä sellaisille sitten tehdään, jotka eivät tahdo asua kotona eikä ole varaa muuttaa omilleen?
Mitä niille pitäis tehdä? Se on ensimmäinen opetus, että elämässä ei saa kaikkea, mitä haluaa.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Eikös kaupungilla ole jotain nuorisoasuntoja ja vastaavia... Niihin saattaa päästäkin.
suurimmissa kunnissa on nuorisoasuntoja ympäri suomen, kysele niistä. ja sossu +kela auttaa vuokrassa+elämisessä, mutta tietty tarvitset vanhempien luvan muuttoon.

ap.
se ei aina ole haluamisesta kiinni. Jos ei vaan uskalla asua kotonaan enää. Eniten elämässä tahtoisin kodin, jossa rakastavat vanhemmat. Sitä en ole saanut joten omillaan on pärjättävä.
Töitä on luultavasti minun mahdoton saada iän ja opiskelujen takia. Kaipa sitä sitten pitää elää tässä helvetissä lukion loppuun saakka.

Lex
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Eikös kaupungilla ole jotain nuorisoasuntoja ja vastaavia... Niihin saattaa päästäkin.
suurimmissa kunnissa on nuorisoasuntoja ympäri suomen, kysele niistä. ja sossu +kela auttaa vuokrassa+elämisessä, mutta tietty tarvitset vanhempien luvan muuttoon.
Sossu eikä Kela eivät maksa alaikäisen asumis- tai elatuskustannuksia, koska vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Yhteiskunnan tukia ei siis tipu, ellei ole esim. lastensuojelullista tarvetta sijoittaa kodin ulkopuolelle. Silloinkin tod. näk. johonkin tukikotiin eikä omaan vuokra-asuntoon.

Poikkeuksena tietenkin on sitten opintotuki ja asumislisä, joka oli itselläni 17-vuotiaana pois kotoa muuttaneena 20 ? vähemmän kuin pelkkä vuokrasumma.

Että onnea vaan.

Piimä
Mun pikkusisko muutti yksin toiseen kaupunkiin lukiota käymään. Sossu maksoi ekan vuokran ja antoi toimeentulotukea. Toimeentulotuki loppui parinkuun päästä ja sossu sanoi et pitää hakea opintolainaa ja vaikka sitä ei hakiskaan, niin silti laskevat sen tuloksi. Vanhempien pitää antaa toimeentulotukea joku tietty summa (nyt en muista paljonko se oli) ja opintotuki + asumistuki on tuloina myös. Ei sillä rahaa paljoa ruokaan jää ja mä oon auttanu senkun oon pystyny. Ikä unohtui mainita eli oli muuttaessa 17 just täyttäny.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
se ei aina ole haluamisesta kiinni. Jos ei vaan uskalla asua kotonaan enää. Eniten elämässä tahtoisin kodin, jossa rakastavat vanhemmat. Sitä en ole saanut joten omillaan on pärjättävä.
Töitä on luultavasti minun mahdoton saada iän ja opiskelujen takia. Kaipa sitä sitten pitää elää tässä helvetissä lukion loppuun saakka.
Mulla oli ihan sama tilanne lukiossa, ja sain oman asunnon ja sain asumistukea vuokraan, jne. Mutta menin ensin muistaakseni rehtorin puheille, joka sitten soitti ystävälleen joka oli töissä sossussa, ja jotenkin se sitten sumplittiin. En edes muista miten. Mutta mahdollista se on, mene vain kyselemään, ja sano, että kotiolot vaikeuttaa koulunkäyntiä.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuperse:
mun piti tehdä selvitys mun vanhempien tuloista (riitti vaa sepostus, ei tarvinu tositteita) olin 17v vielä sillon ja mies oli pienipalkkaisessa työssä, saatiin asumistukea ja sain sossusta rahaa..
otetaanko tuo molempien vanhempien vai vaan sen, joka elättää? Vanhempani ovat eronneet ja asuvat eri kaupungeissa. Heillä taitaa olla yhteishuoltajuus mutta isäni ei ole tietääkseni edes kirjoilla suomessa (töiden takia on asuskellut ulkomailla)

Vain sen vanhemman tulot huomioidaan kenen luona asut, niin luulisin. Mutta huom: jos vanhempasi asuu avo-/avioliitossa jonkun kanssa niin tuon ko. teillä asuvan toisen henkilön tulot huomioidaan myös :( Ei reilua mutta näin on.
Varaa aika sossusta tai lastensuojelusta ja mene rohkeasti selvittämään tilannetta. Aivan varmasti löydät apua ja pystyt jollain keinoin muuttamaan omillesi... Onnea ja voimia sinulle ikiomaan elämääsi! :hug:

ap.
eli äitini uuden miesystävän, joka asuu luonamme tulotkin lasketaan!? EI VOI OLLA TOTTA!
Juuri tuon takia tahdon pois ja hänen tulonsa estää sen..? Elämä on LIIAN epäreilua.

isosiko
Ota yhteys Lastensuojelun sosiaalityöntekijään.
Veljeni joka minua paljon nuorempi,ei voinut enää asua kotona kun äitimme sekosi.
Nyt asunut 1½ vuotta meillä ja sossu maksaa hänen elämisensä avohuollon tukitoimena.
Omaa asuntoa hänelle on vähän aikaa sitten haettu kaupungilta ja sossu on kirjoittanut sinne puoltolausunnonkin.
Hidasti vaan kun alaikäinen tarvitsee siihen huoltajan luvan eikä äitimme sitä alkuun suostunut kirjoittamaan.

Mutta jos tulee tosi tukalat oltavat niin onko siellä päin,missä sinä asut,nuorten turvataloa?

ap.
isosisko: kiitos viestistä, se toi toivoa =)
Minunkin isosisko asuu ihan lähellä ja tälläkin hetkellä olen hänen luonaan "evakossa" kotoa. Siskon ansiosta en ole ikinä joutunut esim turvataloa edes harkitsemaan.
Pitääkin selvittää asiaa! =)

Yhteistyössä