Omakotitalossa asuvat! Laskenhuone ja khh suunnitteluapua kaipaan! Mikä on käytännöllisintä?

• Viestiketjun aloittaja rakentaja
  • Ensimmäinen viesti
rakentaja
Eli siis ollaan rakentamassa vajaa 130 neliön omakotitalo. Pohja jo valettu, mutta huonejärjestely saadaan tehdä oman maun mukaan.

Suunnittelilla joko 2 isompaa ja 2 pienempää makkaria tai sitten kolme isompaa. Tällä hetkellä 2 lasta.

Kumpi on parempi ratkaisu teidän mielestä:
a) lapsille (nyt 1 ja 4 v) yhteinen nukkumishuone (ei kovin iso n. 10 m2)) ja sitten erikseen leikkihuone, joka olis isompi (12 m2)?
b) iso huone lapsille, jossa sekä nukutaan että on myös kaikki leikkiromut?

Yhdessä noi joka tapauksessa varmaan nukkuvat vielä pitkään. Vai onko teidän lapset alkaneet haluamaan omaan huoneeseen missä vaiheessa?

Vaatehuoneen olen myös suunnitellut, oma ideani oli että tehdään lapsille kaksi makkaria, joista toisessa vain sängyt ja toinen sitten leikkihuone. Huoneita yhdistää vaatehuone sekä tietenkin omat ovet eteiskäytävältä. Vai olisiko vain parempi pistää yhdeksi isoksi huoneeksi? Raahaako ne lapset sitten ne romut sinne nukkumishuoneeseen vai toimiiko tuo idea leikkihuoneesta?

Ja kodinhoitohuone. Varmaan käytännöllistä rakentaa siitä mahd. suuri, kun siitä kuitenkin sit tulis jonkunasteinen "kuraeteinen"?

Lisäksi tulis pieni työhuone (vajaa 10 neliötä) ja vanhempien makkari (12 neliötä).

-Jonttu-
Huoneet niin, että lapsilla on mahdollisuus kummallakin omaan huoneeseen tulevaisuudessa. Ellette sitten rakenna uutta taloa siinä vaiheessa kun muksut ovat murkkuiässä.

Minä tekisin ennemmin 2 erillistä huonetta lapsille, kun ne varmasti jossain vaiheessa myöhemmin haluavat omat huoneet. Yhteinen nukkumahuone ja yhteinen leikkihuone kuullostaa hyvälle idealle. Ei kokemusta moisesta, mutta voisi kuvitella hyvin toimivan.

vieras
kaksi huonetta. Sitten kun isompi lähtee kouluun ja sillä on koulutehtäviä, kokeeseen lukuja ja muita koululaisten salaisiakin ;) juttuja niin on kiva, ettei pienempi ole häiritsemässä. Jos siis mahdollisuus valita.

b
Vaatehuoneessa ei kyllä kannata tuhlata tilaa ylimäärääiselle ovelle, vaan vain yksi ovi. Vaikka olisi miten suuri vaatehuone, niin aina tuntuu että se on silti liian ahdas.

vieras
meillä näin; yläkerrassa 2vja 4v yksi iso makuuhuone/leikkihuone, neliöitä on yli 20 (on vanhan omakotitalon toinen päätyhuone). huone on mahdollista jakaa kahdeksi esim kun tulevat nuo muksut kouluikään. nyt toimii hyvin nukkumahuoneena ja tilaa olisi leikkiäkin, mutta käytännössä leikit on alhaalla olkkarissa (joka on iso, ja lelut eivät haittaa kun niille on omat paikat).

jos itse näillä tiedoilla saisin nyt rakentaa, niin varmaan tekisin yhden ison makkarin, jossa leikkit myös, ja sitten jakaisin huoneen kahtia myöhemmin. jos kaikki on yhdessä kerroksessa, varmaan toimiikin leikkihuoneena paremmin?

ystävälläni on 2luokkalainen poika ja eskarilainen poika, jotka nukkuvat ja leikkivät samassa huoneessa ja koululaisella on läksyjentekoon varattu oma huone. pojat eivät vielä halua omia huoneita. meillä myös varmaankin nukkuvat aika kauan samassa huoneessa.

vieras
Ei tarvii odottaa ees murkkuikää. kun koulu alkaa ja kaverit on kiinteemmin kuvioissa on oman tila tärkeä. suosittelisin 2 isompaa ja kaksi pienempää. Leikkihuone ja nukkumishuone erillään on varmaan toimiva juttu ja lelut on siellä missä ohjaatte heitä leikkimään heti alusta alkaen.

hmm..
Mä oon kahden huoneen kannalla. Meillä ainakin tahtoo leikit levitä sänkyihin jos ei oo vahtimassa. Sen huoneen oven voi sitten laittaa päiväksi kiinni. Leluille kunnolla mietityt paikat/korit/hyllyt huoneeseen että pysyy edes jonkinlainen järjestys.

Oon tuon 4 huoneen kannalla. Työhuonekin on hyvä olla olemassa minne saa sitten tietokoneet/ompelukoneet tms omaan paikkaansa.

Kodinhoitohuoneeseen kannattaa miettiä tarkkaan mitä oma perhe eniten tarvii, mitä oot kaivannut nyt kun sulla ei sitä tilaa ole ollut olemassa. Puhtaille vaatteille, likaisille vaatteille (kunnon korit ja niitä riittävästi) , tuleeko sinne myös pyyhkeet, lakanat jne säilytykseen? Siivoustarvikkeet? Rattaat? Missä huuhdotaan ja kuivataan ulkohaalarit? Niille koukkuja, hyllyjä, koreja? Kuljetteko itse kodarin ovesta vai kaikki pääovesta? Sen oven viereen kunnolla paikkoja.

rakentaja
Joo, lisään vielä, että taloon tulee rakentamaton yläkerta, jonne mahdollisuus saada kaksi makkaria, mutta emme tosiaankaan tiedä tulemmeko sitä koskaan rakentamaan.

Ja periaatteessahan järjestely olisi sellainen, että ison huoneen saisi pikku rempalla hajotettua kahdeksi, kun siihen tulee tarvis.

Mietin tosiaan vaan sitä, että pysyiskö tuo nukkumishuone sit pelkkänä nukkumishuoneena. Vaatehuoneen haluan ehdottomasti, joka toimisi pelkästään lasten vaatteiden ja romujen keräyspaikkana.

h
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Huoneet niin, että lapsilla on mahdollisuus kummallakin omaan huoneeseen tulevaisuudessa. Ellette sitten rakenna uutta taloa siinä vaiheessa kun muksut ovat murkkuiässä.
tähän peesi. eli erikseen leikki- ja nukkumahuone, mutta juurikin niin että kouluiässä pääsevtä omiin huoneisiin :)

kodinhoitohuone, hmm... onko teillä 2 sisäänkäyntiä? jos siellä toisella sisäänkäynnillä ois se kodinhoitohuone(jossa ois pesukoneet, kuivausrummut, tms... Ois varmaan helpoin tulla niiden kuraisten lasten kanssa sisään.

Itse tekisin kaksi pienempää huonetta, joista olisi sitten myöhemmin kuitenkin helppo jakaa omat huoneet molemmille... jos/kun tällainen tilanne eteen tulee ennemmin tai myöhemmin.

Kodinhoitohuoneeseen mahdollisimman paljon säilytystilaa, sitä tarvitsee aina. Ja meillä ainakin toiminut, että khh.ssa säilytetään isossa hengarikaapissa jossa koreille ja kengille hyllyt, niin kaikki omat käyttövaatteet, eli tällä hetkellä toppavarusteet ym. Näin eteisen kaapit pysyvät siisteinä, ja vieraiden ei tarvitse ahtaa takkejaan kaikkien samaan hengariin jonka joutuu sitten survomaan kaappiin tai laittamaan vaatteitaan ylipursuaviin naulakoihin, josta se takuu varmasti tippuu pian lattialle kuitenkin :)
Tässä linkkejä meidän khh:n kuviin, itse olen todennut käytännölliseksi ja tykännyt kovin:
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/08/20/8143010478554064185orig.jpg
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/08/20/8143010478554064186orig.jpg
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/08/20/8143010478554064187orig.jpg

vieras
Kodinhoitohuoneesta sanoisin sen verran että huomioi että sinulla on siellä riittävästi kuivatustilaa.

Itselläni on ns. käytävämallinen, jossa siis kura-allas heti ulko-oven edessä. Eipä ole juuri tullut käytettyä kun on niin epäkäytännöllisessä paikassa, altaan kuramatto/ritilä vaan kärsii kun siitä kuljetaan jatkuvasti. (Paras olisi jos vesipiste ja kura-allas olisi heti siinä oven vieressä sivussa, omassa syvennyksessään).

Ja tosiaan tuossa käytävämallissa ei ole missään kuivaustilaa. Vaikka meilläkin on kuivausrumpu niin en todellakaan kuivata kaikkia vaatteita siinä, joten kuivaustilaa tosiaan tarvitaan, vaikka se tuntuisi juuri nyt tilanhukalta. Ärsyttävää kun irralliset kuivaustelineet koristaa milloin makuuhuonetta ja milloin olohuonettakin.

Nana
Minustakin kaksi huonetta, toinen voi olla lueskelua ja muuten vain rauhoittumista varten ja sitten jatkossa haluavat varmaan omat huoneet.

Mutta en tekisi vaatehuonetta. Joku fiksu sanoi vaatehuoneista, että kuka olisi valmis pitämään yhden kaapin tyhjänä vain sen vuoksi, että mahtuu sinne seisomaan...

mii
Meille on yläkerrassa noin 25 neliötä tilaa, joka jaetaan ensin pienemmäksi unihuoneeksi ja isommaksi leikkitilaksi, ja sitten myöhemmin seinää siirretään niin, että molemmilla on samankokoiset huoneet.

Kodinhoitohuone meillä on alakerrassa, saunan ja pukuhuoneen kanssa saman "käytävän" varrella, jonka päästä löytyy ulko-ovi ja eteinen, josta löytyy esim korien tassujen pesuvehkeet (hana+ viemäri) ja myöhemin sitten tilaa kurahaalareille ja kuraisille kengille. Lisäksi löytyy tästä tilasta kuivauskaappi.

Itse kodinhoitohuone on todella reilun kokoinen, päädystä löytyy pesukone ja tilaa on laitaa kolme pyykkitelinettä niin, että huoneeseen mahtuu vielä perälle kulkemaan. Khh:sta löytyy myös siis siivouskaappi,pyykkikorit ja "harrastekaapit"Jossa säilytetään kunkin kauden käytössä olevia harrastusvälineitä, mikäli mahdollista. :)

mii
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Meille on yläkerrassa noin 25 neliötä tilaa, joka jaetaan ensin pienemmäksi unihuoneeksi ja isommaksi leikkitilaksi, ja sitten myöhemmin seinää siirretään niin, että molemmilla on samankokoiset huoneet.

Kodinhoitohuone meillä on alakerrassa, saunan ja pukuhuoneen kanssa saman "käytävän" varrella, jonka päästä löytyy ulko-ovi ja eteinen, josta löytyy esim korien tassujen pesuvehkeet (hana+ viemäri) ja myöhemin sitten tilaa kurahaalareille ja kuraisille kengille. Lisäksi löytyy tästä tilasta kuivauskaappi.

Itse kodinhoitohuone on todella reilun kokoinen, päädystä löytyy pesukone ja tilaa on laitaa kolme pyykkitelinettä niin, että huoneeseen mahtuu vielä perälle kulkemaan. Khh:sta löytyy myös siis siivouskaappi,pyykkikorit ja "harrastekaapit"Jossa säilytetään kunkin kauden käytössä olevia harrastusvälineitä, mikäli mahdollista. :)
Ja siis lisätään, että tuo kodinhoitohuoneen ovi ei ole se pääovi, meillä on kolme ovea, joten tuon kautta ei koskaan tarvitse vieraiden kulkea.

sunflower20 harmaana
vaatehuone hyvä juttu, mutta oikeasti, älä laita monta ovea sinne. Ne vie aina kuitenkin tilaa niin vaatehuoneesta kuin toisestakin huoneesta. Vaikka se tuntuis teoriassa hyvältä idealta että välissä vaatehuone niin käytännössä se ei toimi niin.

Mä tekisin kuitenkin kaksi huonetta, sillä jossain vaiheessa ne lapset tykkää muuttaa omiin huoneisiin.

kodinhoitohuoneeseen käyttäisin energiaa sen suunnitteluun ja asioiden vääntämiseen.
Just se, että onko se arkisisäänkäynti niin sen perusteella tekisin valintoja. Miten säilytetään mikäkin ja missäkin. miten pyykit, lakanat yms yms järjestettäisiin. ja tarpeeksi hyllyjä, kaappeja mutta myös laskutilaa!!

h
Mä en tiedä oisko siitä nimenomaisesta kuraeteisestä kauaakaan hyötyä, lapset kun kasvaa. eli että ois esim. kura-allas... Meillä Ikean siniset kassit on ajanu kuraeteisen asian ;) Laps kassiin ja kylppäriin mars!

em
Meillä tehtiin entisessä kodissa pikkuhuoneesta tytölle oma huone (lähinnä kuitenkin nukkumiseen, mutta siellä oli myös tyttötavaroita, että ihan sellainen prinsessatila ) kun oli vähän reilu 2-v, poika silloin 4-v. Tytön huoneeseen mentiin pojan (joka oli iso huone ja myös yhteinen leikkihuone ) kautta ja otettiin siitä ovi pois, oli vain sellainen "helmiverho". Kummallakin oli sitten oma tila ja jotenkin menivät paremmin nukkumaan.

Nyt molemmilla on omat huoneet. Pojalla, joka on jo koulussa on taas isompi, joka on oikeasti ollut 2 huonetta aiemmin. Nyt meillä on kolmas lapsi toiveissa, niin jossain vaiheessa varmaan rakennetaan seinä takaisin. Siis jos se kolmas lapsi tulee.

Muutamalla kaverilla ollut noita leikkimis- ja nukkumishuoneita ja ovat aikansa toimineet, mutta yleensä viim. koululaiset on kaivanneet omaa huonetta. Mutta toki lapset ovat erilaisia ja sopeutuvaisia. Itse olin vasta 11-vuotias kun sain oman huoneen, koska silloin mun sisko muutti kotoa. Meitä oli kolme lasta, mutta makkareita vain 3. Enkä mitenkään kärsinyt tilanteesta. Tuskin suurperheilläkään kaikilla lapsilla on omaa huonetta.

Mutta jos on mahdollisuus omiin huoneisiin, niin helpompi kai se on alunperin rakentaa useampi huone, jos mahd. on suunnitteilla lisää lapsia.

rakentaja
Kiitos vinkeistä! Tehdään siis kaksi makkaria.

Mä kans mietin tuota, että tehdäänkö vaatehuoneeseen 1 vai kaksi ovea. Liuku-ovia ovat joka tapauksessa. Haluaisin vaan kaksi, mutta kyllähän se tosiaan vie tilaa pois vaatehuoneesta. Vaatehuoneen haluan ehdottomasti, koska toivoisin (en tiedä miten käytännössä toteutuu) että tulevaisuudessa kaiken maailman muumiteltat ja pallomeret voisivat aina silloin tällöin olla läjättynä siellä, eikä pursuaisi jostain hyllystä. Eli sinne saisi vähän niinkuin vasemmalla kädellä laittaa tavaroita ja ne vaan olis poissa silmistä :D

Kodinhoitohuone oli alun perin noin 8 neliötä, mutta olen sen jo muokannut 10 neliön kokoiseksi. Meillä on kaksi ovea ja kodinhoitohuoneesta pääsee suoraan kylppäriin, joten en sen kummempaa kuraeteistä siihen suunnittele. Mutta just kuivaustelineiden yms vuoksi haluan siihen ehdottomasti lisätilaa. (meilläkin tosin on rumpu, jossa käytännössä kuivaamme kaikki muut paitsi ei kuviopainatusvaatteet ja farkut). Mutta kuivaustilaahan tarvii joka tapauksessa.

Yhteistyössä